Promosi or pengiklanan jangka panjang di blog yang berkesan

Pengiklanan or promosi sesuatu produk di blog bagi saya memang antara salah satu promosi yang terbaik sekarang ni.. Yela, sekarang ni kan semua orang duk guna internet je.. Apa2 produk kalau promote guna internet ni cepat je tersebar.. Tak payah cakap barang, gosip pun cepat je tersebar.. Itu yang kuatnya pengaruh internet lebih2 lagi pengaruh blog or blogger2 ni... maksud saya pengaruh entry di blog la yer...

Promosi or pengiklanan di blog adalah salah satu promosi or pengiklanan yang BERSIFAT JANGKA PANJANG... Dengan kata lain, selagi entry tu tak di padam, selagi entry tu ada di blog tersebut, selagi tu "client" akan dapat promosi.. selagi tu "client" akan ada sale walaupun tak banyak tapi berterusan.. insyaAllah..  berbanding dengan promosi or pengiklanan yang nak kene cetak or edar2 ni.. kalau kita buang kertas cetakan tersebut.. dah "habisla" promosi tu kan.. yela, biasa kita pun bukan nak simpan lama2 sangat kertas2 ni kan... Eh, jangan salah paham plak.. saya tak kata promosi yang berbentuk cetakan ni tak bagus... ok je sebenarnya..  Orang2 yang tak tahu guna internet, promosi yang berbentuk cetakan dekat kertas ni sangat2lah sesuai...!

U all tahu tak, selama ni kan, saya memang tahu pasal promosi di blog berbentuk jangka panjang ni.. tapi tu la, saya hanya jadi tukang promote so, saya tak merasai or tak paham apa yang "client" dapat or rasa bila saya promote barang mereka... Walaupun saya dapat feedback yang bagus dari mereka.. Katanya sale semakin meningkat.. Eh, tau tak, bila saya promote barang kan, sampai saya sendiri banyak dapat emel tanya macamana nak beli... tapi saya bagitahu cara suruh mereka contact owner tu sendiri la kan... siap dari Indon & Brunei lagi..

Itu cerita pasal saya promote barang orang lain jual... tapi sejak saya dah jual EPHYRA ni kan, saya sendiri jadi lebih memahami kesan terhadap sale yang kita dapat bila kita buat  promosi or pengiklanan di blog ni... Memang baguslah promosi melalui blog ni... Lebih2 lagi kalau blog yang promosi produk kita tu ada "kekuatan".. kekuatan yang saya maksudkan tu, kekuatan dari segi pengunjung.. kekuatan dari segi SEO or Google tu haa dan lain2... Yela, kalau orang nak cari or nak tahu sesuatu produk, bukankah orang tu akan google.. so, kalau blog kita tu "kuat", InsyaAllah link entry kita tu akan berapa di halaman yang depan2 google.. nak lagi bagus mestilah di page pertama google kan...


Eh, u all paham ke apa yang saya cuba nak sampaikan ni?.. macam ni cite dia... saya kan dah jual EPHYRA,   saya ni bukanlah jenis yang rajin promote barang jualan saya ni di media sosial FB or blog.. Kat FB tu, sejak saya jual dari akhir bulan 12 tahun lepas, boleh kira je berapa yang saya share di FB... Macam tu jugak dengan blog.. Untuk pengetahuan, entry berkaitan testimoni ephyra yang ada di blog saya, kebanyakan entry tu berbayar.. entry tu saya bagitahu apa kelebihan yang saya rasa bila dah minum ephyra... bukannya saya promote suruh orang beli... Tapi pada 23/12/2013, saya dah buat satu entry bagitahu yang saya dah start jual EPHYRA... so, start dari situlah kalau saya ada cerita pasal EPHYRA, saya akan selitkan pasal saya jual ephyra.. tapi bukan banyak pun entry yang saya promote ephyra bagitahu saya jual.. Entry testimoni dari customer saya pun memang saya tak tempek di blog sebab blog saya pun blog personal so, berkaitan bisnes2 ni cukuplah sekadar sampingan.. Nak dijadikan cerita, pasal saya jual EPHYRA ni, saya ada selitkan di entry testimoni.. so, melalui entry tersebutlah ramai "orang luar" tahu yang saya jual ephyra... Dengan kata lain, saya jugak dapat ramai customer selepas mereka baca entry di blog saya... Macamana mereka boleh baca entry blog saya??? Sebabnya bila mereka google TESTIMONI EPHYRA, link entry blog saya yang di bawah label testimoni ephyra tu berada di page pertama.. nak dijadikan rezeki lagi, ianya bukan sahaja di page pertama tapi dia bahagian atas jugak @ link yang kedua...

