Adik saya dapat bantuan

Pertama sekali, saya nak ucapkan kesyukuran sebab Tuhan kurniakan kami seorang abah yang sangat kuat, sangat tabah, penyayang & segala2nya.. Actually abah saya ni ada masalah jantung jugak sebenarnya tapi abah saya kuat tau u all.. bayanglah, abah saya boleh terima berita kemalangan adik saya tu dengan tenang.. Saya ni yang risau2.. yela, orang sakit jantung mana boleh terima kejutan kan... Alhamdulillah.. semua yang berlaku dah tertulis hikmahnya..

Bersyukur kerana di saat musibah yang menimpa adik saya ni, abah saya masih dikurniakan Tuhan dengan kesihatan yang baik.. sakit demam sikit2 tu biasalah kan.. Abah saya adalah segala2nya.. Abah sayalah orang yang banyak tolong adik saya.. abah sayalah yang turun naik pergi situ pergi sini tanya orang tu tanya orang ni jumpa orang tu jumpa orang ni semata2 untuk menolong adik saya.. tanpa abah saya, saya tak tahu macamana nasib adik saya.. 

Saya tahu, abah saya banyak berpikir sebenarnya u all.. terutama sekali melibatkan kewangan la kan.. Yela, adik saya kemalangan pada bulan 6 tahun lepas, ngam2 pada waktu yang sama jugak, adik perempuan saya sambung belajar di IPTS.. sepanjang adik saya kemalangan sampai bulan 2, abah saya yang tanggung segala perbelanjaan.. Duit gaji adik saya tak dapat lagi time tu, isteri adik saya mana kerja.. so, abah saya lah yang kene hulurkan duit semua tu kan termasuk bagi duit belanja dekat adik ipar saya...

Alhamdulillah, bulan 2 baru ni, adik saya dah dapat gaji dia.. sekali tunggakan dah dibayar... itu pun atas pertolongan YANA mempercepatkan urusan.. Terima kasih sangat2 moga Tuhan balas segala jasa baik YANA!!.. tau tak u all, sebelum adik saya dapat segala duit tunggakan dia tu kan, abah saya ada cakap yang dia harap duit adik saya tu dapatlah cepat sebab abah saya dah tak "larat".. Yela, dari bulan 6 tahun lepas dah banyak abah saya keluar duit... untuk adik lelaki saya saja, jumlahnya dah masuk 5 angka, adik perempuan saya yang study tu pulak, hampir 5 angka.. tu belum masuk perbelanjaan di rumah parent saya tu lagi kan.. dengan macam2 bil nak kena bayar... Abah saya pun kerja makan gaji bukannya tokey kan... Secara peribadinya bila abah saya bagitahu dia dah tak "larat", saya rasa sedih.. sedih terbayang abah saya yang tua tu duk pikir masalah ni semua...

Alhamdulillah Tuhan kenalkan saya dengan YANA selama ni.. walaupun perkenalan melalui alam maya tapi hikmah tersembunyi melalui setiap perkenalan tu, tak siapa tahu... Kebetulan YANA bekerja ada kaitan dengan polis jugak.. bila saya tanya2 pasal gaji, tak sangka plak yana handle semua ni... Alhamdulillah dari pertolongan yana lah dengan contact pengkalan hulu, bukit aman akhirnya urusan dipermudahkan... Bulan 2 baru ni adik saya dah dapat segala gaji tunggakan dia yang sebelum2 ni... Alhamdulillah...

Abah saya yang pakai baju t-shirt rambut warna putih tu (^_^) 

Masa saya balik Chemor hari tu, ada wakil rakyat datang rumah hulurkan bantuan pampers & susu anlene dekat adik saya... Bantuan ni dah lama mintak tapi biasalah bukan harini apply esok terus dapat kan... Time wakil rakyat tu datang, dia bagi setin susu anlene & 3 beg pampers.. Dia cakap dah dekat nak habis, pergi mintak lagi.. untuk susu tu pulak, ada cara nak ambik kene bawak ic ke apa ntah, lupa plak... Tapi disebabkan adik saya dah tak minum susu, so, abah tak jadilah nak ambik bantuan susu tu, just ambik bantuan pampers jer.. Dapat pampers ni pun dah seribu rahmat dah u all.. Alhamdulillah..


Actually sebelum ni, banyak jugak bantuan yang adik saya dah dapat seperti kerusi roda, katil & macam2 lagilah... kerusi roda & katil tu kalau tak silap, polis yang bagi rasanya... bantuan kewangan pun ada jugak.. tu semua masa mula2 kejadian tu berlaku la kan.. time tu adik saya pun tengah teruk lagi.. masih terbaring.. sekarang ni dah makin sihat so, semakin oklahkan.. pampers pun makin kurang guna..

