Tuhan Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang


Allahuakbar.. Sesungguhnya Tuhan memang maha pengasih lagi maha penyayang... Tiba2 rasa sedih.. Sedih sebab kadang2 saya lalai dengan perintah Tuhan tapi Tuhan tak pernah lupa saya.. Tetap jugak diberi kebaikan dekat saya... Allahuakbar.. Moga saya akan berubah walaupun secara perlahan2 untuk menjadi insan yang lebih baik.. InsyaAllah..

Saya pernah bagitahu u all yang saya ada alahan untuk kandungan kali ni kan... Peel malas pun yer jugak.. Tapi saya sangat2 bersyukur kerana dikurniakan anak2 seperti Alisha & Aqilah... Walaupun saya rasa penat, letih, malas & sebagainya tapi anak2 saya ada yang sentiasa rajin membantu saya... Ya Allah, tak tahu nak cakap camne.. walaupun mereka masih kecik tapi mereka paham keadaan saya.. terutama sekali Alisha..

Kira macam Tuhan ambik sedikit "kerajinan" saya, bagi dekat Alisha... Tau tak, sejak saya mengandung kan.. Alisha jadi seorang yang sangat2 rajin.. Bila saya suruh sesuatu, dia buat tanpa membantah..!! Contohnya macam suruh ambik pampers adik ke, suruh basuh tangan adik ke.. suruh kemas umah bersepah ke macam2 lagilah.. Selama ni, u all pun tahu kan, saya memang dah pernah tulis dari kecik yang Alisha ni rajin menolongkan.. Cuma sekarang ni, bertambah2 rajin.. Kalau dulu, pernah jugak bila saya suruh sesuatu, Alisha akan cakap "Ibu, Isha penat la.." Tapi sekarang bila saya suruh walaupun Alisha penat, Alisha akan cakap "Ibu, isha penat, ibu kemaslah sama2 dengan isha"... Ya Allah Ya Tuhanku... terharunya saya dengan sikap Alisha ni.. makin lama makin matang...!!

Alisha ni, dia suka menangis kira macam merengek la.. tapi sifat suka merengek or menangis dia tu, dapat ditutup oleh kebaikan dia...!! Ohya, saya bukan paksa anak2 suruh buat kerja itu buat kerja ini tau.. tapi memang anak2 saya ni, kalau saya buat sendiri, mesti dia sibuk nak buat jugak, lebih2 lagi Alisha.. kalau saya buat, dia mulalah menangis cakap "Isha nak buat", so, terpaksalah saya "sepahkan" balik suruh dia buat... Sama je 2 beradik.. pakat2 berebut nak buat kerja rumah.. batang penyapu ke batang mop ke sampai berebut2 sampai gaduh2 semata2 nak buat kerja.. Rasanya pasal peel 2 beradik ni, saya dah banyak kali tulis kat blog ni kan..

Itu je lah cite saya, kira saya nak cakap, walaupun saya diduga dengan alahan tapi Tuhan bagi kerajinan dekat anak2 saya.. Anak2 yang cukup memahami.. Lebih2 lagi Alisha yang jiwa sensitif.. Kalau nampak saya nak muntah, dialah yang paling sibuk... dialah yang paling caring... Alhamdulillah dengan dengan setiap dugaan & rezeki yang Tuhan bagi dekat saya...
     "Ya Allah... Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau                              kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku.."                       "Ya Allah, sesungguhnya aku namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w..." 

{ 31 comments.. read them below or add one }

Sheila Salim Sheila Salim February 19, 2014
Assalamualaikum kak intan, alhamdullilah syukur. bagusnya Alisha ~~~
Myra Jay Myra Jay February 19, 2014
Alhamdulillah...
Alisha dah semakin matang :)
Dah ada ciri2 seorang kakak yang baik :D
syawalsimpsons syawalsimpsons February 19, 2014
baguihnya ina dapat anak2 macam alisha N aqilah kan
Masya Masya February 19, 2014
itulah hikmahnya kan.. nasib baiklah ina perasan dr sudut positif.. skrg pun masih alah lg ker??? moga cptlah hilang alahan tu... bertambah selera kn pulak.. selalu 4 bulan dah okey kot kan..
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra February 19, 2014
alhamdulillah kak...;)
Allah sentiasa permudahkan urusan hambanya, yakinlah pada DIA..;_)

