Habbatus Sauda boleh membantu naikkan HB @ HEMOGLOBIN

Ketika saya mengandungkan Alisha dulu... untuk naikkan HB, saya selalu makan hati ayamlah, hati lembu lah, hati kambinglah.. keranglah, ikan bilislah.. macam2 tapi bila test, HB takdalah naik beria pun, sekadar maintain duk 11 lebih tu je lah... nak dapat 12?.. 13?.. nan ado.... Tapi bila mengandung second time ni, takdanya saya nak beria makan semua tu.. cuma saya lebih banyak makan sayur je.. Organ dalaman??.. saya dah tekad taknak makan selepas tahu ia tak elok untuk kita... (",)

Walaupun ketika awal2 buat buku pink, HB saya bermula dengan 13.5, tapi setiap bulan akan turun.. sampailah 2 bulan yang lepas, HB dah jadi 11.5.. adehhhh.... Bila dapat tahu yang biras saya minum Habbatus Sauda untuk naikkan HB, saya pun trylah... memang betoi pun u all... memang naik, dari 11.5 terus jadi 12.9... banyak kan naik, berbanding dari saya duk beria makan hatilah, ikan bilislah.. keranglah..


Ohya, Habbatus sauda ni dipanggil jugak jintan hitam tau... Saya beli yang jenis serbuk.. macam gambar dekat atas tu... Rasa + bau tu saya tak tahu nak cakap macamana tapi saya kurang gemar... saya minum sambil tahan nafas... ahhahhahah... Untuk pengetahuan u all jugak, saya bukannya minum air habbatus sauda ni hari2 pun, baru 2 kali.. hahha... contohnya, esok petang nak pergi checkup, malam ni & pagi esok baru saya minum... tapi hasilnya menakjubkan... cewahhh... hihiii

Habbatus Sauda ni memang banyak khasiat dia.. tapi dekat sini saya malas la nak cite, u all boleh google je jika nak tahu... saya sekadar nak berkongsi tentang HB saya yang naik selepas minum habbatus sauda ni je... (",).. Rasanya u all yang nak try jugak habbatus sauda ni, u all boleh je beli jenama or keluaran mana pun.. tak semestinya seperti gambar yang saya tunjuk... Yang saya beli ni harga dia RM12 @ 200 gram.. Opstt, bukan saya beli, my dad yang tolong belikan.. (",)

PADA IBU2 YANG MENGANDUNG OR MEREKA2 YANG ADA MASALAH DENGAN HB @ HEMOGLOBIN NI, BOLEHLAH TRY HABBATUS SAUDA... IANYA TIDAK MENGANDUNGI KAFEIN... MOGA HB U ALL PUN NAIK JUGAK.. INSYAALLAH (",)

P/s : Mereka yang dah kahwin dah ada anak & tak berpantang, boleh amal tak MANJAKANI tu yer? ... Mereka yang dah kahwin tapi belum ada anak pulak, boleh guna tak MANJAKANI tu?.. Lagi satu, yang belum kahwin boleh guna or tak?.. Ramai yang tanya saya pasal ni tapi saya sendiri tak pasti.. so, jika ada u all yang tahu, bolehlah share dekat sini (",) Sebab kalau baca pada fungsinya macam tak fokus pada yang dah kawen.. macam keputihan.. pencegahan kanser...

P/s : Petang ni saya balik kampung @ Chemor.. jika saya kurang jejak u all sorrylah yer.. sebab saya balik pasal ada kenduri so, maybe busy sikit tapi entry untuk esok & seterusnya dah buat auto publish... hehhehe... 


{ 47 comments.. read them below or add one }

Cikgu Ma Cikgu Ma September 13, 2012
memang tak tau psl hb ni...
Mrs Velentine Mrs Velentine September 13, 2012
sya xda masalah HB ni sebab x mkn ubat pun mmg 13..kalau makan ubat naik ke 15
Si Matatajam Si Matatajam September 13, 2012
Habatussauda ni mmg bagus..tapi panas skt bagi yg tak tahan ngan herba ni. Tapi sememangnya ia adalah penawar segala penyakit kecuali mati...segalanya mengikut keizinan Allah swt..
Unknown Unknown September 13, 2012
Ina, shima pun minum ni juga utk tambah susu bdn dan hilangkan letih.. Tp idok la minum selalu. Biasa buat pakai cawan je minum suam2. Kalau tak lalu tu campur dalam milo ke... sama jenama jugak Habbatus nya ni dgn shima :))
Miss N™ Miss N™ September 13, 2012
sampai skarang tak tahu ape itu HB..kikikiki..xpelah, nanti dah kawin tahu sendiri kan.. :)

ermm..habatussauda ni mmg byk kebaikan, dulu nur pun amalkan..tapi yg jenis soft gel tu.. :)

