Betapa kata2 memainkan peranan

Sebenarnya sangat2 banyak cerita yang saya nak cerita... tapi tu la, saya dah tekad untuk kurangkan entry.. So, sorry ye lepas ni u all akan baca entry yang dah ala2 nak basi.. hahahhah.. ohya, anak saya tengah tidur ni, tu yang saya online sekejap... Secara peribadinya, pagi tadi, hati saya ni membuak2 nak bukak komputer.. Tapi saya tahan diri sebab alisha & aqilah belum tidur lagi... Alhamdulillah berjaya setakat ini.. hihii.. Esok saya story dekat u all hari pertama saya uruskan anak di sungai petani yer... (^_^)

Berbalik kepada tajuk, u all perasan tak, kadang2 apa yang kita cakap tu, terus je berlaku waktu tu jugak... Sebagai contoh, semalam, alisha berlari2 atas jalan tar... Saya cakap dekat alisha "Alisha, jangan lari atas jalan tar ni.. nanti jatuh jatuh, luka lutut tu..." Dengan takdir Tuhan, habis je saya cakap macam tu, tak sampai seminit... terus alisha terjatuh & lutut dia luka...!! So, u all nampak tak dekat sini, betapa kata2 kita ni memainkan peranan...

Itu baru saya cakap, Jangan berlari nanti terjatuh pun Tuhan dah "makbulkannya".. (yela, setiap yang keluar dari mulut kita kan doa) apatah lagi kalau kita ibu2 ni, marah anak2 dengan mengeluarkan perkataan yang tak elok.. Sebab tu kita harus pandai mengawal perasaan marah kita dari mengeluarkan perkataan yang tak elok... Moga kita dikurniakan kesabaran dalam membentuk anak2.. (",)

Antara cara saya tingkatkan kesabaran saya adalah saya lihat wajah anak2 bila anak2 saya tidur... saya selalu tengok muka mereka.. & selalu cakap yang saya pun pernah kecik seperti mereka... & dalam hati saya sentiasa tersemat yang saya nak jadi ibu yang baik untuk anak2.. Saya nak anak2 anggap saya ni bukan setakat ibu tapi jugak kawan baik yang mereka akan cari untuk bercerita segala masalah... Saya nak anak2 hormat saya bukan takutkan saya... 

Bagi saya berbeza takut & hormat ni.. HORMAT tu kiranya anak takkan lakukan sesuatu yang kita tak suka walaupun di belakang kita... tapi TAKUT pulak, anak takkan lakukan apa yang kita tak suka di depan kita tapi dibelakang kita tak mustahil mereka lakukannya... bagi mereka, kita tak nampak.. so, apa mereka nak takutkan... That's y saya cakap, saya nak anak2 hormat bukan takutkan saya.. (^_^)

P/s : Nanti saya terjah u all yer... Aqilah dah terjaga la pulak.. (^_^)


Betapa kata2 memainkan peranan

{ 61 comments.. read them below or add one }

- AZIE - - AZIE - December 10, 2012
betul mcm nie, dgn anak2 buah jgk sy ajarkan diorg hormat pd sy..bukan takut..
Mimie Mimie December 10, 2012
betul tuh kak sokong
UmmiAbi UmmiAbi December 10, 2012
Memang cmtu kn..?Ummi pun selalu terkena... So, ummi sllu ingatkn utk dri sndri jg.. Lau nk cakap, kne ckp yg positif... Yg negatif kena tukar jd positif.. Contohnya,jangan lari, budak bijak xsuka lari2...Kalau jatuh mesti sakit kaan... Awak nak sakit?Mesti xnak kan..? So,kt sini de positive word(doakan dia bijak) & psychology word(ingatkan dia yg jatuh tu sakit)... Pepun, mak ummi sllu pesan, sebelum ckp kena fikir..huhu
syawalsimpsons syawalsimpsons December 10, 2012
sue sangat suke cara ina mainkan peranan sebagai ibu...
Unknown Unknown December 10, 2012
mg kita semua para ibu bapa diberikan takat kesabaran yg tinggi
mujagirl92 mujagirl92 December 10, 2012
insya ALLAH kujaga perkataan yang keluar dari mulutku,, tq kak ina sebab sudi memperingatkan,, :'(
afiah_yaa afiah_yaa December 10, 2012
betul tu intan berlian...

p/s:nanti jgn lupa folow molow sya lak erk..
Unknown Unknown December 10, 2012
Takpe la Ina, ikut mana yang yg menyenangkan Ina untuk taip entry berapa byk sehari.

Sedey baca psl Alisha tak mkn nasi seharian tu. Mmg budak2 kalau dah main dia tak ingat mkn, kita yg kena alert sebenar nya.

