Adakah EPHYRA ada kaitan dengan saya mengandung?

Ketika anak pertama, kandungan 5 minggu saya dah dapat rasa saya mengandung, anak kedua plak, kandungan 4 minggu saya dah rasa saya mengandung.. Tapi untuk anak ketiga, usia kandungan 2 bulan lebih @ 8 minggu ++ baru saya sedar.. Ni semua gara2 saya tak merancang, tu yang saya tak tahu saya mengandung.. Sebelum ni saya bagitahu u all yang untuk kandungan ketiga ni, saya memang dah rasa macam "something" berlaku dekat diri saya ni... kira dah dapat hint la, tapi hanya kerana 2 alasan saya rasa saya tak mengandung.... sebelum ni saya dah bagitahu apa 2 alasan tu kan, so, meh saya cerita secara detail, supaya kita semua sama2 dapat tambah ilmu.. (",)

Saya bersalinkan anak solehah saya @ Aqilah pada 22/10/2012.. Saya period selepas bersalinkan Aqilah pada 22/11/2013... Punya lama baru period.. ngam2 usia Aqilah setahun sebulan... Sekali bulan 11 tu je saya period.. bulan 12 dah tak datang... Masa bulan 12 tu saya terpikir gak kenapa belum period lagikan, sebab selama ni, period saya memang jenis teratur... Tapi saya pikir balik, "Ohh maybe hormon saya belum betoi.. yela, period pun lepas setahun lebih bersalinkan Aqilah kan"... So, takpala, saya tunggu je la, nanti2 period la kan... Dalam masa menunggu period datang ni la, macam2 "hint" yang saya dapat, tapi yang ni lain kali saya cerita yer... Sehinggalah saya keluarkan entry yang saya dah mula rasa loya & pening... time tu rata2 komen mengatakan saya pregnant.. Masa tu, saya memang dah syak saya pregnant tapi saya macam tak percaya.. Lebih2 lagi untuk alasan kedua ni haaa....

"Peluru" tidak dilepaskan ke sasaran.. yap, saya cukup berjaga2 dalam bab pelepasan "peluru" dari anak first lagi... Kiranya, kalau kami plan, baru "peluru" dilepaskan.. sebab saya tahu, saya jenis yang cepat lekat.. anak first saya bunting pelamin, anak kedua, saya plan bulan 1, bulan 2 saya dah tahu saya pregnant.. Tapi anak ketiga ni, kes terpencil ni... "Peluru" tak dilepaskan pun saya mengandung.. Opsttt tapi tak mustahil ada jatuh setitik dua kan.. Dan kerana setitik dua tu jugak saya mengandung.. Semua dengan kuasa Tuhan, kalau Tuhan kata Kun Fa Ya Kun, semuanya tak mustahil..

Semalam saya g jumpa doktor, saya gtaula pasal 2 alasan ni... Doktor kata, "Boleh je pregnant walau sekali je period, sedangkan orang tak period langsung pun boleh mengandung.. Dia berlaku ke atas seseorang yang betoi2 subur.. tu yang walau pun hanya masuk sedikit tapi pregnant.. kalau yang kurang subur, masuk banyak pun susah untuk pregnant".. Time ni kan, saya mula terpikirkan EPHYRA.. Actually masa mula2 gerak hati saya kata saya mengandung saya dah terpikirkan EPHYRA...

Ada 4 orang rasanya rakan blogger yang komen maybe saya pregnant PENANGAN EPHYRA... Sebelum2 tu, saya dah gtau mak saya pasal loya2 ni.. mak saya cakap, Mesti saya pregant tu.. Pastu saya cakapla yang "peluru" tidak dilepaskan.. pastu mak saya cakap plak dah saya minum air untuk suburkan diri @ EPHYRA... 4 orang rakan blogger + mak saya + saya = 6 orang ni mengatakan maybe penangan EPHYRA... Kenapa saya kata penangan EPHYRA..??? Salah satu kelebihan EPHYRA kan membantu meningkatkan tahap kesuburan diri kita.. kira macam saya ni, yang memang dah subur jadi bertambah2 lagi subur... gitulah konon maksudnya... (^_^) Opsttt pada u all yang baru baca entry ni, untuk pengetahuan, saya minum EPHYRA bukan kerana untuk subur tapi untuk kecantikan & kesihatan.. kesuburan tu hanya satu bonus yang saya dapat.. InsyaAllah... Alhamdulillah... Selain dari tu jugak, saya pikir gak, sebab selama ni, saya duk baca orang guna 2 3 kotak EPHYRA, dorang mengandung walaupun sebelum tu dah try macam2 untuk pregnant... Saya pun kalau ikutkan, masa mengandung tu, tengah guna EPHYRA kotak ketiga... TERIMA KASIH EPHYRA sebab meningkatkan tahap kesuburan saya.. 