Bab manjakani tu pula.. nur pun xpasyi..hihi
nazayiena nazayiena September 13, 2012
Husband kak Nurul beli kopi dan habbatus sauda nie spi skrg dah msk angin,x minum pun....
Falsya Falsya September 13, 2012
kalau dh pregnant nnt ade problem mcm nie nnt boleh la cube..hehe..

amin3..tp bkn amin utk sakit tau..amin utk pregnant..hehe..
Unknown Unknown September 13, 2012
wah..entri sesuai untuk bakal-nakal ibu muda.. :)

segan pula saya ada disini.. ;)
Wanieys a.k.a IbuQalief Wanieys a.k.a IbuQalief September 13, 2012
owh habbatus sauda boleh naik hb..baru tau ni...dulu pun wani beria jg mkm mcm kak ina tp preggy lepas hb wani xder mslh :)...thanks sharing yer...

kak ina blk kg berapa hari...selamat blk kg yer..tc :)
Rain Rain September 13, 2012
nice! saya memang kurang Hb pun. kalau nak menderma memang tak lepas.

praduk ni boleh menaikkan berat tak? saya kurang berat sis. kalau sis tahu ada produk lain yang baik dan tak bagi kesan sampingan pada kesihatan, rojer saya.. trimas :)

selamat berangkat pulang ke kampung
mama lynn mama lynn September 13, 2012
=) sebenarnya pada sy yg x penah preggy ni HB tu sy pun tak tau apa..pembacaan ttg topik ni buat sy blur kejap cos blum tdedah kepada alam preggy ni .. hehe
Unknown Unknown September 13, 2012
ooo bagus la boleh tambah darah.. dulu masa kecik3 pernah minum habatussauda..ustazah bagi tp dalam bentuk aiskrim malaysia..hehe sedap pulak rasanya..
haryati haryati September 13, 2012
ermm, yati tiap kali pregnant msti cam ina, smlah makan mcm2 tapi takde perubahan... InsyaAllah klu ada rezki pasni nak try makan gak lah...
Riena Haiqal Riena Haiqal September 13, 2012
tu ar,.. masa anak pertama dulu saya g check up mesti makin menurun2.. padahal dah makan hait ayam, daging, kerang dan bayam, takjuga naik2..rupanya memang tak baik utk kita..
sekarang alhamdulillah hb saya tak turun2. tetap 12.. tapi memang la kan masi awal lagi.. tu sebab saya nak jaga permakanan saya.. nak try google la tentang serbuk ni
kurus kurus September 13, 2012
insyaallahhh
ada dgr juga
dan memang elok
cuma akk x banyak masalah HB nie
soo memang x amik apa2
kecuali akk memang seminggu sekali makan ati ayam @ kerang
ada dlm menu ;)
Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P September 13, 2012
kalau berhasil apa salah nya mencuba kan :)
syiela syiela September 13, 2012
dear bolah je amalkan walau lepas panjang.. jgn risau...

anak dara dan yang dah berkawin tapi takde anak tak di galakkan sebabnya menurut orang tua2 takut nanti 'sempit' sangat kang susah nk bersalin.. wallahualam
QA's ~ mamapapa QA's ~ mamapapa September 13, 2012
habatussauda mmg bagus pn..mula jd amalan since peknenkan Que dlu,samala mslh kita,the Hb :)sy pn ada beli yg jenis srbuk ni,bt minum pg2,uhuhu!!mmg pahit pn :( beli kt masjid KD :)
Masya Masya September 13, 2012
ramai kata habatussauda ni bagus .... kawan sy sakit kaki mcm gout minum pun ok...
adyna AB adyna AB September 13, 2012
akak belum pernah makan..