Psl kata2 tu, mmg kena hati2. Walaupun Hakim sgtlah lasak sekarang tapi mamavouge sedaya upaya control dr tinggikan suara & marah dia :)
iietamalek iietamalek December 10, 2012
betul tu kak ina..kadangkadang ape yang kite cakap akan terjadi dgn sekelip mata..
Fiza Rahman Fiza Rahman December 10, 2012
Thanks for sharing ina. Setuju sangat2.
Unknown Unknown December 10, 2012
Kene tukar ayat..selalu jugak sebut camtu..tp bukan niat nak mendoakan..niat nak larang tp ayat serupa itu yg keluar dari muluy..haish..mase tu rase nak babat mulut 100 x
Unknown Unknown December 10, 2012
kata2 ibu tu doa kan...mmg best klu ibu jd kwn baik kita...alisha pun nnti mst akn anggap k.ina kwn baik dia.. :)
AtieYusof AtieYusof December 10, 2012
setuju 100%.. sy pun klu boleh nak anak hormat bukan Takut..
insyaAllah.. kita sama2 menjadi ibu yg baik ya...amin!..:)
Unknown Unknown December 10, 2012
kata2 itu satu doa.. sekejap je Allah makbulkan kan... emm kuasa Allah..doa ibu..
hajar hajar December 10, 2012
kata2 ibu umpama doa... selalu kita x sedar bila menuturkannye.... (mcm saya.... :( ... )
Wanieys a.k.a IbuQalief Wanieys a.k.a IbuQalief December 10, 2012
apa yg kita ckp n keluar dr mulut kita mmg satu doa...sbb tu percakapan kita kena jaga....nak didik anak mmg perlu kesabaran yg tinggi...moga kita semua dikurniakan kesabaran dalam mendidik anak2..In Shaa Allah

Unknown Unknown December 10, 2012
banyak cabaran sekarang dalam mendidik anak-anak zaman sekarang berbanding zaman dulu, zaman sekarang serba canggih kan intan semoga intan menjadi ibu yang baik
mama lynn mama lynn December 10, 2012
kadang2 kata-kata yg keluar dr mulut kita tu boleh jadi doa kan.. tp apa yg tjadi segalanya dengan kehendak Dia
dalisha dalisha December 10, 2012
ye betul tu.. setiap yg keluar dari mulut tu doa.. so jom amalkan cakap perkara-perkara yang baik saja.. Mudah-mudahan perkara yang akan berlaku pun baik-baik jugak :)
Cik Rose Cik Rose December 10, 2012
betul tu Kak Ina.. Sebab tu kita kena berhati hati kan.. dalam kita tak sedar, apa yang kita cakap tu boleh menjadi kenyataan...
syiela syiela December 10, 2012
betul tu kdg2 kita baru warning tapi dah jadi kat anak
Tie HT Tie HT December 10, 2012
as salam

betui ina, akak setuju sangat, nak nak doa ibu ni mustajab :)
N i e Z a N i e Z a December 10, 2012
tol tu ina..kdg2 scra x langsung apa yg kita ckp 1 doa utk anak2...
CeqGu CeqGu December 10, 2012
betul tu. Sebab tu sekarang ni kalau anak akak main panjat2 ke, akak cuba cool kan diri dulu. Pastu kalau larang pun akak takkan sebut 'nanti jatuh'.....alhamdulillah setakat ni ok. Sebelum ni memang sikit2 tegur anak mesti nak kata 'nanti jatuh' then lepas tu memang btl2 akan jatuh huhuhu.
QasehnyaRania QasehnyaRania December 10, 2012
dah smpai dah ..:D

selamat menjalani kehidupan normal kembali :D
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI December 10, 2012
sbb tu kata2 seorang ibu ibarat doa =)
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI December 10, 2012
This comment has been removed by a blog administrator.
QasehnyaRania QasehnyaRania December 10, 2012
This comment has been removed by a blog administrator.
Mizz ErMa Mizz ErMa December 10, 2012
ha ah, betul tu kak..takut dengan hormat mmg laen sgt2..semoga akak berjaya didik anak2 menjadi anak yang solehah..=)
Unknown Unknown December 10, 2012
betul tu ina...kate2 satu doa...kite kene berhati2 time bercakap dengan anak2...kawal perasaan..sy ni pon tau ckp je tp bile nak marah, main redah jugak...camner nak kontrol kan..
sHaRiNa eLyaNa sHaRiNa eLyaNa December 10, 2012
ya..ibu yg baik adalah bila anak memerlukan..ia akan jd kwn baik :)
zachflazz zachflazz December 10, 2012
ya Intan, berhati-hatilah dalam berkata-kata. setara doa, itu. semoga kita bersama bisa semakin berhati-hati.
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ December 10, 2012
salam kak ina..
hhuhu... btl tu kak...
cma skrg ni tgkh mndidik diri & emosi..
byk cma belajar dr akak.. :)
ida =) ida =) December 10, 2012
betul tu.... saya pun nak sangat jadi kawan baik adam. biar lain jantina, saya harap adam boleh share segalanya dengan saya :)

