Seawal usia kandungan berapa dah boleh rasa gerakan baby?

Ketika mengandungkan Aqilah, saya rasa kompius, mengandung kali ni pun kompius jugak lagi.. Kompius dengan "ombak2" or "angin2" yang dalam perut saya ni haaa... Ketika mengandungkan Alisha, saya mulai dapat rasa gerakan @ "ombak" or "angin macam pecah2" tu ketika usia kandungan 5 bulan++.. Ketika mengandungkan Aqilah plak, saya dapat rasa ketika kandungan 4 bulan seminggu... 

Tapi untuk yang ketika ni plak, saya macam dah dapat rasa 3 bulan ++ @ lebih kurang seminggu lagi nak genap 4 bulan... Masa mula2 saya rasa tu, saya terpikir gak, "eh, adakah tu gerakan baby?" cuma masalahnya, takkan belum 4 bulan pun dah boleh rasa... Ni yang buat saya kompius ni u all.. Masa Aqilah dulu time rasa 4 bulan ++ tu kompius gak tapi bila tanya2 orang lain, dorang pun ada rasa gerakan masa kandungan 4 bulan ++... untuk kali ni, nak tanya u all lagi sekali la, ada tak antara u all yang pernah rasa gerakan baby ketika kandungan belum lagi 4 bulan?..

Actually memanglah baby dalam perut kita ni duk bergerak sentiasa cuma kita je tak dapat rasa kan... tapi tu la, saya kompius gak ni.. Ohya, macam biasalah, awal2 ni, bukannya kita dapat rasa sentiasa gerakan baby tu kan.. 2 3 hari sekali baru dapat rasa tiba2 ada "angin meletup" dalam perut ni.. hihii.. Ada tak antara u all rasa awal.. bukan apa, nanti nurse tanya senang saya nak gtau.. dah la nanti kalau betoi baby gerak, nak kene cucuk ubat kancing gigi..


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."
Seawal usia kandungan berapa dah boleh rasa gerakan baby?

{ 26 comments.. read them below or add one }

Izwa Kamaruddin Izwa Kamaruddin March 20, 2014
saya dulu pun selalu konfius..heheheh..
Unknown Unknown March 20, 2014
Kak ina saya masa peknen Ainnur, 3 bulan dah rasa gerak2. Saya terfikir eh awal jg jd sy tya la nurse kan. Nurse kata mungkin dah dpt rasa ada gerak2 tp dari segi perubatan, itu tidak dikira lg sebagai bby yg gerak. Nurse cakap lah. Tp saya rasa yg gerak2 lam perut tu mmg bby la...
AnonymousAnonymous March 20, 2014
Both babies rasa masa genap 16w... :)
mila mila March 20, 2014
kalo sy ritu betul2 rsa msa 7bulan...dia kick2 bagai
ecah khalili ecah khalili March 20, 2014
ecah tepat 4 bulan baru rasa gerak..ni baby first..tapi sebelum 4 bulan tu ade la rasa angin y meletup2 tu..xtao la tu gerakan baby ke x..ckup 4 bulan menendang2 kuat betul..sekarang 5 bulan kalau die menendang boleh nmpak perut kene tendang dari dalam..lasak sikit..hehe
Fiza Rahman Fiza Rahman March 20, 2014
Tak ingatlah plak ina. Tapi masa awal2 dulu rasa macam benda menguis2 ☺☺

Haisshhh...rasa rindu plak nak ada bb dalam perut.
tifaanvar tifaanvar March 20, 2014
saya ank sulung x ingt usia berapa bln dpt th ank bergeraaak. Tapi ank ke2 n 3, 4bln dh rase dah prgrkkan baby. Lain org lain kot.
- AZIE - - AZIE - March 21, 2014
anak pertama je yg lmbt sikit rasa pergerakan baby , kalo dh kedua ketiga selalunya seawal 16w dh boleh rasa
Maria Firdz Maria Firdz March 21, 2014
Ank prtma 18mggu bru rasa.. Yg kedua ni 14minggu dpt rasa dh.. Tu yg sngka boboi.. Tpi rupanua girl... Mgkin sbb dia lebih tggi dr kakaknya msa lahir kot kn...
Maria Firdz Maria Firdz March 21, 2014
Ank prtma 18mggu bru rasa.. Yg kedua ni 14minggu dpt rasa dh.. Tu yg sngka boboi.. Tpi rupanua girl... Mgkin sbb dia lebih tggi dr kakaknya msa lahir kot kn...
jaakechik jaakechik March 21, 2014
kalau masa jaa preggy dulu... 4 bulan dah boleh rasa dah... tapi slow je la pgerakan dia... dah 6 bulan ke atas baru start kuat bergerak-gerak... tengok org preggy terus terasa nak preggy lagi... hukhuk...
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ March 22, 2014
salam k.ina..

cma, dua2 start rasa m asa kandungan cecah 4 bulan keatas. kalo bawah dari tu tak pasti la pulak..

sbb cma,kalo tak pregnant pun, 'angin' dlm pewot ni sentiasa bergerak2..dah rupe mcm bby tendang2 tu,, eheh :p
mumyrayyan mumyrayyan March 22, 2014
kkak ipar i pon cm 2 gk,blom ckup 4 blan da rse grakan bby..ble scan rpenye twin u..skang kkak ipar dlm pntang,bby girl seiras..ntah2 akk pon kmbar x.
myza myza March 23, 2014
Mmg kalau dh byk kali lahir lg cpt dpt rskan gerakan bby dr 1st pregnncy.rahim lebih snsitif la sis
ayut ayut March 23, 2014
Yg ni pastinya xdpt mmbntu hihihi
Mimie Mimie March 24, 2014
Alamak...tak tau lak saya kak ina...awainye...
Mimie Mimie March 24, 2014
Tahniah kak ina meng hadiah utama mega giveaway mj rm100
Unknown Unknown March 30, 2014
Mgkin la kak... makin ramai ank maki cepat rasa pgerakkan tu... mostly 16w gitu la
QasehnyaRania QasehnyaRania April 04, 2014
saya lagi la konfius. hihi
Unknown Unknown October 29, 2015
Saya dh 16w5d tp belum ada rasa pergerakan baby.... yang lain biasanya dh rasa gerakkan tu...tp yg ni belum ada...tolong saya dis......
Unknown Unknown October 29, 2015
Saya dh 16w5d tp belum ada rasa pergerakan baby.... yang lain biasanya dh rasa gerakkan tu...tp yg ni belum ada...tolong saya sis......
Unknown Unknown October 29, 2015
Sy lg konfius.....dh 16w5d belum ada rasa pergerakan dari baby.....
Unknown Unknown October 29, 2015
Sy lg konfius...dh 16w 5d belum ada rasa gerakkan baby dlm perut.....
Unknown Unknown October 29, 2015
Sy lg konfius.....dh 16w5d belum ada rasa pergerakan dari baby.....
IntaNBerliaN IntaNBerliaN October 29, 2015
@Nor Hayati

xda apala, awak jgn risau... saya ank first, 5 bulan br rasa gerakan
Diana Diana December 18, 2017
Sy pun tertanya-tanya... Rsa mcmnda rsa baby gerak tp sekerap mana awal-awal ni :)