Nasi daging kambing yang simple..!!

Kami 4 beranak ni memang suka makan kambing.. Hari tu masa bulan puasa, my dear beli kambing pastu disuruhnya saya masak NASI DAGING KAMBING... Saya mana pernah buat nasi daging kambing, biasanya saya buat nasi daging lembu tu je pun... Tapi takpala, dah suami kesayangan nak makan, so, saya masaklah jugak... Cara masak sama je macam NASI DAGING cuma bezanya, daging lembu saya tukar kepada daging kambing....


First time daging lembu saya tukar kepada daging kambing... rasa dia memang super duper sedap...!! Anak solehah saya 2 orang ni siap makan nasi tanpa lauk... pulak tu, saya guna beras basmathi, lagilah sedap + nasi dia pun relai + panjangggggg.......


Daging kambing tu dicicah dengan air asam... Ya Allah... sedapnya... sambil taip entry ni, kecur air liur saya terbayangkan air asam... haihhhh...!! CARA BUAT AIR ASAM : BAWANG BESAR POTONG DADU + TOMATO POTONG DADU + CILI BURUNG POTONG BULAT + GARAM + GULA + AIR BELACAN (belacan dibancuh dengan air masak) + AIR ASAM JAWA (air asam jawa tu saya suka buat kaw-kaw @ pekat sebab saya lebih sukakan kuah air asam yang pekat) = CAMPUR SEMUA.. SIAP..!!


Ohya, selain dari cicah air asam, nasi daging jugak sedap dimakan dengan sayur dalca... Cara buat mudah je u all, jenis campak2 je semuanya... BAWANG BESAR + BAWANG PUTIH = BLEND... TUMIS 4 SEKAWAN + BAHAN BLEND + CILIBO + DAUN KARI = BILA DAH NAIK BAU, MASUKKAN REMPAH KARI AYAM YANG DAH DIBANCUH = TUMIS SAMPAI PECAH MINYAK... PASTU MASUKKAN AYAM YANG BAHAGIAN TULANG2 (kaki ayam ke, tengkuk ke)... PASTU MASUKKAN LOBAK MERAH & UBI KENTANG... PASTU MASUKKAN TERUNG... PASTU MASUKKAN TOMATO.. PASTU MASUKKAN KACANG DHAL... (sayur yang lambat empuk masuk awal, yang cepat empuk masuk lambat) + SANTAN + GARAM = SIAP..!!!

Iskkk cerita pasal sayur dalca ni, tiba2 pulak rasa nak makan... sedapnya dalca ni walaupun masak simple... hari ni saya makan daging kambing lagi... eh, belum makan lagi, nanti baru nak masak untuk berbuka puasa.. Plan nak masak NASI TOMATO + KARI KAMBING + ACAR RAMPAI + SAMBAL BELACAN.... 


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."

{ 18 comments.. read them below or add one }

syawalsimpsons syawalsimpsons August 11, 2014
adoi sedapnya ina....ina mmg terrer masak kan
AnonymousAnonymous August 11, 2014
sdp2 air asam pekat

tifaanvar
Kisah Si Dairy Kisah Si Dairy August 11, 2014
tak pernah makan..macam sedap je ni..terliur dah..
luqman zakaria luqman zakaria August 11, 2014
memang nampak sedap la..teringin nak makanlah..
Ema Johari Ema Johari August 11, 2014
k.ema tak tahan bau kambing..kalau suami suruh masak memambg angkat tangan terus tanda surrender..
siti zawiah siti zawiah August 11, 2014
terliur baca entry akak ni..
Ena's Stories Ena's Stories August 11, 2014
Wah..mcm sdp je. Mesti cik abg bertambh syg kan...
Fifi Nadhrah Fifi Nadhrah August 12, 2014
sedapnye tengok nasi daging tu..
mama ka0ri mama ka0ri August 12, 2014
nasi daging kambing? macam sedap..nanti boleh try resepi ni..hihi..
eima eima August 12, 2014
nanti nk amik resepi ni tau .. nk masak jg sesuatu yg laind r biasa ... cam behs je ... ina ni mmg pandai masak la
azizah :) azizah :) August 12, 2014
ya ampun kak.. sedapnyaa tengok makanan2 ni.. ni kalau dekat gan kak.. boleh gemuk jijah ni..hehe
Myra Jay Myra Jay August 13, 2014
Wahhh terliur..

Myra lak air asam akan letak sos cili bg merah... tetap sedap ;D
Fiza Rahman Fiza Rahman August 14, 2014
Terliur plak tgk nasi daging kambing tu sebab skang ni suka makan daging kamben.