MH370 yang sungguh memberi kesan

Allahuakbar... tragedi MH370 ni betul2 bagi kesan dekat saya.. Walaupun tiada sedara mara yang berada dalam MH370 tu, tapi dia betul2 buat saya rasa sedih.. Sejak dari PM kita umum yang MH370 berakhir di lautan hindi, saya jadi takda mood nak buat entry.. Sedih sungguh..! Sedih membayangkan keadaan mereka dalam MH370.. Mesti mereka berusaha menyelamatkan diri... Lebih2 lagi bila terbaca pasal MIMPI USTAZ DARUL MANZIL... Lagilah buat saya rasa sedih.. tiba2 terpikir kalau saya ada dalam MH370 tu, ntah apa cara yang saya akan lakukan untuk selamatkan diri.. ada ke cara nak selamatkan diri ataupun maybe time tu saya duk baca apa yang patut & selawat je sambil serah diri je apa yang akan berlaku..


Yang buat saya lagi sedih sampai teresak2 menangis bila tengok PEMBACA BERITA TV3 pun sebak ketika baca luahan hati seorang isteri kepada pramugara... Ya Allah Ya Tuhanku... Kita yang takda kaitan ni pun menangis, sangat2 terasa kehilangan, apatah lagi family2 yang berada dalam MH370 tu... Allahuakbar.. Kuatkanlah semangat semua ahli keluarga mangsa.. tabahkanlah hati mereka untuk tempuhi dugaan ni..

Ohya, smalam jugak ada keluar TV menyatakan MUZAKARAH JAWATANKUASA FATWA MAJLIS KEBANGSAAN PENUMPANG & ANAK KAPAL PESAWAT MH370 BERAGAMA ISLAM BERGELAR SYAHID AKHIRAT.. Lepas tu jugak, saya ada terbaca status2 & komen2 di FB pasal Syahid Akhirat ni... Ada jugak yang cakap FATWA NI MENGARUT.. Mereka cakap syahid ni hanya untuk mereka yang mati berperang menegakkan agama islam.. Tak nak komenla saya bila orang pertikai macam tu...Saya hanya orang biasa, ilmu pun secoet..

Tapi nak jugak tulis dekat sini yang Ahli2 Jawatankuasa Fatwa terdiri daripada SEORANG PENGERUSI yang dilantik oleh oleh Majlis Kebangsaan bagi hal ehwal islam malaysia di kalangan ahlinya, MUFTI tiap2 negeri yang mengambil bahagian atau seorang yang mewakili Negeri dalam hal ehwal agama islam, 9 ORANG ALIM & KALANGAN PREFESIONAL SERTA PAKAR2 MUSLIM yang dipilih & dilantik oleh Majlis Raja2 & SEORANG AHLI YANG BERAGAMA ISLAM DARI PERKHIDMATAN KEHAKIMAN DAN UNDANG2 atau dari profession undang2 yang dipilih dan dilantik oleh majlis raja2..

Pasal MATI SYAHID ni pulak, tak semestinya mati berperang menegakkan agama islam je dikira mati syahid... Setahu saya, MATI SYAHID ADA 3 JENIS.. SYAHID DUNIA AKHIRAT SYAHID DUNIA & SYAHID AKHIRAT... Tak reti pulak saya nak huraikan maksud syahid2 ni, tapi kalau u all nak tahu, KLIK SINI ada huraiannya... Ohya, yang pasal Syahid Akhirat tu kan, kalau ada ibu2 yang meninggal ketika nak melahirkan anak pun, dikira syahid akhirat tau selain dari mati kerana taun, mati tenggelam dan lain2... Syahid akhirat ni, di dunia dia tak kelihatan syahid tetapi di akhirat nanti dia ialah syahid..


Sayang sayang saya sekalian.. berhentilah sejenak dari lakukan apa2 kerja selepas baca entry ni, tapi sama2lah kita tadah tangan sedekahkan AL-FATIHAH untuk mereka2 yang beragama islam di dalam MH370.. Sedekah AL-FATIHAH ni tak semestinya untuk mereka yang dah meninggal.. Selain tu jugak, sama2lah kita doakan moga Tuhan permudahkan pencarian MH370.. Bagilah anggota2 yang menyertai SAR tu menjumpai MH370 walaupun hanya sekadar serpihan.. Tak lupa jugak, sama2lah kita doakan keselamatan mereka2 yang sedang mencari MH370.. Mereka dah lakukan yang terbaik.. Sanggup tinggal anak isteri.. Ya Allah, moga pencarian mereka membuahkan hasil.. Last sekali, doakan jugak ahli keluarga mangsa tabah hadapi semua ni... Walau kita tahu, sesungguhnya Tuhan takkan uji kita jika kita tak mampu... InsyaAllah..


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."

