Cara saya jaga luka jahit selepas bersalin

Sebelum ni saya dah cerita pasal teknik meneran & pengalaman saya kena jahit, hari ni nak cerita pulak pasal penjagaan luka kena jahit tu... Tapi sebelum tu kan u all, lepas kena jahit tu kan, saya selalu jugak duk tengok tempat kena jahit tu.. hihii.. bukan apa, duk intai kot2 benang terbukak semula.. hahhah... biasalah, takut punya pasal.. hihii... Sebab takut kena jahit semulalah saya jaga betoi2... hehheh.. Ohya, ketika saya nak balik dari hospital ke rumah, kalau my dear drive & ada bonggol, time tu pun aset sakit tau.. sampai saya suruh my dear bawak kereta slow je... hahha

Bidan ada bagitahu saya, jika kita nak cuci aset kita tu, guna air suam... Macam saya, saya memang guna air suam + air rebusan asam keping... Saya tak pasti samada maklong saya yang bagitahu or arwah opah saya yang bagitahu pasal air rebusan asam keping ni.. Katanya, jika cuci dengan air rebusan asam keping, luka tu cepat baik.. Emmm saya tak pasti luka saya tu cepat baik or tak sebab saya ni selagi tak cukup 40 hari berpantang selagi tu saya duk jalan berkepit je... tak nak ambik risiko kena jaht lagi hokay.. hehehhehhe

Setiap kali mandi, saya akan cuci aset saya dengan air rebusan asam keping... bila time saya rasa nak terberak ke terkencing ke, saya akan cuci dengan air suam... Ianya berlaku selama 40 hari ketika berpantang tu la.. Ohya, mandi pun, saya mandi air suam tau.. takdanya nak mandi2 air paip tu.. sejuk tu.. kembang urat saya nanti.. hehehh... Cara duduk pun kene jaga... saya takda nak duduk bersila bagai tu yer.. saya duduk bersimpuh tapi lagi elok duduk kaki kita lurus ke depan.. Bab berjalan pulak, time tu memang saya sentiasa berkepit sampai habis pantang... tak kisah luka tu dah baik or tak tapi tetap maintain berkepit.. hihii.. Selain tu jugak, boleh dikatakan hari2 saya makan ikan haruan... tak kiralah haruan masak apa.. janji haruan.. time ni, my dear & my dad mulalah duk sibuk order ikan haruan.. hihi.. Lagi satu, saya tak makan benda2 yang agak2 boleh sebabkan aset kita tu gatal.. macam telur ke.. yela, kalau gatal... macamana nak garu... hihii

Haa nak bagitahu u all jugak... benang yang jahit luka kita tu akan tercabut sendiri tau.. mula2 tu, saya punya panik kenapa benang ni tercabut kan.. dia jadi reput... hahahha.. macam poyo je saya ni.. punya takut kena jahit.. hihi... Off courselah benang tu akan mereputkan.. hihii... Tapi saya berpeluanglah untuk pegang benang yang reput tu... ada orang yang saya tanya, takda pulak perasan yang benang mereka dah tercabut (",)

Ini cara saya jaga tau.. lain orang maybe berbeza tapi ada orang siap boleh duduk bersila bagai lagi walau baru bersalin.. maybe dia tak sakit kot... (",) Nak selit sikit dekat sini, arwah opah saya pesan.. "Time berpantang, berpantang betoi2.. kesan dia, tua nanti baru nampak.. sakit sana sakit sini..".. (tiba2 rasa menyesal sebab tak ambik berat @ tak sumbat dalam otak segala pesanan arwah opah saya pasal berpantang.. so, tahun ni berpantang tanpa dapat petua dari arwah lagi..)

P/s : Selama 40 hari saya berpantang, selama tu jugak saya tak keluar rumah suka2.. hanya 2 kali keluar pergi hospital & klinik sebab alisha kena kuning...



