Pesanan untuk mereka yang mengandung

Entry ni saya fokus kepada ibu2 mengandung yang bakal melahirkan anak kedua, ketiga & seterusnya... Saya tak pernah terpikir akan timbul masalah seperti yang sedang saya alami sekarang... Di saat usia kandungan 39 minggu, tiba2 saya diduga dengan anak solehah Aqilah demam panas... Selama ni saya hanya buat persiapan mental & fizikal untuk hadapi saat2 nak bersalin tu je... Persiapan fizikal & mental berkaitan Alisha & Aqilah pun hanyalah ketika dalam pantang... kiranya pasal nak urus mereka ketika saya berpantang sendiri nanti... Bab2 anak sakit ketika hampir2 nak bersalin ni, tak pernah terpikir langsung...!! 

Sehinggalah saya sedang alaminya sekarang... Aqilah start demam dari lepas maghrib semalam.. petang tu memang nampak dia tak ceria sikit, rupa2nya tu tanda2 badan dia dah mula letih @ dah mula nak demam... Bukan setakat badan Aqilah panas, tapi jugak disertai dengan muntah + cirit birit... Lebih dari 10 kali Aqilah cirit...!! lebih dari 10 kali tu jugaklah saya mandikan Aqilah... dengan harapan suhu badan Aqilah akan turun... dengan harapan demam Aqilah cepat kebah.. dengan harapan Aqilah akan sembuh sepenuhnya ketika saya nak bersalin nanti...

U all kalau mengandung, buatlah persiapan mental & fizikal jugak untuk alami kemungkinan anak2 yang sedia ada tu tak sihat di saat2 u all tengah sarat or tengah berpantang... Tadi ketika saya tengah masak, time masak tu dah sah2la berdiri kan.. bila kita berdiri memang akan rasa lenguh2 + sakit pinggang jugakkan... tiba2 Aqilah cirit, habis kena tikar... so, saya ambik Aqilah & mandikan dia... baru je nak pakaikan pampers, tiba2 Aqilah muntah pulak, habis kena tikar lagi satu... so, dah 2 tikar yang saya nak kena cuci... sebelum tu, Aqilah cirit jugak sampai kena cadar atas katil... so, cucilah saya cadar tersebut.. Bab cadar ni takpalah, sebab lepas bersihkan bahagian najis tu, dah boleh basuh guna mesin basuh... cuma bab tikar ni je la... tikar buluh tu kan besar jugak, bilik mandi saya ni bukan besar sangat.. u all bayanglah dengan perut yang besar ni, bukan senang untuk kita duduk mencangkung... 2 tikar pulak tu nak kena cuci... dah siap cuci memang terasa sakit pinggang.. tikar tu mestilah nak kena cuci betoi2 kan.. yela, najis, mana boleh buat main2... time ni saya cuma berdoa moga sakit pinggang saya tu tak kan melarat sehingga sakit nak bersalin pulak... biarlah Aqilah sihat dulu baru saya lahirkan baby ni... Alhamdulillah jugak, Tuhan kurniakan saya kekuatan untuk buat semua ni... Walaupun saya tengah sarat tapi saya masih mampu untuk uruskan semuanya...

Nur Aqilah... nama yang bermaksud cahaya kecerdasan @ kepandaian.. Anak nombor 2 saya yang aktif & sangat2 behave..!! Sungguh saya rasa terharu melihat Aqilah yang sangatlah behave walaupun dia tak sihat... seolah2 dia memahami yang saya tengah sarat mengandung... U all bayanglah, walaupun dia tak sihat, tapi dia tak meragam..!! Memang dia tak nak dengan orang lain, nak dengan saya je... tapi walaupun camtu, anak solehah saya ni tidak menyusahkan saya..!! Kadang2 anak2 ni, kalau tak sihat mulalah nak berkepit dengan ibu dia je kan... sampai ibu dia tak boleh buat kerja lain... tapi Aqilah tak macam tu u all... dia buat saya rasa sangat2 terharu... dia hanya baring je ketika tak sihat ni, takda nak berkepit dengan  saya... Aqilah bagi saya peluang buat kerja rumah, masak & segalanya... kiranya macam biarlah dia terbaring sorang diri pun takpa, asalkan ibu dia dapat siapkan makanan untuk abah dia balik makan, asalkan ibu dia dapat siapkan kerja2 lain.... Ya Allah... Aqilah... Aqilah.... bertuahnya ibu dapat anak seperti kamu & kak Alisha...

Moga kamu cepat sembuh & moga kamu sentiasa di bawah lindungan Tuhan...

UPDATE : 23/08/2014

AQILAH CIRIT BIRIT BERCAMPUR DARAH.. THATS Y SAYA SURUH BUAT PERSEDIAN MENTAL UNTUK PARA IBU2 YANG MENGANDUNG...

NAK BUAT KESIMPULAN BERKAITAN TAJUK ENTRY NI, TAKUT U ALL TAK PAHAM MAKSUD SAYA... ACTUALLY SAYA SURUH U ALL BUAT PERSIAPAN MENTAL & FIZIKAL TU SEBABNYA TAK NAK SAMPAI U ALL STRESS OR APA JE... SECARA PERIBADINYA, BILA ANAK SAKIT DI SAAT SAYA SARAT NI, BUAT SAYA BANYAK PIKIR & BUAT SAYA JADI STRESS..!! SO, IANYA SANGATLAH TAK ELOK UNTUK IBU2 YANG TENGAH SARAT MACAM SAYA NI...