{ 17 comments.. read them below or add one }

Sheila Salim Sheila Salim March 26, 2014
Assalamualaikum kak intan. sheila pun dah baca kisah ustaz mimpi tu. sedih betul walaupun belum ada confirmation bangkai pesawat. Inalillahiwaninallahirojiun buat penumpang beragama Islam didalam pesawat tersebut. Sama2lah kita solat hajat dan berdoa agar dipermudahkan urusan pencarian pesawat dan kotak hitamnya dengan izin Allah SWT.. in shaa Allah.
Masya Masya March 26, 2014
al-faihah buat mereka yg muslim, moga roh mereka tennag disana.. doakan moga kotak hitam ditemui.. rasa mcm ngeri sgt baca mimpi darul manzil tu
Mrs Velentine Mrs Velentine March 26, 2014
hanya mampu membaca danmengikuti perkembangan nya...namun jauh di sudut hati terkesan rasa sedih dan kesal dengan sesetengah orang yang mengaitkan kehilangan mh370 dgn fahaman politik
Muhammad Taufiq Muhammad Taufiq March 26, 2014
Al-Fatihah :(

Taufiq singgah sini ye. awksweetgitu.blogspot.com
♥  Cmª shIemª ♥ ♥ Cmª shIemª ♥ March 26, 2014
salam k.ina..
ucapan innalillahiwannilahirajioun tu pun bukan untuk ORG YANG DAH MENINGGAL DUNIA shj.
unuk mereka yg ditimpa musibah juga kita diharuskan membaca kalimah ini..

alhamdulillah..
al fatihah buat mereka..
Mimi Azirah Mimi Azirah March 26, 2014
Pasal mati syaaid akhirat pun de jugak org nak pertikaikan...tak paham sy la org jnis mcm nih.cubr la jge sket perasaan ahli keluarga mangsa kan...

Sama sama kita doakan moga roh mereka yg beragama Islam dicucuri rahmat
Mimi Azirah Mimi Azirah March 26, 2014
Pasal mati syaaid akhirat pun de jugak org nak pertikaikan...tak paham sy la org jnis mcm nih.cubr la jge sket perasaan ahli keluarga mangsa kan...

Sama sama kita doakan moga roh mereka yg beragama Islam dicucuri rahmat
Mimi Azirah Mimi Azirah March 26, 2014
Pasal mati syaaid akhirat pun de jugak org nak pertikaikan...tak paham sy la org jnis mcm nih.cubr la jge sket perasaan ahli keluarga mangsa kan...

Sama sama kita doakan moga roh mereka yg beragama Islam dicucuri rahmat
Mimi Azirah Mimi Azirah March 26, 2014
Pasal mati syaaid akhirat pun de jugak org nak pertikaikan...tak paham sy la org jnis mcm nih.cubr la jge sket perasaan ahli keluarga mangsa kan...

Sama sama kita doakan moga roh mereka yg beragama Islam dicucuri rahmat
Kesuma Angsana Kesuma Angsana March 26, 2014
salam takziah walau hakikatnya sukar terima kenyataan !
lizz lizz March 27, 2014
menitik airmata tiapkali baca kisah mh370 ni ,
tak tergambar kesedihaanya,,,sayu pilu..
tabah sungguh isteri pramugara tu...tukan saya pun teresak2 nangis...
alfatihah...moga roh mereka dicucuri rahmat
Maria Firdz Maria Firdz March 27, 2014
mmg terkesan wpun x kenal pun... teruskan doa utk mereka MH370...
lynndamya lynndamya March 28, 2014
akakkk....sedih kan, sy pun baca jugak mimpi ustaz tu...ya Allah, mmg xtahu nak gambarkan mcm mana saat-saat terakhir penumpang dlm tu sebelum pesawat terbenam buat selamanya dlm lautan Hindi tu..selalu nangis psl tragedi ni..tak boleh nak bayangkan kerinduan waris yg ditinggalkan..sy jangkakan, hari raya tahun ni, mesti sy turut rasa hiba kenangkan pusara mereka jauhhhhh di sana... jauhhhhh jauhhh sangat jauhhh...dan dalam....sgt jauh dan dalam... :'( :'( :'( xdpt bayangkan perasaannya selain harus redha menerima...
isteri pramugara tu pulak tgh pregnant, ya Allah...allahuakbar..semoga dia kuat dan menjaga kandungan, sbb itu hadiah terakhir dpd suaminya...sebaknya saya... :'(

Ya, doakan juga utk para penyelamat. Keluarga mereka juga sama risau dgn keluarga mangsa.. :'(
azizah :) azizah :) March 30, 2014
Alfatihah.. moga pencarian mh370 menemui jalan pnyelesaian..
QasehnyaRania QasehnyaRania March 31, 2014
kita teruskan berdoa.
sepatutnya kita semua sbgai rakyat malaysia nak nak lagi yg berpegang pada agama islam harus lah mengambil iktibar dri apa yg terjadi dan teruskan berdoa.

jgn la pertikai apa yg kita tak tahu .serahkan pd yg lebih arif
Fiza Rahman Fiza Rahman March 31, 2014
Dah baca pasal mimpi ustaz tu. Ntahlah...macam2 versi cerita skang nih.

1st time tgk pembaca berita nangis. Memang sedih lah tgk.

Al-fatihah buat mereka.
Myra Jay Myra Jay April 09, 2014
Myra ada dengaq ceramah Ustaz Kazim pun cakap penumpang Islam dalam pesawat tu adalah syahid. dan ada penerangan mengenai syahid tu..
Myra tengah minta kawan (dia panel masa majlis ilmu tu) untuk upload video tersebut.