Perasaan saya apabila dapat tahu adik bakal dibedah kepala akibat darah beku dalam kepala

Hampir 3 minggu dah adik saya terlantar atas katil ICU Ipoh... Adik saya kemalangan pada hari Ahad 09/06/2013, 10/06/2013 doktor buat keputusan untuk operate kepala adik saya..Tahu tak, upe2nya parent saya tak tahu pun yang adik saya ni ada darah beku dalam kepala.. hari kedua accident baru saya tanya abah saya pasal ni.. tapi abah saya cakap dia tak tahu pun yang adik saya ni ada darah beku dekat kepala.. Yela, dah parent saya tengok adik saya masa hari kejadian tu pun dah malam.. so, saya pun macam terlupa untuk inform abah saya.. lagipun, saya tahu dari orang2 yang cakap, bukan doktor yang bagitahu...

Pada 10/06/2013, kalau tak silap saya, hampir or selepas maghrib kot... tiba2 doktor panggil parent saya.. tapi masa tu mak saya ada dekat surau.. so, abah saya je lah yang masuk... Demi Allah, ketika tu, saya sentiasa susah hati bila Doktor panggil nak jumpa parent saya.. yela, pasti doktor nak inform apa2 pasal adik saya kan... dah la time tu keadaan adik saya tengah kritikal... Lepas abah saya keluar dari jumpa doktor, abah saya terus cari mak saya.. Saya tanya kenapa, abah cakap yang adik saya nak kene bedah, tapi abah nak bincang dengan mak dulu... 

Ya Allah Ya Tuhanku... betapa risaunya saya waktu tu... Bila mak saya dah habis solat, terus mak & abah jumpa doktor semula... AKHIRNYA PARENT SAYA BUAT KEPUTUSAN UNTUK BEDAH KEPALA ADIK SAYA TU... PEMBEDAHAN HARUS DILAKUKAN WAKTU TU JUGAK, WALAU HAKIKATNYA ADA LAGI ORANG LAIN NAK OPERATE KEPALA, TAPI ADIK SAYA DIDAHULUKAN SEBAB LEBIH TERUK DARI PESAKIT YANG SORANG LAGI TU...

Masa tu otak saya jadi kosong... duk ingat adik saya je... sebab doktor ada bagitahu RISIKO2 PEMBEDAHAN TERSEBUT.. Apa2 pun saya tetap tak berhenti berdoa moga pembedahan berjaya.. Saya telefon kawan2 yang kenal adik saya & saudara mara bagitahu pasal ni... Masa ni kan, saya rasa down sangat.. saya menangis depan my dear.. Saya amat2 takut jika sesuatu yang tak diingini berlaku..

U all tahu tak, lebih kurang pukul 8 lebih malam, tiba2 dekat ICU tu penuh dengan 2 family jiran parent saya & adik beradik abah saya & family adik ipar saya & kawan2 adik saya.. siap guard marah.. yela, bukannya waktu melawat tapi kenapa mereka semua dapat naik ke atas dekat bilik ICU.. Dari situ, saya terdetik dekat hati, betapa ramainya orang2 yang prihatin dekat nasib adik saya & family saya... betapa bertuahnya kami, betapa bertuahnya adik saya.. ramai yang sayangkan dia...

Pukul 9 lebih malam, adik saya ditolak ke bilik pembedahan... waktu ni, dalam hati saya duk berdoa + berzikir je.. moga pembedahan adik saya berjaya... isteri adik saya, duk berdiri depan pintu bilik bedah dari awal sampai habis pembedahan.. suruh duduk taknak.. suruh makan taknak... sedara mara ada yang baca yasin dalam bilik khas menunggu pesakit yang dibedah... Tak tergambar perasaan saya masa ni... tak senang duduk dibuatnya...

Pukul 11 lebih malam, akhirnya doktor keluar dari bilik pembedahan.. DOKTOR CAKAP PEMBEDAHAN ADIK SAYA TU DAH BERJAYA.. KEADAAN ADIK SAYA STABIL.. Alhamdulillah syukur sangat2 pada Tuhan... Saya rasa seolah2 batu besar yang saya pikul kat bahu selama 2 jam lebih tu, dah jatuh hancur berkecai.. menjadikan bahu saya tu ringan... lega sangat bila doktor cakap dah berjaya... (",)

Tempurung adik saya doktor keluarkan, maybe lebih kurang 6 bulan baru letak kembali... nak tunggu otak adik saya tu kecut dulu... Esoknya, 11/06/2013, doktor scan nak tengok keadaan kepala adik saya tu lepas dibedah... Alhamdulillah... doktor kata perkembangan nya ok.. dah takda darah beku.. (",)

PERKEMBANGAN TERKINI ADIK SAYA

Adik saya dah tak demam... baru 2 3 hari kebah dari demam... otak adik saya pun dah mengecut.. anggota badan adik saya pun dah tak bengkak kecuali tangan kanan.. pelik saya kenapa tangan kanan adik saya tu bengkak tak surut2... hari tu mak saya cakap, doktor bagitahu bahu patah, tapi baru ni abah saya tanya doktor, doktor bagitahu takda patah.. doktor bertukar2 ni yang jadi masalah.. ni yang buat saya tak sabar nak tanya doktor sendiri ni...