Walau sebelum ni saya saya tak plan untuk mengandung tapi bila dah tahu saya mengandung ni, saya rasa seronok sangat.. sebab insan2 tersayang dalam hidup saya gembira dengan berita ni... Doa saya moga kandungan ni adalah LELAKI.. InsyaAllah jika Tuhan izinkan.. Semua atas kuasa Tuhan, Jika Tuhan kata saya layak untuk memegang amanah menjaga anak lelaki, pasti ianya termakbul.. Jika saya masih belum layak untuk menjaga anak lelaki, takpa, saya akan terus usaha perbaiki diri saya, untuk anak2 akan datang... yang penting saya jangan berhenti berdoa.. Tuhan kan Maha Pengasih & Penyayang... Saya nak anak lelaki ni bukan apa, LELAKI kan "kuasa" dia kuat.. andaikata satu hari apa2 terjadi dekat kami, adalah anak lelaki yang akan jaga kakak2 or adik2 perempuannya... (",)

Ohya, sedikit ilmu yang saya dapat semalam, Kan orang pernah kata, kalau anak menyusu badan sepenuhnya, kita susah nak lekat kan.. saya ingatkan, maksud dia tu, kalau anak minum susu badan tak campur susu lain.. tapi rupa2nya, maksud dia lain.. Doktor gtau semalam, maksudnya camni.. "Kalau anak menyusu badan sepenuhnya tanpa makan or minum benda2 lain, termasuk nasi ke apa, kiranya semata2 susu badan kita.. yang ni lah yang dikatakan susah nak lekat @ senang nak plan jarak anak tu"... Saya salah paham la rupanya selama ni.. (",)

Eh jap, nak selit gak apa yang my dear cakap semalam selepas kami jumpa doktor.. Tiba2 je my dear cakap camni.. Saja2 cakap je tapinya.. Tapi saya sebagai isteri meng"Aamiin" kan kata2 my dear tu... "Anak kita ni lelaki"... saya pun tanya, kenapa my dear cakap camtu kan, my dear jawab "Yela, sebab walaupun masuk sikit je boleh lekat jugak".. sampai situ je ayat my dear.. My dear ni jenis suka suruh saya berpikir tau.. So, saya pikirla camni.. "Kromosom Y, jangka hayat dia pendek tapi dia lari laju.. Kromosom X, jangka hayat dia panjang tapi dia lari slow.. so, disebabkan jumlah yang menitik tu hanya sedikit, so, siapa yang cepat, dialah yang menang.. yang menang, pastilah yang laju.. yang laju adalah Y.. So, nanti kromosom X yang dibawa oleh isteri akan bercantum dengan kromosom Y si suami maka akan terbentuklah XY @ LELAKI"... Tu diaaaa.. punya dasyat saya buat andaian yang tak hengat... muahhahhahah... Tapi lepas tu kan, saya gtau la my dear, doalah moga2 anak kita lelaki... Saya pun turut sama doa moga anak saya ni lelaki.. sihat walafiat sehingga dilahirkan & seterusnya... moga cukup sifat.. InsyaAllah... Semuanya kuasa Tuhan, kita sebagai hamba hanya mampu berdoa.. Jangan berhenti berdoa tak kira apa sekalipun doa kita.. Saya jugak doa moga rakan2 saya yang masih belum bergelar ibu, diberi peluang untuk sama2 bergelar ibu seperti ibu2 yang lain.. InsyaAllah.. Aamiin... 

Ya Allah Ya Tuhanku... Kau kuatkanlah semangat MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI untuk berusaha kembali pulih seperti sediakala.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.