Cara saya jaga luka jahit selepas bersalin

{ 81 comments.. read them below or add one }

emma emma August 08, 2012
Agknye mmg ptua org perak kn cuci luka ngn air rebusan asam keping ni, sb kakak ipar pn org perak, kebetulan plk time bsalin hari tu due date ktorg hampir sm, cume beza 3 hari je. Die yg ajar sy cuci luka pakai air rebusan asam keping tu, tp sy x buat sb takut pedih, nk tgk pn takut huhu.. Sy cuci dgn air suam je n letak minyak gamat.

Benang tu plk sy x sdr bile die tcabut.. hehe..
syawalsimpsons syawalsimpsons August 08, 2012
sue pon tak kuar umah 44hari tu..juz G hospital sebab syawal kn admit kuning...N klinik check up sebulan..mmg kena jg time pantang ni...
CtAyue CtAyue August 08, 2012
seronoknya dgr org dpt bersalin secara normal.. tp sy bersalin scr caesaran..terang2 nmpk parut panjang tu..hrpnya sy kalau anak kedua dptlah bersalin scr normal.nk jgk rs pengalaman tu dan pengalaman cara berpantangnya.. sukalah tips dari ina ni, thanks share.. :)
Wanieys a.k.a IbuQalief Wanieys a.k.a IbuQalief August 08, 2012
a'a betul bab cuci tu guna air suam + air rebusan asam keping...tok wani yg suruh tu....lebih krg sama ja cr kita pantang kak ina hihihi...mak wani jg betul time wani ptg dulu hihihi
Mrs Velentine Mrs Velentine August 08, 2012
kalau sya pula cuci ngan air rebusan manjakani
nanieydotcom nanieydotcom August 08, 2012
40 hari mandi air suam.. waaa...
tp ada yg langgar and sudahnye diri sendiri yg merana.. :)


Slm 19 Ramadhan Kak Ina
Anum Shukri Anum Shukri August 08, 2012
Alhamdulullah..ina jga ya..
kalau akak dulu..memang cm ina gak..duduk bersimpuh..sampai berak pun duduk bersimpuh kalau x guna tandas duduk tu..akak buat cmtu sampai 100 hari tau..sbb takut..sama juga kita pantang untuk bersama sampai 100 hari gak..tp akak lenih jer hari nya sbb takut..huhuhu..
fieda fieda August 08, 2012
kak fieda basuh dgn air suam setiap kali ke tandas..lebih kurang jgk la mcm ina cara penjagaan tu..
Unknown Unknown August 08, 2012
hehe.. uyun dulu pon tak tau pasal benang reput tue sampai makcik yang tanya.. die pon bersalin selang seminggu dari uyun.. elok jer malam tue nampak benang tue..

uyun pon sama.. memang pantang 44 hari.. setiap hari mandi air suam dan rebusan daun apa tah.. pastue minum air kunyit, akar kayu.. ketat gaklah pantang kat rumah mak..

keluar pon hanya setakat pergi klinik, berurut dan balik rumah MIL..
Unknown Unknown August 08, 2012
memang nak jaga betul betul kan.. masa pregnant 1st tu saya main bubuh je sbb czer..tak reti nak jaga..org tua pun tak ada pengalaman..bentan gak la..tapi alhamdulillah luka cepat sembuh..yg second tu normal.. jaga lebih sikit..tapi bila balik rumah sendiri tak dapat nak disiplin.. tak dan nak menguruskan 2 orang budak tu..haihh..
haryati haryati August 08, 2012
btul berpantang biar betul2, yati alami 2kali berpantang yg berbeza, 1 c-zer dan 1 normal...c-zer lg susah cara pantang dia dr yg bersalin normal
Riena Haiqal Riena Haiqal August 08, 2012
betul tu.. masa saya berpantang pun, saya jaga jahitan tu 44 hari... selagi saya dalam pantang jalan pun kena sopan la jawapnya.. balik2 saya tgk jahitan tu sebab mak saya selalu pesan kena jaga jahitan tu takut nanti kalau terbuka, kena jahit lagi.. adui sapa tak takut kan.. hahahaha.. pengalaman pertama.. (^_^)
saya selalu cuci dengan air garam dan dettol.. tukang urut saya selalu pesan agar cuci guna air garam.. (^_^)
E'in E'in August 08, 2012
sgt berguna nie.. terima kasih sbb share.. :)
Ibu Yusuf Maryam Ibu Yusuf Maryam August 08, 2012
Wah disiplin betul pantang ibu alisya ni, bagus2x.. Ibu Yusuf dan maryam masa anak pertama je, anak ke dua dah pantang sendiri. Siap mop lantai bagai sebab masa tu Yusuf dl proses nak belajar ke tandas .. :D
izz iizza izz iizza August 08, 2012
air rebusan tu kalau tambah manjakani yg ditumbuk pun ok..

