Ayam or daging masak kurma tanpa santan stail Terengganu

Masak kurma panggilan yang biasa kita dengar tapi kalau orang Terengganu panggil masak kurma ni masak kemok...!! Perkara yang memalukan... baru beberapa hari saya tahu pasal ni...hahhaha.. padan muka saya kene gelak dengan makcik & mak saya... adehhhhh.... Dengan my dear lagilah kene kutuk kaw kaw.. Selama ni saya ingat masak kemok & masak kurma adalah masakan yang berlainan sebab rasa dia memang lain... Lain sebab di Terengganu guna rempah kurma yang dibuat khas oleh orang sana... bukannya buatan ADABI or jenama yang banyak di pasaran tu... so, bukan salah sayalah tak tahu maksud kemok tu adalah kurma kan?... hahhaha

U all tahu tak, dah bertahun saya duk teringin nak makan masak kemok ni tau... dari zaman anak dara lagi... sejak saya pindah dari terengganu ketika usia 18 tahun...!! Saya punyalah duk pikir apa nama masakan tu... nak bertanya dekat makcik2 saya di Terengganu or mak saya, saya tak reti.. tak reti nak explain masakan tu camne... sampailah saya makan ketika kenduri di rumah makcik saya di Terengganu baru2 ni... Saya rasa nak menjerit bila dapat makan semula masakan yang selama ni saya duk mencari...!! terus saya bagitahu makcik saya pasal masakan tu...


Makcik saya bagitahula itu namanya DAGING MASAK KEMOK... Makcik saya bagi saya 3 paket rempah masak kemok macam gambar atas tu dekat saya.. Masak Kemok ni biasanya kita boleh jumpa di kenduri kendara dekat Terengganu..


Rempah tu bukan je kita boleh masak kemok tapi jugak boleh guna untuk masak kerutuk, masak kuah nasi dagang, masak kuah laksa & macam2 lagi... Ini yang untungnya rempah2 di Terengganu ni, satu rempah boleh guna untuk macam2 masakan...

Ayam masak kemok or daging masak kemok ni jugak kita boleh jumpa dalam nasi minyak.. Alaa nasi minyak yang jual pagi2 tu... Ohya, dekat Terengganu memang pagi2 dah ada orang jual nasi minyak yer... pendek kata, pagi2 pun kami dah makan berat.. nasi minyak, nasi dagang.... huwaaaaaa.... bestnya kalau dapat duk Terengganu lama2, boleh makan kesemua makanan yang saya makan zaman sekolah dulu2.. haihhhh... Rindu negeri kelahiran saya tuh..!!


Cara nak masak ayam or daging masak kurma @ kemok stail Terengganu ni sangat2 senang..!! DAGING + REMPAH KURMA (seperti gambar di atas.. kalau takda, guna rempah kurma yang berlambak di pasaran tu pun boleh tapi rasa dia maybe berlainan la kot.. tapi kalau u all nak try tak salah kan..) + SOS TOMATO + BAHAN BLEND (bawang besar + bawang putih + halia) + BAWANG GORENG YANG KITA DAH RAMAS2 LEBIH KURANG SEGENGGAM ATAU LEBIH JIKA NAK LEBIH PEKAT (bawang goreng lagi sedap jika u all goreng sendiri) = GAUL SEKATA.. DI DALAM PERIUK, TUMIS BUAH PELAGA + KULIT KAYU MANIS + BUNGA CENGKIH + BUNGA LAWANG PASTU MASUKKAN DAGING YANG KITA DAH GAUL SEKATA TADI + AIR = MASAK HINGGA DAGING EMPUK PASTU MASUKKAN SUSU CAIR + GARAM + AIR ASAM JAWA + NISANG (orang luar panggil gula melaka).. MASAK SAMPAI MENDIDIH SIAP..!!


Ini gambar DAGING MASAK KEMOK @ MASAK KURMA DENGAN CARA SEPERTI DI ATAS TAPI SAYA TUKAR SUSU CAIR DENGAN SANTAN SEBAB SUSU CAIR DAH HABIS STOK.. SANTAN TU SAYA HANYA LETAK SIKIT JE TAU... LEBIH KURANG 2 3 SUDU, SEKADAR AMBIK SYARAT... TAPIKAN, SEBELUM SAYA LETAK SANTAN, SAYA ADA RASA KUAH TERLEBIH DAHULU TAU... HASILNYA KALAU SAYA TAK LETAK SANTAN PUN, RASA DIA TETAP SEDAP...!!


