Khasiat Buah Kelapa Laut

Masa kami pergi Cameron Highlands hari tu, saya terpandanglah ada orang jual AIR KELAPA LAUT & KELAPA LAUT... saya pun apa lagi, belilah sebijik nak try... Berapa ringgit yer sebijik... lupa plak saya... RM3 kot.. ntah, dah lupa...


Masa mula2 beli tu, beria la saya sedut air, ingatkan macam sedut air kelapa biasa tu haa... sekali bila sedut, adalah beberapa coet je air tu yang masuk ke mulut saya.. dengan kata lain macam tak terasa pun air tu lalu dekat kerongkong saya ni... my dear cakap buah kelapa laut ni memang takda banyak air pun...


Ni rupa kelapa laut tu.. kecik2 je buahnya... Ohya, cakap bab air kelapa laut tu... ada cara nak masak dia tau.. saya tak pasti camne, kalau nak tahu, u all google la yer (",)


Saya makan buah ni rasa biasa je.. tawar je pun... isi dia pun sikit je... U all nampak tak dalam gambar tu... macam ada lubang @ rongga tu haa... isi buah kelapa laut ni, duk kat rongga2 tu la... ada 3 rongga semuanya... Mula2 terkejut saya tengok buah ni bila dikupas.. Yela, ingatkan macam buah kelapa biasa... berlubang besar penuh dengan air & banyak isi.. tapi sebaliknya... baguslah kan, sekurang2nya saya dah kenal lah buah kelapa laut ni camne... (",)

Ohya, buah kelapa laut ni ada khasiat jugak tau... antaranya buah kelapa ni yang dicampur dengan bahan tertentu, tak pasti la plak apa dia kan... ianya boleh mnengubati seseorang yang banyak hingus.. Ia jugak boleh diguna untuk ubati bisul & melawaskan kencing... Selain tu, ia jugak dapat mengurangkan panas badan & melegakan batuk.. Macamana cara nak buat tu, saya tak pasti la plak... Dekat kedai tu pun sekadar tulis camtu je kebaikan dia... takda tulis secara details..


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."

{ 19 comments.. read them below or add one }

ecah khalili ecah khalili June 10, 2014
wah..xpenah beli pon..macam tu erk dalamnya..teringin pulak nak rasa..
syawalsimpsons syawalsimpsons June 10, 2014
baguih jugak kebaikan kelapa laut ni yee
Masya Masya June 10, 2014
selalu nampak tp x pernah lg beli atau minum... ada jugak khasiatnya yer.. bgs jgk...
Unknown Unknown June 10, 2014
pelbagai khasiat yg tkandung =D
cahayahidupku.blogspot.my cahayahidupku.blogspot.my June 10, 2014
Akak selalu beli airnya dipasar tani jer IB.. tak pernah pulak beli buahnya.. ada juga pengalaman IB dengan buah kelapa laut ni :)
cahayahidupku.blogspot.my cahayahidupku.blogspot.my June 10, 2014
Akak selalu beli airnya dipasar tani jer IB.. tak pernah pulak beli buahnya.. ada juga pengalaman IB dengan buah kelapa laut ni :)
QasehnyaRania QasehnyaRania June 10, 2014
saya suka air kelapa laut.selalu beli bila nmpak ada org jual..
jeli kelapa laut pon sedap..


☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ June 10, 2014
Salam K.Ina..

cma pernah rasa air kelapa laut ni..sedap juga rasanya.. tp tak pernah tgk isi2 kat dlm tu..ooo..mcm tu rupa dia.,..
tifaanvar tifaanvar June 10, 2014
saya pn nilah fersttime tngk buah klapa dara ni
mama lynn mama lynn June 11, 2014
x penah mkn lagi buah ni
Time Traveller Time Traveller June 11, 2014
At least dah tahu la mcm mana keadaan dia.. bentuk dan keadaan dalam dia ..boleh la bercerita kat orang hahahaha :D
lynndamya lynndamya June 11, 2014
ooooooooooo~ okay sy baru tahu...mmg pernah nampak ada jual buah ni, tp xterlalu pulak nak ambil tahu..haha..bagus jugak ya, sbb sy ni suka sangat 'diserang' kencing tak lawas..boleh lah try ni pulak ka..thanx akak for sharing :D
Unknown Unknown June 11, 2014
mane2 air kelapa pon bagus.. menurunkan panas dalam badan.. tp keciknya.. comel!
Azlina Azlina June 11, 2014
hihihi..samerla.. first time tgk buah ni...
aritu kt pasar tani yg dah siap kupas... xde kulit... xley bayang buahnya camner...
Maria Firdz Maria Firdz June 12, 2014
Owh.. Cmtu ek rupanya... X pernah rasa lagi..
Mimie Mimie June 12, 2014
First time sy tgk kak ina...
Fiza Rahman Fiza Rahman June 17, 2014
Tak pernah rasa lagi air kelapa laut nih.
Unknown Unknown February 08, 2015
Siapa menjual anak pokok kelapa laut, sy nak buat ladang tanaman kelapa lau
t, mula nak 50 pokok je.
jan klapa laut jan klapa laut December 29, 2015
Saya ada ank pokok nk pm 01132794036