{ 36 comments.. read them below or add one }

Myra Jay Myra Jay January 27, 2014
Myra ada plan nak minum ephyra jugak..hehee
Nanti bg hrga paling special ye..muahahaa

Apapun tahniah, rezeki Ina 'mudah lekat', myra dan suami walau Doktor isytihar kami 2 subur takdak masalah, tapi kuasa Allah kan, kalau Allah kata belum masanya maka kami kena teruskan berusaha..
Masya Masya January 27, 2014
Aminnnn... Insyaallah baby ephyra boy ni yg keluar hihihihi.... Doakan sy dpt baby girl pulak.. X sabar nak melaramkan dia
mama lynn mama lynn January 27, 2014
siap ngan fakta ssains tu.. hehe ina, lynn doakan mudah2an ina dapat baby boy. jaga kesihatan ina ye.. seronok dgr. nak ber epyhra tp buat masa ni ada komitmen yang lebih penting untuk didahulukan. in shaa Allah ada rezeki nnt nak cuba jugak
Unknown Unknown January 27, 2014
Wah akak, bab yang kromosom tu teringat zaman sekolah dulu. hahaha dah lepasan nih, lua semua kromosom yang di ajar cikgu. baca balik. ingat lah sikit sikit. tapi berguna juga entri akak nih. hihi :)
syawalsimpsons syawalsimpsons January 27, 2014
serius sue kata, sue jeles..kikiki...sue pon teringin nak pregnant ina..tp insyallah ujung tahun ni...kena jugak la merancang kan..kalo dari segi kesihatan nak merancang tu, sue tak kisah sangat, tp sue merancang lebey pada segi kewangan, tp klo dah rezeki, alhamdulillah terima je kan..jaga diri elok2 tau ina...moga semuanya berjalan dengan lancar
syawalsimpsons syawalsimpsons January 27, 2014
serius sue kata, sue jeles..kikiki...sue pon teringin nak pregnant ina..tp insyallah ujung tahun ni...kena jugak la merancang kan..kalo dari segi kesihatan nak merancang tu, sue tak kisah sangat, tp sue merancang lebey pada segi kewangan, tp klo dah rezeki, alhamdulillah terima je kan..jaga diri elok2 tau ina...moga semuanya berjalan dengan lancar
msredcheesecake msredcheesecake January 27, 2014
congrats IB, cepat pulak dapatnya, tak pelah rezeki Allah... seronok pulak dengar org pegnen ni...
Jue Jue January 27, 2014
jue pernah baca...dia ambil EPHYRA lepas tue mengandung...
hehehheehe alhamdulilah....
Unknown Unknown January 27, 2014
nak juga la beli ephyra. tapi belum kayaa lagi. hahaha kira nak try ada tak
Sheila Salim Sheila Salim January 27, 2014
Assalamualaikum awak. alhamdullilah. murah rezeki awak sekeluarga. sheila doakan awak dapat baby boy. in shaa Allah (",)
Unknown Unknown January 27, 2014
tahniahhhh..mudah-mudahan baby boy yer kali ni ina.. deqla doakan.. ;)
Mimie Mimie January 27, 2014
hahhhh...kan dh ckp...tahniah tau kak ina..mudah2an kali nih baby boy plak...
Unknown Unknown January 27, 2014
amin .. moga termakbul keingingin akk utk dpt ank lelaki. tahniah .. moga ada rezeki buat sy ^^
QasehnyaRania QasehnyaRania January 27, 2014
alhamdulillah. aamiin. sama sama kita doakan k. jaga diri tau :-)
semoga makin murah rezeki ina sekeluarga.aamiin
Unknown Unknown January 27, 2014
inshaAllah...akak doakan anak ina kali ni anak lelaki..
Unknown Unknown January 27, 2014
mama pun tumpang happy sampai buat kan entry la untuk ina... jaga kandungan ye akak doakan agar sekali ni lelaki...

tak pe akak suka dengar suara alisha tu sweet je hilang keboringan akak
emarieys emarieys January 27, 2014
tahniah ina...jaga kesihatan diri dan kandungan baik-baik.
nita nita January 27, 2014
Alhamdulillah..
hehehe..dah agak dah sebenarnya.. anyway tahniah!
akak pun cepat juga, lahir anak no 3 bulan June, Aug dah period dan Sep confirm pregnant dan sekarang dah masuk 22 weeks dah..
Dah rezeki kan.. ^_^
maszull maszull January 27, 2014
assalamualaikum intan...inshaAllah semoga berjaya mendptkan anak lelaki...seronok dengar intan dah mengandung lagi...:)
Unknown Unknown January 27, 2014
another 2014Baby. my both SIL pun preggy jugak. seorng nk baby boy n sorang lg nk baby girl. sya pn doakn agar ina dpt baby boy.amin
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ January 27, 2014
Salam k.ina..

