Kelengkapan bersalin @ berpantang sendiri

Firstly nak ucap terima kasih pada yang bertanya saya dah bersalin ke belum.. tak kiralah samada melalui wassap ke, telefon saya sendiri ke, tinggalkan komen ke... Jawapannya BELUM... baby ni tak puas lagi duk dalam rahim ibu dia ni haaa... (^_^)

Memandangkan kali ni saya akan berpantang sendiri, so, haruslah saya buat berbagai persiapan untuk bersalin or berpantang nanti kan... Semua barang saya dah sediakan, cuma tunggu baby je keluar.. pengalaman lepas lahirkan baby awal, tu yang kali ni buat persiapan awal...



Ni 2 botol AIR ZAM-ZAM... Air zam - zam ni sangatlah penting...!! Ia dapat membantu saya mempercepatkan bukaan rahim.. Yang dalam bekas air mineral tu, maklong saya bagi, air zam-zam baki maklong balik dari umrah dulu... manakala yang botol kecik tu, saya beli di kedai Istafa Sungai Petani @ kedai yang jual makanan dari negara arab sana...



Tilam nipis... tilam ni pun penting ni... penting untuk saya baring time berpantang nanti.. Eh, tilam yang warna biru dalam plastik tu tau... bukan tilam yang bersarung atas katil tu.... Tilam yang my dear beli ni tilam kekabu saiz queen, harga dia kalau tak silap RM70...



2 jenis TUNGKU... Satu tungku yang panjang & lagi satu tungku yang bulat... Yang panjang tu yang saya guna dari bersalinkan Alisha lagi... Ohya, nampak tak tungku panjang tu berbalut, tu balutan last saya ketika bertungku time bersalinkan Aqilah... malas nak bukak balutan... Ohya, time saya berpantang di kampung sebelum ni, biasanya lepas tungku tu dipanaskan, tungku tu akan ditempek dengan daun mengkudu & daun lengkuas terlebih dahulu, lepas tu baru balut dengan kain macam dalam gambar atas tu haaa...



Tapi disebabkan tahun ni kena berpantang sendiri, mana saya nak cari daun mengkudu & daun lengkuas tu kan.. so, saya beli SARUNG TUNGKU HERBA... Harga sarung ni RM45... Sarung ni agak tebal jugakla, InsyaAllah mampulah untuk menahan kepanasan tungku tu nanti... tunggu saya dah guna nanti, saya akan review dekat u all yer samada ok or tak SARUNG TUNGKU HERBA ni...



Kalau di kampung, senang je nak cari daun2 untuk mandian time dalam pantang nanti... tapi tu la, berpantang sendiri punya pasal kan, terpaksalah saya beli DAUN MANDIAN HERBA TRADISIONAL ni haa... Agak mahal jugak yer daun mandian ni... RM30 satu plastik.. time ni saya mulalah rasa betapa bertuahnya kalu menetap di kampung.... Alamakkkk baru teringat, bila saya dah beli DAUN MANDIAN HERBA ni, baru saya pergi dapatkan tukang urut tau... sekali bakal tukang urut saya tu akan sediakan segala daun2 untuk mandian saya time berpantang nanti... siap nak sediakan dalam tempoh berpantang yer... siap dengan ajar bertanggas lagi... mulalah rasa rugi RM30 hengget... hahaha...

Selain tu jugak, saya beli MINYAK BERUBAT HERBA untuk disapu or diurut di badan saya nanti... ia boleh jugak diguna untuk baby... Lagi satu PILIS, biasa kita guna pilis yang serbuk tu kan... Alaaa PILIS ni yang biasa ibu berpantang tempek dekat dahi tu haaa... tapi untuk kali ni saya beli PILIS ANUGERAH yang jenis air... rasanya macam ok sikitlah kot dari yang serbuk tu... ok yang saya maksudkan dari segi takdalah nak kotor2kan tempat or serbuk2 pilis akan terjatuh dekat baju ke or dekat mana2 je bila kering...



STOKIN... stokin ni penting untuk ibu berpantang... risau kot2 nanti masuk angin dalam badan ke apa ke kan... lagi pun rasa macam tak lengkap kalau berpantang tak pakai stokin...



ASAM KEPING, berlambak2 maklong saya bagi... nampak tak keuntungan duduk di kampung... kalau beli tak tahu berapa RM la kalau banyak camni... di kampung semuanya FREE... tanam & sendiri buat asam keping..!! Ni yang rasa dah tua2 nanti nak balik duduk di kampung je ni... Boleh berbakti pada tanah kata orang... anak cucu balik boleh makan macam2... macam abah saya buat sekarang ni... (^_^) Ohya, asam keping ni, tujuannya untuk basuh kita punya aset dekat bawah tu tau.... kiranya macam basuh aset bawah tu guna air rebusan asam keping... time mandi tu, saya basuh guna air rebusan asam keping ni la.... tapi time nak beyak or kucil biasa2 tu, saya just cuci dengan air suam je...



