Cabaran mengajar anak FREE DIAPERS or POTTY TRAIN

Sebelum ni saya dah bagitahu u all yang Aqilah dah start belajar FREE DIAPERS DI SIANG HARI kan... Masuk hari ni baru hari ke 4... Alhamdulillah, bagi saya tak susah sangatlah nak FREE DIAPERS or POTTY TRAIN Aqilah ni sebabnya saya ajar Aqilah pun dalam keadaan enjoy... Walau hakikatnya, banyak kali jugak anak dara solehah saya ni terkucil.. Tapi takpa, itu semua tak pernah buat saya untuk menyerah kalah kerana saya tahu, UNTUK BERJAYA KITA JANGAN MUDAH MENGAKU KALAH..!! 

Untuk pengetahuan, di usia Aqilah SETAHUN 5 BULAN, dia dah start tak nak pakai pampers.. Memang mempunyai cabaran mengajar anak free diapers di usia begini... Yela, Aqilah MASIH BELUM PANDAI CAKAP & BELUM PANDAI BAGITAHU YANG DIA NAK MASUK TANDAS... Masa saya ajar Alisha free diapers, time tu umur Alisha dah 2 tahun, time tu jugak ALISHA BELUM PANDAI CAKAP TAPI DAH PANDAI BAGITAHU NAK MASUK TANDAS... Tapi takpa, TAK PANDAI CAKAP OR TAK PANDAI BAGITAHU UNTUK MASUK TANDAS, itu bukan halangan untuk saya terus ajar Aqilah free diapers.. kan saya dah banyak kali cakap bahawa anak2 kita ni, bukan tak pandai sesuatu perkara tapi dah kita tak ajar.. tu yang kita duk cakap anak kita tak tahu tu... cuba kalau kita ajar.. InsyaAllah, anak kita pasti tahu or pandai.. Anak2 ni kan dia cepat belajar & cepat paham... Cuma kita ni je samada rajin or malas nak mengajar... tapi untuk anak kita.. takkan kita nak biarkan sifat malas tu terus merajai diri kita kan sayang sayang... (^_^)

Mengajar anak free diapers ni jugak, kita kena ajar dalam keadaan happy2 tau..takleh marah2.. bukan pe, takut kalau sifat marah kita ada time tu, kang tak pasal2 anak kita kena.. yela, tak mustahil time ni anak kita akan terkucil di situ terberak di sini... Macam Aqilah, dah beberapa kali terkucil tau.. Itu pun sebab saya terleka sekejap untuk bawak dia ke tandas.. Ohya, selain tu jugak, kita kene tengok anak kita tu minum air banyak or sikit dari biasa... kalau banyak, maksudnya kerapla u all kena bawak ke tandas tau... Macam saya ni, saya terlupa yang Aqilah banyak minum air, tu yang sampai terkucil... kira saya dah salah agak pasal time Aqilah sepatutnya ke tandas...

Perkembangan terkini Aqilah pasal free diapers, saya dah nampak Aqilah dah mula memahami apa maksud kencing... Sebabnya macam ni, tadi Aqilah terkucil.. lepas tu time saya bawak dia pergi tandas, saya cakapla "Siapa yang kencing dalam seluar tadi".. Lepas tu Aqilah terus tunjuk dengan jari telunjuk ke arah diri dia sendiri... Lagi satu pulak, bila saya nak bawak dia pergi tandas untuk buang air kecil, saya bukak seluar dia & cakap "Aqilah pergi kencing dalam tandas".. Lepas tu terkedek2la anak saya ni masuk tandas & terus mencangkung... Alahaiiiiii nampak tak u all... Aqilah dah mula paham kan maksud kencing tu u all... Sekarang ni target saya nak bagi Aqilah pandai inform saya bila dia rasa nak buang air kecil or air besar...

