Info terbaru yang saya tahu pasal MANJAKANI.. khas untuk GADIS @ ANAK DARA.. PENTING!!

Alhamdulillah saya dah ada dekat kampung... & alhamdulillah jugak saya tergerak hati untuk tengok buku RESEPI PASAL MAKANAN KETIKA BERPANTANG... Baru2 ni saya ada update  pasal kebaikan MANJAKANI kan.. Untuk mereka2 yang dah kahwin memang elok lah guna manjakani ni... tapi untuk mereka yang belum kahwin @ gadis, tak berapa nak sesuai...

Saya baru je lepas terbaca dari buku resepi berpantang... Dalam tu dia ada bagitahu pasal air rebusan manjakani.. kiranya dia bagitahu cara2 nak buatlah kan.. TAPI dia jugak ada tulis nota....

MANJAKANI BERFUNGSI UNTUK MENGERING & MENGETATKAN PANGKAL RAHIM. TIDAK SESUAI DIMINUM OLEH GADIS @ ANAK DARA KERANA DITAKUTI MENJADI PENYEBAB MANDUL...

So, pada mereka yang belum kahwin tu, janganlah minum yer... risau pulak saya... tapi kalau yang jenis sapu tu, tak tahulah pulak saya macamana kan... Patut tanya pada mereka yang lebih berpengalaman la jawabnya ni....

Ohya, pada mereka yang akan berpantang nanti, bolehlah try resepi air rebusan manjakani dari buku yang saya baca ni yer... (",)... Halia tua + kunyit tua (dihiris) + buah manjakani + asam keping = rebus lepas tu tapis & bila suam boleh minum...

P/s : Saya berada di kampung, guna laptop adik, so, tak dapat nak upload gambar NOTA dekat buku resepi tu... nanti2 saya update sebagai bukti yer... hihii


Info terbaru yang saya tahu pasal MANJAKANI.. khas untuk GADIS @ ANAK DARA.. PENTING!!

{ 49 comments.. read them below or add one }

Mrs Velentine Mrs Velentine September 14, 2012
wah berguna ni utk anak2 dara
fiza fiza September 14, 2012
Thanks for sharing ina ☺☺
Che Rosliza Che mat Che Rosliza Che mat September 14, 2012
Thanks info Ina...orang tak berpantang boleh minum tak? air rebusan tue(untuk yg dah kawin)
nur anis nur anis September 14, 2012
ok...take note dah..hihi
Rai Ourkizuna Rai Ourkizuna September 14, 2012
ada jugak terbaca lepas pregnant anak no 2 aritu..amalkan kejap je.. lepas tu malas.. T_T
ros_reeza ros_reeza September 14, 2012
ooo ye ke.. Ros baru tahu ni.. thanx kak Ina share ni :)
Mira Adzlia Mira Adzlia September 14, 2012
owh cmtu....aish..tu yg xbape brani nk cube mkn pape skang..mmg amik suplemen vit c jer
Nazayiena Nazayiena September 14, 2012
Pahit dan kelatkan buah manjakani,tp bagus buat ubat.
Deq's Qienz Deq's Qienz September 14, 2012
ina dah sampai due kew???
sHaRiNa eLyaNa sHaRiNa eLyaNa September 14, 2012
hehe..yg belum khwn jgn la minum..hehe
nanieybarnieylurviey nanieybarnieylurviey September 14, 2012
Noted!! :)
Thanks for sharing kak ina..
Slm Jumaat..
Riena Haiqal Riena Haiqal September 14, 2012
sesuaila sangt2 utk kita yang dah berkawen ni..yang masih dara / belum kawen tu tak leh la dulu yer..
Kakzakie Kakzakie September 14, 2012
Petua ini kakak rasa kalau yg dah pernah bersalin mesti tahu Intan. Kalau bidan kampung kakak memang inilah satu dari yg dia suruh kita minum sebaik selesai bertungku, berurut, berparam, berpilis dan berbengkung - barulah minum.
shahdiana shahdiana September 14, 2012
manjakani memang sinonim denagn wanita dalam pantang...mak yana ada jugak cakap ambik manjakani tu sagat dekat lesung batu & sapu dekat tempat luka masa bersalin tu...
Kesuma Angsana Kesuma Angsana September 14, 2012
mmg bagus manjakani ni utk mak2 dara saje
BuDaK cOmOt BuDaK cOmOt September 14, 2012
manjakani ni guna masa berpantang ker...? camane nak dapatkan buku resepi berpantang tu...? leh kongsi tak nak cari kat mana...?

thanks =)
Mayang ABDUL RAZAK Mayang ABDUL RAZAK September 14, 2012
saya dari anak satu sampai anak empat dok makan manjakani ni.. for family planning... hahahahahh.....
Rain Rain September 14, 2012
anak dara nak komen apa yer? hee..