BUAH MANJAKANI... Manjakani ni saya guna untuk disapu dekat tempat jahitan aset bawah kita tu yer... masa saya dulu, saya guna buah manjakani ni dah lewat tau, tu pun puncanya saya punya tutt tu lambat baik... biasalah, orang baik langgar pantang... last2 saya sapu manjakani, alih2 tak sampai seminggu agaknya dah kering tempat luka tu... so, untuk kali ni, awai2 lagi saya kene sapu manjakani ni yer...

LADA HITAM tu pulak, bukan untuk disapu di mana2 yer... tapi LADA HITAM untuk dimakan dengan nasi panas2... kiranya lada hitam ni saya akan blend... bila dah makan tu, gaul je la dengan nasi & kepal nasi tu... Ohya, ikan bilis pun sama jugak yer... goreng ikan bilis tanpa minyak... kira ni macam menu kot2 terdesak sangat nak makan sementara tunggu my dear masak ke kan... so, saya kenalah makan nasi panas2 + lada hitam + ikan bilis....



KOTEX ni penting jugak ni.... nanti darah banyak keluar... kalau 2 3 paket ni, sekejap je habis ni haa... untuk permulaan je saya pakai yang guna tali, tu pun sebab nurse yang suruh... saya mana reti nak pakai yang tali2 camgini.... Time nurse pakaikan, bolehlah guna tali, time saya pakai sendiri, tempek kat seluar kecik je la... ekekkek...

BENGKUNG... Sehelai yang time guna ketika berpantangkan Alisha & Aqilah... tapi untuk kali ni, saya beli lagi satu extra... bukan pe, senang nanti boleh basuh satu guna satu... Maklumlah, nak berbengkung ni 24 jam selama 40 hari... kulit saya ni pulak jenis sensitif.. so, haruslah dibasuh bengkung tu... kalau tak badan jadi gatal2... Sebenarnya saya ada lagi satu bengkung, so, total 3 la... tapi yang lagi satu tu, tak jumpa cari pulak dah... haihhh... Cakap pasal bengkung ni, nanti saya akan sapu KAPUR MASAK + AIR LIMAU NIPIS di perut lepas tu baru ikat perut tu dengan bengkung... KAPUR MASAK + AIR LIMAU NIPIS NI DAPAT KEMPISKAN PERUT YANG BUNCIT TAU... Kalau u all yang tak berpantang pun, boleh je sapu benda alah ni di perut...

Tisu basah & mandian baby... Tisu basah time awal2 bersalin tu nak guna banyak tau... sebab baby beyak banyaaaaaaakkkkkk kali sangat....



Pakaian baby... Pakaian baby dalam kandungan ni, recycle yang Alisha & Aqilah je tau... cuma yang 3 pasang di bahagian depan tu je yang baru beli + barut ada 3 helai baru beli... yang lain semuanya yang lama.... Baju time Alisha & Aqilah tu, semuanya senada je warna... warna putih yang semua jantina boleh guna..



PAMPERS SAIZ NEW BORN... Pampers ni pun kena banyak jugak ni.... Sebab baby akan beyak banyaaakkkkkk lah kali sangat....



Dalam bungkusan plastik ni PASIR... Alaa macam pasir sungai tu haa... Pasir ni saya guna untuk tuam baby... Setiap tempat cara dia maybe berlainan... tapi untuk Alisha & Aqilah, memang tuam guna pasir... kalau tak silap saya, orang Terengganu yang guna pasir camni... tu time dulu2 la... time mak saya bersalinkan saya & adik2... time sekarang ni, maybe semuanya dah makin advanced... Cara nak guna, hanya panaskan pasir ni pastu balutlah pasir tu dalam kain... Ohya, kalau guna pasir ni, kepanasan dia tu tahan sangattttttttlah lama tau....



DAUN AKAR KAYU untuk dimandikan dekat baby yang KUNING.... tapi saya biasanya keluar dari wad, balik rumah terus je mandikan baby dengan air rebusan akar kayu ni.. Nanti saya buat entry lain pasal ni yer....



KAIN KOSONG WARNA PUTIH... Kain ni diguna untuk letak URI baby... maksud saya time nak tanam tu nanti la.... Saya beli semeter je, dekat NAGOYA... RM2.50 semeter kalau tak silap...



