Tolong perhati tingkah laku anak kita walau di mana kita berada

Saya bukan nak salahkan sape2 tau... Just nak mintak kita as a parent ni, tolonglah perhatikan tingkah laku anak2 tu jugak.. Walaupun kita rasa anak kita tu dah besar, dah bebas bergerak ke sana ke mari.. Saya nak cerita kejadian yang berlaku ketika saya di klinik Ibu & anak baru2 ni...

Saya duduk di barisan ketiga tau... Dalam barisan saya tu ada 2 orang ibu mengandung termasuk saya pastu 2 orang anak solehah saya tu.. Dekat klinik kanak2 biasalahkan, mesti ramai anak2 kan... duk main sesama sendiri, duk berlari semua tu kan... Nak dijadikan cerita, adalah beberapa orang anak soleh ni yang main lari2.. main lari2 tu pulak bukanlah di kawasan yang kosong tu tau tapi main lari2 di lorong barisan ibu2 mengandung yang tengah duduk ni haa... Nak dijadikan cerita jugak, barisan saya tu pulak yang jadi kegemaran anak2 soleh ni berlari...

U all tahu je lah, jarak kerusi kita duduk dengan kerusi depan kita, bukannya luas sangatkan.. Anak2 soleh ni duk berlari dekat lorong barisan saya tu, berpuluh2 kali la jugak... peha saya duk kene langgar... kaki saya duk kene pijak... Aqilah duk kene tolak or tepis... Ibu mengandung yang sorang lagi tu, beberapa kali tegur anak solehah tu tapi anak soleh tu buat tak tahu je... Sampai satu tahap saya dah jadi rimas bila peha saya duk kene langgar & kaki kene pijak je ditambah plak Aqilah duk kene tolak or tepis je... Last2 saya tegurlah.. "Mainlah dekat lain"... saya bukannya cakap sampai satu klinik dengar tau u all.. just saya & dia je dengar... tiba2 anak soleh tu balas cakap saya tu dengan jawab "Ko tu"... What??? Ko???... Ok, saya ni nampak macam muka sebaya dia kot walaupun hakikatnya saya ni maybe beza beberapa tahun je dengan ibu dia.... Saya buat tak tahu je la walau dalam hati saya sangat terkejut dengan tindakan anak soleh tu.. Sedikit sebanyak dia dah buat saya rasa nak tengok mana satu parent dia... (Kalau banyak lagi kerusi kosong mau saya cari kerusi lain)

U all tahu, lepas tu, dia tetap berlari macam biasa di barisan saya tu... saya tak cakap apa pun... buat tak tahu je la kan... tapi tiba2 dia boleh pergi ketuk belakang kerusi saya tu... Alaa buat gaya macam kita tumbuk belakang kerusi tu... Serius time ni buat saya makin terkejut... terpikir macam "Eh, ganasnya dia ni...".. Sampai saya jadi terpikir sendiri, adakah salah saya tegur dia suruh main @ berlari di tempat lain... jangan lari di depan saya... tahulah perut saya ni walaupun dah nak masuk 8 bulan tapi nampak kecik... kalau perut saya ni stail besar rasanya mahu mengeras gak perut saya time tu.. asyik duk kene langgar je... dengan saya nak pegang Alisha & Aqilah lagi takut kene tolak or tepis dengan anak soleh tu lagi... Ohya, anak soleh tu dah besarlah jugak... maybe tadika or dah masuk sekolah rendah...

So, saya harap sangat kita sama2lah perhatikan tingkah laku anak2 kita tu yer... Lebih2 lagi kalau kita rasa anak kita tu "aktif"... Sama2lah kita menegur sikap anak2 kita yang mana kita rasa tak elok tu... Tegur dari anak2 kita kecik time orang kata anak2 tak paham apa2 tu lagi bagus... nanti dah besar dia paham... kalau dah besar baru nak tegur, risau plak kot susah nak "serap" apa yang kita tegur tu..


