Sunnah Rasulullah S.A.W memakan secubit garam sebelum dan selepas makan???

Secara peribadinya saya tak pernah tahu tentang sunnah Rasululllah S.A.W memakan secubit garam sebelum dan selepas makan.. Sehinggalah saya terbaca pasal ni di blog Ummu Muhammad..saya pun apa lagi.. mulalah mencari maklumat pasal amalan ni.. Jika u all nak tahu lebih lanjut.. u all pun boleh search (",)


Dari apa yang saya google, dia cakap amalan ni telah dibuktikan oleh sains bahawa amalan ini menambahkan keberkesanan perut untuk menghadam makanan dan menghindarkan perut dari menyerap racun..  Ohya, untuk pengetahuan u all jugak, dia ada tulis amalan ni jika dilakukan dapat menghindari 330 jenis penyakit, paling kurang KUSTA, GILA, SAKIT GIGI, KERACUNAN, SAKIT KEPALA, MELANCARKAN SISTEM PENGHADAMAN SECARA SEMULAJADI dan lain2..

Cara yang Rasulullah buat.. Cubit garam dengan menggunakan jari kelingking tangan kanan lepas tu hisap & baru makan nasi.. Garam juga dapat menghalang sihir dan makhluk-makhluk halus yang ingin menggangu manusia..

Ini dari apa yang saya bacalah tau... samada ianya betul atau tak, saya pun tak pasti... Kalau u all ada maklumat, bolehlah bagitahu di komen yer.... nak jugak tahu dari hadis mana ke apa ke kan... Untuk mengukuhkan lagi apa yang saya baca ni...

_____________________________________________________________

EMEL YANG SAYA DAPAT DARI SEORANG PEMBACA MENGATAKAN AMALAN MEMAKAN GARAM ITU BUKAN SUNNAH NABI... INI COPY PASTE YANG BELIAU BAGI DI EMEL SAYA... MAKA TERJAWABLAH PERSOALAN SAYA BERKAITAN GARAM INI... 

Adakah menjamah sedikit garam sebelum makan itu sunnah?

Tersebar di beberapa blog dan juga di Facebook tentang kelebihan menjamah sedikit garam sebelum makan dan disandarkan perbuatan ini kepada Nabi s.a.w. Bahkan ada juga menganjurkan kaifiat tertentu ketika menjamah garam tersebut. Ada yang menyatakan perlu meletakkan garam tersebut di lelangit menggunakan jari tertentu. Justeru, soalan yang timbul, benarkah Nabi s.a.w melakukan perkara ini? Persoalan ini ana jawab seperti berikut:

1. Terdapat beberapa riwayat yang menceritakan perkara ini. 

1i.  Hadis marfu’ (riwayat yang diangkat kepada Nabi)

-      حديث علي أن النبي قال له: «يا علي، عليك بالملح، فإنه شفاء من سبعين داء أقلها الجذام والبرص والجنون»
Maksdunya: “Wahai Ali, ke atasmu (makan) garam, sesungguhnya ia adalah penawar bagi 70 jenis penyakit. Penyakit yang paling ringan (yang akan diubatinya) ialah kusta, sopak dan gila”.

Komentar terhadap periwayatan hadis:

-   Hadis ini palsu. Ia adalah riwayat Abdullah bin Ahmad bin Amir dari ayahnya. Mereka berdua terkenal meriwayatkan hadis batil dari Ahlul Bait. (Lihat: Ibn al-Jawzi, al-Maudhu’at, jld. 1, hlm. 289, al-Zahabi, Talkhis al-Mudhu’at, hlm. 240, al-Syawkani, al-Fawaid al-Majmu’ah, hlm. 161).

قال ابن الجوزي: ولا يصح، فيه أحمد بن عامر، وعنه ابنه عبد الله، وآفته أحدهما فإنهما يرويان عن أهل البيت نسخة كلها باطلة.  

قال الذهبي: فيه عبد الله بن أحمد بن عامر كذاب وضعه في تيك النسخة على أهل البيت.
قال الشوكاني: هو موضوع وروى البيهقي نحوه من قول علي.

-      حديث سعد بن معاذ أن النبي r قال: «استفتحوا طعامكم بالملح، فوالذي نفسي بيده أنه ليرد ثلاثا وسبعين نوعا من البلاء أو قال من الداء»
Maksudnya: Mulakan makan kamu dengan garam. Demi zat yang diriku berada di tangannya, sesungguhnya garam menolak 73 jenis bala @ penyakit.