Tangan & kaki adik saya dah gerak sikit2 tapi adik saya tak sedar sepenuhnya lagi tau.. baru petang semalam doktor tak bagi ubat tidur... doktor cakap, ambik masa seminggu jugak lebih kurang untuk ubat tu hilang sepenuhnya.. dengan kata lain, untuk adik saya sedar sepenuhnya ambik masa seminggu... Parent saya cakap, kalau kita panggil or sembang2 dengan adik saya tu, mata adik saya macam melilau tau.. maybe dia dengar suara kita kot... Ohya, tangan kiri & kaki adik saya ada gerak2 kan.. tapi tangan kanan adik saya yang bengkak tu tak bergerak tau... nak sentuh pun tak berani.. yela, tengah bengkak.. kan buat pe2 takut jadi pesen lain pulak... takpala.. yang penting, secara keseluruhannya, abah saya cakap, adik saya nampak dah banyak ada perkembangan yang positif... Alhamdulillah.. (",) Lupa lagi satu, adik saya still bergantung dengan alat bantuan pernafasan...



Ya Allah Ya Tuhanku... Kau ringankanlah dan sembuhkanlah kesakitan yang sedang ditanggung oleh MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.. 


{ 42 comments.. read them below or add one }

Mrs Velentine Mrs Velentine June 28, 2013
Alhamdulillah perkembangan kesihatan adik kakak semakin baik
lizz lizz June 28, 2013
moga ina terus tabah...dan moga adik ina pulih seperti sediakala...
syawalsimpsons syawalsimpsons June 28, 2013
alhamdulillah dah ada perkembangan positif ni...
Mimie Mimie June 28, 2013
Hati mana yg tak risau kan kak bila sesuatu jd kat adik kita...Syukur alhamdulillah adik akak dah tindak balas positif.
Kakzakie Purvit Kakzakie Purvit June 28, 2013
Tak terbayang kakak betapa hancurnya hati mak-ayah Ina selain keluarga lain. Kakak tetap mendoakan moga adinda Mohamad Nazren segera sembuh. Robbi yassir wala tu assir...

Moga Allah tabahkah hati org-org tersayang semua.
Unknown Unknown June 28, 2013
sabar kak..sy sgt tahu mcm mana perasaan itu,
Noe Noe June 28, 2013
sedih la plak baca...semoga adik intan pulih sepenuhnya...
Falsya Falsya June 28, 2013
ya Allah..tetibe sebak pulak...falsya doakan adik ina cepat sembuh..semoga ina n family especially adik ina kuat..
aizamia3 aizamia3 June 28, 2013
berkat doa semua orang, moga Nazren cepat sembuh melalui keadaan kritikal tu..
Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P June 28, 2013
Insyaallah mudah mudahan adik Kak Ina, sembuh. teruskan kita berdoa
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI June 28, 2013
berat dugaannya..moga semuanya kembali pulih..
mama3heroo mama3heroo June 28, 2013
Alhamdulillah..moga cpt sembuh..
Unknown Unknown June 28, 2013
jgn berhenti berdoa..insyaAllah..ade perkembangan positif kan..
Qashmere Qashmere June 28, 2013
Kuatkan diri dan semangat.
Semoga cepat sembuh dan adik awak sihat sepenuhnya.
Doa saya untuk awak semua.

Take Care Sis
Qashmere Qashmere June 28, 2013
Kuatkan diri dan semangat.
Semoga cepat sembuh dan adik awak sihat sepenuhnya.
Doa saya untuk awak semua.