Warna berbeza dari real maklumlah guna kamera murah, faktor pencahayaan

Ini pulak gambar AYAM MASAK KEMOK @ AYAM MASAK KURMA... MASAKAN STAIL DI ATAS JUGAK TAU... TAPI BEZANYA YANG NI SAYA GUNA SUSU CAIR.... OHYA, UNTUK PENGETAHUAN U ALL, MASAK KEMOK NI MEMANG DIA CAIR SIKIT TAU U ALL...


Resepi nasi hujan panas

Tapi untuk MASAKAN DAGING MASAK KEMOK YANG SAYA MASAK HARI NI, SAYA PEKATKAN SIKIT KUAH DIA.. CARA DIA, SAYA LEBIHKAN BAWANG GORENG... Ohya, gambar dekat atas ni menu lunch kami hari ni tau... U all tahu tak, my dear siap bertambah2 lagi hokay..! Bila saya tengok my dear bertambah banyak kali sangat, saya tegur la "Mesti daging masak kemok ina ni sedapkan sebab tu abang asyik duk bertambah je"... My dear tak jawab tapi duk sengih2 je... pastu saya cakapla "Kalau tak sedap laju je abang komen, kalau sedap, takda puji langsung"... My dear balas cakap saya tu dengan kata "kalau sedap, cerita dekat kawan, kalau tak sedap baru cerita dekat ina"... konon tiru ayat2 iklan la tu... kan iklan selalu kata, kalau sedap bagitahu kawan, kalau tak sedap, bagitahu mereka... So, kesimpulannya...?? Masakan kemok @ kurma guna stail Terengganu @ rempah terengganu ni adalah terbaikkkkkkkk!!!!! Opsttt tapi kalau tanya saya, masak daging or ayam mana lagi sedap, saya lebih sukakan daging...

P/s : U all rasa kan, agak2 kalau saya jual REMPAH GULAI CAP BUNGA ROSE buatan Terengganu tu, ok tak ek?... Ramai pulak yang bertanya saya pasal rempah tu


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."

{ 12 comments.. read them below or add one }

Izwa Kamaruddin Izwa Kamaruddin June 18, 2014
wahh mcm senang je nie..
Masya Masya June 18, 2014
juallah ina mesti untung lagi² ramadhan ni kan .. mana tau raya nanti boleh buat menu hihihi....

tu dia.. siap ada nasi hujan panas lagi makan dengan daging kurma .. kalah pg kenduri.. sedappnya...
QasehnyaRania QasehnyaRania June 18, 2014
lain benor panggilannya kan..
hihi.. saya ni terengganu pon x pernah smapai lagi.sokmo dok makan kopok lekor yg dikirim je la sbb dlu masa kja kat pe nang ramai member ganu.

sedap lettew yg cik abg laju makan. hihi..
kalau cik abe su dia cakp direct je.. sedap ke tak sedap.. la la tu jugak dia bagitau..
kalau tak cakap, saya yang tanya.. agak2 nak bagi gred beraa.. kikiki..

oke juga tu.alang2 org bertanya kan.. boleh la ina kirmkan dgn sepupu atau mak sedara disana..

Shafiq Shafiq June 18, 2014
Owh, lauk nilah saya duk makan masa kat Terengganu dulu. Memang selalu jumpa dengan nasi dagang dan nasi minyak. Nampak masak kurma, tapi rasa lain. Hee.
Unknown Unknown June 18, 2014
Ooohhh..menyelerakan!!!
Unknown Unknown June 18, 2014
ini pon dah cukup menyelerakan yer.. berbeza juga dgn masakan johor/n9..hihihi
tifaanvar tifaanvar June 18, 2014
masak kemok ni ade rase manis ye? Saya kalau gulai2 ni manis2 x leh mkn. Biasa mkn kurma stail mamak tapi dolah peds2 sikit
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ June 20, 2014
salam k.ina..
uuu..gulai daging tu nmpak mengancam walau cma kurang makan daging.. nk belajar masak kari daging kaw2 sbb hubby suka sgt makan.. tak sabar nk tunggu rempah ros akak tu.. ^^
Mimie Mimie June 22, 2014
wahh terbaikkkk...sy tengok pic lauk nih air liur saya menjejeh
Maria Firdz Maria Firdz June 25, 2014
Wah...nmpk menyelerakan...
Ana@zul Ana@zul September 04, 2015
Assalamuallaikum... akak,mntk share resepinya ye..
Nk try msk kurma ayam utk tghri ni lah..msti hubby kita suka..hehe,tq Kak...