Alhamdulillah... perut adik saya tak jadi tebuk


Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah... Syukur kepada Tuhan, setiap apa yang berlaku ke atas kita adalah atas keizinanNYA.. Tuhan yang memberi kita kesakitan & Tuhan jugak memberi kita kesembuhan... Tuhan menguji kita mengikut kemampuan kita... Ya Allah Ya Tuhanku.. Dari tahun lepas saya berdebar2 menanti tarikh 27/01/2014... Kalau u all masih ingat, saya pernah bagitahu pada 27/01/2014 ni adik saya ada appoipment dengan doktor kan.. untuk tengok samada adik saya mampu telan sendiri or tak... kalau adik saya mampu telan, tiub melalui hidung akan dicabut & boleh makan or minum melalui mulut... tapi kalau tak mampu telan, tiub dekat hidung tetap akan dicabut tapi perut adik saya akan ditebuk untuk dimasukkan tiub lain... Secara peribadinya, saya takut sangat kalau adik saya kene tebuk perut.. bukan apa, besar harapan saya untuk lihat adik saya kembali sembuh macam dulu.. minum or makan guna mulut.. tak perlu guna tiup lagi... dah hampir 8 bulan adik saya hanya minum susu ensure... so, kalau dia dah boleh telan, dapatlah adik saya merasa nasi, walaupun sekadar bubur nasi...

Setiap apa yang berlaku pasti ada hikmah... Ini adalah kali ketiga appoiment adik saya dengan doktor berkaitan masalah ni... Kali pertama jumpa pada bulan 11, adik saya tak dapat telan.. Tapi doktor bagi lagi peluang dekat adik saya, pada 16/12/2013 (6 hari selepas masukkan tempurung kepala), lagi sekali adik saya dibawa jumpa doktor.. kali ni pun adik saya tetap tak dapat telan.. Tapi dengan takdir Tuhan, Tuhan gerakkan hati doktor tersebut untuk bagi adik saya peluang terakhir.. andaikata peluang terakhir ni jugak adik saya tak dapat telan, automatik terus tebuk perut... Dengan takdir Tuhan yang maha kuasa, akhirnyaaaaa........... ADIK SAYA BERJAYA TELAN... Ya Allah Ya Tuhanku... Aku bersyukur kepadaMU... Rasa macam nak peluk adik saya sekarang jugak.. Seronok sangat u all.. seronok sampai mengalir air mata kegembiraan... 

Syukur sangat2.. Sejak adik saya kembali masukkan tempurung kepala, sangat2 banyak perubahan positif.. Adik saya sekarang pun dah boleh bercakap walau masih belum sepenuhnya... kira macam baby baru belajar cakap tu.. Tapi takpa, Alhamdulillah.. sekurang2nya tu tanda positifkan... Ohya, tahu tak, masa dekat hospital tadi, abah saya gtau adik saya cakap "Cepatlah balik, nak kencing"... Alahaiiii tiba2 rasa suwit dengar adik saya cakap camtu...hihii.. Actually adik saya pakai pampers... Opsttt adik saya bukanlah cakap camtu dengan suara yang jelas macam kita tau... cakap cam baby baru belajar cakap tu, tapi kita pahamla kiranya... (",)

Alamakkk lupa nak gtau, tapi harini, tiub kat hidung adik saya tu tak dicabut lagi tau... sebab doktor nak bagi adik saya stabil dulu makan or minum melalui mulut.. bukan pe, takut kalau bagi mulut sepenuhnya terus, risau takut adik saya tak kenyang.. Untuk appoiment lagi sekali, baru doktor akan cabut tiub dekat hidung tu.. InsyaAllah... Tadi abah saya ada gtau gak, doktor masukkan skop ke apa ntah ke dalam badan adik saya tu.. kira macam nak pastikan air yang masuk melalui mulut adik saya tak ke paru2.. Alhamdulillah, air tu elok je mengalir ke perut... So, sekarang ni adik saya dah boleh makan bubur nasi la selain dari susu ensure.. (",)

Ya Allah Ya Tuhanku... Kau kuatkanlah semangat MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI untuk berusaha kembali pulih seperti sediakala.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.

{ 43 comments.. read them below or add one }

Sheila Salim Sheila Salim January 27, 2014
Assalamualaikum kak intan. alhamdullilah. semoga dipermudahkan urusan adik kak intan. sedihnya tengok orang sakit. teringat arwah ayah mertua Y_________Y
Mama Safiy Arfan Mama Safiy Arfan January 27, 2014
alhamdulillah....sy pn teruja mendgrnye.....
Ann Ishak Ann Ishak January 27, 2014
alhamdulillah, ada perubahan positif. semoga dikurniakan kesihatan yang bertambah baik, ameen
norey norey January 27, 2014
Syukur alhamdulillah....semoga beliau cepat sembuh dan terus kuat semangat..
msredcheesecake msredcheesecake January 27, 2014
berat rasanya dugaan ni... tak apelah, musibah tu kan penghapus dosa kecil, insyaAllah... syukur dengar perkembanagn adik IB, semuga bertambah sihat...