Take Care Sis
Cik Rose Cik Rose June 28, 2013
Alhamdulillah..ada perkembangan positif.. teruskan berdoa.. Ros doakan jugak moga kembali pulih.. Kakak mana yang tak risau kan adik, bila adik jadi macam tu kan.. sabar ye Kak Ina.. fikir positif..
JunAina JunAina June 28, 2013
Alhamdulillah... Perkembangan positif tu sekurang2nya melegakan sedikit keresahan hati kita. Doa yg terbaik buatnya, moga2 Allah ringankan penderitaannya. Permudahkan untuknya.
Tie HT Tie HT June 28, 2013
simpati baca kisah adik ina, banyakkan berdoa dari ahli keluarga terdekat..kami di sini juga doakan moga adik ina cepat sembuh..moga ada hikmah di sebalik semuanya, tabahkan hati ea ina, insha Allah
Unknown Unknown June 28, 2013
Alhamdulilah..smuge adik k.ina akn sembuh...bdoalah tnpa henti k..in shaa Allah:)
Unknown Unknown June 28, 2013
Alhamdulillah.. Semoga cepat sembuh..
Unknown Unknown June 28, 2013
2 jam pembedahan.. terasa mcm seharian menunggu keputusan kan..tp alhamdulillah dah byk perkembangan positif.. moga adik ina sembuh sepenuhnya dan dpt menjalani kehidupan normal kembali..
ecadwinkyasha ecadwinkyasha June 28, 2013
alhamdulillah kak..masa kwn eca dulu eca hntr smpai masuk bilik bedah..pastu tunggu kejap, teman mak dia baca yasin jap...belikan air & mknn tuk mak & kwn yg jaga sana...patu kena balik sebab eca ada kelas esoknya
Masha Meisters Masha Meisters June 28, 2013
lebih bahaya kalau darah beku tu tak dikeluarkan...
perlu kuat semagat supaya adik juga bersemagat...
mudah-mudahan tak lama lagi dye tak gunakan alat bantuan pernafasan pula...boleh bernafas sendiri keadaanye bertambah baik...
AnonymousAnonymous June 28, 2013
syukur alhamdulillah dh makin baik...semoga ina tabah ye..
AnonymousAnonymous June 28, 2013
semoge kembali pulih seperti sedie kala.. aamiin
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ June 28, 2013
Salam K.Ina..
hhuu..
klu cma yg berada kt tmpat akak. tak tahulah mcm mana cma nk hadapinya.. baca je ni pun dah seram sejuk..
alhamdulillah..semuanya telah berakir..

semoga adik k.ina semakin sembuh.
AnonymousAnonymous June 28, 2013
Doakan terus utk adik ina tu yer
ckLah @xiiinam ckLah @xiiinam June 28, 2013
Semoga Allah cepatkan proses penyembuhan dan pemulihannya. Amin.
Kakak...kuatkan hati ya!
cheekychubbycutegirl cheekychubbycutegirl June 28, 2013
In shaa allah..moga smuanya baik2 je..aamiin..
haryati haryati June 29, 2013
alhamdulillah syukur sbb ada perkembangan yg positif.... yati dpt rase apa yg ina rasa arwah abah yati dulu pun operate kepala sbb ada pendarahan kat otak, tapi umur abah yati tak panjang... sbb pas operate darah still kuar lagi...
apapun semua kuasa Allah kan, yang penting jan putus tuk berdoa ye....
Ruse Sulaiman Ruse Sulaiman June 29, 2013
Inshaallah adik ina boleh lalui semua tu. Mmg Allah je yg tahu perasaan kita masa ni.
Unknown Unknown June 29, 2013
Alhamdulilah.. sedikit sebanyak lega hati sikit kan.. teruskan berdoa untuk kesihatan adik akak..
CtAyue CtAyue June 30, 2013
berat dugaan ina dan family..semoga terus tabah dan sabar.. semoga adik ina cepat sembuh...
ayut ayut June 30, 2013
moga adik akak akan trus sihat..amin..
Miss N™ Miss N™ June 30, 2013
alhamdulillah....perkembangan yang baik....

teruskan bagi kata2 semangat dekat adik, insyaAllah suara dari kedua ibu bapa, isteri dan adik beradik dia yg lain boleh jadi dia kuat...
Nora Karim Nora Karim July 01, 2013
syafakallah.... syafakallah... syafakallah... Berilah kesembuhan padanya ya Allah...

akak pun sedih baca entri2 ina pasal adik ni... dulu akak pun pernah berdepan dengan keadaan macam ni... bila arwah abang akak accident, tapi meninggal dunia sebaik sampai di hospital...
Myra Jay Myra Jay July 01, 2013
Alhamdulillah ada perkembangan +ve :) Mudah-mudahan Allah ringankan 'sakit' yang ditanggungnya..
◕ D Y S H A  S A H H I R ◕ ◕ D Y S H A S A H H I R ◕ July 01, 2013
semoga adik akak sembuh saya dapat rasakan keadaan akak sebab suami ritu pun agak krital sb sakit n damasukkan ke hospital.. tiap kali doktor datan atas kepala ne mcm ada benda beku..
QasehnyaRania QasehnyaRania July 01, 2013
sabaq ye ina.dugaan ni.sama2 kita doakan yg terbaik
jaga adik ye

sy tak diberi peluang utk melihat kesakitan yg arwah adik sy tanggung sblum arwah habis umuq

Hanya ALLAH yang Maha Mengetahui apa yg saya rasa saat itu dan saat ini
mummyrinazone beauty mummyrinazone beauty July 04, 2013
alhamdulillah kalau pendarahan setempat boleh diselamatkan dan keputusan parents ina mmg betul alhamdulillah.kalau mcm dah split pendaran mmg tiada peluang
Nisa Greennnpanda Nisa Greennnpanda July 16, 2013
moge sgalanye b'jln lancar...n moge adk Ina cpat sembuh...amin..
Unknown Unknown July 02, 2016
Sy pon sme..mnglmi kcdraan kple xcdent 3 thun lpas..x pulih spnuh nye lagi. .cume nk tmpang tnye .ap ubat yg plg ssuai tuk tulang sy