xpun pakai dettol pun ok..
Noor Atikah Ramli Noor Atikah Ramli August 08, 2012
banyaknye nk kena buat nnt bila dh beranak.hihihi..
nenot nenot August 08, 2012
erkkkk..ngilu tol bile bace..serammmm
Tie HT Tie HT August 08, 2012
bagus share kat sini..kadang2 ada org dia mals nak pantang2 ni kan :)
Miss N™ Miss N™ August 08, 2012
pernah dgr juga pasal air asam keping tu.

dan betul kata arwah opah akak, kalau berpantangmmg kena betul2..!

kesan dia bila tua. nur tgk kwn2 nur, dalam pantang pun boleh keluar lagi.. ish2..kita tgk naik takut, tapi diorg slamber je.
Miss N™ Miss N™ August 08, 2012
nur dah inbox fb akak... nanti tgk ye.. huhuh.
emma emma August 08, 2012
@Riena Haiqal xpedih ke cuci luka dgn air garam????
- AZIE - - AZIE - August 08, 2012
ag satu dgn air rebusan manjakani pun bagus, sbb ia mengecutkan rahim
ecadwinkyasha ecadwinkyasha August 08, 2012
ngeri lak baca ne.....teringin nak kawen,tapi xnak beranak boleh?..hahaha..

xpasal2 laki daku kawen dua.ngeee.padan muka.
ayut ayut August 08, 2012
fuhh..mmg berkepit je gini jawab ye :) takpe..ssh dulu nnt dh tua tak la sakit2 pastu ala2 awet muda.hehe
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ August 08, 2012
Btl tu kak..time berpantang ni mmg kena jaga betul2.. cma mase anak pertama tu je yg pantang cukup 40 ari..anak yg ke2 x dpt nk pantang betul2 sbb xde sape jaga .. minggu kedua je dah mula buat kerja sendiri.. huhuh..
sHaRiNa eLyaNa sHaRiNa eLyaNa August 08, 2012
mcm sram pla tgk komen2 smua..hehe..kak sha dia kena operate..xpndai jaga ada pernah 1x tu jahitan dia bernanah..terpaksa cuci kat ostpel ..
AZLA AZLA August 08, 2012
postingan yang sangat bagus dan bermanfaat ya sob
terima kasih
umiawadah umiawadah August 08, 2012
betul dah tu apa yang ina lakukan dalam berpantang...orang sekarang duk dalam aircond...pakai baju lengan pendek..panas katanya...mandi air suam bagus untuk urat2 kita...suruh duk berkepit tu biar molek aset tu...kena ikut petua orang dulu2...
Unknown Unknown August 08, 2012
takutnya..kita xkawin g..ahhaa.kita pun xberani nak tanya mak kita masa mengandungkan kita 5 orang dulu2..pengorbanan yang tidak terbalas..


