Aqilah cirit birit bercampur darah & lendir !!!!!

AMARAN : ENTRY INI ADA GAMBAR NAJIS

Ya Allah Ya Tuhanku.. terasa berat ujian yang sedang aku pikul sekarang. Apa2 pun aku tetap redha dengan ujian ini, cuma aku mohon berikan aku kekuatan untuk tempuhinya. Sesungguhnya setiap ujian pasti ada sebab.. sesungguhnya setiap ujian pasti ada hikmah.. Tuhan menguji sebab Tuhan ingat dekat kita, Tuhan menguji sebab Tuhan sayangkan kita. Duhai hati, janganlah bersedih belajar kuatkan diri demi anak2!!


Emmmm saya sedih + stress sangat sekarang ni. Due date saya hari Jumaat ni tapi kepala saya ni dah tak pikir dah pasal tu... tumpuan saya lebih kepada risaukan Aqilah!! Aqilah start cirit birit dari hari khamis. time tu disertai dengan demam + muntah. Sekarang ni muntah dah takda, demam semakin kebah tapi cirit masih lagi ada, malah nampak macam makin teruk. Petang semalam NAJIS AQILAH DAH BERCAMPUR DARAH..!!!


Petang tu jugak kami ke klinik lagi sekali, klinik sama yang kami pergi mula2 tu tapi bila sampai sana, kami diberi surat untuk di refer ke hospital sultan abdul halim... Dipendekkan cerita, doktor bagi kami ubat antibiotik dll untuk diberi kepada Aqilah.. Doktor cakap Aqilah ni masih lagi dalam kategori ok sebab masih boleh makan + bibir pun takdalah kering lagi... cuma doktor suruh pantau jika masih berlarutan or darah semakin banyak, kami kene bawak semula Aqilah ke hospital...

Aqilah seorang yang aktif... tapi bila camni, dia hanya terbaring... sekarang ni pulak, dia hanya nak dengan saya je.. U all bayanglah camna perasaan saya sekarang yang bila2 masa je akan bersalin... Saya sangat2 susah hati..!! Saya tahu perasaan saya ni sangat2 tak elok untuk diri saya & kandungan saya sekarang ni.. tapi tu la, takda ibu2 yang tak risau bila tengok anaknya hanya baring je.. lemah... main pun tak nak... cuma maybe saya lebih istimewa sebab diuji dengan ujian macam ni di saat saya hampir bersalin...

Kalaulah masa ni boleh diputar, ingin rasanya saya putar kepada usia kandungan saya ni belum cukup 36 minggu, supaya saya tak perlu risaukan tentang diri saya yang akan bersalin.. saya boleh fokus pada Aqilah je... Tapi tu la, itu hanya kalau................. sesungguhnya apa yang terjadi adalah perancangan yang terbaik yang telah Tuhan aturkan... Tuhan takkan uji melebihi dari kemampuan kita... tapi tu la u all, saya rasa sedih sangat.... di saat anak saya yang tengah tidur sekarang ni, saya rasa sayu... saya rasa saya macam memerlukan seseorang untuk menaikkan semangat saya kembali... memerlukan seseorang untuk saya peluk & menangis sambil mendengar rintihan hati saya....

Ya Allah Ya Tuhanku... Yang Maha Pengasih Maha Penyayang... kau sembuhkanlah Aqilah.. kurniakanlah aku kekuatan untuk hadapi dugaan ini...

U all ada tak apa2 PETUA untuk hilangkan cirit birit Aqilah ni yer?


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."

{ 24 comments.. read them below or add one }

Sheila Salim Sheila Salim August 25, 2014
Assalamualaikum kak intan. Masyallah. kesiannya Aqilah. semoga cepat sihat ye nak... semoga takda apa2 penyakit pada anak kak intan. semoga Allah mempermudahkan segala urusan kak intan sekeluarga. amin... take care kak.
azizah :) azizah :) August 25, 2014
Allah berat dugaan kak.. lebih2 menjelang waktu nak bersalin ni kan.. sabar kak yer.. Allah uji tanda Allah sayangkan akak :) inshaaAllah dengan itu akak bersalin dengan mudah. inshaaAllah..

emm kak. kalau kat hospital ni kan..najis+lendir+darah di kategori penyakit disentri..

