Betul ke suri rumah TAK BEKERJA

 Saya ingin kongsikan dengan u all satu perbualan antara kaunselor & Encik Zainal yang saya ambik dari blog Sue @ Umie Akif.. U all baca tau.. jangan miss satu perkataan pun.. muahhahha
 
Kaunselor : Apakah pekerjaan Encik Zainal?
Encik Zainal : Saya bekerja sebagai Akauntan di sebuah Bank.
Kaunselor : Halimah pula? 
Encik Zainal : Dia TIDAK BEKERJA. Hanya suri rumah sahaja. 
Kaunselor : Tiap-tiap pagi siapa yang sediakan sarapan pagi?
Encik Zainal : Halimah yang sediakan sebab dia TIDAK BEKERJA. 
Kaunselor : Pukul berapa Halimah bangun untuk sediakan sarapan??
Encik Zainal : Pukul 5 pagi dia bangun kerana saya akan keluar bekerja pada pukul 6.30 pagi.
Kaunselor : Anak-anak encik Zainal ke sekolah bagaimana?? 
Encik Zainal : Halimah yang hantar sebab dia TIDAK BEKERJA. 
Kaunselor : Selepas hantar anak-anak, Halimah buat apa? 
Encik Zainal : Pergi ke pasar, kemudian balik rumah untuk memasak dan kemas rumah. Halimah kan TIDAK BEKERJA. 
Kaunselor : Petang hari selepas Encik Zainal balik rumah, apa yang Encik Zainal lakukan?
Encik Zainal : Balik berehat, kerana seharian saya penat bekerja.
Kaunselor : Apa Halimah buat? 
Encik Zainal : Sediakan makanan, melayan anak, mengemas dan dia juga mengambil upah menjahit. Dia menjahit sehingga lewat malam kerana dia TIDAK BEKERJA. 

So, sayang2 saya ni semua.. adakah suri rumah seperti saya, Sue, kak Fieda & lain2 masih dikatakan tidak bekerja?.. Kami jugak tetap bekerja.. kerja kami menjaga kebajikan keluarga.. Anak sakit.. kamilah yang paling susah hati menjaga.. tak lena tidur tapi hubby tidur dengan nyenyaknya SEBAB PENAT BEKERJA..

Makan minum pakaian suami & anak2, kami yang sediakan.. baju kerja suami, kami yang gosok... tapi suami berehat mengadap tv or komputer SEBAB PENAT BEKERJA.. Kami bekerja dari pagi sampai tengah malam.. waktu tidur kami pun tak pernah lena seperti suami sebab kadang2 anak akan merengek nak mintak susu.. Tu belum campur karenah anak2 yang macam2 ragam..

So sayang2 janganlah hanya memandang kami sebelah mata... *cewah.. hihi* hanya kerana kami bergelar "HOME MINISTER.... muahahha*.. Actually, saya selalu ditanya orang kerja apa.. Saya akan selalu jawab "Duduk rumah jaga anak & suami" lepas tu akan tanya pulak.. "Nape tak kerja.. rugi je belajar"... Kadang2 saya akan jawab sambil perli "Kalau saya kerja nanti duit saya banyak sangat pulak.. tak muat poket.." hahhhahah.. terukkan saya.. tapi tu pun kalau kawan2 la.. orang2 tak kenal, takdalah jawab gitu..

P/s : Walaupun kami banyak kerja rumah yang perlu dilakukan tapi KAMI ENJOY SEBAB BOLEH REHAT SESUKA HATI KAMI.. takda siapa nak marah... U all yang bekerja boleh tak rehat sesuka hati macam kami?.. (^_^)