bismillahi syafi
Rai Ourkizuna Rai Ourkizuna January 27, 2014
alhamdulillah.. syukur.. tabah ina sekeluarga melalui ujian ni.. semoga semakin banyak perubahan positif pada adik ina..
Rizziela Rizziela January 27, 2014
Minta maaf bertanya..adik sakit apa yer
Mayang ABDUL RAZAK Mayang ABDUL RAZAK January 27, 2014
muka pn dah semakin elok dari post sebelum ni.. semoga cepat sembuh dan byk2 berdoa utk keajaiban dari allah lg.. insyallah...
careno careno January 27, 2014
Semoga adik cepat2 sihat... aminn
careno careno January 27, 2014
Semoga adik cepat2 sihat... aminn
Kakzakie Kakzakie January 27, 2014
Sebenarnya kakak mengikuti perkembangan adinda Nazren ini. Syukurlah satu perkembangan yg paling dinantikan. Apalagi dah boleh cakap pelan-pelan...
♥  Cmª shIemª ♥ ♥ Cmª shIemª ♥ January 27, 2014
Salam K.INa..

alhamdulillah..
tumpang gembira..cma mendoakan adik akak kembali sihat seperti sedia kala :)
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra January 27, 2014
Alhamdulillah kak, hepi sangat dengar berita gembira ni, satu2 berita gembira dari akak, syukur sangat, moga adik akak sembuh seperti sedia kala, amin...
QasehnyaRania QasehnyaRania January 27, 2014
alhandulillahperkembangan positif
Tihara Tihara January 27, 2014
"Tuhan yang memberi kita kesakitan & Tuhan jugak memberi kita kesembuhan"
terkenang sama macam kata2 arwah mak akak,alhamdulillah dia tak pernah putus asa,
adik ina juga kuat semangat..
moga dia cepat sembuh, banyakkan berdoa..insha Allah
JunAina JunAina January 27, 2014
Alhamdulillah...Akak doakan adik Ina akan kembali sembuh segera.
Cik Nur™ Cik Nur™ January 27, 2014
alhamdulillah...

adik akak nampak sihat.. :)
ayut ayut January 27, 2014
Alhamdulillah..syukur.moga adik akak teus sihat dan kuat utk sembuh ye...begitu jgk isteri dan keluaga akak..insya Allah.sama2x kita doakan ye.
Nora Karim Nora Karim January 27, 2014
Allahuakbar... Alhamdulillah... byk positif tu ina... akak sokmo sebak baca entri pasal adik ina... moga dia segera sembuh...
Ainim Suju Ainim Suju January 27, 2014
Alhamdulillah Kak Ina.semoga adik akak akan beransur pulih seperti sediakala.
Delimasari Delimasari January 28, 2014
Allah sentiasa mendengan rintihan umatnya. Insyaallah adik Intan akan segera sembuh.
lynn kamarul lynn kamarul January 28, 2014
semoga adik ina cepat sembuh dan kembali spt dahulu.. family support sgt2 besar maknanya buat dia
Mimi Azirah Mimi Azirah January 28, 2014
Alhamdulillah banyakkkkk perubahan positif..
Deqla Manjew Deqla Manjew January 28, 2014
syukur alhamdulillah.. tumpang hepi dgr khabar gembira ni..
Lynn Damya Lynn Damya January 28, 2014
Salam kak. Alhamdulillah, akhirnya ada perubahan positif kt adik akak..Alhamdulillah, sy yg bace entry ni pun rasa cmm sebak dan terharu...insyaAllah, semoga semakin hari bertambah baik ! Amin :D
Sya Nadia Sya Nadia January 28, 2014
Alhamdulillah..sebak pulak baca ni kak ina..semoga adik akk akan terus sihat lepas ni..
Shima Salleh Shima Salleh January 28, 2014
Alhamdulillah! Alhamdulillah! Alhamdulillah! Allahuakbar!
shasha yacob shasha yacob January 28, 2014
syukur alhamdulillah kak ina. in syah allah dia kan cepat sembuh. kira bersyukur adik kak ina dapat ujian sebegini besar. setiap ujian ada hikmahnya. :)
Cik Jue Cik Jue January 29, 2014
alhamdulilah happy dengar perkembangan abang kak ina...
deno deno February 01, 2014
alhamdulillah... gembira sangat2 dneo dengar berita ni kak :) alhamdulillah :)
Puan Kutu Puan Kutu February 01, 2014
Alhamdulillah ina,semoga Allah terus pelihara kesihatan adik ina.
azizah :) azizah :) February 02, 2014
syukur kak..dah ok sikit2 kn..

mmg begitu kalau dah stabil dia boleh makan minum dgn ok.baru leh buka ryle tube tu....
hafizmd hafizmd February 03, 2014
Semoga Allah memberi kekuatan kepada adiknya ni utk kuat dan kembali sembuh macam biasa...ameen ameen ameen
shahdiana shahdiana February 03, 2014
alhamdulilah ina...syukur sangat kan....tengok muka nazren pun banyak beza dari gambar yang terdahulu...nampak segar n makin berisi...nampak sihat....
Fiza Rahman Fiza Rahman February 03, 2014
Alhamdulillah. Smoga adik ina beransur pulih seperti sediakala.
nana kimie nana kimie February 03, 2014
alhamdulillah.....tengok gambar adik akak ni memang banyak perubahan....semoga terus beransur sembuh ye...amin...
Cik Jue Cik Jue February 04, 2014
syukur alhamdulilah...
moga lepas nie bertambah sembuh
Fifi Nadhrah Fifi Nadhrah February 06, 2014
alhamdulillah.. seronok bace perkembangan positif ni..
lynn kamarul lynn kamarul February 25, 2014
moga cepat sembuh seperti sediakala.. amin .. lynn harap ina dan keluarga sentiasa kuat bg sokongan kat adik