Komentar terhadap periwayatan hadis:

-    Pengarang Tanzih al-Syariah menyatakan ia dhaif dan tidak boleh untuk dijadikan syahid (penguat) bagi hadis yang lain (kerana ia terlalu lemah). (Lihat: Tanzih al-Syari’ah, jld. 2, hlm. 234)
-    
     Ini kerana terdapat dalam salasilah perawi hadis ini seorang yang bernama Ibrahim bin Hayyan bin Hakim bin ‘Alqamah. Ibn ‘Adi menyatakan bahawa dia adalah daif dan meriwayatkan hadis palsu. (Lihat: al-Kamil fi al-Dhu’afa’, jld. 1, hlm. 254).

-      عن أنس بن مالك رفعه إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: «ابدأوا بالملح، فإن فيه بضع وسبعين دواء، ومن بدأ بالملح فقال: بسم الله والحمد لله اللهم بارك لنا فيما رزقتنا وارزقنا ما هو أفضل منه وقاه الله من عذاب القبر، ثم لا تستقر اللقمة في بطنه حتى يغفر الله له»

Maksudnya: Mulakan (makan) dengan garam, sesungguhnya padanya terdapat lebih daripada 70 
penawar. Sesiapa yang memulakan (makannya) dengan garam dan membaca: “Dengan nama 
Allah, Segala puji bagi Allah, (Ya Allah) berkatilah rezeki yang Engkau beri pada kami dan 
berikan kami rezeki yang lebih baik dari ini” akan dibebaskan dari azab kubur dan akan 
diampunkan sebelum makanan itu keluar dari perutnya.

Komentar terhadap periwatan hadis:
-    
  Hadis ini terlalu daif dan perawinya Ali bn Yazdad dituduh sebagai pendusta. Maka hadis ini matruk (terlalu lemah). (Lihat: Tarikh Jurjan, hlm. 309)

-      حديث طويل عن علي وفيه: وإذا أكلت فابدأ بالملح واختم بالملح، فإن الملح شفاء من سبعين داء الجنون والجذام والبرص ووجع الأضراس ووجع الحلق ووجع البطن.
Maksudnya: Apabila kamu makan mulakanlah dengan garam dan akhirilah dengan garam. Sesungguhnya garam adalah penawar bagi 70 jenis penyakit antaranya gila, kusta, sopak, sakit gigi, sakit tekak dan sakit perut.

Komentar terhadap periwayatan hadis:
-   
   Hadis ini palsu kerana ia diriwayatkan oleh حماد بن عمرو. (Lihat: al-Baihaqi, Dalail al-Nubuwwah, jld. 7, hlm. 229, al-Suyuthy, al-Laali al-Masnuah, jld. 2, hlm. 313)

قال البيهقي: سَمِعْتُ يَحْيَى بْنَ مَعِينٍ يَقُولُ: حَمَّادُ بْنُ عَمْرٍو النَّصِيبِيُّ مِمَّنْ يَكْذِبُ , وَيَضَعُ الْحَدِيثَ. دلائل النبوة، 7/229



ii. Hadis Mauquf yang disandarkan kepada Ali.


-      قال علي: من ابتدأ غداءه بالملح أذهب الله عنه سبعين نوعا من البلاء
Maksudnya: Ali berkata: Sesiapa yang memulakan makannya dengan garam maka Allah akan menghilangkannya 70 jenis penyakit daripadanya.


Komentar terhadap periwayatan hadis:
-      Hadis ini terlalu lemah disebabkan 2 perkara: 
    - Ia adalah riwayat Juwaibir. Beliau berstatus matruk (terlalu lemah sehingga semua ulama meninggalkan riwayatnya) di sisi ulama hadis.
 Isa bin al-Asy’ath yang mengambil riwayat ini dari Juwaibir majhul (tidak dikenali). (Lihat: Tanzih al-Syari’ah, jld. 2, hlm. 234). 

2. Justeru, dapat disimpulkan bahawa tidak satu pun riwayat yang sahih atau hasan berhubung isu ini. Hadis yang ada dalam bab ini kesemuanya palsu atau terlalu lemah.

3. Maka berhentilah menisbahkan perbuatan ini kepada Nabi kerana ia tidak sabit dalam hadis.

Wallahua'lam.
Rozaimi Ramle
15 September 2012
Amman, Jordan

{ 45 comments.. read them below or add one }

Eintan Nurfuzie Eintan Nurfuzie January 31, 2012
owh..baru tahu..pasni leh amalkan
Dylla Abas Dylla Abas January 31, 2012
oh bagusnya entri ni...sy pun baru tau..patutla dulu selalu tengok arwah atuk letak bekas garam kat sebelah dia masa nak makan..tapi tak pernah rasa nak tanya...masa tu cuma terfikir mungkin deria rasa atuk dah tak bagus kot..mugnkin dia tak rasa makanan tu masin ke apa ke..hehe..

thanks for sharing (",)
Tie HT Tie HT January 31, 2012
waw info yg sangat berguna ni..nanti boleh la akak selit link ni di entry akk yg akan datang ea :)