{ 26 comments.. read them below or add one }

fieda fieda December 22, 2011
wow...kak fieda like sejuta kali la entry ni ina...
betul tu ina...kita ni lah yg paling byk keje sebenarnya..rehat kita tak menetu...keje pun memanjang jer ada tak berenti...cuma keistimewaan kita ni kita dapat rehat sesuka ati la dan kita la bos kita la pekerja...hahahaha...
fieda fieda December 22, 2011
done for all ina...
arini masak ape..??
Puan Kutu Puan Kutu December 22, 2011
haha tugas isteri yg bekerja pun berat gak kot,kt opis kerja,balik kerja kena kerja lg..entah bila masa nak rehat pun tak tau.nie pun mujur anak dah besar.

bayangkan tak klu yg ada ank kecil ramai tu?keja plak opis hour balik rumah dah pukul 5,blik rumah kerja urus anak n rumahtangga plak..:)

waktu aiman kecik dulu sy selalu tidur diopis sbb tak tahan sgt mata,mengantuk la sebab jaga malam.haha..

mana nak buat susu,salin pampers..tu blom anak sakit lg,kena pegi kursus,pening fikirkan pengasuh, kadang2 kena berkorban cuti..

sy boleh rehat ikut suka gak walaupun bekerja.buat opis tu macam bapak sy punya.hoho..
syawalsimpsons syawalsimpsons December 22, 2011
wALAUPUN SUE BEKERJA..TAPI SUE LIKE BERJUTA-JUTA KALI TAU...SEBAB BUKAN SENANG NAK JD SURI RUMAH YG TERBAIKK TAU....
saffiya_aleesya @ echa saffiya_aleesya @ echa December 22, 2011
pada saya surirumah lagi banyak kerja dr org yg bekerja..dulu mak saya pun tak bekerja..sebab saya tak suka mak saya bekerja..pada saya jika suami mampu baik isteri2 ni dok rumah jer..jaga suami dan
anak2..tp kalau dah tak mampu kena laa jugak bekerja kan..sebab kos hidup sekarang ni tinggi..
ajumohit ajumohit December 22, 2011
akak paham perasaan intan ni, akak yg bekerja dan duduk umah bercuti 2 hari tu pon rasa byknya keje nk kene buat kan, kalau duk umah lg busy sebenarnya, mana nak layan anak2, masak, kemas, basuh baju
Bui Junaidi Bui Junaidi December 22, 2011
bui kalau diberi pilihan nak jugak duduk rumah jaga anak2..tp apa boleh buat keadaan x mengizinkan..huhu
suhaina laui. suhaina laui. December 22, 2011
i like!....tau xpe hehehehe...yg suka bertanya n ckap knape xkerja n rugi blajar tinggi2 tu amat2 salah!
MamaEma MamaEma December 22, 2011
kena kerja di dua tempat..satu opis..satu rumah...balik kerja opis..kena kerja kat rumah pula..dah gaya 24 jam kerjanya..
Dalila Hamid Dalila Hamid December 22, 2011
ikut hati kak nk ddk rumah aja... tpi apa kan daya kemampuan tu tak berapa nak ada jd trpaksa la kerja
zareliqa afiqa zareliqa afiqa December 22, 2011
Kalau dok uma ag banyak keje sebenarnya.Macam2 kena buat~
Tihara Tihara December 22, 2011
best keje ni tp kadang2 jemu..duk rumahpn jemu..semua jemu..habis camno :)
ct rahani ct rahani December 22, 2011
jadik fulltime housewife lg penat rasanya.. penah gak merasa.. huhu..
Ummu Muhammad Ummu Muhammad December 22, 2011
walaupun saye bkerje..saye sokong ibu alisha 150%..sape kate suri rumah tak kerje..merekelah pekerja non stop dari pagi sampai malam..penat tau...