kita tag mama alisya untuk join contest..kita buat iklan sekejap..maaflah bagi tahu kt sini.
~Cik Sweety~ ~Cik Sweety~ August 08, 2012
ngeri je rasa kak..mcm xnak beranak normal pun hadoo.. tapi kang tak merasa pula berpantang bagai ne kan..yela, kalo belah perut tu pantangnye lain kan..(eyh betul ke fakta ne).. haha..
Cikrosecute Cikrosecute August 08, 2012
petua orang dulu2 emang patut di ikuti...cr kalau pantang suka makan ikan haruan jugak ....
Unknown Unknown August 08, 2012
ooo baru tahu ni guna air rebusan asam keping..ok2 take note!

betul tu kak.. sekarang mmg kita tak rasa ape..tp bila kita dah tua nanti baru rasa sakit sana sini..tu sebab org tua2 kaya dgn pantang..dan itu sgt menjaga kita nanti
Unknown Unknown August 08, 2012
Ngeri pulak baca entry ni :D
aziazib aziazib August 08, 2012
sy pn mandi air suam tp xde la smpi 40 hari. berdisiplin btul intan ye..

psl asam keping tu baru tau, xrasa pedih ke?guna dettol pn ok kan...
Madam iEeDaZ Madam iEeDaZ August 09, 2012
Mmg betul tu, wajib guna air suam utk mencuci aset kite selama berpantang!:-)
Abang Karu Abang Karu August 09, 2012
Khasiat ikan haruan mmg bagus :)
A. Y. Indrayana A. Y. Indrayana August 09, 2012
Kunjungan BW. Hehe ....


Salam Blogger dari Indonesia ^ ^
Ardini Humaira Ardini Humaira August 09, 2012
thanks kak! dni akan praktikkannya.. tengah berdebar menunggu hari nak bersalin.. apatah lagi kena berpantang sendirian dengan asben.. sobsss
lizz lizz August 09, 2012
saya dalam pantang cuma basuh ngan air rebusan daun sireh tapi kekadang jer...mandi pulak ngan air daun aper tah semua mak yang buatkan memang 44 hari memang berpantang siap bertungku bagai penat tapi ikut jerla arahan org tua kan...
Nurul Husna Mohd Hassan Nurul Husna Mohd Hassan August 09, 2012
saya esok macam mana la, memang kena pantang betul2 ni, tak nak la sakit sana sini nanti.
Sheila Adziz Sheila Adziz August 09, 2012
erm... tips y bgs ni... akak xpernah bsalin normal, so leh try la... dl cesar, tp allhamdulillah x sakit sgt... agaknya doktor bg ubat tu kuat kot... x rasa apa sampai 40 hari... tp akak mmg jg takut kan... bila 30 hari p check up, rahim dah kecut n tept cesar pun dh sembuh... tu kat luar dalm xtau la kan... tp allhamdulillah mmg senang ceser...

