Kek Milo Kukus Tanpa Telur

Anak saya ni jenis suka makan... Hari tu Alisha request nak kek... Kalau setakat kek kukus yang simple2 tu bolehla kan... yang hover2 tu mana saya nak reti.. hihi.. Ni pun saya buat tanpa masukkan telur sebabnya telur dah habis stok... hahah.. gasak pi la... dah nak sangat makan kek kan... kikikiii.. Walaupun camtu, Anak solehah Alisha ni tetap jugak cakap sedap... Alahaiii anak, semua yang ibu masak semua cakap sedap yer... Walaupun kadang tekak ibu rasa tak sedap tapi anak Tetap cakap sedap... Itulah anak kan u all... Macam kitalah, mak masak nasi & goreng ikan pun kita rasa sedap sungguh dah mak2 kita tu masak.. (",)


Ni la KEK MILO KUKUS TANPA TELUR saya tu haaa... Dah terlebih leleh la plak... Colour rice tu jangan cakapla, berlambak2 saya letak.. anak2 saya ni suka sangat makan colour rice tu haa... lagipun cantik je dengan warna warni yang ceria alam je tu (",)


CARA : 2 CAWAN TEPUNG GANDUM + 1 CAWAN GULA PERANG (nak guna susu pekat pun boleh jugak) + 1 CAWAN MILO + 1 CAWAN MINYAK MASAK + 1 CAWAN AIR PANAS + BADAM CINCANG = MASUK DALAM BEKAS & KACAU BAGI RATA GUNA SUDIP PASTU MASUKKAN DALAM LOYANG = KUKUS HINGGA MASAK.. SIAP..!!

TOPPING : 1 CAWAN MILO + 2 SUDU BESAR MINYAK MASAK + 2 SUDU BESAR AIR = MASAK SECARA DOUBLE BOILER


P/S : BAB RASA TU U ALL AGAK2 SENDIRI TAU... SEBAB MILO TU PUN DAH MANIS KAN.. RISAU PULAK KOT2 TERMANIS.. IKUT SELERA TEKAK MASING2..


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."

{ 39 comments.. read them below or add one }

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) June 04, 2014
Ini kira kek instan lah IB.. cepat dimasak sedap dimakan ehe :)
deno deno June 04, 2014
amboi kak... sedapnya!! dah la dneo penggemar milo!^^
syawalsimpsons syawalsimpsons June 04, 2014
simple but nice...best ni..macam syawal la...bila di tanya sedap tak??? di jawabnya..sedap ibu...
Maria Firdz Maria Firdz June 04, 2014
Wah.. Nk cuba juga... Tpi tggu kakak request..
Ema Johari Ema Johari June 04, 2014
air tangan ibu lah paling terbaik sekali.
Aisy Nasiha Aisy Nasiha June 04, 2014
Kreatif betullah Ina ni. Nampak sedap je ..tak ada telur pun menjadi.. memang pandai
Fai CeritaCinta Fai CeritaCinta June 04, 2014
tunggu adam besar sikit baru buat kek.. hehe...
mama_ka0ri mama_ka0ri June 04, 2014
Rajin betui ina!! Nk tanya...kalau kukus dlm microwave blh x?
Amy J Amy J June 04, 2014
sedapnya... terliur pula tengok. nak buat jugala. hehe
Mama Safiy Arfan Mama Safiy Arfan June 04, 2014
cmne xnak bg kek tu melekat kat loyang?
IntaNBerliaN IntaNBerliaN June 04, 2014
@Mama Safiy Arfan

*saya pun xpasti xnk bg mlekat kt loyang tu camne.. ltk minyak or marjerin kot kt loyang... tp mcm saya tu, saya guna kertas yg warna coklat tu... kertas apa ek pggil... yg khas untuk alas kek supaya xmelekat tu
IntaNBerliaN IntaNBerliaN June 04, 2014
@mama_ka0ri

kukus dlm microwave?.. xpastiu plak saya... microwave blh guna utk kukus ke ek.. bkn microwave yg kita guna mcm utk panaskan lauk tu ker... ke saya tak kenal microwave ni... hihi
Cik Jue Cik Jue June 05, 2014
amboi..bukan main sedap nie...
tangkap lelah
♥  Cmª shIemª ♥ ♥ Cmª shIemª ♥ June 05, 2014
Salam K.Ina..

oohooo..versi kukus..nnti nk try.. tgk lelehan milo tu.. menggugat betulll ^^_
thanks share resepi
Mummydearie Mummydearie June 05, 2014
Macam sedap je ni. Terliur pulak!
Azi Azi June 05, 2014
yang kukus2 ni boleh try.. bakar2 xleh xde oven...
Ina Haireina Ina Haireina June 05, 2014
terliur pulak tengok kek ni. nampak sedap lagi menarik.. nak try la nanti.. terima kasih..
tifaanvar tifaanvar June 05, 2014
kek yg kaya dngn milo. Baru pestaim tngk org buat topping dngn milo.
QasehnyaRania QasehnyaRania June 06, 2014
selalunya sapu mentega dekat loyang.
kertas minyak erk?

lama nya tak buat kek coklat.. nyum nyum :)
Mimi Azirah Mimi Azirah June 07, 2014
Boleh try resipi kek kak ina nih
Mimi Azirah Mimi Azirah June 07, 2014
Boleh cuba resipi kak ina nih
azizah :) azizah :) June 08, 2014
pun nampak sedap ni.... aduhh terliurnyaa plak
Yasmin Razimi Yasmin Razimi February 20, 2015
Tepung gandum kena diayak dulu ke?
Yasmin Razimi Yasmin Razimi February 20, 2015
Tepung gandum kena diayak dahulu ke?
coNet coNet March 06, 2015
salam kak. kalo guna resepi ni, tapi sy bakar dlm oven. bleh ke? xreti nk kukus huhu
Noni Marina Noni Marina September 30, 2015
tak guna baking powder ke?klu tak ayak tepung tu mcmana ya?
Noni Marina Noni Marina September 30, 2015
betul ke tak guna baking powder?
IntaNBerliaN IntaNBerliaN October 01, 2015
@Noni Marina


Saya tak guna, tapi kalau awak nak guna boleh je.. :)
Noni Marina Noni Marina October 03, 2015
kena ayak tak tepung tu?😊
IntaNBerliaN IntaNBerliaN October 20, 2015
@Noni Marina

nak lagi elok ayak tapi time saya buat ni, saya tak ayak
AnonymousAnonymous January 28, 2016
Kalau nk kasi kek tu lembut dan gebu mcm mna kak..
AnonymousAnonymous January 28, 2016
Klau nk kasi kek tu lembut dan gebu mcm mna kak
AnonymousAnonymous January 28, 2016
Kalau nk kasi kek tu lembut dan gebu mcm mna kak..
AnonymousAnonymous January 28, 2016
Klau nk kasi kek tu lembut dan gebu mcm mna kak