alisha makin comel!
sYiRa LoKMaN sYiRa LoKMaN February 19, 2014
alolo...sweet je anak2 yeee
lynn kamarul lynn kamarul February 19, 2014
syukur alhamdulillah.. sekurang2nya x la ina penat sgt. tgh awal2 mengandung ni mesti badan jd lesu dan x bertenaga + kenapa alisha makin comell ni. geram lak tgk
Ayu azmir Ayu azmir February 19, 2014
bagusnya... dapat anak yang memahami... moga diberikan kekuatan dan sentiasa berada dalam kesihatan yang baik....
tifa anvar tifa anvar February 19, 2014
makin lama makin comel alisya ni
Mimi Azirah Mimi Azirah February 19, 2014
Allahuakbar...Bagus Alisha nih tolong ibu dia...Anak yag rajin..Good job Alisha
Fiza Rahman Fiza Rahman February 19, 2014
Alhamdulillah. Bagusnya doubleA ni. Sgt memahami ibu dia :-)
Ema Johari Ema Johari February 19, 2014
Alisha anak yg baik..kecil-kecil dh pandai jaga adik dan tolong ibu
shahdiana shahdiana February 19, 2014
Alhamdulilah..biasanya bila dah jadi yang sulung tu otomatik diorang akan dapat rasa tanggungjawab tu ina....anak yana pun sama..kadang2 bila kena buli dengan adiknya..dia marah tapi macam faham..itu adik...
Hati Ema Hati Ema February 19, 2014
alhamdulillah.... tahniah Ina... peknen... lambat lak wish....
shahdiana shahdiana February 19, 2014
Alhamdulilah..biasanya bila dah jadi yang sulung tu otomatik diorang akan dapat rasa tanggungjawab tu ina....anak yana pun sama..kadang2 bila kena buli dengan adiknya..dia marah tapi macam faham..itu adik...
Sya Nadia Sya Nadia February 19, 2014
Alhamdulillah..untung kak ina dapat anak yg memahami..semoga kekal sifat dorang tu sampai bila2..aminnn..
Haryati Faizal Haryati Faizal February 19, 2014
bagus tu, mcm dia memahami keadaan ibu dia la ni ye...
♥  Cmª shIemª ♥ ♥ Cmª shIemª ♥ February 19, 2014
salam k.ina..

alhamdulillah..
semoga alisha dan aqilah mmbesar mnjadi anak yg solehah..
Ibu Lala Ibu Lala February 19, 2014
Anak perempuan mmg caring kat ibunya. Anak akk yg sulung pun klw akk demam dia akan suapkan mknn dan jelum. Terharu tau padahal akk sll x sebulu dengan dia.
Puan Kutu Puan Kutu February 19, 2014
alisha dh making matang,tahu dia bakal ada dua adik..kena la jadi kakak yg bertanggungjawab.good girl kamu alisha..
ayut ayut February 19, 2014
Alhamdulillah kak ina....bagus alisha gan aqilah tlg ibu ye...
eita eita February 19, 2014
alisha dah makin besar ..dia pun tahu mama dia tak berapa sihat..anak lelaki ni kot..tu yang rasa malas nak bergerak..hehehehe
sal ya sal ya February 20, 2014
sama la macam Alya dgn Anis ms nak dpt Aus. memang rajin menolong. alhamdulillah...
Deqla Manjew Deqla Manjew February 20, 2014
alhamdulillah.. isha paham keadaan ibunya.. dlm perot ibu dia pun bkn org lain, adik dia jugak.. kan..
tenku butang tenku butang February 20, 2014
pe'el budak2 memang mengeletk hati n kadang buat kita tersenyum sorang2 kan..
Kesuma Angsana Kesuma Angsana February 20, 2014
mudah2an terus murah rezeki utk keluarga & anak2 yer
shasha yacob shasha yacob February 20, 2014
ohhh sweet nya alisha dan aqilaa nih. hihi tak macam saya duulu malas bebenow rasanye hihi
azizah :) azizah :) February 20, 2014
Alhamdulilah.. alisha n aqilah sgt memahami keadaan ibunya.. harap2 bila adik baby keluar nanti mereka mereka lg bersifat peyayang..
ezzyra ezzyra February 20, 2014
Alhamdulillah,ade anak yg membantu...
QasehnyaRania QasehnyaRania February 21, 2014
syukur alhamdulillah kan. smga dipermudahkan semuanya.aamiin