Kaitan seafood @ makanan laut dengan ibu mengandung

Ketika trimester pertama, saya cukup berkenan nak makan pisang.. pisang goreng tu hari2 beli.. sampai sekarang ni pun makan pisang jugak tapi dah takda hari2 la.. Cuma bila dah masuk trimester kedua ni, saya berkenan sungguh2 dekat udang... Kalau boleh hari2 nak makan.. kalau keluar kami pergi makan mee udang or char kuew teow.. Cuma baru ni kami "tersilap" pergi makan kat satu tempat ni... Saya mintak char kuew teow special, rupanya yang special dia adalah letak telur mata kerbau sebijik + udang kecik 3 ekor + kerang + kuew teow lebih.. so, saya macam kurang puas makan udang.. sebab biasanya kalau special, udang dia & kuew teow dia akan lebih banyak + telur goreng... tapi yang ni, udang lebih tu diganti dengan kerang..


Maybe my dear pun kurang berpuas hati jugak kot, ditambah pulak kesian tengok isteri dia yang tengah ketagih udang.. lagi kesian bila tengok isteri dia makan sekor je udang dalam char kuew teow tu, yela, sekor dah bagi Aqilah, lagi sekor bagi Alisha.... Esoknya my dear pergi beli udang dekat pasar malam.. Yang besar tu sekilo RM40 tapi my dear beli tak sampai sekilo pun... Yang kecik sikit tu RM25 sekilo, my dear beli setengah kilo je...



Actually sebelum2 ni saya bukanlah jenis yang ketagih sangat nak makan udang.. biasa2 je, ada makan, takda sudah... lagipun my dear jarang beli.. tapi ntah macamana mengandung kali ni saya duk terbayang udang je..  duk terbayang yang besar2 pulak tu.. ahhaha.. Rasa macam saya boleh habiskan udang ni sekilo sorang sekali hadap.. nampak tak sampai tahap tu sekali ketagih saya dekat udang kali ni... adehhhh


Hari ni dengan penuh semangat, saya buat udang masak merah request dari my dear.. puas hati, dapat makan berlambak2...!! Kalau makan dekat luar udang banyak ni confirm mahal kan... Anak2 saya tu pun dah jadi peminat udang... Bayanglah time nak makan, si Aqilah duduk paling awai, bangun paling lambat... hahaha.. dia duk hadap udang tu selagi tak habis, sampai saya cakap malam nanti pulak makan.. Alhamdulillah dapat anak jenis dengar cakap..



Ohya, bercakap pasal udang @ seafood, dekat entry MEE UDANG LAUT PULAU SAYAK baru ni, saya ada dapat komen dari Azie & Maria mengatakan yang kalau suka makan seafood time mangandung, maybe mengandung anak lelaki.. Bila baca komen Azie & Maria tu ada jugak rasa berbunga2 hati ni.. hahahha... Tapi apa2 pun, kene tunggu selepas saya lahirkan anak bulan 8 nanti baru tahu apa jantina... Jika Tuhan kata saya layak untuk memegang amanah menjaga anak lelaki, InsyaAllah anak lelaki lah yang saya dapat, tapi jika Tuhan kata saya masih belum layak memegang amanah tersebut, saya tetap redha & akan terus berusaha perbaiki kelemahan diri & berusaha sehingga saya layak memegang amanah menjaga anak lelaki @ "pewaris kuat"...

Kalau sebelum mengandung, kita ada tips2 untuk diamalkan sebagai usaha untuk dapat anak jantina lelaki atau perempuan, tapi macam saya yang dah termengandung dulu sebelum merancang ni.. Apa yang saya lakukan hanyalah berdoa.. setiap hari saya berdoa seperti doa yang tertulis di bawah entry saya ni.. termakbul atau tak, itu perkara kedua, yang paling penting adalah teruskan berdoa kerana doa adalah senjata kita..


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."