cara: kak bagi yogurt, pisang,air garam/ORS, cuci tangan terlebih dahulu.. jaga kebersihan ye
mama ka0ri mama ka0ri August 25, 2014
Ya Allah...kesiannya..dah cuba bagi madu? kesian ina..moga awak tabah..Allah sayang kat awak tu..bersabar yer..byk pahala menanti awak tu..harap Aqilah cpt sembuh..
acik watie acik watie August 25, 2014
Cirit birit sampai luka? Acik tak ada pengalaman tentang cirit birit ni. Mungkin kena bagi minum air banyak-banyak untuk ganti balik cecair yang keluar tu. Risau jugak Acik.Take care IB.
Fify Firdausi Fify Firdausi August 25, 2014
ank saya pernah kena mcm tu.. doc kata keluar lendir + darah tu sb virus.. cth klu masih bby sb suka mengutip n msk mulut.. doc just bg air garam + antibiotik. lps mkn antibiotik, perut dia dh ok blk..
Nora Karim Nora Karim August 25, 2014
alahai sedih pula baca entri ina ni... kuatkan semangat ina... akak doakan ina tabah dengan ujian ni... dan akak doakan aqilah segera sembuh...

biasanya kalau anak-anak cirit birit masa demam, doc kata tak pe sbb panas dalam badan tu akan keluar.

kalau boleh buat masa ni, jgn bg aqilah apa2 yang bersusu... makanan yang goreng2 pun jgn bagi... serat (buah2) sgt pun tak boleh... ina bagi bubur kosong je pada aqilah... minum cuba bagi yakult/vitagen...

tapikan ina... kalau tgk aqilah tak aktif tu... better refer la ke hospital yea... akak doakan yang terbaik buat ina n aqilah...

moga Allah permudahkan segala urusan ina... amin...
Masya Masya August 25, 2014
ina cuba bagi minum yakult x kisahlah warna yg mana.. insyaallah membantu.. najis berdarah sbb aqilah dah banyak sangat membuang agaknya.. jadi macam luka tu ada darah sikit... mohon jgn risau sgt... insyallah xde apa².. kata² kta satu doa buat anak.
Fiza Rahman Fiza Rahman August 25, 2014
Siannya aqilah. Kalau muntah dan cirit birit yg berterusan, macam rotavirus sebab kimi pernah kena. Asal makan & minum suma kluar balik.

Tapi Aqilah tak muntah kalau makan kan. kalau doc dah ckp mcm tu, harap2 tak der yg serius. SMoga aqilah cepat sembuh. Mungkin sbb kerap sgt cirit dia luka kot.

Sabar yer ina. Dugaan tu. Saya pon pernah rasa mcm ni juga. Lagi lah sebab anak masuk spital. Dengan tgh sarat anak kedua masa tu. Dan waktu bulan puasa. Memang menguji sungguh.
Fiza Rahman Fiza Rahman August 25, 2014
Siannya aqilah. Kalau muntah dan cirit birit yg berterusan, macam rotavirus sebab kimi pernah kena. Asal makan & minum suma kluar balik.

Tapi Aqilah tak muntah kalau makan kan. kalau doc dah ckp mcm tu, harap2 tak der yg serius. SMoga aqilah cepat sembuh. Mungkin sbb kerap sgt cirit dia luka kot.

Sabar yer ina. Dugaan tu. Saya pon pernah rasa mcm ni juga. Lagi lah sebab anak masuk spital. Dengan tgh sarat anak kedua masa tu. Dan waktu bulan puasa. Memang menguji sungguh.
Fiza Rahman Fiza Rahman August 25, 2014
Siannya aqilah. Kalau muntah dan cirit birit yg berterusan, macam rotavirus sebab kimi pernah kena. Asal makan & minum suma kluar balik.

Tapi Aqilah tak muntah kalau makan kan. kalau doc dah ckp mcm tu, harap2 tak der yg serius. SMoga aqilah cepat sembuh. Mungkin sbb kerap sgt cirit dia luka kot.

