Dah besar rupanya anak saya ni.. (^_^)

Saya ni kadang2 rasa terharu dengan Alisha pun ada.. Yela, kadang2 tu dia macam paham betoi dengan kata2 saya selama ni.. Kadang2 tu rasa macam "Dah besar rupanya anak saya ni"... hihi.. Nak cerita pun tak reti... bagi contoh lagi senang paham kan.. (",)

Macam semalam... Alisha nak tengok video dekat komputer tapi masalahnya, saya bukak bukak yang ni dia tak nak, bukak yang tu dia taknak.. last2 dia terus menangis & baring atas lantai... Saya pulak time tu, dah la dengan mengantuknya.. dengan tak laratnya tapi si budak kecik ni boleh pulak pergi nangis... saja nak uji kesabaran saya lah tu... (",)

Tapi macam biasalah... saya takda nak tengking2 or pukul2.. cuma saya cakap "Alisha, DIAM" tapi nada saya sebut diam tu bukanlah nada yang lemah gemalai yer tapi nada yang keras... dengan kata lain sebutan DIAM tu, saya TEKANKAN sikit... volume suara tetap slow macam biasa cuma sebutan keras... (tak tahulah u all paham or tak... hihii)...

2 3 kali saya sebut macam tu, dari Alisha menangis yang tak hengat dunia tu, terus je beransur2 slow & diam... lepas tu saya ambik dia letak atas riba saya sambil saya usap rambut dia + kiss, saya cakap "Alisha budak baik.. kenapa nak menangis?.. Bukan ada sesiapa pun buat dekat Alisha.. Alisha sayang ibu kan.."... (peluk + cium + "berkata2 @ bagi nasihat @ psiko" adalah perkara yang saya akan lakukan setiap hari dekat alisha).. (",)

So, apa yang buat saya terharu adalah bila saya cakap DIAM, Alisha terus diam.. dia takda nak lagi berteriak kuat2.. hihi.. Kiranya, Alisha pahamlah apa yang saya selalu nasihat @ psiko dia selama ni... kiranya macam tengah2 menangis tu tiba2 Alisha ter'flashback' baliklah apa yang saya cakap selama ni.. hihii... Lagi satu dia tahu, dalam kelembutan ibu dia terselit ketegasan... (",)

Ohya, memang setiap kali Alisha buat sesuatu yang "memenatkan" saya, saya akan cakap "Alisha budak baik, jangan buat bla bla bla.."... Yela, orang cakap, setiap yang keluar dari mulut kita, lebih2 lagi seorang ibu adalah satu doa... so, secara tak langsung, saya doakan Alisha jadi budak baiklah kan... hihii... Kesimpulannya, Alisha dah besar & dah boleh jadi kakak... hahahh *tiba2... hihiii (",)

P/s : Kalau datang angin kus2 dia.. menangis tak hengat jugak... hehheh


Dah besar rupanya anak saya ni.. (^_^)

{ 32 comments.. read them below or add one }

izz iizza izz iizza August 02, 2012
betul..betull.kata-kata yg baik dari mulut ibu adalah doa buat anak-anak..
syawalsimpsons syawalsimpsons August 02, 2012
SUE PON SELALOO CAKAP GITU KAT SYAWAL...LAMA DIER PANDANG...KIKIKI...PASTU YANG SWEET BILA DIER DUA2 TANGAN YANG TECIK TU DI LETAK KAT PIPI KITER PASTU CIUM...SO SWEET..KENGKADANG DI LAGA2NYER HIDUNG DIER NGAN HIDUNG SUE n PASTU DIER TGK SUE GELAK..DIER PON GELAK
Unknown Unknown August 02, 2012
hihi..budak2 mmg camtu,...saya sll biarkan jer dia menangis..lepaskan perasaan dia..bila dia tengok saya bt tak tahu jer..dia sendiri akan datang peluk..cakap cam tak ada apa2 berlaku tadi..hihihi...saja dia tunjuk perasaan jer..
Unknown Unknown August 02, 2012
sst yg kuar dr mulut seorg yg bergelar ibu itu adalah doa..so kena guna perkataan yg baik2 jer....
Wanieys a.k.a IbuQalief Wanieys a.k.a IbuQalief August 02, 2012
alisha kan dh nak jd kakak mestilah di phm apa yg ibu ckp kan hihihi...gud gir alisha....tapi betul gak kdg2 nangis mau tak ingat donia sm cam qalief hahaaaa

