Hobi menabung dari kecik


Anak2 saya dari umur belum setahun kot saya dah ajar mereka menabung.. Sebelum ni dah ada 2 tabung mereka tapi baru2 ni saya beli lagi satu pasal tabung yang dah sedia ada tu dah penuh... anak solehah ni pulak duk hentak2 bagi boleh sumbat jugak duit, last2 "bumbung" tabung dia tu rosak, so, saya beli yang baru dekat kedai RM5... 

Saya suruh mereka masukkan duit dari tabung yang rosak tu ke tabung yang baru.. Anak2 saya ni pantang jumpa duit syiling, mesti nak masuk tabung.... kadang sengaja pergi cari duit syiling dalam beg duit syiling saya.. Kalau balik ampung pun sama jugak, terjumpa duit syiling sapa2, dorang ambik & cari tabung nak sumbat duit tu... Setakat ni dorang tak reti lagi nak membeli, so, belum ada lagi la aksi "korek" duit dalam tabung...hihii


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."

{ 18 comments.. read them below or add one }

Unknown Unknown April 08, 2014
amalan yang elok diajar sejak kecil. moga berterusan :)
msredcheesecake msredcheesecake April 08, 2014
akk pon suka masuk kan duti dlm tabung akk, tapi seslalu juga korek...hheee
ayuzan ayuzan April 08, 2014
sama la mcm ayu masa kecik. suka cari duit syiling nk masuk tabung
syawalsimpsons syawalsimpsons April 08, 2014
sweet je dua beradik ni tau..geram bijak sangat ni
PERMATABIRU PERMATABIRU April 08, 2014
ajar anak menabung dr kecik..alhamdulillah..pandai la diaorg menyimpan nt..:)
lynndamya lynndamya April 08, 2014
haha sweetttt sgt..bagus klw ajar dpd awal ni...sy teringat citer kartun Upin-ipin tu, nanti dah besar sikit diorang ni, leh wat mcm upin-ipin, buat kerja sikit2 utk dapatkan duit..bgtau diorg, haa bukan senang nak dpt duit tau..hehe comel lah ! :D
haryati haryati April 08, 2014
bagus tu... bley jadikan simpanan tuk masa depan
Siti Munirah Siti Munirah April 08, 2014
anak saya pulak kejenya asyik nak keluarkan dan masukkan duit syiling dalam tabung. nak mengemas katanya. tapi mengemas tak pernah habis. :)
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ April 09, 2014
salam k.ina..

alhamdulillah..belajar menabung dari kecil.bila dah besar nnti blh terus jadi amalan.. :)

anak2 cma suka korek tabung.. pastu masukkan semula duit2 tu..seronok agaknya dgr 'kaching'kaching' duit tu berlaga sesama sendiri.. ehehe...
QasehnyaRania QasehnyaRania April 09, 2014
alhamdulillah.
sikit sikit lama lama jadi bukit
nti boleh la buka akaun tabung haji utk dorng :)
Myra Jay Myra Jay April 09, 2014
Alhamdulillah, bagus menabung dari kecik ni :)
Mimie Mimie April 09, 2014
bagus didik anak belajar menabung...aina n auni pun suka..pantang nmpk syiling sy bis diorg bubuh dlm tabung abi dia.
Unknown Unknown April 10, 2014
Teringat duit syiling yg suami kumpul.. lama2 duit tu ditukar utk beli baby car seat utk afiq :)
Unknown Unknown April 15, 2014
Nak ajar kimj menabung la bila dia dah pandai xmasukkan benda dlm mulut.. hehehe
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra April 17, 2014
adik saya pun sama kak, pantang ada duit syiling, mak saya buat botol sabun breeze yang besar sekali tu sebagai tabung, dulu adik saya larat lagi nak angkat, skang dah berat tabung tu, dah tak mampu nak angkat, hikhik
ecadwinkyasha ecadwinkyasha April 29, 2014
eca skrg rajin menabung ne...bukan apa, berat sgt duit syiling masuk dalam beg..baik masukkan dlm tabung.muhahaha...bijak tak?