ceria-ceria la di kampung, ulaman banyak :))
MamaEma MamaEma September 14, 2012
bagus petuanya..tp apa kan daya kalau ubat jenis air//konpem susah nak minum..huhuhu
azizah :) azizah :) September 14, 2012
tu la...org yg baru akwen pon xelok sgt amalkan.. tp lepas pantang mmg terbaik!
Mrs Lurve Mrs Lurve September 14, 2012
air manjakani+asam keping...mcm ne rasanya tue erkk
pinky pinky September 14, 2012
scarynya baca...blh jd mandul....=(
Ibu Lala Ibu Lala September 14, 2012
wahhh dah sampai kampung. tunggu masa nak bersalin ke? semoga selamat dan dipermudahkan semuanya ye.
Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P September 14, 2012
ha, rasa nya Yana pun eprnah terbaca pasal Manjakani tak sesuai untuk orang yang belum pernah beranak tu
Bazilah (^0^) Bazilah (^0^) September 14, 2012
kena tanya org yg tua nih, dorg lebih arif kan :)
Haryati Faizal Haryati Faizal September 14, 2012
bagus..2x.. suke sbb bley share tip2 kesihatan...
CikMai CikMai September 14, 2012
Ilmu ni.penting2...eeheee
Cik Nur Cik Nur September 14, 2012
uu....terima kaseh kerana mengingatkan.. :)

kalau tak tahu, teringin gak nur minum..yelah, untuk kecantikan dalaman.. rasanya kalau sapu2 pun xn=boleh kot.. sebab fungsi manjakani tu sendirikan...
Pn. Sheila@CC Pn. Sheila@CC September 14, 2012
klu sempat update yer... hehe
Wanieys Wanieys September 14, 2012
anak daru tu kalau boleh jgn amalkan lg tkt nanti ada effect apa2 susah pulak kan :)
aimi adilah aimi adilah September 14, 2012
akak kalau ank dara cm aimi minum kacip fatimah blh ke ek????
fizafantagirO fizafantagirO September 14, 2012
elok ek , fiza tak penah pulak cuba .. i'allah boleh cuba suatu hari nanti :)
Norzie hany Norzie hany September 14, 2012
Petua yang bagus....tq berkongsi.
Masz Sidek Masz Sidek September 14, 2012
huhuhu... nasib baik akak bagitahu... tq
utk yg baru kawin dan nak ingin menimang cahaya mata macam mana kak.... tak sesuai jugak kan....
Masz Sidek Masz Sidek September 14, 2012
huhuhu... nasib baik akak bagitahu... tq
utk yg baru kawin dan nak ingin menimang cahaya mata macam mana kak.... tak sesuai jugak kan....
mrs mell mrs mell September 14, 2012
thankz share.. nanti pas bersalin boleh amalkan..

mak kite suruh sagat kt lesung.. tp mula tu rebus dulu ngan nasik.. bg lembut.. pastu sapu kat anu.. supaya cepat sembuh luka.. huhu
Mama Adam Mama Adam September 14, 2012
Wahhh... Bagus petuanya :)
misshannajr misshannajr September 14, 2012
mesti pahit sangat kan...hurmmmm!! dah rasa2 kat lidah hehe..hebat la org yg betul2 boleh ikut cara berpantang tradisional..
Si Matatajam Si Matatajam September 15, 2012
Jaga2 wahai gadis.. Nikah dulu baru try manjakani ha ha...
Nisa Greennnpanda Nisa Greennnpanda September 16, 2012
nsb baik Ina bgtau psl nie.. hehe..
tp kirenye sy leh aa minum gak kn? >_<
Puan Kutu Puan Kutu September 16, 2012
buat para gadis, korang bley cuba herba lain ekk.haha
eita eita September 16, 2012
nasib baik dok dang nak try..
kalau dok jem lah
heheheheh
lynn kamarul lynn kamarul September 18, 2012
info yg bagus lagi dr ina... hehe insya Allah nak try tp cadang nk cari dlm bentuk kapsul je. senang nak makan
sal ya sal ya September 18, 2012
boleh amalkan nnt ni.
9n0L4 9n0L4 September 24, 2012
huhu. payah jugak nak menelan air kunyit bagai. ;)
Mayang ABDUL RAZAK Mayang ABDUL RAZAK January 16, 2013
whoa teringat taim dalam pantang dulu mak akak wat beh kurang camgini le, lain sket ...ibu kunyit + asam jawa + manjakani.. hamek ko.. akak kalau minum air ni sampai menitik air mata .. nak ngelat x boleh sbb mak akak tunggu sebelah....