tapi makan hati ayam utk tambahkan darah masa ngandung amni ada ;) sebab hb rendah ;)
Mimie Mimie September 13, 2012
Sy belum pernah rasa habbatus sauda nih...tp memg byk khasiat kalo amalkan nih...
mama_umar_maryam mama_umar_maryam September 13, 2012
mmg dgr ttg kebaikan HB nih..iAllah kite uesehkan..slmt blk kg Ina..tkcare!!
aziazib aziazib September 13, 2012
sy dulu mse mengandung mmg hb selalu diparas bahaya, tp rupanya sy minum susu + ayam + ikan dlm wktu yang sama.. xboleh rupanya..
Cik Rose Cik Rose September 13, 2012
gud info.. nanti leh gtau pada kakak Ros ni :)
+ e.z + + e.z + September 13, 2012
x tau knaper, dari minggu lps eB x leh msk bog u... ari nih baru boleh... pelik la plk...
eB mkn AS dlm pntg jerk. hik3
mummyrinazone beauty mummyrinazone beauty September 13, 2012
memang 2 makanan nie makanan sunnah.mmg elok tuk wanita preggy..good info ina
GOMI JUNG GOMI JUNG September 13, 2012
dulu ada belajar pasal hemo :)
tapi banyak dah lupa .
hehe ~
zachflazz zachflazz September 13, 2012
adakah dampak yang tidak baik dari HS selain banyak kita mendengar kelebihannya, Intan?
ajumohit ajumohit September 13, 2012
Hb sauda ni mmg elok kan Ina, kalau nyusukan anak pon elok dimakan, bykkan susu badan jugak
Nisa Greennnpanda Nisa Greennnpanda September 14, 2012
xpenah lg try mkn habbatus sauda nie.. Ina kurg gemar eh ngan rs die? xpe la, demi kesihatan kn.. ^_^

klik2 gak..

p/s - malas nk update entry.. XD
Rozie Rozie September 14, 2012
Oh ye ker.. akak haritu bergantung ubat kelinik jer... memang bab HB ni pasang surut,,,,
syawalsimpsons syawalsimpsons September 14, 2012
kat umah ni banyak je habatulsauda ni..mmm..baru tau ni..sue kan mmg HB selaloo low....tp alhamdulillah mengandung kali ni HB elok je...kengkadang je tuwun ke 10..pasni leh la try kan...
Deq's Qienz Deq's Qienz September 14, 2012
ermm bagus kan HB nih??owg opis yang gaut slalu makan..sy kureng ckit kalo bab herba² nih..
BuDaK cOmOt BuDaK cOmOt September 14, 2012
kita dah masuk 4bln...tapi takpernah pun lagi chek HB...
hehehehe dulu masa derma darah (sebelum preggy) HB kita cantek..
19hb ni nak g check...harap dapat tau kat mana tahap HB kta...

errkk..satu soalan → kalau HB dah tggi, ada masalah ke kalau nak minum jugak...sbb katanya byk lagi khasiat lain dpd habatussauda ni...
emarieys emarieys September 14, 2012
siapa yg masalah..bolehlah cuba
Sheila Adziz Sheila Adziz September 14, 2012
akak pun ada habatussauda nie... yang biji2, akak pesan kak mak masa p mekah... tp akak tak guna pun... haduiii... dah lupa nak amalkan... nasib baik awk ingatkan, boleh minum semula biji dia rendam kat dalam air suam...
QasehnyaRania QasehnyaRania September 14, 2012
akan di cuba suatu hari nanti ..thanks ibu alisha ..=)
Puan Kutu Puan Kutu September 16, 2012
setiap penyakit Insyaallah ada ubatnya dengan habatus sauda,tu yg sy dengarlah..klu bagus mmg elok war2kan..moga memberi manfaat kepada org lain..
caliph shuriken caliph shuriken September 17, 2012
apa yg sy tau, soya mmg x elok utk lelaki.. dh lama sy x minum soya...
sal ya sal ya September 18, 2012
akak pun kureng sikit dengab bau dan rasa dia. tapi telan jugak sbb husben yang suruh. sekarang ni ada dalam bentuk pil kan habbautus sauda ni.
9n0L4 9n0L4 September 22, 2012
betul tu. organ dalaman ni tak elok sgt mkn. ;)
jamilahamzah jamilahamzah January 30, 2013
ha, yg ni la yg k.ja br bl tu..hehe..
Unknown Unknown March 18, 2013
jumpa entry akak ni... InsyaAllah jijah cuba amalkan habatus sauda pulak pasni.. harap2 naik la HB jijah..
AnonymousAnonymous February 27, 2014
Mintak izin nk komen ye.. Sy nga pregnant skang ni. Hb rendah. Asyik 9-10 je..kalau ikutkan mmg nk je makan habbatus sauda ni. Tp sy ada baca, H.sauda xelok kalau amek lebih dos especially utk pregnant mommiesla sbb dia ada khasiat khas untuk mengecutkan rahim. So, bg sy, kalau sape2 nk makan tu bleh. Just beware.jgn overdose..

-raihana,kuantan-
IntaNBerliaN IntaNBerliaN March 03, 2014
@Tanpa Nama

Thanks atas info.. Saya tak pasti plak pasal tu.. tapi seperti yang saya tulis di entry, saya bukan minum hari2 rtapi hanya 2 kali dalam sebulan.. tu pun time nak pergi checkup...