Alamakkk lupa pulak, EPHYRA pun tetap menjadi habuan saya time berpantang nanti yer... Dah nama pun saya jual EPHYRA, haruslah minum EPHYRA kan... nanti senang nak cerita bila orang tanya... InsyaAllAh EPHYRA ni dapat membantu MEMBERI TENAGA + MENAMBAHKAN SUSU BADAN ketika berpantang nanti...

Selain dari yang ada di atas, saya jugak dah beli pemanggang ajaib untuk memudahkan my dear masak untuk saya time berpantang nanti... Apa yang saya sertakan dalam entry ni yang saya teringat je la yer... maybe ada lagi yang saya tak tulis macam tilam baby tu semua...

Apa2 pun, doakan saya selamat bersalin yer u all... Moga baby yang bakal lahir ni sihat walafiat, cukup sifat & segalanya... TAK LUPA JUGAK SAYA MINTAK MAAF SEGALA SALAH SILAP TAK KIRA YANG DISENGAJAKAN ATAUPUN TAK...


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."

{ 34 comments.. read them below or add one }

Mrs Velentine Mrs Velentine August 19, 2014
alhamdulillah banyak dah persiapan
Asha Lya Asha Lya August 19, 2014
Byknya list klau la lya take tahu la plaak mcm mna klau da mgndung nak brsalin .moga smuanya d permudahkn ya insyallah amin
AnonymousAnonymous August 19, 2014
siap ada list dh , bagus2..
semoga di permudahkan ...

bj sejuk jgn lupe jgk , tkut angin msuk bdn
Unknown Unknown August 19, 2014
inshaAllah dah lengkap semua nampaknya . Doa banyak2 bagi khabar , tapi ada blog menyatakan bahawa bayi yang baru lahir tak berapa bagus jika kita upload gambarnya ke udara maya -internet.so cuba searh di internet yang memberi info hal tu ya..saya pun kurang arif sekadar berkongsi sesuatu yag baik untuk semua blogger
Masya Masya August 19, 2014
ni mmg betul² tunggu baby lahir je ni semuanya dah siap... moga dipermudahkan yer masa bersalin nanti...

iye ke mudah berbau nasi ayam masak dgn susu.. alhamdulillah sy masak hari tu ok jer... esoknya siap buat nasi ayam goreng kikiki sbb ada lbh...
IntaNBerliaN IntaNBerliaN August 19, 2014
@fazilzura

Ok, thanks ingatkan... :-) baju sejuk dah ada tapi lupa plak nak selit dekat entry ni.. hihi
IntaNBerliaN IntaNBerliaN August 19, 2014
@Etuza Ezawarna

terima kasih sangat2 bagi info ni... saya pun ada baca pasal ni... ;)
eima eima August 19, 2014
cukup lengkap ..alhamdulillah ...

semoga dipermudahkan bersalin ....
IntaNBerliaN IntaNBerliaN August 19, 2014
@Masya

InsyaAllah... terima kasih yana... :-)

btw, utk komen di entry awak tu... mksd saya, saya tak pernah letak susu cair dekat nasi ayam... yg saya mksudkan tu sebagai contoh nasi daging... maybe sbb nasi daging tu nak kne letak rempah + bahan2 dia pun lagi banyak dr nasi ayam... tu yg saya kata saya tak suka letak sbb cepat berbau... mksd saya, yang saya buat yer... maybe ada salah silap saya... saya tak maksudkan yg yana buat or org2 lain buat :-)

