Kacang tanah & buah rambutan boleh buat anak2 alergik ke?

Gini citenya.. Alisha ni akhir2 ni duk tergaru2 je tau... Saya duk pikirla apa yang dia makan sampai gatal camtu... rasa semuanya yang dia biasa makan.. TAPI tiba2 saya terpikir kuah kacang... Adakah Alisha alergik kacang?? Kacang boleh buat kita alergik jugak ke ek.. jadi gatal2 macam alisha tu....

Tu cite Alisha.. ni cite Aqilah pulak... Muka & badan2 dia tiba2 timbul bintik2 merah... Semalam Alisha makan rambutan... Aqilah nak jugak.. so, saya gigit sikit bagi dekat Aqilah... Adalah lebih kurang 5 6 cubit kot bagi Aqilah... tak banyak sangat la kan... TAPI tak lama pastu, muka Aqilah jadi bintik2.. Rambutan boleh alergik ke?? Eh, ke berpunca dari air susu saya... sebab saya makan kuah kacang kan... tapi tu la, dari hari Sabtu saya makan kuah kacang, takda pulak Aqilah jadi apa2... tiba2 bagi rambutan secoet, terus naik jadi merah2... Rambutan ni alergik jugak ke ek...

Ya Allah Ya Tuhanku... Kau kuatkanlah semangat MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI untuk berusaha kembali pulih seperti sediakala.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.


{ 15 comments.. read them below or add one }

Mimi Azirah Mimi Azirah August 21, 2013
Saya tak pasti pulak kak..kalo alergik kacang pnh la dnga tp kalo alergik rambutan xde plak
Ann Ishak Ann Ishak August 21, 2013
rambutan tak sure pulak tapi kalau kacang boleh jadi ye :)
syawalsimpsons syawalsimpsons August 21, 2013
entah..sue pon tak pasti
♥  Cmª shIemª ♥ ♥ Cmª shIemª ♥ August 21, 2013
Salam K.Ina..

huhu..bab allergic ni CMa x bape sure la..
kene tanye mereka yg sifu..
huhu
Rose Azadir Rose Azadir August 21, 2013
Hi…saya blogwalking kat sini. Jemput datang ke blog saya yer http://ibu2ahmad.blogspot.com
ieda immi ieda immi August 21, 2013
x sure pula ..
tapi atas individu jugak alergik nie .. bukan setakat kacang sahaja ..
nanakimie nanakimie August 21, 2013
kacang tu maybe betul sis,ada aflatoxin ke apa tah,heee...kalau rambutan xtau pulak,
dak-eiza dak-eiza August 21, 2013
kacang mmg selalu dgr ramai yg alergik
rambutan x penah pulak dgr..
Nad MamaZN Nad MamaZN August 21, 2013
Mmg kena hati2 bila kasi budak makan, ina
Kacang terutamanya
Ada tu sampai sesak nafas sbb alergik
Tu sbb takleh amik lewa
Tapi xsemua budak
Tp still kena alert

Bukan kacang jek, kdg tu ayam pun ada budak alergik
azizah :) azizah :) August 21, 2013
setahu jijah kacang mmg leh alergik la.. tapi rambutan tu setakat ni xpernah dengar lagi..
Shima Salleh Shima Salleh August 21, 2013
rambutan tak pasti, tp kalo kacang mmg senang alergik.. bukan kanak2 je, org dewasa pun sama huhuhuhuuu
Cik Nur™ Cik Nur™ August 21, 2013
xpernah dgr pula ade yg alergik pasal kacang n rambutan..
mungkin faktor cuaca kot kak...
skrang ni panaskan..
Puan Kutu Puan Kutu August 22, 2013
tak tau la pulak rambutan tu allergic,cuba goole tgok.hehe
Fiza Rahman Fiza Rahman August 22, 2013
Kalau kacang memang iyer bley biat alergik. Tapi rambutan tak tau plak.
Wanieys a.k.a IbuQalief Wanieys a.k.a IbuQalief September 08, 2013
kacang blh jd jga....rabutan tu xsure la...tp kan k.ina qalief buah anggur xleh mkn..klu mkn bdn nek bintik2 merah....