Sabar yer ina. Dugaan tu. Saya pon pernah rasa mcm ni juga. Lagi lah sebab anak masuk spital. Dengan tgh sarat anak kedua masa tu. Dan waktu bulan puasa. Memang menguji sungguh.
SeputihSalju SeputihSalju August 25, 2014
siannya aqilah... mak lang doakan aqilah cepat sembuh.. Amin
zach flazz zach flazz August 25, 2014
saya mendoakan dari sini Intan. syafakallah ya Nak, Insya Allah segera berlalu cobaannya.
GREENJADE GREENJADE August 25, 2014
besar dugaan sis ni..dekat2 nk bersalin mmg sll byk cabaran & dugaan..

anak saya baru2 ni pun pn cirit birit muntah2 lebih seminggu...cirit & muntah pn keluar darah..

jgn stop kasi air garam tu utk avoid hidrasi...bg sikit2...atau boleh campo dlm susu or apa2 air yg dia boleh telan..

tak bagus sgt kasi ubat cirit sbb mcm tahan panas dr keluar..tp itu jln terakhir jika lain2 usaha x berjaya...saya kasi bubur nasi kosong taruk dlm picagari then tembak masuk dlm mulut..sedih tgk dia meraung tp tu je cara nk kasi dia ade sket tenaga..

or petua tradisional jika dia suke boleh juga kasi air nasi..

jgn stress2 sgt ya sis...nnti effect yr health too..take care..In shaa Allah moga Allah permudahkan segala nya...


Fiza Rahman Fiza Rahman August 25, 2014
Siannya aqilah. Kalau muntah dan cirit birit yg berterusan, macam rotavirus sebab kimi pernah kena. Asal makan & minum suma kluar balik.

Tapi Aqilah tak muntah kalau makan kan. kalau doc dah ckp mcm tu, harap2 tak der yg serius. SMoga aqilah cepat sembuh. Mungkin sbb kerap sgt cirit dia luka kot.

Sabar yer ina. Dugaan tu. Saya pon pernah rasa mcm ni juga. Lagi lah sebab anak masuk spital. Dengan tgh sarat anak kedua masa tu. Dan waktu bulan puasa. Memang menguji sungguh.
lynndamya lynndamya August 25, 2014
Salam ya Allah..kenapa cirit-birit siap dgn darah sekali :( kesiannya..harap2 cepat lah sembuh..akak pun tabahkan hati ya..semoga semuanya baik2 je mcm sedia kala..all the best kak..aminn
tifa anvar tifa anvar August 25, 2014
cirit mcm ni tandanya badan kita try buang kahak brsama najis. Walau apepun brsabarlah ina
Maria Firdz Maria Firdz August 25, 2014
Petuanya setakat tu je la yg sy pm akk tu... Kalau kt kg mmg mudah dpt la..
siti zawiah siti zawiah August 25, 2014
sabaq kak..dugaan untuk kak..Allah taw kak mampu..
Sya Mimie Sya Mimie August 26, 2014
Asslmkm kak.. Sabar ye.. Dgaan Allah.. Mngkin darah tu sbb luka dalaman kut sbb bnyk membuang..
shahdiana shahdiana August 27, 2014
ina..bawak sabar banyak2 & jangan pikir yang bukan2 okay...kuatkan semangat..yana pun masa saat2 akhir nak bersalin syakira dulu terpaksa bermalam dekat hosp sebab haikal kena admit ward....kuat ye ina...family ina & kami2 semua ada je..kalo ina ada nak tanya pape boleh je msg yana ok...
Hani Fadhlina Abdul Rahman Hani Fadhlina Abdul Rahman August 31, 2014
Kuatkan semangat untuk menempuh ujian nie ... Semoga Aqilah cepat sembuh ...
Mimi Azirah Mimi Azirah September 01, 2014
Ya Allah kak.ina smpi kuar darah tuh seriau paak sy..Alhamdulillah aqilah dh beransir sibatkan skang..kk.ina jgn stress sgt tau..
Ikha Ishak Ikha Ishak May 11, 2016
anak sy kena mcm ni jugak..start demam..cirit-birit,da 5hari..setiap kali minum susu berak lendir+darah..smlm jmpa doctor specialist..check darah semua..dpt result..rupanya kena viral infection..makan xboleh makanan/minuman yg ternusu..susu formula pun disarankan tukar sekejap yg free lactose..
Noraida Elias Noraida Elias June 14, 2016
Yea ank sy pun baru je kena,doc kata jangkitan virus ... usus luka,sbb kerap sgt membuang .... doc suh tuka susu free lactose sy guna yg isomil tu pastu continue similac ...alhamdulullah bby beransur sihat .... g specialist doc bg smecta powder ngan antibiotic sbb bby under 1 yrs ....