Kepala baby dah engaged, berat badan makin turun

Harini dah genap kandungan saya 38 minggu.. Semalam saya pergi checkup... tau tak, berat saya dah turun sekilo... minggu lepas 60kg, semalam dah jadi 59kg.. Nurse pun terkejut saya gtau turun... tapi tu la, boleh pulak saya terlupa nak tanya kalau berat turun apa yang berlaku... kalau di awal mengandung tu normallah kalau berat turunkan... yela, awal2 mengandungkan kita ada alahan so, makan pun tak berapa nak lalu sangat... ni saya ni tengah sarat... nampak makanan semua telan, tapi tak sangka plak berat boleh turun... U all tahu tak, kalau berat turun, apa yang berlaku ek?... ada apa2 effect ke ek?

Ohya, nurse jugak bagitahu yang KEPALA BABY DAH ENGAGED..Minggu lepas belum engaged, minggu ni dah engaged... so, saya dah kene bersedialah ni... bila2 masa je akan bersalin... Patutlah sekarang ni saya duk rasa baby menolak2 je dekat bawah tu haaa... perut pulak kerap je mengeras... sampai saya terpikir, maybe kepala baby dah engaged.. sekali tadi tanya nurse, betul yang kepala baby dah engaged... nampaknya sekarang saya dah mula tahu macamana rasa bila kepala baby dah engaged dengan belum engaged..

Lagi satu saya ada tanya jugak nurse, apa masalahnya jika pergerakan baby sehingga ke pukul 9 malam tak cukup 10 kali tapi lebih dari pukul 9 malam tu, baby tetap jugak bergerak... Nurse kata tak boleh macam tu... kalau jadi macam tu kena cepat2 pergi hospital sebabnya nak kenal pasti punca baby kurang gerak... takut baby lemas atau terbelit tali pusat... sebab tu pentingnya kira pergerakan baby, lebih2 lagi tengah sarat cam sekarang... Ok, ia dah buat saya rasa takut & akan kira pergerakan baby betoi2 dah, tak nak ngelat... haihhh....

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."
Kepala baby dah engaged, berat badan makin turun

{ 19 comments.. read them below or add one }

 Aisy Nasiha Aisy Nasiha August 14, 2014
semoga semuanya selamat ya ina.. memang tak lama dah tu nampaknya.. moga proses kelahiran ank ke tiga ni lebih mudah dan tiada masalah ya.. kami doakan utk ina dan baby baru ni//
skuterlady.blogspot.my skuterlady.blogspot.my August 14, 2014
kalo ikut pengalaman saya masa nak bersalin anak pertama dulu, nurse ada cakap gak bila berat badan kita menurun masa dah hujung2 kehamilan tu tandanya kita dah dekat2 nak bersalin.anytime je boleh deliver....
mila mila August 14, 2014
setahu sy kalo berat turun tu memang salah 1 tanda nak bsalin da sis..

masa sy pegnen dlu, biasa kiraan 10 tu dh cukup time tengahari, paling lewat pn kol 2..xpnh la xsmpi 10 sampai jam 9 tu..hehe..

semoga proses bsalin sis dipermudahkan ye :-)
Fiza Rahman Fiza Rahman August 14, 2014
Dah dkat dah tu. Smoga dipermudahkan.
Unknown Unknown August 14, 2014
hoho..dah tak lama dah tu..semoga semuanya selamat..

di akhir kehamilan kena alert bila baby tak gerak..byk kes baby terbelit tali pusat..dah ramai kenalan saya yang baby meninggal di usia kandungan sekarang..

take care yer..
Zai Zamree Zai Zamree August 14, 2014
Insyaallah moga smuanya slmt & baik2 sj
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI August 14, 2014
tunggu masa je ni ea kak..

moga semua dipermudahkan. aamiin.
Sheila Salim Sheila Salim August 14, 2014
Assalamualaikum kak intan. wahh dekat dah tu. tak sabar nak tengok adik baby. semoga dipermudahkan segalanya kak intan ~~~
Lya Akif Imtiyaz Lya Akif Imtiyaz August 14, 2014
Semoga segalanya dipermudahkan
Falsya Falsya August 14, 2014
tetibe falsya lak nebes..rase mcm baru je ina cite ina pregnant kan..cpt betul masa berlalu..

semoga dipermudahkan ye ina..semoga selamat ibu n baby..amin2..
lynndamya lynndamya August 14, 2014
Salam..haaaa owh rupa2nya...ade jugak kira-kira pergerakan bayi dalam kandungan ni ye kak? ish3 baru tahu!
puan.mila puan.mila August 14, 2014
semoga semuanya selamat ye kak..bestnya ank dh nak masuk 3 :)
Princess Feyqa Princess Feyqa August 14, 2014
sy dah 37minggu..berat bdn pun turun..tp kalau nampak makanan mmg bedal je hehe

due kita mcm dekat2 juga..semoga Allah permudahkan urusan kita insyaallah
Syamimi Saad Syamimi Saad August 14, 2014
Semoga dipermudahkn kak.. Sy pn bby suka mengeras2.. Tp xla setiap masa.. Ada masa2 nya je. Terasa berat je kt atas missV tu.. Pastu kerap rasa nk buang air..
Unknown Unknown August 14, 2014
x sabar nak tngk baby baru.
Unknown Unknown August 14, 2014
semoga dipermudahkan proses kelahiran ye kak..
eima eima August 14, 2014
good luck ina....semoga dipermudahkan
Mimie Mimie August 17, 2014
memg kne kire pergerakan baby betul betul kak.ina...dlu mse peknen kan aina,pernah gerakan xcukup...kne tahan wad