Saya ingin kurangkan waktu berblog

Malam ni saya rasa sedih.. bersalah.. menyesal.. macam2 ada... Sehingga membawa kepada perasaan ingin kurangkan aktiviti berblog.. Yap..Jika sebelum ni setiap hari saya mampu buat 3 or 4 entry sehari.. Tapi lepas ni, in shaa Allah saya akan kurangkannya menjadi 1 or 2 entry je sehari.. Kalau dah rasa terlebih free sampai tak tahu nak buat apa, mungkin ada banyak entry.. hihii.. Tapi rasanya tak kot... sebab saya dah mula pasang niat untuk fokus dekat anak2.. Harap2 niat baik saya ni di makbulkan Tuhan... (",)

Emmmm sebenarnya saya rasa sedih sangat... Hari ni, kami buat akikah aqilah, tapi bukan dekat rumah parent saya.. dekat rumah paklong saya, sebab cucu paklong saya pun nak akikah macam aqilah gak.. kiranya 2 orang sekaligus lah akikah kan...

Sepanjang majlis, saya banyak fokus dekat aqilah lah.. yela, nak jaga dia dekat rumah paklong saya.. sementara alisha pulak, dah jumpa sedara mara, main je lah kan.. Nak dijadikan cerita, ketika saya tengah makan malam sekejap tadi, saya tanya my dear alisha makan nasi tak siang tadi.. My dear cakap tak tahu, tapi dia takda bagi alisha nasi.. Tanya my mum pun, my mum cakap dia takda bagi alisha nasi, tanya adik saya, dia kata alisha taknak makan nasi tapi makan daging je... Ya Allah... betapa sedihnya hati saya time tu.. Yela, seharian tak makan nasi.. yang saya tengok, dia makan kek, buah rambutan.. kiranya benda2 merapulah dia makan dekat majlis tu kan...

Habis majlis, balik rumah, saya bagi alisha makan durian crepe yang sepupu saya bagi 2 ketoi.. setiap satu, saya bahagi kepada 2.. so, dapatlah separuh sorang.. saya, my dear, adik saya & alisha... bila alisha dah makan habis, dia mintak lagi.. saya cakap dah habis.. kesian alisha.. Ohya, time saya & my dear makan malam.. Lepas saya bagitahu alisha tak makan nasi & terus my dear cakap "Sebab tu lah alisha nak makan durian crepe.. dia lapar.. sepatutnya, durian crepe tu semua bagi dekat alisha.."... Ya Allah... sedihnya saya bila teringat anak saya lapar... & geram dekat diri sendiri, sebab saya makan nasi tapi anak.... alahaiiii...

Time kami makan malam, alisha dah tidur... kiranya lepas makan durian crepe.. alisha tengok TV dengan my dear & terus tertidur tanpa makan nasi... Lepas makan, saya masuk bilik, tengok muka anak2 yang tengah tidur ni... Ya Allah... hancur luluh rasa hati... sedihnya rasa... memang saya rasa bersalah sangat sebab siang tu ketika majlis berlangsung, saya boleh lupa nak bagi alisha makan.. alisha pulak takda nak ingat makan nasi sebab ramai kawan kan...

Maafkan ibu yer Alisha..!! Inilah kejadian yang buatkan saya rasa nak kurangkan aktiviti berblog... Saya tak tahu u all paham or dapat rasa tak apa yang saya cuba ceritakan ni.. Tapi apa2 pun saya nak mintak maaf andaikata lepas ni saya terjah rumah u all pun ambik masa yang berabad.. hehhe.. Rasanya sekarang ni pun memang saya dah ambik masa berabad untuk balas jejak u all.. Sorry sangat2 tau..

P/s : Renunglah wajah anak kita ketika mereka tengah tidur, kerana saat itu, mereka mampu mengubah kita untuk menjadi ibu yang lebih baik... In Shaa Allah (",)