-- itulah yang saya cuba lakukan
NORSHAHFEZA HAMSAN NORSHAHFEZA HAMSAN December 10, 2012
betul tu, kate2 tu sbagai doa kan kak,,sbbtu kene ckp yg baik2 heheh lgi2 utk anak,,=) saye pon nk jadikan adik2 saye sbagai kawan baik, barulah kami rapat,,
Si Matatajam Si Matatajam December 10, 2012
Betoi tu..M pun sama nak anak hormatkan M bukan takut.. Sememangnya kata2 kita ni umpama doa kan Ina.,hmmm nice sharing..
nanieydotcom nanieydotcom December 10, 2012
Betul tu kak ina. Hormat yg penting bukan nk kasik anak takut :)
Unknown Unknown December 10, 2012
asih seronok nyee ade mak cm akk =)
Miss N™ Miss N™ December 11, 2012
sebab itu kita kena pandai kawal perasaan dan kata-katakan..

selalunya tgh marah, sukar untuk kawal perasaan...
nadia farahida nadia farahida December 11, 2012
salam kak Noorzarina! :)
first time nadia singgah sini. alang2 nadia terus follow akak ye. sebab pulak nadia baca kisah akak ni. kadang2 masa selalu mencemburui kita kan. :)
sal ya sal ya December 11, 2012
memang la ina. kadang2 berfikir panjang nak ckp. tak cakap nanti jatuh lg susah. biar jatuh masa kita ada dan tgk senang.
sal ya sal ya December 11, 2012
done Sunway, Nespray & Ayam Brand.
Deq's Qienz Deq's Qienz December 11, 2012
itu la org vkp doa ibu cepat dmakbulkan..
Riena Haiqal Riena Haiqal December 11, 2012
kata2 kita satu doa buat anak2 kita.. jadi pengajaran dia adalah berikan la kata2 yang baik utk anak2 kita
adianiez AIDA adianiez AIDA December 11, 2012
aida memang skang jadi besfren dgn nurin & syuhada. memang tu yg aida nak diorang anggap. ibu saya, besfren saya :-)
Nora Karim Nora Karim December 11, 2012
betul ina... jgn bg anak2 takutkan kita... biar mereka hormat kita...
SumeSakan SumeSakan December 11, 2012
Yup sgt stuju..klu takut time kita ada ajelah terkawal..time kita x dak hoorayyy...kan?
eija_sweetmama eija_sweetmama December 11, 2012
betul setuju sgt dgn kata2 ina ni, kena belajar byk kontrol amarah terhadap anak2..
kurus kurus December 11, 2012
ye kata2 tuu satu doa..
kadang2 akk perasan ... bila nak cakap tuu akak cuba terbalikkan kata2 akak tuu ..
kalau sedar lah .. kadnag2 tu x sempat juga .. kuar juga ..
dah , bila jadi .. hurmm baru sedar , kata2 ibu tuu satu doa yg kuat rupenya .. ;)
Unknown Unknown December 12, 2012
yela, memang kata kata memainkan peranan. takut sungguh diri ini. aww. hihi
Shida Radzuan Shida Radzuan December 12, 2012
budak2 skg kak haihh..se nk fengsan jga huhuhu^^ lg2 ank2 buah saya..
Unknown Unknown December 12, 2012
betul tu ina..moga akak juga dikurniakan kesabaran yg tinggi dlm mendidik anak2 ni
ayut ayut December 12, 2012
mmg beza takut gan hormat ni..nk dptkn hormat tak semudah kata...hope akak berjaya dgn impian akak yer :)
emma emma December 12, 2012
betul tu kak ina, kite sbgai ibu ni kena jaga ngan stiap pkataan yg kua dr mulut. Tp kdg2 ade jgk tlepas. B'untung sgt dpt kenal ngan kak ina walopn hny di alam maya. Sbb byk info ttg mngurus kan ank dlm blog akk ni..
Puan Kutu Puan Kutu December 12, 2012
benarlah setiap kata tu merupakan doa..semoa kita diberi kesabaran yg lebih dlm mendidik anak..:)
Dayang Deno Dayang Deno December 14, 2012
biasa mmg mcm tu kan.. kalau anak buah deno tu duk main panjat2 .. kakngah dah larang takut jatuh, tak sampai seminit bammm jatuh..
aziazib aziazib December 16, 2012
betul tu.. kata2 ibu satu doa
mummyrinazone beauty mummyrinazone beauty December 18, 2012
merahpun selalu nurul cakap "baik2 pegang air nnt tumpah..tup2 mmg tumpah pastuh=)