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."
Pesanan untuk mereka yang mengandung

{ 23 comments.. read them below or add one }

AnonymousAnonymous August 21, 2014
insyallah banyk pahala tu ..

tp kalau cm sy ni yg dh czer 2x, sy akan ltk je tikar tu dlm bilik air smp en somi balik, bior ia brsih kan .. kang x psl2 kite ni jtuh ke apa ke.. kang x psl2 lain plak cite..

pls be carefull ye
Ruhill Fahima Mohammad Ruhill Fahima Mohammad August 21, 2014
salam...sian aqilah...kes awak ni lebih kurang mcm saya...saya baru lahirkan ank kedua...sehari sebelum bersalin anak pertama saya kena sakit kaki tgn mulut... bila dah balik rumah anak saya yg sulong tu tak boleh dekat dgn saya dan baby...sayu dan sedih sgt tengok dia...lepas dia sehat selang sehari dia kena campak pulak... tapi alhamdulillah lepas sakit tu dia jadi independant dan senang diurus...jadi percayalah smua yg berlaku tu ada hikmah di sebaliknya
Syamimi Saad Syamimi Saad August 21, 2014
asslmkm kak.. dugaan dari Allah.. Allah bagi kekuatan pada akk.. moga ank akk cepat sembuh.. mungkin demam nak dapat adk jgk kut..
Unknown Unknown August 21, 2014
saya juga preggy mom at this moment yang dah punya 2 anak besar..memang banyak menguji kesabaran.so perlu bersedia dari segi mental dan fizikal...pastinya ada hikmah di sebalik ujian..

-http://ailzab.blogspot.com-
mila mila August 21, 2014
tacing sy bace kak pasal peel aqilah behave tu..byg2 plak kalo anak sy besar nt pn mcm tu...sejuk perut ibu mengandung...dugaan dan hikmah la tu skali harung terjadi :-D
Sheila Salim Sheila Salim August 21, 2014
Assalamualaikum kak intan. Allahurabbi. dugaan kak. semoga Aqilah cepat sembuh ye nak.. sian ibu kena cuci banyak.. takpelah. semoga dipermudahkan saat nak bersalin nanti kak intan. jaga diri baik2 ye kak~~~
eima eima August 21, 2014
get well soon aqilah ....
kesian ibu dan anaknye jg...
inshaaAllah ina jg mudah bersalin nanti
ayuzan ayuzan August 21, 2014
dugaan dihujung kehamilan. mudah2an Allah balas dengan mudahkan akak melahirkan..
mama lynn mama lynn August 22, 2014
moga demam aqilah cepat sembuh dan moga ina selamat melahirkan muhammad. in shaa Allah.. byk2 bsabar mhadapi dugaan di saat akhir kandungan ni.
twinscraftlife twinscraftlife August 22, 2014
안녕하세요! This is twinscraftlife. We are handcrafters! pls visit our blogshop~ We sell handmade bags, pouch, phonecase, bookmarks, notes and many more! 감사합니다~ 꼭오세요~ twinscraftlife.blogspot.com
Unknown Unknown August 22, 2014
get well soon aqilah. Smga ina sekeluarga brsabar dngn keadaan in
Unknown Unknown August 22, 2014
smga ina sekeluarga brsabar dngn kezdaan ini. Get well soon aqilah
shahdiana shahdiana August 22, 2014
INA...MEH YANA BAGI TIPS kot2 boleh ringankan beban ina..
macam yana bila anak demam tu yana dah standby besen kecik lapik plastil n tisu boh kat tepi dia..pastu pesan kalo nak muntah trus muntah dalam tu ye syg...alhamdulilah anak2 yana dari kecik umur 2,3 tahun dah pandai buat macam tu ina...

tapi ada jugak kes2 terkucil macam tu..mmg la penat sangat bila anak demam sekali muntah & cirit mmg menguji betoi..tabah ye ina
Maria Firdz Maria Firdz August 22, 2014
Rasanya mmg gtu kot.. Pngalaman ahli2 group ibu2 share pkra yg sma...
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra August 22, 2014
Huhu..kesian aqilah...moga cepat smbuh yer syg..akak.jaga diri..jgn buat kja teruk..moga Allah permudahkan.semua.urusan akak..
Unknown Unknown August 22, 2014
Allah! aqilah kamu memang anak solehah syg~ teruskanlah banggakan ibu n ayahmu.. moga menjadi anak yg soleh.. moga aqilah cepat sihat yer kak
Unknown Unknown August 22, 2014
SIL saya yg kedua pn mnnti kelahiran ank ke-2. Dia sedang menghitung hari tuk brsalin. Smga ina n my SIL sama selamt melahirkn ank soleh yg sihat.
mummy mummy August 23, 2014
semoga aqilah cpt smbuh
Ayu Ayu August 24, 2014
semoga dipermudahkan semuanya ye..
Mimie Mimie August 24, 2014
siannya aqilah...dia btul btul memahami..bile dh sarat n ank ank xshat memg menguji kesabaran..kne sbr dan sbr
Nora Karim Nora Karim August 25, 2014
syafakillah aqilah... moga cepat sembuh... bagus dia... tak nak menyusahkan ibu dia...