kali ni akak tak mau dh kalau boleh nak bersalin normal, nak rasa macamana pulak bersalin normal kan... ceser budget pun tinggi klu bersalin kt swasta...
9n0L4 9n0L4 August 09, 2012
tulahhh mesti ade sbb kalau petua org tua ni. kite yg nak mudah kan. ;)
Salina Mat Isa Salina Mat Isa August 09, 2012
Saya basuh ngan air suam+rebusan manjakani, mmg dapat pegang benang tu yg dah tanggal sendiri..
msredcheesecake msredcheesecake August 09, 2012
samalah sy suka basuh ngan air suam, plus rendam dengan air garam...
Si Matatajam Si Matatajam August 09, 2012
Bila baca entry ni teringat plak pengalaman M masa kena jahit dulu..aduhhhhh ngilu rasanya
adyna AB adyna AB August 09, 2012
a'ah pantang kena jaga betul2 akak tak pakai dettol sebab misi cakap nanti benang cepat reput hehe..tapi memang kena pantang btl2 ;)
Hans Hanis Hans Hanis August 09, 2012
hehehe
baca sampai habis
lepas tu teringat dekat akak saya yang berpantang waktu anak sulung
bising mak saya berleter suruh dia ikut petua
hehehe
AnonymousAnonymous August 09, 2012
KA pown guna air suan dan cuci ngan air rebusan pucuk jambu batu hehehe
AnonymousAnonymous August 09, 2012
KA pown guna air suan dan cuci ngan air rebusan pucuk jambu batu hehehe
Cikgu Ma Cikgu Ma August 09, 2012
boleh baca jer...x kawen lg..hehe
sal ya sal ya August 09, 2012
masa azfar kurang sikit pantang sebab si kakaknya tak nak dengan abah. nak mandi dgn ibu. memang meraung la kalau dgn abah. adehhh...
insan_marhaen insan_marhaen August 09, 2012
Ooo..ade baby tecik ke...tahniah ye..
eita eita August 09, 2012
tak tahu menahu pasal ni..
bila dah baca baru tau...
kurus kurus August 09, 2012
bersalin normal memang kena jaga sgt2 pantang .. bagus kalau dpt kekalkan pantang sehingga 99 hari ;))
Shida Radzuan Shida Radzuan August 10, 2012
byk tol pgalman kakak2 kat atas ni shida baca amik pgalaman yer kakak2 :)
AnonymousAnonymous August 10, 2012
js tak perasan plak....maybe takde la berpantang cam IB kot...pantang pun biasa2 je...hihi
Nora Karim Nora Karim August 10, 2012
hehehe terkenang2 pulak masa berpantang dulu... bila baca entri ni... rasa teringin lak nak pregnant dan berpantang lagi... hehehe
ajumohit ajumohit August 10, 2012
Samalah Ina, Akak pun pakai air rebusan asam keping dan letak garam, pastu bertangas sendiri atas air panas, cepat keringnya
izla izla August 10, 2012
saya guna air suam gak untuk basuh. tapi tak guna air rebusan asam keping tu.
cuma ada doktor penah bagitau, air suam tu masukkan sedikit garam.
basuh guna air tersebut. untuk cepatkan luka sembuh.
Dylla Abas Dylla Abas August 10, 2012
wahhh..bagus petua ni..bleh guna nnt..insyaAllah..huhu :p
Fiza Rahman Fiza Rahman August 10, 2012
Samalah kita. Kekadang ngan air garam.
Fazita Ismail Fazita Ismail August 10, 2012
wahh bagus lah dia..memang betul2 berpntang lah..sy plak langsung tak berpantang..kononnya bersalin operate kan..smpai stokin n jamu pun tak makan..adoiii camaner tu ahha
Myra Jay Myra Jay August 10, 2012
Time pantang memang kena jaga betul2 kan, betul tu kita bukan rasa sekarang tapi akan rasa kemudiannya ;)
emarieys emarieys August 10, 2012
akak pula letak minyak gamat
Bonda_Haziq Bonda_Haziq August 11, 2012
wahh hebatnye! saya dlu mase besalinkan si haziq, memang brutal n ganazz..haha bukan ape, lps bsalin bleh pulak dok besila..mane tau..1st time.pastu lps seminggu benang tecabut .lekat kat panties.pedih la jugak..hehe.opah suruh makan ikan haruan goreng.ok la sikit.tp memang luka tu tekoyak lah.hihi ni anak kedua dh 38 weeks.due25hb ni.xtau la mcmana plak
Ruse Sulaiman Ruse Sulaiman August 11, 2012
Ngeri dgr ttg jahit tu.. ;) org dulu2 mmg jaga betul2.
Rozie Rozie August 12, 2012
ank first memang tgk... emmm misi suruh tgk... akk pun rasa dan pegang benang tu, memang mereput...air asam memang perlu... bagus untuk basuhan aset kita tu... selamt berpantang yer nanti...
Rozie Rozie August 12, 2012
kalau ada rasa gatal letak jer minyak nona roguy kad pad tu... rasa sejuk dan selesa ja..
QasehnyaRania QasehnyaRania August 13, 2012
thanks ina...nati boleh rujuk sini
org skrg ramai tak cukup 44hari dah siap berjalan sakan lagi..tambah2 yg operate ..siap g shopping lagi tau..
naik moto la,baawa keta la..huhu
kadang2 tanya juga..dorang cakap biasa je..emmmm..no komen la..