Gigi adik saya patah akibat kemalangan

Nak dapat kelulusan bantuan ni susah jugak kan.. bukan pe, kalau tak silap saya, bantuan ni apply time adik saya masih terbaring atas katil rasanya.. tapi bantuan tu baru dapat sekarang.. takpala, ada jugak rezeki adik saya tu kan.. Tuhan dah tulis semuanya sebab musabab tu.. Ohya, selain dari bantuan yang ni, adik saya pun dah daftar untuk status OKU tau.. Alaa apa nak malu dengan status OKU.. manusia macam kita jugakkan.. orang yang status OKU ni sangat2 banyak kelebihan dia... saya bagi contoh parking je la.. tak ke ada parking khas, depan sekali tau.. belum cite lagi bab bayar tu murah bayar ni murah... Saya rasa semua tu penting untuk adik saya, sementara abah saya ada ni, abah saya uruskan semuanya untuk adik saya supaya senang di masa depan.. Sebab tu saya bersyukur sangat tuhan kurniakan kesihatan yang baik untuk abah.. walaupun saya tahu abah penat.. sehinggakan ada berlaku saya kejadian yang membuatkan mak saya takut dengan situasi abah saya tu.. KLIK SINI untuk baca... Moga Tuhan panjangkan usia abah..!! InsyaAllah..

Haaa lupa lagi satu, abah saya jugak apply bantuan jugak untuk adik saya lakukan fisioterapi tau u all... eh, apply bantuan ke apa nak panggil yer... Abah saya apply dengan yayasan.. dah lama pun lulus.. tu yang adik saya semakin sihat tu.. dah boleh duduk.. Adik saya kene pergi buat fisioterapi tu 3 kali seminggu, hari isnin, rabu & Jumaat.. ini semuanya free je u all.. kira macam badan2 korporat yang salurkan duitlah dekat yayasan tu kalau tak silap, ke camne ntah lupa plak nak tanya abah secara detail... Gambar adik saya ketika buat fisio tu ada dalam hp, nanti saya update pasal fisioterapi ni plak, mana nak tahu kot2 ada antara u all yang kenal2 sape2 ada masalah macam adik saya ni ke, bolehlah apply untuk ke yayasan tu jugak buat fisio... Opstt tapi yayasan tu di Perak la, negeri lain maybe ada jugak kot.. saya pun tak pasti.. jap2 baru tengok balik wassap dari abah, adik saya buat fisio dekat PUSAT PEMULIHAN SULTAN AZLAN SHAH ianya khas untuk orang2 cacat Perak..

P/s : Bersyukur atas segala kenikmatan or kesakitan yang telah Tuhan bagi & TERIMA KASIH dekat semua yang sudi membantu adik saya selama ni walaupun hanya sekadar doa.. Sesungguhnya DOA adalah senjata kita semua..


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."

{ 31 comments.. read them below or add one }

Maria Firdz Maria Firdz March 19, 2014
Alhamdulillah.. Moga adik kak ina cpat smbuh... Dh nmpk perkmbgn positif dh... Moga dia cpt pulih...
MOMMYLIN MOMMYLIN March 19, 2014
alhamdulillah.. allah beri rezeki tepat pada waktunya...
Dunia Zumal Dunia Zumal March 19, 2014
Semoga adik semakin sihat walafiat
Izwa Kamaruddin Izwa Kamaruddin March 19, 2014
alhamdulillah...semoga dipermudahkan semua urusan kamu sekeluarga intan...
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI March 19, 2014
alhamdulillah dipermudahkan segalanya..
JunAina JunAina March 19, 2014
Ina kad oku tu apply dengan JKM kan? Terus dapat bantuan untuk OKU tak?
Kekzamanis Kekzamanis March 19, 2014
Sis kat Chemor ke? Mieza kat klebang.. Dekat jer tu.. Apa2 pun alhamdulillah, nampak kesihatan adik sis dah makin baik.. Mieza doakan adik sis kembali sihat sepenuhnya secepat mungkin.. In Shaa Allah.. Amin.. =)
Rosmiza Ali Official Blog
zachflazz zachflazz March 19, 2014
Intan, saya terharu dengan ungkapan penuh rasa syukur dan ikhlas untuk segenap ujian yang diberikan Allah.

