Perubahan diri saya sebelum tahu saya mengandung...

Actually dari tahu lepas lagi saya perasan dengan perubahan diri saya ni tau... Memang time tu hati saya ada terdetik mengatakan yang saya maybe pregnant.. itu kata hati, tapi kata akal ni plak, mustahil saya pregnant.. dalam bab ni, sepatutnya dari awal lagi saya harus percayakan kata2 hati saya.. Sesungguhnya perempuan mempunyai naluri hati yang cukup kuat..!! Jangan pandang rendah pada naluri hati perempuan... Saya bagi contoh, satu hari kami g klinik, ada yang saya komplen pasal anak dekat doktor, my dear cakap, "alaa takda apala"... tapi doktor tu terus cakap, "takpa, kita check.. kita kene percaya cakap ibu.. naluri ibu ni lain".. Ramai doktor yang saya jumpa, tak ambik mudah bila saya sebagai seorang ibu komplen pasal anak... sampai dorang siap panggil pakar suruh check anak saya.. Nampak tak apa yang saya cuba sampaikan??.. Ok, mukadimah yang dah meleret2... bila dah mood rajin menjelma, camnilah... u all hadaplah story saya yang panjang berjela nanti ni yer.. hihii

Saya cite secara random je ni tau.. saya dah lupa yang mana satu perubahan awai yang saya perasan.. tapi saya tulis semuanya yer... Ketika saya menyusu Aqilah, tiba2 saya rasa saya punya breast sakit tau.. Kesakitan yang saya rasa tu, sebijik yang saya rasa time saya menyusu Alisha ketika mengandungkan Aqilah... Selain dari tu, saya perasan perut saya buncit tau... Alhamdulillah walaupun saya dah ada 2 orang anak, perut saya tak buncit.. jenis leper maybe sebab saya ni kurus kering macam bini popeye agaknya, tu yang leper sekeping je.. hihi.. So, dari sinilah saya mudah untuk detect yang tiba2 perut saya buncit.. tapi ada gak time perut saya buncit, biasanya lepas makan la kan tapi bila dah membuang, kembali leper.. Untuk kali ni tak pulak, 2 3 kali membuang pun, tak leper2 jugak.. duk buncit camtulah... saya dah mula rasa pelik dengan perut saya ni...

Saya muntah 3 kali dalam perjalanan dari Sungai Petani ke Parit Buntar.. Padahal selama ni tak muntah pun.. Eh jap, ada muntah.. tapi tu time pregnant..!! Haaa nampak tak kat situ.. dah pelik dah tu... takkan nak muntah saje2 kan... tapi time ni saya duk salahkan durian yang saya bawak balik dari Chemor.. maybe sisa2 bau durian buat saya rasa loya.. kesian durian.. tak pasal2 kene "fitnah".. hahhah.. Time ni jugak saya dah mula loya2 bagai, tak boleh nak bau sembarangan.. sikit2 nak uwek uwek padahal keluarnya tak jugak.. bunyi uwek tu je yang lebih...

Yang ni paling buat saya rasa pelik..!! Tiba2, si buah hati kesayangan saya, si EPHYRA tu haa, tak berfungsi dekat saya... Bayanglah, yang selama ni EPHYRA buat muka saya jadi licin tiba2 tumbuh jerawat besar gajah sebijik kat pipi kiri.. sampai sekarang tak hilang2 lagi.. sebulan lebih dah tau..! Kulit muka yang sepatutnya lembab tiba2 jadi kering menggelupas.. bibir pun kering.. sampai sekarang muka saya kering hokay!.. Time ni saya dah pelik, kenapa jadi macam ni.. masa tu saya minum EPHYRA di kotak keempat.. sedangkan EPHYRA adalah produk terbaik yang pernah saya guna... U all pun nampak sendiri perubahan saya guna EPHYRA kan... (lepas kandungan 6 bulan, kene sambung minum EPHYRA semula ni).. Tak dan habis kotak keempat, terus saya stop, sebab masa ni saya dah pikir ada "baby" dalam rahim saya ni kot.. so, better saya stop sementara nak buat pregnant test.. Iklan jap, EPHYRA boleh diminum oleh ibu mengandung ketika kandungan 6 bulan ke atas...      

Yang ni saya dah mula percaya yang saya pregnant..!! Sebabnya saya dah mimpi yang saya pregnant..!! bukan apa, sebab untuk pengetahuan u all, saya ni jenis yang dapat petanda dari mimpi tau.. dari zaman sekolah lagi.. Yang pasal adik saya kemalangan tu pun saya mimpi.. Alamakkk yang ni lainkali saya cite... Pada 16/01/2014, saya ingat lagi, hari Jumaat malam tu, kami balik Parit Buntar.. Malam tu saya tido, saya mimpi.. Dalam mimpi tu hanya nampak perut saya & tangan doktor yang tengah pegang perut saya... dalam mimpi tu jugak saya beranggapan yang saya tengah mengandung 3 bulan.. Tapi kalau ikutkan last period, baru gak 2 bulan lebih mengandung..

Ini pengesahan yang saya dah pregnant..!! Saya dah mula cari asam.. Ini perubahan paling ketara.. saya ni bukan jenis makan asam sangat kalau tak pregnant.. biasa saya mula cari asam time pregnant.. alasannya sebab nak hilangkan rasa loya... Eh, jap, masa mengandungkan Aqilah, rasa macam saya tak mencari asam.. sebab time tu saya takda alahan langsung... kalau tak silap saya la.. sebab dah ingat2 lupa pasal asam ni...