member2,adik ipar,sepupu,biras..
mummyrinazone beauty mummyrinazone beauty August 14, 2012
masa jait luka doc awal2 dah kata awaknie jenis tak makan pedas n herba sbb tuh kulit awak nipis sangat..so mmg kena jaga..nurul tak guna air suam guna air sejukjer sbb kulit tak bleh..n sapu kerap ubat kuning..alhamdulillah luka cepat baik.makan vitamin c n zink mmg cepat baik.1 minggu dah ok masa sofia tapi masa merah tak tahu nurul mcebok guna air suam n manjakanipun tak baik2 sebulan siap terbuka lagi jaitan walaupun jalan slow n duduk elok2...
lynn azlinawati lynn azlinawati January 04, 2013
saya guna air suam jer nurse yg dtg umah tak bagi cuci dengan air garam..masa dia nak cuci tangan nampak botol dettol kat tandas pun siap bagi warning jangan cuci guna dettol jadi saya just guna air suam jer la..
AnonymousAnonymous January 16, 2013
Sy pn gne air suam je...normal ke mommies sume kalu dua mgu je jhtan dh trtgl?? Siram2 tgk benang tue dh jth,time pegang xdela rase reput keras je lg...tue tanday jhtan terbuka ke ape..tp xrase sakit pn kalu jln..risau sgt,harap ade yg sudi bg pndapt..
IntaNBerliaN IntaNBerliaN January 16, 2013
@Tanpa Nama

Pada pandangan saya, ianya normal kot.. sebabnya, saya pernah je dgr org gtau 2 minggu dah baik luka dia..

tapi pe2 pun, awk try tgk luka jahitan tu, jika ianya tak terbuka, kira oklah tu...

InsyaAllah takda pe2 tu... :-)
Unknown Unknown February 06, 2013
Bg saya, saya cebok dgn air suam rebusan daun sireh dan manjakani. Luka saya alhamdulilah cepat baik. Lagi satu, tempat luka saya sapu dgn manjakani serbuk yg ditumbuk. Saya larutkan serbuk manjakani dgn air suam agak pekat sikit dan sapu atas jahitan. Alhamdulilah benang jahitan cepat tanggal sendiri. Ni pgalaman saya, cuma ada masalah sket dan nak tanya, mcmana nak hilangkan atau kurangkan rekahan diperut? Sbb saya bdn kecik, mengandung anak besar, ada rekahan2 tu yg risau.. :-(
AnonymousAnonymous June 21, 2013
Ape maksud jahitan tertanggal?? Jahitan pada kulit luar ke?? Sbb sy bru 1 time bersalin normal yg sblm ni czer..
IntaNBerliaN IntaNBerliaN July 12, 2013
@Tanpa Nama

yap, jahitan pada kulit luar tu.. yg lapisan atas :-)
IntaNBerliaN IntaNBerliaN July 12, 2013
@Ain Naza

bab rekahan ni saya pun xpasti.. tp maybe awk blh try tgk krim2 yg ada kat pasaran kot..
AnonymousAnonymous September 12, 2013
Sama... Anak pertama mak jaga, kedua tak berapa jaga sgt dah... :(
myiethmyieth January 30, 2014
sya cuci pkai daun jambu batu,dettol..sya tak cuci pkai air garam sbb doktor tak kasi nanti benang putus..tak brani plak nak try..tp banyak org pkai air garam kan sbb air garam memang b'kesan..haritu sya punya lah panik benang sya reput..ingat kan sya punya benang tu putus..dapat lah pegang benang yg dah reput tu..
Suhaila Suhaila July 08, 2015
Sy cuci pakai air suam cmpur garam kasar je..thwn sapu lotion kuning tu..cpt baik.kene lap bersih2