Masalah bila ibu mengandung berjalan jauh

Ketika hari raya hari raya baru2 ni, saya banyak berjalan tau... eh, bukan maksud saya berjalan kaki ke hulu ke hilir tu...maksud saya pergi beraya naik kereta tu haa... rumah yang dekat rumah yang jauh, semua pergi.. bila pergi beraya rumah jauh2, dah sah2la duduk dalam kereta lama kan... lagi satu pulak, mestilah saya nak kene riba Aqilah tido kan... selalu camni gak tapi takda apa2 masalah... cuma kali ni sebab tengah mengandung, tu yang timbul masalah agaknya...

Masa hari raya ke berapa ntah, adik beradik my dear termasuk kami semua pergi ke Chikus area Teluk Intan sebab nak pergi tengok anak sedara baru kami @ anak adik ipar... Perjalanan makan masa berjam2lah jugak kalau dari Parit Buntar kan... Dalam kereta, 2 orang anak solehah saya tu dah muntah tau.. habis baju semua kotor... kami ikut jalan kampung yang bengkang bengkok... maybe sebab tu dorang jadi pening agaknya.... dengan saya pun jadi pening dibuatnya.. terus spoil kan mood saya hari tu... yela, badan dah letih, kepala pun dah jadi peningkan... kami balik Parit Buntar pada hari yang sama jugak... pagi2 buta baru sampai Parit Buntar...

Nak dijadikan cerita, esoknya saya bangun tido, kaki saya dah bengkak2 @ sembab + tapak tangan saya pun bengkak @ sembab jugak... Dahla saya terlupa tanggalkan cincin... U all bayanglah punya susah saya nak buang cincin di jari tu haaa.. mana taknya, jari tiba2 menjadi lebih besar dari cincin... jenuh saya letak sabun tanggalkan cincin... Cincin lain boleh tanggal tapi satu cincin yang tak lepas untuk tanggal... dahlah kulit yang dekat sendi jari saya tu banyak sangat terlebihnya... lagi susahla nak tanggalkan... terpaksalah saya biarkan jari saya tu kembali kepada asal...

Dalam hati risau jugak kot2 bengkak tu tak mau surut... habislah jari saya jawabnya... sambil2 saya duduk mengadap TV, sambil2 tu duk berdoa jugak dalam hati moga bengkak tu kecut... hehehh.... memang ada nurse bagitahu masa pregnantkan Alisha pasal pakai barang kemas ni... tapi tu la, selama ni tak pernah jadi apa2 masalah... Alhamdulillah saya bukan jenis kaki bengkak @ sembab time mengandung... cuma tu la, kali ni buat pertama kalinya jauh skit kami beraya sampai ke Teluk Intan.. mak buyung ni kira duduk setempat je la kan dalam kereta.. tak bergerak2... mulalah timbul masalah...

Apa2 pun Alhamdulillah... cincin tu dapat ditanggalkan jugak akhirnya sebab bengkak @ sembab di kaki & tangan saya tu dah hilang pada hari yang sama jugak... Lagi satu Alhamdulillah jugak, kaki & tangan saya dah tak bengkak or sembab sampai ke hari ni...

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."  
Masalah bila ibu mengandung berjalan jauh

{ 14 comments.. read them below or add one }

nur anis nur anis August 13, 2014
raya hari tu pun habis kaki tangan saya sembap dan bengkak kak..seronok sangat raya ke sana ke mari. cin pun saya dah tanggal siap-siap ni..
Unknown Unknown August 13, 2014
betul..kalau ibu preggy jalan jauh..duduk aje lam keta memang kaki akan sembab..saya pon pernah dulu..balik dari kl terus masuk wad..sebab kaki sembab..mase tu plak dekat sgt dah ngan tarikh due..doktor tahan wad terus...haha..
AnonymousAnonymous August 13, 2014
alhamdulillah bngkak dh surut. Sbb tu doktor pn sarankn ibu mngandng banyk brjalan.

Tifaanvar
syawalsimpsons syawalsimpsons August 13, 2014
sue penah sekali kaki sembab ni..mmg sedey je tgk kaki tangan tu haa
lynndamya lynndamya August 13, 2014
Owhh baru sy tahu, waktu pregnant boleh efek bengkak2 sembab camtu...
Mrs Velentine Mrs Velentine August 13, 2014
mv pun tak suka jalan jauh time pregnnt sebab sakit pinggang
Unknown Unknown August 13, 2014
bila dah sarat ni mmg macam2 hal.. semoga semuanya berjalan lancar sampai masa bersalin..
Myra Jay Myra Jay August 13, 2014
Alhamdulillah nasib baik dah surut..
Dapat bayangkan betapa seksanya nak keluarkan cincin tu..
Myra pun sendi gemoks..hehee
Maria Firdz Maria Firdz August 13, 2014
Hehe... Mmg dh.. Smngat raya tu lebih kot bila prggy..
Syamimi Saad Syamimi Saad August 13, 2014
saya start raya haritu cabut cincin yang dah dipakai sejak tahun 2008 lagi. sebab tetiba terasa ketat. takut nanti terlupa nak buka, jari bengkak..
Unknown Unknown August 13, 2014
alahai siannya kak.. banyak tekanan kot tu kan.. nasib tak melarat
Fiza Rahman Fiza Rahman August 14, 2014
Iyer lah tu kot sbb jalan jauh. Macam saya banyak berjalan kaki sebelum bersalin tu. Tawaf KLCC pastu gi Jusco plak. Esoknya terus bersalin.
Sheila Salim Sheila Salim August 14, 2014
Assalamualaikum kak intan, jauhnya berjalan. mujur cepat surut bengkak dan sembapnya. alhamdullilah. jaga diri baik2 ye kak ~~~
Mimie Mimie August 17, 2014
xsgka lak sampai jd sembab mcm tuh