Bahaya KEKURANGAN KALSIUM ketika mengandung

U all ingat tak sebelum ni saya pernah bagitahu yang saya rasa sakit kaki sebelah kanan... dari peha sampailah ke bawah... Ia semakin menjadi2 ketika saya nak bangun dari tempat pembaringan... sakit dia tu hanya tuhan je yang tahu... memang kene jalan slow2 la jawabnya... Baru2 ni saya pergi jumpa doktor untuk scan jantina baby, lepas tu teruslah saya bagitahu masalah saya ni kan... Doktor terus tanya samada saya ada minum susu or tak... Memang dah kantoi la dekat sini, saya mana ada minum susu... Susu tu ada je beli tapi tak minum, haihhh.... 

Doktor bagitahu saya mesti minum susu... yela, baby pun nak kalsium, saya pun nak kalsium, sebelum ni menyusu badan Aqilah, lagilah kan... Doktor cakap, kalsium ni sangat penting SEBAB TAKUT NANTI JADI MASALAH KETIKA SAYA NAK BERSALIN... Bayangkan, tengah2 saya duk meneran tu tiba2 kaki saya krem (tak tahulah ejaan betoi ke salah)... huwaaa serius saya jadi takut untuk membayangkannya... yela, dengan tahan kesakitan nak teran baby lagi, tahan kesakitan kaki krem lagi... Kalau tiba2 tenaga habis... lagi parah... tak pasal masuk bilik bedah... Oh tidakkkk... takut saya membayangkannya... 


Last2 saya mintak pil kalsium dengan doktor.... Saya kene telan 3 kali sehari... sekali telan 2 bijik, dengan kata lain, sehari 6 biji pil kalsium yang harus saya telan... Bila saya dah makan pil kalsium ni kan u all, saya dah takda dah alami masalah sakit kaki tu... kalau ada pun sikit je... tak teruk macam sebelum ni... jadi betullah sebenarnya yang saya duk alami sakit kaki dari awal2 pregnant tu disebabkan kekurangan kalsium... haihhh.... 


Baru2 ni plak kami pergi shopping complex, kebetulan ANLENE ada buat test tulang, terus saya test.. Tulang saya termasuk dalam kategori RISIKO SEDERHANA.. Sederhana pun tak sederhana lah u all... lagi 0.4 je nak masuk dalam kategori RISIKO TINGGI... Serius keputusan ni buat saya makin takut... Bukan takut apa... risau.. yela, saya kan tengah pregnant... harap2 lepas ni semakin okla... saya kene rajin minum susu ni... Nak kene babap nampaknya saya ni... sendiri cari penyakit... tak kena buat tak tahu, dah kene baru nak gelabah..!!


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."

{ 15 comments.. read them below or add one }

Masya Masya June 25, 2014
ina ibu mengandung mmg perlukan kalsium lbh sebab utk ibu dan anak dlm perut, ina beruntung cuma sakit peha.. kalau sakit gigi lg haru tau kurang kalsium.

kalau ina tak suka minum susu apa kata makan vitamin ostematrik shaklee dia bagus jugak untuk kalsium.. ibu mengandung pun boleh makan .. saya yg x mengandung pun ambil.. alhamdulillah memang serasi .. walaupun kdg² culas makan pil hihihihihi....
tifaanvar tifaanvar June 25, 2014
nasib baik sebelum kronik dpt tahu kekurangan kalsium ni. Mmng ade sesetengah org time preggy x suka munm susu kan
shahdiana shahdiana June 25, 2014
btoi ina..sangat2 betoi...
yana sendiri mengalami pengalaman kekurangan kalsium ni..banyak nak sembang dengan ina tapi macam bz gila kan..nak buat entry pun kadang2 lupa..malas yang banyaknya..hahahaha...yana kena sakit lutut ina lepas bersalin...sangat serius okay...sampai air mata otomatik terkeluar kalo dari duduk atas lantai tu nak bangun...huhuhuhuh
Mimie Mimie June 25, 2014
sama la kak ina sy tak suke minum susu tp kalo perisa coklat sy minum...
lynndamya lynndamya June 25, 2014
Whuaaahhh menakutkan !!! nasib lah sy follow dan baca blog akak ni, dpt gak info2 mcm ni..mmg boleh jadikan reference utk sy nt, insyaAllah :) wah, kt sini xjumpa lak Anlene wat test tu, nak test jugak..risaunya..sy sejak minum Ephyra, dah stop minum Anlene..minum dua2 kiranya xpe lah kan kak? hehe
ecah khalili ecah khalili June 25, 2014
wahhh..6 biji sehari..alamakkk..
ecah minum susu..dari awal pregnant lagi..tapi tulang kaki bdan semua tetap sakit2 jugak..lepas tu beli ostematrix shaklee..terus ok..tapi mahal..sebotol tu je beli..lepas tu xbeli da..sakit balik satu bdan..2 minggu lepas masa checkup bgtao kat doc dah mnum susu tapi sakit lagi satu bdan..doc bagi pil kalsium OBICAL..sehari sebiji je makan..terus lega..
Unknown Unknown June 25, 2014
la... akak xminum susu ke.. nak dekat due dah pon.. hahaha
ya.. mmg ibu pregnant di galakkan minum susu untuk kalsium ibu n anak.. kdg2 ada yg sakit gigi/kaki krem gara2 kurang kalsium..

takpe xminum susu.. makan ubat kalsium la yer kak..
Maria Firdz Maria Firdz June 25, 2014
Owh... Mmg ada kes... Kwn kakak ipar sy, kaki krem ketika menran, kesannya kaki dia pendek sebelah..
jamilahamzah jamilahamzah June 26, 2014
oo, patutler haritu call k.ja tanya pasal Oste tu...erm, masa k.ja bersalin Idlan dulu... k.ja ada bagitau kan yang lepas bersalin tu, k.ja kebas sebelah badan... tp x taula kebas sebab darah banyak sangat keluar or sebab tak cukup kalsium...apa2 pun...moga ina selamat semuanya..
QasehnyaRania QasehnyaRania June 26, 2014
la nape ina x minum susu.x leh nak telan erkk?

dpt supplement ni makan jgn x mkn pulak.hihi.
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ June 27, 2014
salam k.ina..

skrgni kalo tak suka minum susu dah boleh amek tablet..alhamdulillah..dah kurang sakit kaki akak tu..semoga dipermudahkan...
Myra Jay Myra Jay July 02, 2014
Mcm myra sekarnag memang dah consume pil kalsium Shaklee ha..
Alhamdulillah gusi tak berdarah, kaki tak lenguh/sakit..
Taqa tak pregnant pun dah sakit apatah lagi Ibu ngandung kan..
IntaNBerliaN IntaNBerliaN July 03, 2014
@lynndamya

blh je minum 2 2 pun, xda masalah :-)
Syamimi Saad Syamimi Saad July 06, 2014
Sy time prgnt ni pun kurng minum susu.. Pastu bila x mnum mula la kna smpul mngkarung sbb kurang kalsium..