Parent kita...

Firstly, saya nak ucapkan "Selamat Hari Lahir Abah" semoga abah dipanjangkan umur, dikurniakan kesihatan yang baik & sentiasa di bawah lindunganNya.. Amin..!!! Tahun ni (19/02/11) abah dah pun berumur 52 tahun..  Emmm bila nak cerita pasal abah je mesti saya mula la rasa sedih & sayu.. Bukan pe, umur abah or parent kita makin meningkat, entah berapa lama lagi kita akan dapat peluk & cium mereka.. Saya sangat2 bertuah dapat parent macam mereka.. Syukur, Alhamdulillah... 

Saya seorang yang sangat2 rapat dengan abah.. Dulu sebelum kawen, segala masalah saya, semua saya luahkan dekat abah.. tak kira la masalah kerja ke, masalah cinta ke, apa2 je la... Seriously, dulu saya banyak kali menangis depan abah saya, tersedu sedan tau menangis, sampai keluar hingus laa... huhuu Abah banyak berkorban untuk kami adik beradik.. Kalau nak ceritakan pengorbanan abah, terlalu banyak sampai tak tahu apakah pengorbanan yang patut dicoretkan di sini... 

Dulu, masa saya nikah, abah saya sendiri yang nikahkan saya, memang saya mintak abah nikahkan pasal itu adalah saat terakhir saya di bawah jagaan abah, selepas tu, dah jadi tanggungjawab suami saya.. Emmm saya dah start bergenang airmata bila cerita pasal abah ni... huhuuu Sebenarnya bukan setakat bila saya bercakap tentang abah & mak je yang buat saya mula rasa sedih tapi semua orang2 tua.. tengok tv pasal cerita parent kene hantar rumah orang tua pun saya menangis, dengar keluhan orang lain pun saya menangis... pendek kata saya tak boleh la dengar pasal orang2 tua yang teraniaya/terabai ni..

Serius la, kalau la satu hari parent saya dah tak larat, dah tua, dah tak mampu nak uruskan diri sendiri, memang saya nak jaga dorang... Bukan setakat parent saya, mak mentua saya pun saya tak kisah... Janji dorang tak terabai.. Dulu, saya pun pernah ada pengalaman jaga nenek saya, basuh berak dia la, mandikan dia la, suapkan makan dia la & macam2 lagi la.. Cuma bila kita jaga orang2 tua ni kita perlu banyak2 sabar.. dorang memang akan banyak karenah.. kadang2 kene maki hamun pun ada tau.. tapi bila kita ingat pengorbanan dorang besarkan kita, InsyaAllah, maki hamun ke apa ke, kita tak kisah pun.. janji kita dapat jaga dorang macamana dorang jaga kita... 

P/s : Saya sensitif tentang orang2 tua yang terabai..!!!


Parent kita...

2 comments.. read them below or add one

QASEHNYA RANIA QASEHNYA RANIA December 11, 2011
sama la su pon if tengok citer yg menyentuh hati nurani msti nangis..hahaha..dlu nyorok2 skrg en assbenn dah tahu...dia cakp tourching lebih...