Inilah antara perubahan yang saya perasan sebelum saya disahkan saya mengandung.. Sekarang kandungan saya dah 11 minggu ++.. Lagi beberapa hari nak masuk 3 bulan... Harap2, sifat negatif time pregnant kali ni cepat2 berlalu.. moga alahan ni pun cepat2 lari dari saya... Doakan moga kandungan saya ni selamat sehingga lahir & seterusnya.. Cukup sifat & segalanya.. InsyaAllah...(",)
     "Ya Allah... Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau                              kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku.."                       "Ya Allah, sesungguhnya aku namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w..." 

{ 27 comments.. read them below or add one }

Unknown Unknown February 06, 2014
kak...rindunya saya nak pregnant lg hehehehe
Sheila Salim Sheila Salim February 06, 2014
Assalamualaikum kak intan, wahh bestnya dapat rasa perubahan diri. hehe. sheila ada mimpi mengandung sebulan sebelum dapat detect pregnant. yang pasti kuat makan sangat sampai kena tegur dek kawan office. rupanya betul dah pregnant. alhamdullilah. semoga dipermudahkan urusan kak Intan, jaga diri baik2 ye (",)
Jue Jue February 06, 2014
naluri seorang ibu nie kuatkan..
amin..amin2...
ezlinda hisam ezlinda hisam February 06, 2014
alhamdulillah.. tahniah.. doakan saya juga ye..
Nora Karim Nora Karim February 06, 2014
seronoknya pregnant... akak smpi dah lupa dah cam mana pengalaman pregnant tu... Maklum la Alisya pun dah nak masuk 4 tahun... huhuhu
Myra Jay Myra Jay February 06, 2014
Banyak petanda yg Ina rasai ye, mungkin dari pengalaman mengandung 2 orang sebelum ni :)

Myra aminkan doa Ina yg last tu ye ;)
Maria Firdz Maria Firdz February 06, 2014
Byk tnda-tndanya... Tpi kdg x layan kn sbb tak nk teebuai dgn perasaan.. Tpi klu sy delay je period atau tgk suami mual smcam..mmg cpat2 cri upt.. Hehew
Masya Masya February 06, 2014
sejujurnya saya lg suka baca entry ina macam ni.. panjang x kisahlah meleret² tp rasa mcm puashati .. sebab baca entry ina mcm ni.. berbanding ina letak gambar lepas tu tulis sikit jer.. kikiki tetiba komen tiada kaitan pulak ...

org kata mmg mcm tu naluri ibu ni kuatkan... harap nnt baby yg lahir pun kuat
Cik Rose Cik Rose February 06, 2014
Aminn. Untuk doa di bawah entry kak ina ni... suka baca entry ni.. Alhamdulillah... jaga kesihatan ye kak ina...
AnonymousAnonymous February 06, 2014
alhamdulilah tahniah ina murah rezeki
Unknown Unknown February 06, 2014
Seronokkan cerita pasal mengandung ni ..
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ February 06, 2014
salam k.ina..
huhu..ramalan / hati seorang ibu n isteri benar belaka.. setuju dgn akak! :)
tifa anvar tifa anvar February 06, 2014
ina memang tau. Dh bnyak sngt petanda ina tu pregnt dr alasan ina utk tidak pregnnt kan. Tapi tulah hati maseh rase x nak terima kebenaran tu kan.
QasehnyaRania QasehnyaRania February 06, 2014
alhamdulillah byk petanda nya tu.
walaupon masuk kandungan ketiga yg ni ina lmabt detect kan. aamiin harap semuanya selamat & sihat walafiat :-)
Unknown Unknown February 07, 2014
Banyak jugak petanda tu kak Ina.. hee..
Mimie Mimie February 07, 2014
kak ina dah pregnant dulu..sy nih bile lg...sy nak kali nih anak laki2 plak..
NzA NzA February 08, 2014
TAHNIAH....moga semuanya berjalan lanca...Betul tu, nalluri trkdg byk yg betul.

p/s: sorry ye IB sbb baru app FB sbb akak xtau tu IB..bila tgk baru prasan...he3x.....TQSM app fb akak.
Unknown Unknown February 10, 2014
nak masuk 3bulan kak.. syukur! naluri ibu memang tepat kan kak.. jijah dulu sebelum preggy pon dah rasa nluri tu..
ayut ayut February 10, 2014
Bila nk msuk 3 byk pglman yg blh tahu keadaan dri mgndung or x kn kak.. :)
Unknown Unknown February 11, 2014
petanda mimpi tu yg deqla teruja baca.. wahh.. beruntung ina dpt petanda mcm tu..
Unknown Unknown February 11, 2014
kalau sy time xpreggy pun nk mkn asam jgk..hehe..apa2 pun didoakn smoga kndungn akk slmt smpi la waktu bsalin nnti..
aziazib aziazib February 12, 2014
tahniah ina.. moga selamat semuanya..
Lynn Damya Lynn Damya February 13, 2014
Salam, ya Allah, tahniahhh akak..pregnant rupanya, yeayyy! Alhamdulillah (n_n), rase happy jugak nih, hehe..
Ayu Ayunie Ayu Ayunie February 17, 2014
tahniah yer preggy lagi.. moga kali ni dapat anak lelaki pulak. :)
Azeramya Azeramya July 08, 2014
assalamualaikum & slm sejahtera..
tahniah di atas khabar gembira..
saya ada menjual pkaian menyusu, peralatan & kelengkapan menyusu.. sudi2 lh jenguk ye.. mna tau klau berminat..
instagram : azeramya
facebook fanpage : Azeramya
blog : azeramya.blogspot.com
Whatapps : 019-4946337
email : azeramya@gmail.com
terima kasih...