p/s: tahniah anda sememangnya membuat keputusan yg tepat..bilelah dapat jadi surirumah kerje dari rumah heheh
LYAfrina LYAfrina December 22, 2011
huhu..betultu.sgt2 setuju.... dan..kalo dberi pilihan lya pon nk jd suri rmh..bekerja utk ank n suami je.. blh tgk ank mbsr depan mata... tp apa daya..keadaan skarang msh memerlukan lya bekerja.. tp.. late ni..sjk mcm2 masalah menimpa lya ni.. mmg fain nasihatkan lya duk rmh berehat.. mungkin kalo ekonomi ok.. lya akan join ina gak nanti.
eita eita December 22, 2011
surirumah lah paling banyak keje...
tak cukup tangan di buatnya...
Papa Mifz Papa Mifz December 22, 2011
Setuju,suri rumah sgt sibuk
||aLeaSaRa|| ||aLeaSaRa|| December 22, 2011
hohohi terbaiklah korg punya komen!

sebelum ni kerja on off on off sebab nak jaga anak kembar dan sorg lagi si kecil 4 thn.thn ni kite keja semula dan hubby pula jd mr mama sementara menanti panggilan job baru.

so dia dpt rasa betapa penatnya wife dia dulu duk rumah jaga anak,kemas rumah,masak,cuci pakaian dan tak kering lagi air kat tgn sambung lagi keja lain.

dan kite pulak?dpt rasa betapa penatnya hubby dulu keja dr pagi sampai kdg2 hga ke tgh malam mencari rezeki.


hikmahnya?kami slg menghargai dan sama2 dpt rasa apa tugas kami dulu(kite sbg suri rumah dan dia dulu keja).skrg bila kite balik je rumah kite tak kan lupa ucapkan tqvm sebab sudi tlg buat keja rumah dan dia pulak ucapkan tqvm sebab tlg mencari rezeki di luar sementara dia mendapat peluang kerja yg lain :)

give & take...kunci kebahagiaan rumah tangga :)
Qaseh Qaseh December 22, 2011
sy pun surirumah...hari-hari kerja mana ada cuti...hari minggu pun tetap buat kerja.
Gen2Merah Gen2Merah December 23, 2011
"Kalau saya kerja nanti duit saya banyak sangat pulak.. tak muat poket.."

wakakakaka.. kelakar lah Intan ni.. ehehehe..

ya, sapa kata suri rumah tak bekerja.. kepenatan mereka lebih hebat berbanding kami2 yang bekerjaya ni... syukur ada suri rumah, anak2 pun terdidik dengan baik
Nisa Greennnpanda Nisa Greennnpanda December 23, 2011
wah...t'baik la entry nie, Ina..like2 gak, hehe...

sy nie bkn suri rumah, sob2.. T_T
MaryaYusof MaryaYusof December 23, 2011
Couldn't agree more... well, I'm proud to be fulltime housewife ;) tp xbermakna sy akan berhenti bekerja (skrgkan cuti pjng)... yg penting kite kena sentiasa mencari ilmu utk kebahagiaan rumah tangga...betul tak?
mamaNoriz mamaNoriz December 23, 2011
nice!

tpi akak yg kuar bekeje ni dan takde bibik, lagi penat sbb kami jenis makan rumah tiap2 hari so balik je bersilat nak masak di dapur...huhuuu

klu anak demam, mmg tak tido malm dan pagi masih kena kuar keje jugak...

kat ofis serabut dgn keje tpi hati tak tenang ingat anak yg demam di jagaan org...

lum kira bab cuci, sidai dan lipat baju lagi... semua nak kejar..

yg penting, kita pompuan mesti lagi busy dan kuat dr lelaki kan... hehehe
Myra Jay Myra Jay December 23, 2011
Myra pun berharap 1hari nanti akan jadi suri rumah, keje ni memenatkan sgt..

Tp keadaan sekarang tak mengizinkan utk myra jadi surirumah lagi :)
Masya Masya December 26, 2011
KALAU LAH DIBERI PELUANG MEMANG NAK DUDUK RUMAH BOLEH REHAT SESUKAHATI... JAGA KEBAJIKKAN ANAK DAN KEUTAMAAN SUAMI.. TP.. APEKAN DAYA KEHIDUPAN SEKARANG MEMERLUKAN DUIT YANG BANYAK & KOS HIDUP YANG TINGGI...