Ohya, pasal buang air besar pulak, Alhamdulillah setakat ni saya masih lagi belum terleka bab ni.. saya masih dapat detect time bila anak solehah saya tu nak membuang air besar... so, bila nampak je dia tengah buat muka berkerut gaya nak meneran, cepat2 saya bawak dia pergi masuk tndas...

Dah panjang dah saya karang ni haaa... Nanti2 saya upate lagi pasal free diapers Aqilah ni yer... Mana tahu ianya boleh jadi panduan jugak untuk u all next time free diapers anak di usia Aqilah.. Tapi kalau ada yang nak tahu tips or cara saya free diapers Alisha di usia 2 tahun, klik link di bawah tu yer... Btw, kalau ada antara u all nak tanya or nak berkongsi pendapat or apa2 je, bolehlah tinggalkan komen yer.. (",)



"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."
Cabaran mengajar anak FREE DIAPERS or POTTY TRAIN

{ 13 comments.. read them below or add one }

PERMATABIRU PERMATABIRU March 24, 2014
betul la ina mmg kna perlu kesabaran yg tinggi..sempat juga ajar anak free diaper masa tgh cuti bersalin..smgu je bertahan pastu diaa cakap nak pakai pampers la senang..sbb adik pun pakai pampers..aduhai..anak saya nie pandai cakap...tp dah terkucil baru cakap..sabar aje la..tp alhamdulillah setiap kali bw masuk tandas mmg dia kan cckp nak kencing..means dia dh mula tahu time bila nak terkucil lah kan..
Rizziela Rizziela March 24, 2014
anak saya dah nak masuk 3 tahun dah si kembar tu..kena ajar gaklah..selalu saya fikir..susah nak ajar...tp kena gak ajar kan..
eija_sweetmama eija_sweetmama March 24, 2014
nak ajar anak free diapers ni kita sbg mak ayah kena byk bersabar, mmg kadang² x sabar kita dibuatnya. k.eija dulu masa zaquan nenek dia yg ajar, cepat jgk 2 thn setengah dah free diapers, kali ni ziqry kami kena la ajar disamping cikgu taska dia ajar, ermm ziqry selalu dah kencing baru cakap adik nak kencing..huhu, tp dia mmg xnk pakai pampers dah.., kami plk yg paksa dia pakai pampers..hehe
Fiza Rahman Fiza Rahman March 24, 2014
Pandai Aqilah. Cepat faham.
Mimie Mimie March 24, 2014
Selalunya anak kedua.memg cepat la.kak ina...auni pun cepat blaja free diapers...mse train die kencing dlm mse yg sme die tau nak buyak kt toilet..bile nk buyak trus die duduk kt tandas duduk
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI March 25, 2014
sonok tgk perkembgn anak2 akk..
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ March 25, 2014
salam k.ina..

alhamdulillah..cabaran mematang kita..
semoga aqilah berjaya free diapers!
chaiyok2 ^^
tifa anvar tifa anvar March 27, 2014
kita sbgai suri rumah sepenuh masa beruntung kan ina. Blh start potty train awal2 usia ank.
Maria Firdz Maria Firdz March 27, 2014
betullah tu kna kental... dah itu tnda ank cepat matang bila dia dh tahu nak membuang...
lynndamya lynndamya March 28, 2014
Wahhhh....haha tetiba xsabar nak rasa sendiri pengalaman jd ibu ni..haha kawin pun belum~~haha :p
Unknown Unknown March 30, 2014
Hishhh tetibe rasa xsabar nk tgk kimi free diaper nnt..
Kena byk bsabar kan kak kalau berak o kencing terabur..hehehe
QasehnyaRania QasehnyaRania March 31, 2014
cepat tangkap aqilah ni.
semoga dipermudahkan buat aqilah dan ibu ye.aamiin
Puan Kutu Puan Kutu April 03, 2014
apa benda berkaitan dengan anak ni mmg kena rajin..mmg kena sabar ina..tu tunjang utama..takde benda yg mustahil.good luck ina n aqilah..:)