Jangan risau jika anak lambat bercakap

U all yang dah lama follow  blog saya, mesti tahu selama ni saya pernah cite pasal Alisha yang lambat bercakap.. padahal umur yang lebih muda dari dia pun dah fasih berkata2.. Saya ingat lagi, Alisha umur 2 tahun @ ketika lahir Aqilah baru dia makin pandai berkata2.. time ni dah pandai buat ayat 4 5 patah perkataan.. Bila umur 3 tahun,  bertambah teror la kan.. bahasa german pun makin kurang, tapi tetap ada.. cuma sikit je la lagi...

Sekarang alisha dah nak masuk umur 3 tahun 4 bulan... dah makin rancak bersembang.. dah macam2 dia tanya.. hari tu g shopping, dia nampak "pampers" kita ni haa... Dia tanya saya "Ibu, tu apa?"... Adehhh terbantut jap saya nak explain.. First time ditanya soalan camgitu.. saya harus ready untuk segala soalan lepas ni.. Alisha yang semakin cerdik...! Tak berhenti bersembang.. sebijik mengikut peel ibu.. banyak cakap banyak tanya.. hahahha

So, pada u all yang anak2 lambat cakap, jangan risau, sebab sampai masa mesti anak2 petah berkata2 gak.. pedulikan apa orang kata... ingat je yang anak kita adalah anugerah terindah yang Tuhan bagi dekat kita...! 

__________________________________________________________

Saya nak story satu perkara... Orang pernah kata yang Alisha ni lambat bercakap.. anak orang lain lagi awai lagi muda dari Alisha tapi dah pandai cakap... baguslah anak mereka pandai cakap kan... Tapi satu je, kita sebagai ibu2 ni, pantaulah percakapan anak2 kita tu... Alhamdulillah setakat ni Alisha tak reti lagi nak sebut BODOH ke, BAB* ke or apa je yang sewaktu dengannya... maybe sebab Alisha dijaga oleh saya & memang saya sendiri tak suka sebut word2 macam tu.. kalau kita marah dekat orang pun, jangan sebut bodoh.. walaupun u all just nak marah dekat pelakon dalam TV tu.. PLEASE JAGA PERCAKAPAN kita..!! Saya tengok ada anak2 yang lebih kecik dari Alisha dah pandai cakap kat kita yang besar2 ni, bodoh la.. Bab* la... Ya Allah.. terkejut saya dengar... bukan apa, takut nanti orang kata kita yang cakap benda2 camtu walaupun kadang2 kita tak cakap pun sebenarnya... sebab tu kene pantau...

Saya sendiri kalau dengar kaum kerabat sebut sesuatu yang tak elok depan anak2 saya, saya tegur tau u all... saya bagitahu jangan sebut benda2 camtu depan budak2.. Sebenarnya bukan depan anak2 saya je.. depan budak2 mana pun.. sebab secara peribadinya, saya memang tak suka dengar orang cakap keluar word2 yang tak "berfaedah" camtu... Rasanya, kalau u all tanya my dear, sejak dia kenal saya, berapa kali saya pernah sebut BODOH, pasti my dear akan berpikir panjang.. mencari kot2 saya pernah sebut.. bukan nak berlagak baik, sebab saya pun tak baik gak.. manusialah katakan.. cuma ntah, saya tak suka... Nak bagitahu u all, ketika saya kecik, yap, perkataan tu jadi mainan kat mulut bila bergaduh dengan adik beradik.. Bila saya makin besar, pemikiran makin matang.. NO MORE perkataan camgitu yer... SAYA TAK SUKA SEBUT..!! Word BODOH, kita tukar kepada word PANDAI..! InsyaAllah.. bila kita tak sebut, anak kita pasti takkan sebut... Kita yang mencorakkan anak kita.. Kalau kita tak sebut, tapi anak sebut, tegur anak, bagitahu dia jangan sebut benda macam tu..

P/s : Jangan marah anak jika anak2 sebut word "tak berfaedah" jika kita sendiri lakukannya.. time tu kita boleh pikir sendiri kenapa anak kita sebut word2 camtu.. 

P/s : Walaupun kita bukan ibu yang terbaik tapi sama2lah kita berusaha & mengubah diri untuk menjadi ibu yang terbaik untuk anak2...

Ya Allah Ya Tuhanku... Kau kuatkanlah semangat MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI untuk berusaha kembali pulih seperti sediakala.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.

{ 18 comments.. read them below or add one }

syawalsimpsons syawalsimpsons January 02, 2014
sue sokong dengan setiap bait kata ina...dolu sue terasa jugak bila org kata syawal lambat cakap..bebudak yang baya dier dah laju dah...tp sue tau kelebihan syawal di mana..alhamdulillah sekarang mula petah berkata-kata..walaupun hanya sue saja yang paham apa yang dier cakap...even walaupun ada budak yang hebat dari dier bercakap..tp pelat..so far sekurang-kurangnya syawal boleh sebut word tu dengan penuh n jelas di pendengaran org..sue bangga dengan syawal..
maszull maszull January 02, 2014
assalamualaikum intan...betul tu jika lambat berjalan atau lambat berckp jgn dirisaukn pasti ada kebaikannya nanti...:)

p/s cucu mama cpt berckp tapi lambat berjln...setahun 3 bln baru boleh pandai berjln...
Mar Mansor Mar Mansor January 02, 2014
betul tu..budak2 ni mudah tiru apa y orang dewasa buat dan cakap
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ January 02, 2014
salam K.Ina..