*sorry jika yana salah paham mksd saya
aziazib aziazib August 19, 2014
semoga dipermudahkan segalanya ye ina,. lepas ina kita pulak.. seram...
Unknown Unknown August 19, 2014
ingatkan ina dah bersalin..senyap je lama tak update blog..hihi...kira lengkap la tu persiapan..hihi...
Unknown Unknown August 19, 2014
Semoga dipermudahkan segalanya ya.
Unknown Unknown August 19, 2014
banyak list kak buat ya..moga2 bersalin dengan selamat ya kak..
Syamimi Saad Syamimi Saad August 19, 2014
asslmkm kak.. huaaaaaaaaa.. bnyknya.. saya takde semua tu sngt. rasanya bnyak lagi yang takde tu. segala bengkung, set berpantang pun belum cari lagi.. harap2 smpat la cari balik ipoh mnggu ni..
ayuzan ayuzan August 19, 2014
saya bookmark untuk rujukan kak
jamilahamzah jamilahamzah August 20, 2014
erm, dh lengkap dah... bagus2.. tp k.ja x heran sb ina mmg jenis teliti.. kl k.ja yg macam ni.. memang hebat la..hahaha..
shahdiana shahdiana August 20, 2014
bila tengok ina buat entry macam ni..barang2 baby & barang2 nak berpantang rasa exited sangat2..rasa macam nak baby jugak tau...hihihih...
apa pun semoga Allah permudahkan segalanya untuk ina & baby nanti ye...
sal ya sal ya August 20, 2014
Berpantang snd ni mmg lain skt. Byk bnd yg kena buat snd. Mcm Aus mmg husben kata nak kg sbb sblm ni pn dia masak jgk time pntg. Tp kbtln plk dia skt mmg kena uruskan diri snd la. Msk segala. Tp ok je. Alhamdulillah dipermudahkan. Ina pun hrpnya sama je.
Unknown Unknown August 20, 2014
la.. Blm lg ke baby tu nk keluar. Smga selamat brsalin.
Unknown Unknown August 20, 2014
la.. Blm lg ke baby tu nk keluar. Smga selamat brsalin.
Fiza Rahman Fiza Rahman August 21, 2014
Alhamdulillah. Dah siap semuanya. TUnggu baby keluar jer ni ☺
Unknown Unknown August 21, 2014
kalau jijah bersalin normal nanti boleh la guna pakai entry kak ni lebih2 lagi yg tungku2,manjakani tu
Mimie Mimie August 24, 2014
byk jugak persiapan kak ina dh buat...erm kak ina yg pad tuh why not kak ina try yg jenis herba punye...hrga mhk sket dr pad bese tp bagus tau kak.ina sbb selain mempercepatkan proses pengeringan jahitan kat bwh tuh,fgsi pad tuh kuarkan drh ketul atau nenek sy pgil drh meroyan...kalo keluar memg kuar seketul mcm tuh...mse pntaagkaa aina n auni memg sy gune pad herba nih...lpas tuh kak ina,kalo kak ina rajin boleh bersanggang. mksud berdanggang nih kak ina rendam serbuk teh dlm air panas..buat mse kak ina lpas mandi n sblm nk tido...cara dia rendam serbuk teh dlm baldi ngan air panas..wap akan naik..time tuh kak ina berkemban n baldi tuh kak ina buh dlm kain...ala mcm buat nasi tuttt tuh...wap tuh akan msuk melalui bwh kita..tujuan dia bg kesegaran dlm bdn,pecahkan lemak2 dlm bdn,segarkan bdn,kuarkan air air yg xdipeelukan dlm bdn..n yg pntg kita akn kurus n dpt brat bdn yg ideal...sy amlkan mse pantang auni..memg terbaik kak ina..nih petua nenek sy...die dh de pengalaman 30++ dlm bidaag perbidanan nih
syiffa sobri syiffa sobri October 15, 2014
Terima kasih atas info. Sangat membantu. ☺
Arinie Ghazali Arinie Ghazali November 22, 2014
Bestnya entri ni. Byk tips . Sangat membantu. Thanks
Unknown Unknown November 22, 2014
Saya anak kedua pon berpantang sendiri. Alhamdulillah, suami byk membantu.

Sekarang pon byk dah keperluan ntok ibu bersalin, mandian herba semua tu beli instant ja. hihih

Jemput singgah ke blog saya
www.husnanetwork.com
dan
www.dcerdas.blogspot.com
Lynd Lynd February 03, 2015
Adeh.. saya dah berdebar pulak sebab dah masuk fasa persiapan sikit2.
Unknown Unknown January 03, 2016
Kak tilam kekabu RM70 tu beli kat mana ye
Unknown Unknown January 03, 2016
Assalam sis.. boleh saya tahu di mana saya boleh dpt/ beli tungku & bengkung? Maksud saya kedai jamu ada jual tk?
Unknown Unknown January 03, 2016
Salam sis.. bleh saya tahu di mana bleh saya beli tungku & bengkung? Maksud saya kedai jamu atau?
IntaNBerliaN IntaNBerliaN January 05, 2016
@rozani khairon

tungku abah saya beli dekat kedai di kuala kangsar.. saya pun xpasti kedai apa...

yg bengkung tu, abah saya beli lebih kurang macam pasar pagila... tapi kedai jamu pun ada jugak
IntaNBerliaN IntaNBerliaN January 05, 2016
@Unknown

beli dekat parit buntar... tapi lepas saya beli yg ni, baru saya terjumpa rupanya dekat kedai yg jual karpet pun ada jugak jual tilam kekabu ni
puterikemasul.blogsport.com puterikemasul.blogsport.com June 07, 2017
alhamdulillah banyak ilmu manfaat yang dikongsi, terima kasih banyak