p/s :- kak ina wani print jer senang tepek atas kad raya x tulis tgn pun segan hahaaa..gpun tulisan wani pun xelok gak hahha
- AZIE - - AZIE - August 02, 2012
dh nak jadi kakak dh kan
duniaanita74.blogspot.com duniaanita74.blogspot.com August 02, 2012
kalu arisya sekarang kuat sangat mengajuk...pantang salah sikit...suka gaduh dengan abg...suka buli abg aqilnya..nasib baik abg jenis tak buat adik balik...
Dylla Abas Dylla Abas August 02, 2012
alololo...baiknya Alisha ni..bagus la..boleh jadi contoh yg baik untuk bakal adik dia nnt kan :)
emma emma August 02, 2012
Bijak nye Alisha..
Tp betul kan Intan, kalo dah datang ragam diorang tu mmg betul2 mnguji kesabaran... sabo jela..
Unknown Unknown August 02, 2012
memang dah besa pun..hihi
dah masuk 2 tahun kan..

Hakim skang pun mamavogue selalu berckp ngan dia. especially time anta ke umah pengasuh, kalau dia meragam mamavogue peluk dan bgtau dia 'mama gi keja cari rezeki, nnt ptg mama balik'. walaupun dia still sedey tapi rela je masuk umah pengasuh..
Unknown Unknown August 02, 2012
Bagusnya Alisha :) hee.
zachflazz zachflazz August 02, 2012
sudah bertambah wawasan emosionalnya. sudah besar dia, tambah berperasaan. jadi, mamanya harus semakin berjaga perasaannya kan, hehe..
ecadwinkyasha ecadwinkyasha August 02, 2012
xlama lagi dia nak 2thn kan kak?.hehehe
Cikgu Ma Cikgu Ma August 02, 2012
seronok kan tgk anak membesar dpn mata =)
Salina Mat Isa Salina Mat Isa August 02, 2012
Alisha dh besar..dh paham..
Cik Rose Cik Rose August 02, 2012
bagus kalau macam tu.. nanti ada adik, tak meragam sangat kan..
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ August 02, 2012
alhamdulillah...teliti akak memujuk alisha..huhuh.. cma dgn dua2 berkelahi kat umah ni mmg betul2 kena sabar dan menegur anak2 dgn betul..
Kakzakie Purvit Kakzakie Purvit August 02, 2012
Alisha memang dah besar sebab tak lama lagi nak jadi kakak kan hihi..

Bagus cara Intan jgn tengking-tengking tak tentu pasal nanti anak pun tak hormat.
Izan Ishak Izan Ishak August 02, 2012
baguslah alisha... mudah dengar cakap ibu. mmg dah ready jadi kakak ni...
iEdA iEdA August 02, 2012
alisha dh makin bijak dan paham dgn keadaan sekeliling :)
Miss N™ Miss N™ August 02, 2012
pandai alisha.. dah faham cakap ibu.. kira oklah kan..:)
Myra Jay Myra Jay August 02, 2012
Betul tu, budak2 ni mudah faham dan dapat mengingat dengan baik setiap kata2 yang keluar dari kita2 ni:)
Nurul Husna Mohd Hassan Nurul Husna Mohd Hassan August 02, 2012
alisha budak baik. mesti dia dengar cakap ibu dia :)
Unknown Unknown August 02, 2012
biasalah anak2 nie.. kdg2 mmg dia fhm tp saje2 buat x fhm.. nk ngade2 ngan mak ayah.. :)
Unknown Unknown August 02, 2012
hehehe alisha o alisha.. mmg budak baik..dia dah paham apa yang akak cakap selama ni..cuma dia tak reti cakap je..heee
 Aisy Nasiha Aisy Nasiha August 02, 2012
Alisha budak bijak tul...senang la ibu jaga ni..
Si Matatajam Si Matatajam August 03, 2012
Kadang2 M pun tertengking gak kat Khalish tu bila dia wat perangai yang dasat time kita ni penat sanga..Tp lps tu peluk dan nasihat dia bagi cool down..
9n0L4 9n0L4 August 03, 2012
betul. doa ibu ni takde hijabnya. baik doa. baik lah anak. ;)
sal ya sal ya August 03, 2012
ank ni macm2 ragam. sabar je la.
Puan Kutu Puan Kutu August 05, 2012
betul tu stiap perkataan ibu utk anak tu adalah doa,tp tahap kesabaran sy nie tak berapa tggi.selalu gak jadik tarzan.huhu
Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P August 07, 2012
Insyaallah anak2 ni kalau kita berlembut, dia pun faham.. kalau kita keras, melawan la dia.