Alhamdulillah..
Alisha ni diam2 ubi,berisi.. makin besar, makin dia serapkan cara2 nk bercakap dgn petah.. good girl.. :)

huhu.. tu lah kak, cma sendiri pening kepala..dlm keluarga cma tak pernah sebut perkataan tak berfaedah mcm Bodoh tu.. tp terkejut sbb hari baru2 ni bila seri berebut brg dgn faiz, dia cakap bodoh. rasa terguris hati ni.. :(..
mungkin sbb dia bergaul dgn kwn2 yg lebih berusia masa di rumah pengasuh..terus cma cubit pipi dia..tp tu la..cma sedar, budak2 ni tak faham apa mkna disebalik apa yg disbut tu..
skrg ni, bertabahlah eksplen kat cik seri kenapa tak boleh sebut.. tp still sebut jgk.. huhuh
haryati haryati January 02, 2014
setuju ngan ina sebab fawwaz pun lambat cakap jugak nak 3 tahun baru fasih cakap.
Mimie Mimie January 02, 2014
betul tuh kak ina..budak2 memg cepat blaja words dr percakapan org dewasa...dulu auni pernah ckp bab* kalo die kena usik ngan adik2 sepupu..sy dnga memg terkejut giler sbb tak pernah sebut pun dpn diorg..mse tuh bru tau auni belajar dr adik2 sepupu sy.sy pe lg sound diorang sbb ckp tak elok smp anak sy dnga n ikut...kak ina bygkan time tuh auni bru je 2 tahun..budak mne taukan..kebetulan mse tuh adik sepupu sy yg jge aina n auni....Nasib baik aina tak ikut ckp skali..trus sy bincang ngan hubby decide hantar aina n auni pergi taska sbb kat sne tak ajar anak anak ckp bukan bukan...Alhamdulillah auni dah takde sbut word bab* tuh lg...
lizz lizz January 02, 2014
tq ina mengingatkan..memang kalo boleh kena cuba elakkan sebut menda tak elok ni..mwemang kena kawal jangan la cuba nak tersasul ckp depan anak2 dierang ni mudah sangat nak ikut...bila anak2 ni sebut menda tak elok ni kadang menggambarkan kita juga mcm tu...tu yang tak nak tu...segan oooo
Unknown Unknown January 02, 2014
word mcm tu tak pernah sebut, tp perasan shima la kan, selalu sebut " kenapa aqil/afiq buat mak mcm ni? " Waktu marah.. itu je.. huhuhuhu... siap explain, aqil/afiq suka ke kena marah? huhuhu
Unknown Unknown January 02, 2014
word mcm tu tak pernah sebut, tp perasan shima la kan, selalu sebut " kenapa aqil/afiq buat mak mcm ni? " Waktu marah.. itu je.. huhuhuhu... siap explain, aqil/afiq suka ke kena marah? huhuhu
Nora Karim Nora Karim January 02, 2014
betul la ina... yang penting kita as mak n ayah yang kena tapis words yang kita gunakan...
Wazif Wazif January 03, 2014
Ha ah..kalau dah dia wak cakap Jerman tu memang susah nak faham..hehe
ida =) ida =) January 03, 2014
Alhamdulillah. .. anak saya pun belum pernah sebut perkataan2 tu.
Unknown Unknown January 03, 2014
betul3..sebab tu mak2 kalau marah suka cakap anak bertuah ni...sebab kata2 ibu tu satu doa.
eija_sweetmama eija_sweetmama January 03, 2014
yup betul tu perkembangan setiap anak lain2..

insyaallah moga dapat jd ibu yg terbaik buat anak2..
msredcheesecake msredcheesecake January 03, 2014
anak sy no 3 pon lambat cakap... da tiga tahun dah tapi bole ckp ayat pendek2 je...

Fiza Rahman Fiza Rahman January 03, 2014
Development setiap budak adalah berlainan. Ada yg cepat ckp dan ada yg lambat cakap. Bab perkataan tak elok pon saya dah pesan kat anak2. Klo kawan ckp perkataan tak elok, jgn ikut.
Unknown Unknown January 07, 2014
kadang2 budak2 ni suka dgr apa yg org sekeliling ckp.. tu yg terikut.. yg org sekeliling plak x agak2 nak ckp perkataan yg x elok mcm tu dpn bebudak.. haihh..
Unknown Unknown January 09, 2014
terima kasih kak mengingatkan..

betul tu budak2 ni cepat belajar dr sekeliling dorang..kalau kita boleh elak kita elakkan dari terdedah benda2 camtu