Saya ingin kurangkan waktu berblog

{ 59 comments.. read them below or add one }

mujagirl92 mujagirl92 December 08, 2012
takpe,, family first k :D
Umialya Umialya December 08, 2012
akak faham, apa2kan keluarga perlu diutamakan
Jijie Jijie December 08, 2012
xpa kak, kami paham.. jaga anak baik2 k? hehe.. <3 alisha & aqilah
Unknown Unknown December 08, 2012
takpa. uruskan anak itu lagi peting dari balas kunjungan blogger. hihi. ber abad pun ber abad lah. yang penting sebulan sekali pun jadik lah. hihi jadi alisha dan aqilah elok elok. jgn jadi berat sebelah ppulak kak ini :) pesanan ikkhlas dari makcik saya .
nanieydotcom nanieydotcom December 08, 2012
Xpe kak ina.. Anak2 tu lagi penting :)
Unknown Unknown December 08, 2012
Pernah juga terfikir tamo berblog.. shima pun klu ada mood nak tulis baru la up citer. klu ada cerita pun ala2 mls nak tulis huhuhuu.. mmg lebih byk luang masa dgn anak2..
Alisha dah jumpa kwn2 mmg ingat main je.. Kurang2nya dia mkn juga bukan tak mkn langsung kan.. Ina pun sibuk masa tu..
Cuma next time klu ada majlis apa2 tak kisahla rumah sendiri atau org lain, mesti ada gerak hati carik suami dan anak2. sekurang2 nya dapat bertanya "dah makan ke belum" :)
Unknown Unknown December 08, 2012
Pernah juga terfikir tamo berblog.. shima pun klu ada mood nak tulis baru la up citer. klu ada cerita pun ala2 mls nak tulis huhuhuu.. mmg lebih byk luang masa dgn anak2..
Alisha dah jumpa kwn2 mmg ingat main je.. Kurang2nya dia mkn juga bukan tak mkn langsung kan.. Ina pun sibuk masa tu..
Cuma next time klu ada majlis apa2 tak kisahla rumah sendiri atau org lain, mesti ada gerak hati carik suami dan anak2. sekurang2 nya dapat bertanya "dah makan ke belum" :)
Yana Yassin Yana Yassin December 08, 2012
Harap suatu hari nanti YY turut merasa pengalaman melihat wajah anak ketika tido. Naaaaaaaak kawin :)
Luqman Zakaria Luqman Zakaria December 08, 2012
xpe2 ...kurangkan blogging xpe..jgn berhenti terus pulk,,hehe
Unknown Unknown December 08, 2012
Biasalah intan kalau dah ramai2.... akak selalu juga macam tu dulu masa anak2 kecik...

percaya tak akak pernah terlupa nak ambik Qayyum kat sekolah, Akak ingat abang ambik,abang ingat akak ambik.... last2 dia tumpang balik dengan kawan akak....
Puan Kutu Puan Kutu December 08, 2012
keputusan ina nie terbaik.lg2 anak2 ina masih kecik..depa mmg perlukan perhatian lebih..:)
ayut ayut December 08, 2012
:) ap pon kak ina...btlah yg terbaik bt keluarga yer..u can do it! ^__^
Tie HT Tie HT December 08, 2012
as salam

akak faham apa yang ina cuba nk sampaikan..sebab tu kadang2 akak cuba inform kt blog kenapa tk dpt bw sbb line slow or pegi mane2, ada priority lain..sbb takut ada yg terasa bila tk dapat balas kunjungan..kalau akak in shaa Allah akak dah faham sgt dunia bloging..ada setengah org dia suka updet entry byk2 tp dia tk gemar nk bw atau balas kunjungan..mcm2 cara orang..tapi mcm ina akak perhati sedaya upaya komen pada entry2 yg lama2..kdg2 akk seniri tk dpt nak buat camtu..btw take your time yea..anak2 lg penting..akak pun dah kurangkan entry satu je sehari... panjang pulak chit chat hee :)
Unknown Unknown December 08, 2012
alahaii sedihnya kak... jijah baca pon sebak apatah lagi akak yg merasai.. tulah pengorbanan ibu..
intanfirdaus247 intanfirdaus247 December 08, 2012
ina..xper ina..akak paham...akak doakan yg terbaik tau buat ina...
ecadwinkyasha ecadwinkyasha December 08, 2012
sedih tul baca entry ne.. :(
xpe,khasiat nasi da ganti dgn buahan tu semua..bukan merapu pun kak oiiii.....yg merapu alisha makan keropok and the other sweet tu je..da da jgn nak sedih tau.pukul kang ibu alisha ne.
ewanthology ewanthology December 08, 2012
Utamakan anak anak dulu
kurus kurus December 08, 2012
dia dah ramai org yg melayan memang dia akan leka .. sampai sedar atau tidak x makan seharin ..
x perlah ina , bukan salah ina pun , ina x perasan ... dah sebuk ngan majlis kan .. kalau akk di tmpt ina ..rasanya macam tuu ..