Bila saya sendiri dah alaminya, barulah saya tahu betapa besarnya kuasa promosi or pengiklanan melalui blog ni... Alhamdulillah dalam tempoh hampir 4 bulan, walaupun saya tak promote beria sangat, saya dah mampu jual  70++ kotak EPHYRA trial + premium... Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah... ini semua hasil dari entry di blog saya.. Alhamdulillah jugak entry saya banyak berada di page pertama google... so, ini maybe kelebihan yang saya dapat... Alhamdulillah dengan rezeki yang Tuhan bagi... So, dari cerita pengalaman saya sendiri ni, u all nampak tak apa yang saya cuba sampaikan? U all nampak tak apa kelebihan bila kita promote di blog?... Padahal kalau entry pasal saya jual EPHYRA ni, dah hampir 4 bulan berlalu.. kalau pasal entry testimoni ephyra tu, lagilah lama "usia" dia.. tapi masih "terhidang" di page pertama google.. tapi saya masih tetap dapat promosi... tapi saya masih tetap dapat sale... Alhamdulillah.. inilah antara "kekuatan" promosi di internet (",)



Alang2 saya dah cerita pasal "kekuatan" or kelebihan promosi or pengiklanan di blog ni... saya nak promote la jugak.. sambil menyelam minum air kata orang.. muahhahah... Pada u all yang ingin saya promote produk jualan u all, bolehlah u all PM saya di FACEBOOK or emel saya ke zarina_naniey@yahoo.com.my.. Pasal harga boleh dibawa berbincang.. biasalah u all, haruslah win win situation kan... blogger pun penat memerah otak untuk karang ayat.. Tak rugi rasanya jika kita keluarkan duit sekali untuk promosi selama2nya... Rasanya mereka yang memang dalam bidang bisnes ni memahami apa yang dikatakan win win situation tu kan.. tapi apa2 pun, kita kena percayalah rezeki tu datangnya dari Tuhan... kita sebagai manusia ni hanya berusaha untuk melariskan produk jualan.. (",)

Dah kata promote untuk servis yang saya buat, mestilah saya kene tunjukkan Unique Visitors (UV) or Pageview (PV) blog saya jugak kan... tak kan lah saya nak buat servis promote dengan UV or PV yang tak berbaloi dengan apa yang "client" nak kan.. So, untuk pengetahuan u all, UV & PV saya seperti di atas tu yer.. Sumber dari Google Analytics... Kalau tengok dari stats dekat atas tu, average UV harian saya adalah 1330 manakala PV harian saya adalah 3550

So, jika u all berminat untuk dapatkan khidmat saya berkaitan promosi or pengiklanan di blog, bole PM saya di FB or emel yer... zarina_naniey@yahoo.com.my...

P/S : PROMOSI OR PENGIKLANAN DI BLOG, IANYA BERSIFAT KELUARKAN MODAL HANYA SEKALI TAPI PROMOSI BERPANJANGAN

KLIK SINI UNTUK TENGOK CONTOH ENTRY SPONSORED POST @ ENTRY BERBAYAR YANG SAYA DAH BUAT

KLIK SINI UNTUK TENGOK SEMUA ENTRY REVIEW YANG SAYA DAH BUAT


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."

{ 20 comments.. read them below or add one }

NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra April 17, 2014
alhamdulillah kak rezeki berblog..;-) moga kak terus success... duduk rumah pun boleh jana income, boleh didik anak depan mata, bahagianya..;-)
syawalsimpsons syawalsimpsons April 17, 2014
pandai ina karang ayat kan..best
Masya Masya April 17, 2014
semoga bertambah² lagi rezeki ina... alhamdulilah... berbaloi²kan .. sekarang org gunakan jari cr info sebab tu entry blogger bnyk pengaruhi pembeli
Unknown Unknown April 17, 2014
wow hebat adik akak ni... akak paling banyak pun 45 orang... paling ramai pembaca n9 10 orang... wonder siapa ek?????
Rawlins GLAM Rawlins GLAM April 17, 2014
Wow
Bestnyer
Teringin juga nak traffic hebat camni
Boleh share rahsia?
Singgah entry saya gak ye. TQ
maszull maszull April 17, 2014
assalamualaikum intan...seronoknya kalau ada sponsor iklan kat blog kita kan...;)
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ April 17, 2014
Salam K.Ina..

alhamdulillah..bukan senang nk dpt 1st ranking google search tu.. dpt 5 paling pertama pun dah cukup bagus..win win situasion :)
seronok tgk akak..
beza analytic cma dgn kak ina tu..jauhnyeee ehehe..


ietams ietams April 17, 2014
moga murah rezki sentiasa ye
Myra Jay Myra Jay April 17, 2014
Itula kuasa blog kan.. kadang entry lama2 pun orang masih cari..
Tambah blog Ina dah 'pemes' jadi klau promote barang, memang senang la masuk dalam enjin carian :)
lizz lizz April 17, 2014
Memang betul ina..blog ni salah satu medium promosi yg berkesan..sebabtu org sanggup bayar lebih kpd blogger famous..kann...
Tahniah ina...
Unknown Unknown April 18, 2014
alhamdulillah...dgn ilmu seo harap ianya berjaya menempatkan entry di halaman utama google
Mimie Mimie April 19, 2014
Kuasa blog memg tak dapat dinafikan...sy mcm nk suh kak ina promo produk sy jual tuh...bedak sejuk...hehehe..nti sy pm kak ina ye
QasehnyaRania QasehnyaRania April 21, 2014
memnag penangan sungguh kan entry dlm blog
aziazib aziazib April 21, 2014
semoga rezeki ina sentiasa murah...
Puan Kutu Puan Kutu April 21, 2014
kekuatn pengiklanan di blog ye..Alhamdulillah rezeki anak2 ina
Fiza Rahman Fiza Rahman April 22, 2014
Smoga bertambah murah rezeki ina dgn ephyra.
Unknown Unknown April 22, 2014
Moga murah lg rezeki kak ina dengan sponsor2 yg lain. Tu semua rezeki ank2
Maria Firdz Maria Firdz April 24, 2014
Alhamdulillah.. moga terus dilapangkan rezeki...
aeinnamusa aeinnamusa May 16, 2016
done follow intan berlian #2366