heh..senyum3 cma baca bab kromosom bagai tu..
insyaAllah, cma mendoakan rezeki kak ina, mengandung kali ni, dikurniakan anak lelaki pula..amin2..

cma ikut petua mak 'curi anak lesung batu ibu mertua,(jgn bgtau sesapa pun.simpan sampaila bila dah buat scan utk jantina nnti.'
hehe..dgr mcm mengarut jer kann :p
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra January 27, 2014
amin, saya doakan yang terbaik untuk akak, ;-)

eh pasal kromosom tu kannnn, klu camtu la "kajian" akak, saya dah tersenyum sorang2 ni, hihihi

terima kasih kak atas doa akak, saya perasan banyak juga entry akak yg ada akak doa camtu, alhamdulillah, doa akak termakbul utk saya dan insyaAllah pasni utk rakan2 blogger yang lain pulak, amin...
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra January 27, 2014
amin, saya doakan yang terbaik untuk akak, ;-)

eh pasal kromosom tu kannnn, klu camtu la "kajian" akak, saya dah tersenyum sorang2 ni, hihihi

terima kasih kak atas doa akak, saya perasan banyak juga entry akak yg ada akak doa camtu, alhamdulillah, doa akak termakbul utk saya dan insyaAllah pasni utk rakan2 blogger yang lain pulak, amin...
cheekychubbycutegirl cheekychubbycutegirl January 27, 2014
semoga selamat semuanya ye kak IB :) ..doakan sy ikut jejak lgkah akak jgk.hihi
ayut ayut January 27, 2014
Amin..insyaAllah..anak lelaki plak lpas ni.. ;) moga akak dan kndungan sihat trua sehingga lahir ye...amin...
Nora Karim Nora Karim January 27, 2014
hahahhaha perenggan akhir tu tak menahan!!! hahahah apapun akak doakan ina dapat baby boy.. amin...
Maria Firdz Maria Firdz January 28, 2014
Tahniah kak intan.. Moga tercapai hajat n.impian nk.ank.lelaki... :-)
haryati haryati January 28, 2014
tq ina coz share info ni...
coz yati pun bf kat hafiy tapi tak fully...campur gak ngan susu formula... tp setakat ni tak period lagi... uiiihhh riso gak, kiranya kena AWAS jugaklah ye...
Unknown Unknown January 28, 2014
Aminnn...semoga lepas ni tercapai la hajat akak ye.. :)
Unknown Unknown January 28, 2014
Alhamdulillah! Insyaallah Amin!

Cara suami shima lain pula utk dptkan ank lelaki :) Semua ank2 buah yg dpt ank sulung perempuan, semuanya minta petua pd suami shima utk dptkan tips ank lelaki... hihihi.. Nak tahu betul ke idak, tunggu la kehadiran ank yg ke3 yg katanya nak seorg mujahidah kan :)
Dayang Deno Dayang Deno February 01, 2014
alhamdulillah tahniah akak!!! dneo harap kali ni baby boy... hihik^^
Puan Kutu Puan Kutu February 01, 2014
dh terbukti penangan ephyra..betul kata doc ina,ada yg tak perido lgsng pun bley pregnant klu subur..macam makngah en suami.smp perut beso,anak dh gerak baru tahu dia pregnant..badan plak jenis besar,tak perasan sgt tang perut besar tu..:)

Insyaallah teruskan berdoa..semoga adik alisha n aqilah nti boy..:)
Unknown Unknown February 02, 2014
lagipun akak myusu badan sepenuhnya kan.. jadi mmg tak period..
betul kak. even peluru tk di lepskn pun.. hanya setitik dua tu yg jadi benih kak.. sbb akak jenis cepat lekat..

apa2 pon semua ni rezeki Allah.. thniah kak
Unknown Unknown February 02, 2014
lagipun akak myusu badan sepenuhnya kan.. jadi mmg tak period..
betul kak. even peluru tk di lepskn pun.. hanya setitik dua tu yg jadi benih kak.. sbb akak jenis cepat lekat..

apa2 pon semua ni rezeki Allah.. thniah kak
Fiza Rahman Fiza Rahman February 03, 2014
'masuk sikit pon blh lekat'...hehehe...lelaki lah ni ☺☺

Smoga impian jadi kenyataan, amin...in syaa allah.
Unknown Unknown February 03, 2014
alhamdulillah...moga2 kakak alisha & kakak aqilah dapat adik lelaki tahun ni...amin:)