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."
Tolong perhati tingkah laku anak kita walau di mana kita berada

{ 17 comments.. read them below or add one }

Mar Mansor Mar Mansor June 26, 2014
semoga anak kita tidak sebegitu kelakuaannya..
teringat drama nikah kita bercinta..kat tutt frut tu..y budak potong barisan diorang pastu bila ditegur budak tu balas balik..siap balas berbalas cam apa ntah..saya tak rasa tu perkara lawak pon..pengarah rasa lawak ke?
Maria Firdz Maria Firdz June 26, 2014
haishh rasa geram pula.. hmm... kes mak bapak x tgur ank nk buat apa ni pun pyh juga... bukan slh ank tu, tapi ibu bapalh berperann mncorakknnya...
cheekychubbycutegirl cheekychubbycutegirl June 26, 2014
yaallah..tergamam sy bce entry akak ni..sedih pn ada..sy harap sy dapat didik anak2 sy elok2 nanti..
AnonymousAnonymous June 26, 2014
pernah few times gak jumpa budak2 mcm ni.. kdg parents buat xtau je.. kdg bila tegur sikit parents lak melenting lebih.. mcm kita pulak yg salah.. huhuhu..
Mimie Mimie June 26, 2014
betul tuh kak ina...kdg kdg sy geram aje tgk budak budak mcm.nih...kalo ank ank sy,sy dh bsarkan bijik mata...bg diorg takut
fieda fieda June 26, 2014
Ya Allah..ganaznyer bdak tu ye..mcmna tu dgn org tua dia boleh ckp ko..alahai...tak tau nk ckp ape dh..kfieda mmg pantang kalau dgr budak kecik ckp ko aku ni..
QasehnyaRania QasehnyaRania June 26, 2014
saya pon rimas. so kena la kawal, kalau si ayah ikut sekali eloknya biarlah ayh yg jaga diluar atau bawa main kat playground.

selalu yg saya dgr org dok complain pasai si bapa.sbb tman isteri ke klinik pastu ddk kat krusi, bila ibu ngandung nak ddk buat nampak x nampak je.maka terpaksa la si ibu berdiri..

Shafiq Shafiq June 26, 2014
Pernah alami situasi ni, memang serabut. Cuma part tumbuk kerusi tu kena kat mak saya. Memang sedaplah saya sound sekali. Lantaklah mak dia dengar sekalipun.
tifaanvar tifaanvar June 26, 2014
ade ibubapa x nk tegur ank sndiri bila ank tu nakal di tmpat awam, konon jatuh standard. Tp bg saya bettr kita tegur ank bila ank tu buat kesalahan time tu jgk. Kalau ank org hhhmmm... Xth nk ckp ape
Dingdang Dingdang June 26, 2014
selalu kalau pergi klinik pon memang sentiasa pantau anak yg 4 tahun ni sebab memang jenis tak duduk diam dan nak main aje. geram jugak bila baca cerita ni.
Unknown Unknown June 26, 2014
amboi anak soleh tu agak biadap di situ.. sepatutnya ibu dia kena control anak.. xleh la biarkan anak2 main cmtu.. tu tempat awam..
Zai Zamree Zai Zamree June 27, 2014
mak dia x larang ke time dia dok lari2 tu...haiiiih...
Fiza Rahman Fiza Rahman June 27, 2014
Eeeuuwww...geram plak baca. Mak dia pon biarkan jer anak2 soleh/solehah berlari² kat tempat org duduk.

Mrs Velentine Mrs Velentine June 27, 2014
sbb tue kalo pg klinik jgn bawa ank kalo x le control
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ June 27, 2014
salam k.ina..
huhuuh..seri dgn faiz pun boleh tahan jgk diorag ni kalo dilepaskan..cuma TAK PERNAH jadi mcm ni..dan semoga taknak lah jadi mcm ni..
cma paling tak suka berdepan dgn anak2 yg suka 'berbalas' cakap..huhuhu
Myra Jay Myra Jay July 02, 2014
Memang ada segelintir ibu bapa yang biarkan je anak2 gitu, konon sebab anak2 nak bermain..
tapi tak salah nak main kalau tak 'ganggu' orang lain kan..
Syamimi Saad Syamimi Saad July 06, 2014
Pelik dgn sesetengh ibubapa ni.. Knpa la dorang xnk tgur ank tu.. Kdng dok tgk je.. Tgur x pun.. Kita pula yng naik geram..