** Intan berlian...akak nak panggil apa yea kat intan..full name tu noorzarina..tadi ada teman blogger tanya pasal blog fieda n blog ina..agaknye ina tu intan kut..tak habis bkenalan lagi ni..hehe
hajar hajar January 31, 2012
mekasih share very good info... mari kita sama2 amalkan..
Falsya Falsya January 31, 2012
saya penah dgr tp xpenah ikut..insyaALLAH after this saya cube..;p
sue zainun sue zainun January 31, 2012
hehe dah tau sekarang sebab ina bgatu..thanks dear :)
AnonymousAnonymous January 31, 2012
baca entri ni, teringat satu cerita, ada sorang hamba allah ni kata, dia masak tak letak garam

mcm susah je nak percayakan, klu tak byk, sikit mesti nak letak jugak
Nisa Greennnpanda Nisa Greennnpanda January 31, 2012
owh...sy pun br tau, huhu~..
pasnie nk try amalkn gak la.. insyaAllah~...
SumeSakan SumeSakan January 31, 2012
gud info...thanks for sharing dear...hehehe
Mimie Mimie January 31, 2012
Betul betul betul Pu setuju
Dari bujang dulu smp skang PU ada tabiat suka makan secubit garam...tp kne mrh sbb dorg ckp PU mengundang pykit cthnye drh tggi la...
Unknown Unknown January 31, 2012
BUI PUN NAK JADIKAN INI AMALAN NNT..TERIMA KASIH INTAN ATAS INFO YG MENARIK NI..
Izan Ishak Izan Ishak January 31, 2012
kak izan pernah dengar ttg sunnah makan secubit garam ni tapi selama ni tak amalkan pun... lepas ni boleh cuba amalkan sama2 demi kesihatan kita semua!

k.izan pun suka beli garam halagel ni...
ajumohit ajumohit January 31, 2012
Terima kasih Atas perkongsian ini Intan, baru tau kebaikan Garam halalgel ni
AnonymousAnonymous January 31, 2012
blh praktikkan ni..semoga kita mendpt manafaat nye..insyaallah
LYAfrina LYAfrina February 01, 2012
owhhh... baru tau psl ni.. itulah..kalo perasan..byk mde kt slalu pntang tu sbb ikut pgaruh yahudi... padahal disudut islam byk kbaikan.. sama mcm kopi..kalo ikut sains kata bhayala..byk kafein.. tp di sudut islam..kopi tu sgt baik.. y x elok tu nescafe
Masya Masya February 01, 2012
terima kasih ina kongsikan info ni.. saya pernah terbaca jugak, kadang² amalkan jugak.. cuma klu kat pjbt mmg tak buatlah.. mane ade bwk stok garam hihihihi....
Puan Kutu Puan Kutu February 01, 2012
sy pun baru tau.tq 4 d info!
IntaNBerliaN IntaNBerliaN February 01, 2012
@Dylla Abas

ooo yeke.. bagusnya... tp betoi la, kdg2 bila atok nenek kita buat mula kita slh tafsir kn... tanya dorang x plak kn..hihii
IntaNBerliaN IntaNBerliaN February 01, 2012
@Tihara

blh je kak :-)

pggil je sy ina..hihi
IntaNBerliaN IntaNBerliaN February 01, 2012
@Falsya

sy lk br tahu n baru hari ni start buat..hihii
IntaNBerliaN IntaNBerliaN February 01, 2012
@Tina Othman

a'aa biasa, sikit pun nk ltk kan..
IntaNBerliaN IntaNBerliaN February 01, 2012
@PinkUmmi

sy pun ingat cm gitu gak sblm ni... mengundang penyakit drh tinggi..
layarburuk layarburuk February 01, 2012
sebab tu la orang tua dulu-dulu selalu cakap "aku lebih dulu makan garam dari kamu (budak-budak)"..minuman kegemaran Nabi SAW selain susu kambing ialah kopi...
IntaNBerliaN IntaNBerliaN February 01, 2012
@Izan Ishak

sy ni br tahu.. sblm ni tak tahu pun..hihii
IntaNBerliaN IntaNBerliaN February 01, 2012
@Masya

hihii.. bwk garam kat opis kang org pelik pulak..hehhe
QasehnyaRania QasehnyaRania October 02, 2012
baru tahu ler ;)
done 4 alisha
RICH RICH January 29, 2014
Info yang sangat berguna,alhamdullilah saya dah amalikan
Muneer Muneer June 24, 2014
amalan garam samada sebelum dan sesudah makan adalah bukan sunnah. Tiada hadis yang menerangkannya dan kedudukannya adalah lebih rendah dari hadis palsu dimana ia tidak memiliki sebarang riwayat.
Muneer Muneer June 24, 2014
amalan makan garam bukan sunnah..bukan amalan Nabi saw..haram berdusta ke atas Rasul saw...