Keyakinan diri dalam masakan

Sebelum kawen saya memang tak pandai masak... lepas kawen baru terkedek2 nak belajar masak.. tu pun asyik kene komplen dengan my dear... Tapi saya tak pernah patah semangat.. lagi my dear komplen, lagi buat saya rasa nak berusaha sehingga pandai masak..!! Alhamdulillah.. sekarang saya dah tahu masak + dah berani masak untuk bagi orang luar makan...

Kalau masa baru2 kawen kan, saya tak bagi my dear beli ikan yang besar2 tau.. yang mahal2 lagilah saya tak bagi.. bukan apa, kata tak reti masak, kang kalau beli yang mahal2 tapi tak menjadi or tak sedap, tak ke saya akan rasa membazir yang amat... TAPI, itu semua dulu... sekarang.... tu diaaa... saya yang suruh my dear beli... velagak gitu... muahhahha... Keyakinan dalam diri saya bab2 masakan ni banyak sikit la dari dulu... kalau setakat nak bagi tekak family saya & family my dear makan tu, bolehla... (^_^)


Sekarang my dear dah pandai beli kepala ikan nak suruh saya buat gulai.. Kalau dulu, jangan harap my dear nak beli.. sebab isteri dia yang mithali ni tak pandai masak... goreng ayam pun mentah... kah kah kah.... Ohya, gambar gulai kari kepala ikan seludu tu, menu kami hari ni tau... boleh bayang tak, tengah2 makan, my dear asyik duk kata "sedapnya ina masak.. sedapnya ina masak".. amboii... sampai macam tu sekali haihhh.. memang sedap sungguh agaknya tu.. muahahhahhhahha.. dah la jenis susah nak puji kan... camnelah saya tak ferasan... kikikiii 

Eh jap, alang2 dah tempek gambar GULAI KARI IKAN SELUDU ni, terus saya nak tulis resepi la, bahannya apa yang ada dekat rumah saya je... TUMIS BAWANG BESAR & PUTIH YANG DAH BLEND + CILI KERING YANG DAH BLEND ( saya memang simpan bawang blend & cili blend dalam peti ais) + DAUN KARI.. BILA DAH WANGI, MASUKKAN REMPAH KARI IKAN & ASAM KEPING PASTU TUMIS SAMPAI PECAH MINYAK.. MASUKKAN KACANG BENDI + SANTAN + GARAM = KACAU BILA GELEGAK, TERUS MASUKKAN IKAN... SIAP..!!

Ohya, masak ikan tu tak perlu lama2 sebab ikan ni sekejap je dah masak...nanti hancur pulak.. thats y saya masukkan ikan tu last sekali... Lagi satu, nak bagi santan tu sedap.. gunalah banyak santan... eh, maksud saya camni... kalau kita ambik perahan kelapa tu.. perahan yang pertama tu la yang sedapnya.. sebab pekat..  barulah kuah tu pekat.. tak ceroi...



Ya Allah Ya Tuhanku... Kau ringankanlah dan sembuhkanlah kesakitan yang sedang ditanggung oleh MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.. 