Best Regards untuk Abah, semoga mendapat karunia sihat sentiasa, dipulihkan dari sakitnya.

juga untuk adik, saya melihat di picture, tampak sangat berbeda dengan saat lalu ya Intan? alhamdulillaah, semoga sihat! syafakullaah, aamiin.

juga congrats untuk solidariy yang indah di keluarga Intan. two thumbs up! alhamdulillaah.
Sheila Salim Sheila Salim March 19, 2014
Assalamualaikum kak intan. alhamdullilah. bantuan datang.. syukur. sedih sheila baca kisah adik kak intan ni.. semoga Allah permudahkan segala urusan kalian sekeluarga.. in shaa Allah...
careno careno March 19, 2014
Alhamdulillah... nmpak byk perubahan dan bantuan diperolehi... smoga adk cpt sembuh yer...
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ March 19, 2014
Salam K.Ina..
khusyuk cma baca, terkujat tgk ayat 6tahun tu.. huhu..

alhamdulillah..kak..senang hati baca..adik akak pun dah semakin sihat..semoga bertambah sihat dari masa ke semasa..begitu jgk dgn abah akak..

semoga dipermudahkan segala urusan..hati mana yg tak terusik bila org tua kita kdg2 meluahkan rasa hati..
syawalsimpsons syawalsimpsons March 19, 2014
walaupun abah penat, tp penat semua berbayar bila tgk adik ina makin sihat kan...moga adik ina, makin sihat, cergas nnt..insyallah
Unknown Unknown March 19, 2014
alhamdulillah.. berkat kesabaran dan doa. pelbagai proses sggup d tempuh demi anaak.. semoga di kurniakan kesihatan yg baik2 kepada smua kluarga sis yaa.. amin
Rizziela Rizziela March 19, 2014
Alhamdulllila..semoga ALLAH meringankan segala bebanan..untung dapat abah yg banyak berjasa pada anak walaupun sudah berumur
Masya Masya March 19, 2014
alhamdulillah.. berat mata memandang berat lg bahu memikul.. yg penting semangat adik ina tu.. mmg kuat orgnya... alhamdulillah allah permudahkan ..
Unknown Unknown March 19, 2014
setiap kejadian ada hikmahnya...
lizz lizz March 19, 2014
alhamdulillah murah rezeki adik ina...berat lagi mata memandang berat lagi bahu yang memikul

saya doakan adik ina cepat sembuh dan pulih seperti sediakala...
liyana liyana March 19, 2014
lama tak singgah blog ni kak..moga semuanya dipermudahkan ye kak..
nOe suhaimi nOe suhaimi March 19, 2014
alhamdulillah...bantuan telah diterima...gaji pun dah dapat semua... segala apa yang berlaku ada hikmahnya...insyaALlah akan ada bantuan2 lain yg akan menyusul...berdoalah tanpa henti

sungguh besar pengorbanan seorang ayah pada anaknya...

sedih plak bila noe baca ni
Mimie Mimie March 19, 2014
ALhamdulillah akhirnya dapat jugak adik kak ina bantuan...kurg sikit beban keluarga kan.
haryati haryati March 19, 2014
alhamdulillah syukur, Allah mempermudahkan urusan famili ina, moga2 adik ina bley sembuh cam sedia kala dan bley urus diri sendiri
Unknown Unknown March 19, 2014
waaa, semoga adik akak ina cepat sembuh. amin :)
Dayang Deno Dayang Deno March 20, 2014
Alhamdulillah kak :') deno tumpang gembira buat akak sekeluarga ... :')
Shida Radzuan Shida Radzuan March 20, 2014
alhamdllah adik kak ina semakin sihat hope blh jalani hdp sperti biasa walaupn berstatus OKu xde ape nk dmalukan...ni smua kuasa allah swt kan..ujian drnya..
shahdiana shahdiana March 20, 2014
bila ahli keluarga sakit memang kita rasa susah hati kan..bila dah semakin sihat otomatik kita pun makin ceria & senang hati...yna sebagai kawan pun rasa senang hati sangat...semoga dipermudahkan segala2nya utk ina...nazren & family....
Fiza Rahman Fiza Rahman March 20, 2014
Sedih jer baca entry ni ina. Pengorbanan seorang ayah kan. Alhamdulillah...ringan sikit beban abah tu kan. Smoga adik ina cpt sembuh. Dan smoga urusan dipermudahkan olehNYA.
jaakechik jaakechik March 21, 2014
Sayu hati jaa baca kisah adik kak ina ni... besar sungguh dugaan dia dan isteri juga seluruh keluarga kak ina. apapaun semoga semua tabahkan hati. semoga ada perubahan yang lebih positif untuk dia nanti... insyaAllah..
ayut ayut March 23, 2014
Alhamdulillah...moga adik akak trus sihat.pasti ad rezeki bt adik akak dan keluarga.insya Allah..amin.
Unknown Unknown March 30, 2014
Alhamdulillah kak.. kurang sikit bebanan kan... ada hikmahnya...
QasehnyaRania QasehnyaRania April 04, 2014
alhamdulillah
pasti ada rezekinya kan