x perlah rasanya alisya paham , kalau dia boleh cakap , sure dia paham keadaan ibu dia ;)

bab nak kurangkan xtvt blogging tu its up to u dear .. u chose the best .. its all @ ur hand .. akak doakan semuanya baik2 dan bukannya ina nak stop terus blogging kan ..
soo take ur time dear .. ;)
 Aisy Nasiha Aisy Nasiha December 08, 2012
Saya pun tumpang sedih baca kisah ina dan alisha arini. Tengah majlis, tu yg tak perasan tu, masing2 sibuk. Tak boleh nak salahkan sesiapa.. Ina pun janganlah sedih ye, jadikan peringatan kpd diri sdiri..kirim ciuman utk alisha ye..
Ibu Lala Ibu Lala December 08, 2012
Moga ina berjaya menjadi ibu yang baik kepada anak anak. Kita kena sentiasa berniat nak buat yang terbaik untuk anak anak kita kan.
Unknown Unknown December 08, 2012
mmg kena bahagi masa..anak2 lebih penting..
Unknown Unknown December 08, 2012
;( faham..sbb pernah berlaku..kes same
Dak-eiza Dak-eiza December 09, 2012
anak-anak seusia ini mmg sgt perlukan perhatian..dapat2 yg jaraknye dekat
:)
syawalsimpsons syawalsimpsons December 09, 2012
sangat2 sokong word yg last tu...x pe..alisha paham akan kesibukkan ina..jgn terlalu salahkan diri....insyallah ina leh jd ibu yg baik utuk anak2...N alisha leh jadi anak yg baik buat ina...
ajumohit ajumohit December 09, 2012
betul tu ina, macam akak, akak akan draft entry smpi cukup semggu utk dipublish, akak buat entry waktu anak2 tidur atau diorg tgh main, sebab kalau kat opis mmg tak bleh bukak blog, balik rumah dah penat dan layan anak2, bw mmg tak dapeklah ;)
Wanafzan Wanafzan December 09, 2012
bila pikir pasal anak ni, mmg boleh sebak rasanya.. diaorg kecik xtahu ape plak tu..
Si Matatajam Si Matatajam December 09, 2012
Sebak plak M baca entry ni...tak pa la Ina..Utamakan dulu anak2 tu yek..
ash ash December 09, 2012
apa2 pun fokus untuk anak2 dan keluarga dulu.. semoga menjadi ibu yang terbaik :-)

BY: djdanchef
== ♥ == ♥ == ♥ == ♥ ==
sal ya sal ya December 09, 2012
itu yg entri akak pun tak banyak mana. ikut smpt je. kalau dia orang nak tgk cd akak bagi je la. akak berblog time dia org tido or awl pg. sbb smbl tgk cd dia orang suka tny mcm2. layan. time mkn pun mmg akan pastikan dia org mkn. tak ada ms nak buat entri lebih2. tak apa la ina. pengorbanan tu utk anak2 jugak.
Unknown Unknown December 09, 2012
terharu bace entri ina nih...xpe ina, at least perhatian yg kite berikan pada anak2 lebih berbaloi kan...take u time ok..jgn rase bersalah sgt ye dear..
HidayahHidayah December 09, 2012
Salam.

Saya paham apa akak rasa. Takpe. Walaupun xbanyak entry, saya tetap akan menyinggah di blog ni. Teruskan menulis dan menempek gambar anak2 akak tau. :)
Wanieys a.k.a IbuQalief Wanieys a.k.a IbuQalief December 09, 2012
sedih wani baca entry ni kak...xtau nk kata mcm mn tp mmg wani dpt bayang situasi tu...wani pulak kalu bab2 makan ni wani mmg akan pastikan qalief mkn nasi sampai kenyang dulu drpd wani sbb wani ingat husband selalu pesan kita kalau nk buat apa2 pun mesti utamakan anak bg anak cukup makan, cukup pakai dan cukup segalanya dulu drpd kita.....

lg satu renung muka anak tgh tidur mmg selalu wani tgk..bila tgk muka qalief tu kan sayu sgt hati ni tambah2 dgn keadaan dia skrang ni....sampai keluar air mata ni kalau tgk dia tgh tidur.....

xperlah kak ina utamakan anak2 dulu sbb anak2 ni harta yg kita ada dunia akhirat....kalau kak ina xsinggah blog wani pun xper wani faham keadaan kak ina
QasehnyaRania QasehnyaRania December 09, 2012
nak buat mcm mna bnda dah jadi kan.
jgn la ina rasa bersalah sgt k..
nti mengganggu pula..