{ 20 comments.. read them below or add one }

Nasa Mulia Nasa Mulia April 09, 2014
Semoga termakbul doa dapat anak lelaki sebagai peneman kedua puteri itu.
Izwa Kamaruddin Izwa Kamaruddin April 09, 2014
dari awal mkn pisang tu dah tau dah..cubaan utk anak lelaki :)
Unknown Unknown April 09, 2014
mungkin jugak tu k.ina..
moga doa nak dapat boboi termakbul..
seingat zee, masa dok peknen dulu memang suka la seafood..skang pon suka..hehe
mama lynn mama lynn April 09, 2014
lynn tak tahu pulak ttg hint anak lelaki tu tp kalau betul Alhamdulillah.. hehe ekceli lynn ni mmg addict sgt ngna udang... sedapnya
Mimie Mimie April 09, 2014
kalo mkn seafood memg anak lelaki..in shaa Allah selain drp doa
DYatie ABakar DYatie ABakar April 09, 2014
Betul tu yunk. Doa adalah senjata kita. Semoga Allah memperkenankan doa doa mu. Aamiin.
ecah khalili ecah khalili April 09, 2014
ecah pon kuat makan seafood dari awal pregnant smpai la sekarang..lepas tu suka makan daging bakar..tapi 3 kali scan doc ckap ggurl..
Maria Firdz Maria Firdz April 09, 2014
Betul tu.. Itu hnya petanda aje... Jika betul mgkin kebetulan juga atau dh mmg tersurat.. Lelaki atau prmpuan itu adalah amanah Allah yg wajib dididik sebaiknya... Sy pnh hrpkn bby boy juga sbb nk spsg..tpi prncgn Allah lebih baik utk kami... Anak sama jntina..hikmahnya kakak ada kwn sbb kbykn sepupunya lelaki... Bila ada adik prmpuan dia ada kawan... Allah lebih tahu apa yg terbaik utk.kita kan... Doa aje lah...
Unknown Unknown April 09, 2014
alhamdulillah kalau baby boy kan..

apa pun..tak kisah baby boy ke girl.. yg penting sihat kedua dua ibu dan baby.. take care..

sedapnya udanggg..damia pun hantu udang..
Unknown Unknown April 10, 2014
mudah-mudahan DIA mendengar doa Ina dan rakan2 lain yg mendoakan impian ina utk dpt ank lelaki.. Kalau xde rezeki boleh cuba lagi kan :)
Hemmmm xtahu pulak byk mkn seafood -anak lelaki hihi..

Tp... kesian juga pd hamba allah ni yg tak mahu jaga ank lelakinya.. dan suruh bekerja pd usia 3thn????? pelik!
- AZIE - - AZIE - April 10, 2014
amboi ni btl2 mengidam nie..puas mkn udang..
Liyana Anuar Liyana Anuar April 10, 2014
sedapnye tgk udang besar2..hehe..akak tgh mengandung ye..jaga diri baik2 ye :)
QasehnyaRania QasehnyaRania April 14, 2014
aamiin
udng my peberet juga.nak nak udng galah buat tempoyak.sedap :)
emarieys emarieys April 14, 2014
udang harganya mahal kan...tp kalai mengidam... rasa sikit pun okey.
Nora Karim Nora Karim April 14, 2014
betul la tu ina... kalau makan kat luar mmg tak puas... selalu masak sendiri mmg lagi puas hati... sedap je tengok sambal udang ina tu... hehehe
Unknown Unknown April 15, 2014
InshaaAllah jika di takdirkan anak lelaki.. syukur sgt.. jantina apa2 anak Alhamdulillah kan kak..

Sedapnya udang.. tp xle makan.. gatal.. huu
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ April 16, 2014
Salam k.ina..

hihi..cma mmg suka udang..tp time mengandungkan faiz suka mkn steak.walhal cma tak suka mkn steak..
lain mcm bila ibu mengandung ni bernafsu,,

insyaaLLAH...moga2 rezeki akak menimang cahaya mata lelaki plak kali ni..amin...

*pssttt..cma dulu siap 'curi'lesung batu umah MIL sbb ikot petua org2 lama* hahaha.. kelakar je.. :p
lynndamya lynndamya April 16, 2014
Wahhh sedapnya udang..mengidam udang ye kak...haa sy mmg xtau dpt baby boy ke tak..apa pun just wait and see kan kak..semoga semuanya berjalan lancar (n_n) hehe
Fiza Rahman Fiza Rahman April 22, 2014
Sedapnya udang tu. Feveret gak ni. Smoga impian jadi kenyataan.
AnonymousAnonymous December 04, 2016
saya pun hantu seafoods..especially lobster.tapi memang dari kecik lagi saya suka udang...teringin nak bby boy.tp yang kuar semua gegurl.xpela..maybe bukan rzki sye lagi..mudah2an next bby dikurniakan boboy,,,aamiin