Makanan Terengganu yang best..!!

Masa kami balik Terengganu hari tu, dapatlah saya lepaskan nafsu makan saya ni haaaa.... Rindu giler dekat makanan di Terengganu..!! Masa mula2 pindah dulu, menangis2 saya tau.. semata2 nak makan makanan Terenganu...


Pulut gaul nyior ni... Ya Allah... sedap sungguh... Tak jumpa kat negeri lain tau...!! Kalau ada pun, rasa dia tak sama...


Bihun sup perut ni pun sedap... sos dia lain dari negeri lain... Kerana sup perut ni la saya menangis masa mula2 pindah perak... Tekak teringin nak makan, tapi bila abah beli, rasa tak sama macam Terengganu punya....


Jala Mas... Tak boleh makan banyak sebab manis


Yang ni pulak, Mas Cotek, takleh makan banyak gak ni.. manis



Kuih yang macam aiskrim bentuknya ni, saya lupa nama dia... tapi memang sedap..!! Jangan tak tahu, dekat Terengganu @ Pasar Payang, harga kuih muih RM1 UNTUK 4 KETOI...!! Kalau kat sini, memang tak dapatla.... RM1 3 ketoi je... tu pun kecik2...


Yang ni pulak Sata... Lupa nak ambik gambar isi dalam dia... bukan apa, kebetulan yang kami beli ni, tak masak sepenuhnya la pulak...


Lompat tikam... Kesedapan dia sampai rasa nak menangis... Favorite saya dari kecik2 lagi ni...


Yang ni pun sedap jugak ni... tapi masalahnya, saya tak tahu nama... tau makan je.. hihii


Puding buih..!! Serius sedap... U all pernah makan tak?? Ia dibuat dari putih telur je tau...


Yang ni pulak, asam gumpal... dekat dalam dia ada kacang hijau... Kalau u all teringin nak makan kuih muih Terengganu.. pergilah ke Pasar Payang yer... macam2 ada..... Kalau tak pun dekat Kedai Buluh... Ohya, pada orang luar, u all jangan ingat Kedai Buluh tu, kedai yang jual buluh tau... tapi nama tempat tu kedai buluh... hihii 


Ya Allah Ya Tuhanku... Kau ringankanlah dan sembuhkanlah kesakitan yang sedang ditanggung oleh MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.. 


{ 24 comments.. read them below or add one }

Sally Yatiey Sally Yatiey June 26, 2013
Semua nampak sedap2! ;D
ANNA MARIANA ANNA MARIANA June 26, 2013
wah, semua nampak sedap2.. teringin pula nak cuba nanti :)
Sayangku Zie Sayangku Zie June 26, 2013
Banyak yg belum pernah makan... hehehe
Shima Salleh Shima Salleh June 26, 2013
mmg nampak sedap2 belaka...
Shima Salleh Shima Salleh June 26, 2013
mmg nampak sedap2 belaka...
Noe Noe June 26, 2013
masa g terengganu dulu...esben suka sangat pulut ngan ikan masin tu...nasi dagang kt sana..sedap sgt...
syawalsimpsons syawalsimpsons June 26, 2013
dalam banyak2 sue penah makan lompat tikam ngan sata je..mmm...
Yaya Azura Yaya Azura June 26, 2013
kuih bentuk kon tu nama ape ye..tepung pusu ke apa ntah..tp semua sedap2!
azizah :) azizah :) June 26, 2013
nampak sedapp tapi semua macam manis2 jer.. makanan terengganu katakan..heee
Mama Idlan Irsyad Mama Idlan Irsyad June 26, 2013
adeh... entri makanan plak.. byk la x pernah tgk n makan..
umi alya umi alya June 26, 2013
kami panggil kuih tu tepung serunai.. semua sedap
Mrs Velentine Mrs Velentine June 26, 2013
amboi sedapnya...terasa nak makan pula..hehe
lizz lizz June 26, 2013
semuanyer sedap2 ina...terlio saya...jala mas ngan mas cotek tu saya x pnh makan...
tapi yang paling sedap lompat tikam ngan sanggupal tu alahai...nyumnyum
Mimi Azirah Mimi Azirah June 26, 2013
meleleh air liur sy kak ina bce entry pnuh dgn mknan nih
Ann Ishak Ann Ishak June 26, 2013
saya pernah pegi kedai buluh tu, memang banyak betul kuih terengganu dekat situ kan...pepetang mesti ramai orang dekat kedai tu
QasehnyaRania QasehnyaRania June 26, 2013
paling suka makan sata la.
bihun sup normallah

yg lain sume tak pernah makan lagi nak2 jala mas dan mas cotek

puding buih n asam gumpal lagi la tak pernah jumpa :)
Cik Nur™ Cik Nur™ June 26, 2013
pertama kali tgk lompat tikam..
nampak sedap... :)

dan puding buih tu nur tak pernah mkn..huhuh
Azi Azi June 27, 2013
semua yg ina suka sy xsuka kecuali bihun sup tp xsuka perut tu...
Puan Kutu Puan Kutu June 27, 2013
mmg pantai timur terkenal dengan kuih muih yg manis2 kan.banyaknya makanan terengganu yg sy belum pernah rasa.
fieda fieda June 27, 2013
kfieda paling suke sata,asam gumpal dn buhun sup perut..yg lain kurang sikit sbb manis kn..
Ibu Lala Ibu Lala June 27, 2013
pagi pagi tgk mknn mmg lapar. sumenye sedap..
Deqla Manjew Deqla Manjew June 27, 2013
semuanya menyelerakan.. !!!
♥  Cmª shIemª ♥ ♥ Cmª shIemª ♥ June 27, 2013
Salam K.Ina..

aduyai..menggoda sugguh tgk kuih muih ganu ni..
menyentap selera cma.. hihi..
nyum3...