in shaa Allah..smga dpermudahkan niat ina tu.
tp msti sunyi nntikan ...
NoEn NoEn December 09, 2012
alahai...kesian alisha lapar..
syiela syiela December 09, 2012
apapun permta hati kita yang paling utamakan.. faham dear
k.nana k.nana December 09, 2012
sedihnyer baca entry nie..kesian dkt alishaa.....xpe lepas nie kembali berkaksi bersama alisha kembali...+ aqilah.....
misshannajr misshannajr December 09, 2012
alololo..jgn la macamtu kak ina..tu bukan sngja namanya tp terleka..ada kalanya kita juga akan terlupa..bnda tak sngja kan..
deq's qienz deq's qienz December 09, 2012
anty pon xprnh mkn durian crepe alisha..bau pon dah tak tahan..
Salina Mat Isa Salina Mat Isa December 09, 2012
Sedih pulak baca..saya mmg sejak ada anak terus susah nk update blog..bw pun susah..hehe..anak tu lg penting kan..
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ December 09, 2012
salam kak ina..
mcm mna ngan majlis aqiqah? semuanya berjln lancar??
ermm.. bdk2 klu dh jmpe kwan mmg xingat nk mkn..tp at least die ada jamah mknn..

huhu...xpe2..sian akak n alisha...
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI December 10, 2012
bila tgk mereka time tidur, bru kt terasa satu perasaan yg len..mcm kt tgk mak kt =)
- AZIE - - AZIE - December 10, 2012
sedih entry nie...xpe ina utamakan yg lbh penting dulu, dulu sorg anak..skrg dh 2 perlukan perhatian yg lebih.
Mimie Mimie December 10, 2012
betul tuh kak....bile sy mrh ank2, sy pndang muke dorg time tidur secara otomatik sy akan menangis...
iietamalek iietamalek December 10, 2012
betul tu kakina, macam saya ni kerja balik kul 6, mngemas begitu begini dapat spent time ngan anak kejap jer..kalau die tido awal lagi rasa sedih..coz xbanyak habiskan masa dengan die kan.
Fiza Rahman Fiza Rahman December 10, 2012
Alahaiiii...sedih plak saya membacanya. Sian alisha.
Mrs Velentine Mrs Velentine December 10, 2012
sedih sya kak..sya paling jaga bab2 makan anak2 ni..kalau kat umah mmg sya akan suap mereka..sebab kalau dok harap drg makan sendiri mmg x makan jawabnya
mama lynn mama lynn December 10, 2012
alah... sedihnya.. tp ina xde niat nak abaikan alisha kan.. ... lapar si kakak eh
mama lynn mama lynn December 10, 2012
alah... sedihnya.. tp ina xde niat nak abaikan alisha kan.. ... lapar si kakak eh
NORSHAHFEZA HAMSAN NORSHAHFEZA HAMSAN December 10, 2012
mudah2an niat tu diredhai Allah ye kak =)
Miss N™ Miss N™ December 11, 2012
Sedihnya baca..
bila tak leka dengan yg lain2..budak2 selalu lupa bab mkn..

kita yg kena ingatkan...
sedih pula nur baca...
Riena Haiqal Riena Haiqal December 11, 2012
semoga kita mampu menjadi ibu2 yang terbiak utk anak2 kita
Nora Karim Nora Karim December 11, 2012
mmg betul la ina... kalau anak2 tak makan nasi... rasa macam... "jahatnya aku tak bagi anak mkn nasi..." sbb kadang2 kerja2 surirumah yang tak berkesudahan ni... smpi kita pun tak tersedar anak terabai kejap...

mmg bila tgk muka anak2 masa tidur, rasa sangat sayu...
Shida Radzuan Shida Radzuan December 12, 2012
yg penting kite dahulukn..blog ni smpai hjung dunia pon ade lg kak :)
take care k :)
Unknown Unknown December 12, 2012
memang kalu tgk anak2 tengah tido rasa sayu je hati,nak pulak kalu kita ada marah dia sebelum tido..mmg sedih la sgt..tp akak sebelum tido mesti cakap2 dulu dgn anak,biar dia tahu kenapa akak marah dia..
kalu sbb tak makan tu haruslah akak yg minta maaf dgn anak..sedih pulak akak baca pasal alisha ni..
takpe ina kawan2 semua faham keadaan ina skrg
emma emma December 12, 2012
sedih bace psl alisha.. Yela die hepi jmpe sedare mara tu kak ina. Xpe pengalaman akan menjadikan kak ina lg lebih beringat.
mummyrinazone beauty mummyrinazone beauty December 18, 2012
takper kite paham sbb dah lalui jugok=)