{ 28 comments.. read them below or add one }

Cik Rose Cik Rose June 27, 2013
sedapnya.. Ros masak kari untuk makan sendiri boleh, kalau nak bagi orang tak pass lagi.. hahhaha.. Kata ja orang kedah, tapi kari tak lepas lagi.. nanti mesti terlebih santan la, terkurang rempah la..
kalau asam pedas, dah pass. mak kata sedap :)
eita eita June 27, 2013
tengok gambo pun dah tahu sedap..mau tak dipuji...rasa kembang je kan kalau orang suka makan..hehehhehe
Mimie Mimie June 27, 2013
Sy tgk pun dh meleleh air liur sy kak
Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P June 27, 2013
betul kak, saya pun harap duduk rumah sendiri nanti hari2 dapat masak untuk suami. air tangan isteri kan,lebih berkat..bila suami kenyang dapat pahala
Maria Firdz Maria Firdz June 27, 2013
Saya pun tak pndai msak.. Atmbh dgn mls lagi.. Tpi ibarat kata chef ammar... Msak dr hati.. Masak with iman.. Insha Allah yakin+ikhlas pasti sedap.. :-)
lizz lizz June 27, 2013
Sedap sungguh ni ina..saya pulak yg terliur ni..
Mell Mariann Mell Mariann June 27, 2013
sama lah macam sy.. dah kawen baru hegeh2 belaja masak.. hahaha.. sedapnya kari ikan seludu.. teringat kari mak.. huhu
Unknown Unknown June 27, 2013
ish.... terliur pulak akak tengok...
Sweetamieda. Blo Sweetamieda. Blo June 27, 2013
Wah tgk pic pun dah terliur n nampak sedap.tahniah!
cheekychubbycutegirl cheekychubbycutegirl June 27, 2013
Ifnir xpndai masak kari..takut, takut xsedap.hehe..bakal suami suka kari..huaaaa...
GREENJADE GREENJADE June 27, 2013
hehe tu le lama2 terer le..belajo dr kesilapan katanye..hihihi

saya yg dulu buat lamb chop pun rentung now dh boleh lah repeat masak utk jamu tekak incek suami..hik3
maszull maszull June 27, 2013
assalamualaikum intan...sedapnya tengok...:)
JunAina JunAina June 27, 2013
Tak habis makan hari ni simpan peti ais, esok boleh buat cicah roti ataupun lempeng.
Unknown Unknown June 27, 2013
ikan seludu tu ikan apa yer? hihhihihi
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ June 27, 2013
Salam K.Ina.

hamoihh... kemain pujinye.. 'alhamdulillah..
semakin pandai ibu alisha & aqilah ni msk sedap2..

hihi.. sedapnya kari tu!
Nugrul Sakura Nugrul Sakura June 28, 2013
amboihhh kak...cicah gan roti pon sodapppp!!!
Unknown Unknown June 28, 2013
hahaha...samala kita..sebelum kawen tak pandai masak juga..lepas kawen baru merangkak nak belajar masak..seb baik mak mertua ok jer..dia yg byk ajar masak..masak masakan kegemaran en.hubby..huhu...
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI June 28, 2013
jgn kata tak pndai masak, tak pndai selamanya..hihi
Unknown Unknown June 28, 2013
sama la dear.. deqla seblm kawen mcm tu jugak.. hihi... tp bila dah kawen otomatik kita berkeinginan nk belajar.. dulu punye la mls nk belajar.. haha..kalo hubby dah puji tu sdp la tu ina.. huhu...
haryati haryati June 29, 2013
jan lupa jugak ina setiap kali kita mula nak masak tuk famili kita, niat dalam hati "Ya Latif" 3x.... In shaa Allah lagi berkat makanan yang kita hidangkan tu...
Unknown Unknown June 29, 2013
sedapp kak! tapi ikan seludu tu jijah xpernah dengar..hehe
ayut ayut June 30, 2013
mmg sedap la tu kak...hihihi.sampai tgh2x mkn pon blh sebut2x :)
Miss N™ Miss N™ July 01, 2013
tgk pic pun dah telan air liur kak..hihihi...

bila selalu berusaha tentulah sedapkan.. :)
Nora Karim Nora Karim July 01, 2013
wah... boleh masuk masterChef la dah ni... heheh
Myra Jay Myra Jay July 01, 2013
Wahh tahniah Ina dah pandai buat gulai :)
Kena pulak dapat pujian suami kan :)
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra July 02, 2013
saya pun macam akak, 3 bulan tu ashik kena komen ja, tapi nasib saya x macam akak, 3 bulan jaa, belum pun sempat saya asah skill memasak, dah kena pindah balik, dok dengan mak mertua, terus terbantut niat nk blajar masak..;-(
eija_sweetmama eija_sweetmama July 02, 2013
sedapnye,
kalau suami dah puji tu mmg betul2 sedap la tu..

k.eija pun x berapa pandai masak sgt, bila dh kawin baru sibuk nak belajar, xpe lah yg penting still ada semangat nak belajar n masak kan..