Bubur Cha cha untuk anak2

Inilah koje saya dekat rumah... Masak masak & masak... Duk pikir je hari2 nak masak lauk apa untuk lunch, nak masak minum petang apa.. Anak2 & my dear suka makan.. tu yang saya suka masak... puas hati bila tengok mereka makan... Aqilah lagilah, kalau tengah masak, dia dah sibuk hulur bekas nak makan, padahal belum pun siap masak lagi.. hihii.. Antara kegemaran anak2 saya adalah bubur.. tapi saya jarang masak bubur sebenarnya...


Tapi hari ni saya rajin sikit, MASAK BUBUR CHA CHA... tu pun sebab bubur tu kan warna warni, so, saya rasa mesti anak2 saya akan teruja dengan warna dia tu.. ditambah pulak sebenarnya mak buyung ni yang teringin nak makan... ekkeke.. Masak bubur ni tersangatlah senangkan u all... Nanti Alisha dah besar kene ajar dia masak bubur awai2, resepi minum petang paling mudah (",) 

CARA : REBUS TEPUNG CHA CHA + DAUN PANDAN, BILA DAH GELEGAK + AIR DAH KURANG.. MASUKKAN AIR SIKIT LAGI + GULA = KACAU SLOW2 BAGI GULA LARUT PASTU MASUKKAN SANTAN + GARAM = GELEGAK... SIAP..!!

Bubur cha cha ni bila dibiarkan lama, mulalah dia akan kembang tau... dari berkuah sampai dah takda kuah... tapi walaupun camtu tetap sedap dimakan.. (",)


Nak tempek jugak gambar lama... gambar BUBUR PULUT HITAM... Bubur pulut hitam ni kalau tak habis,  simpan dalam peti ais buat ais krim malaysia... alahaiiiii sedapnya makan sejuk2... 

CARA : RENDAM BUBUR PULUT HITAM, (BIASA YANG SAYA BUAT, RENDAM PAGI TENGAHARI TERUS MASAK)... REBUS PULUT HITAM YANG DIRENDAM TADI + DAUN PANDAN + AIR SECUKUPNYA = REBUS HINGGA KEMBANG... PASTU MASUKKAN GULA + SANTAN + GARAM... SIAP..!! Ohya, yang warna putih atas bubur pulut hitam tu, saya letak pati santan..

Senangkan masak bubur ni, cara masak bubur semuanya lebih kurang je.. dah la senang, sedap plak tu... (",)


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."

{ 22 comments.. read them below or add one }

Ayie Atiqah Ayie Atiqah June 25, 2014
kak ina punya resepi sume senang2,wt ayie terliur lak tu..hehe kdg ayie tingin nk mkn pape bkak je blog kak ina tengok resepi pe yg ayie ade bhan dan leh wat =)
CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) June 25, 2014
Sedapnya.. dah lama akak tak buat .. nanti puasa meriahlah bazar dengan berbagai jenis bubur IB
fieda fieda June 25, 2014
ermm..dapnyerr..best ni mkn sejuk2
Mummydearie Mummydearie June 25, 2014
Salam singgah,

Ada sepeket di rumah, dari sehari ke sehari nak buat bubur chacha tapi sampailah hari ni tak nampak lagi buburnya :)
ecah khalili ecah khalili June 25, 2014
haaa..sebenarnya mak buyung yang mengidam kan..haha..warna warni cntik..ley wat anak2 tetarik nak makan..
tifaanvar tifaanvar June 25, 2014
kalau saya sll buat bubur chacha ni tamabh sagu@ oat. Sdp dan pekat je
lynndamya lynndamya June 25, 2014
emmm nyum~nyum~nyum~ sedapnyaaa....naaak ~~~ hehe
Ibu Lala Ibu Lala June 25, 2014
Syoknya kalau jd surirumah. Macam macam boleh buat.
Tina Othman Tina Othman June 25, 2014
feeling puasa tgk bubur cha cha dgn pulut hitam tu nyummm
Mama Safiy Arfan Mama Safiy Arfan June 25, 2014
perghhh bubur caca tu feveret sy sis..buat sy terliur je hihi
azizah :) azizah :) June 25, 2014
rajin betul akak masak..

kak masak si aqilah n alisha tak ganggu ke.. macam hakimi sibuk kacau jijah masak.. huhuhu
Ema Johari Ema Johari June 25, 2014
masak senang tapi nak buat tu yang malas... hehehehe.
Maria Firdz Maria Firdz June 25, 2014
Bubur pulut hitam tu nmpk menarik..
Tihara Tihara June 26, 2014
wahh sedap2nya bubur ni ina :)
Zefa NorAsmara Zefa NorAsmara June 26, 2014
Senang je masak buburni, tinggal rajin atau malas. Seronok tgk ibu2 yg rajin masak ni.. Tahniah utk kalian.. :D
fieda fieda June 26, 2014
bulan pose semua mende terliur kalau tgk..
QasehnyaRania QasehnyaRania June 26, 2014
dua dua my peberet.
lama x buat. kalau bubur pulut hitam tu su suka letak halia sikit sbb cik abe ni jns bdn bernagin kalau mkn pulut. rasanya sedapp..
♥  Cmª shIemª ♥ ♥ Cmª shIemª ♥ June 27, 2014
salam k.ina..
hiih..cma suka bubur pulut hitam tu... siap panggil koko crunch lagi..\
nyum3.. :)
Sya Mimie Sya Mimie July 06, 2014
Sdapnya la hai 2-2 tu.. Tp suami mcm x brpa layan bubur la pula..
Sya Mimie Sya Mimie July 06, 2014
Sdapnya la hai 2-2 tu.. Tp suami mcm x brpa layan bubur la pula..