Perkembangan pembelajaran Alisha

Alhamdulillah saya dikurniakan anak macam Alisha... Walaupun dia seorang yang manja suka menangis + merengek tapi Alisha seorang yang sangaaaatlah kakak2... Selepas makan, dialah yang tolong basuhkan tangan & mulut Aqilah di sinki & macam2 lagilah... Untuk entry ni, bukan itu yang saya nak ceritakan tapi saya nak cerita pasal perkembangan pembelajaran Alisha...

InsyaAllah bulan 9 nanti genaplah usia Alisha 4 tahun.. Alhamdulillah sekarang ni Alisha dah mula tunjuk bakat menghasilkan sesuatu mengikut kreativiti dia... Saya kesan Alisha ni seorang yang kreatif, bila Alisha mula buat aiskrim guna sikat + sapu tanganlukis muka orang di white board... lepas pada tu, dia mula reka bentuk orang guna lego ciplak... Bila saya tengok macam tu, saya belikan Alisha PLAYDOH.. dengan niat moga saya dapat membantu Alisha luahkan lagi kreativiti dia tu guna playdoh... Daripada platesin tu, Alisha dah buat muka orang & bunga... selain tu, dia ada jugak buat lampu meja + berger.. Saya pun tak reti nak buat benda2 camtu + tak minat... tak sangka pulak Alisha ni tanpa di ajar pun dia dah boleh buat sendiri...


Saya jugak bersyukur sangat2 sebab Alisha bukan jenis seorang yang fokus pada sesuatu benda sahaja... maksud saya, selain Alisha jenis yang suka hasilkan sesuatu melalui kreativiti dia, dia jugak tak lupa dekat buku... menulis adalah minat Alisha... Minat pada buku ni memang saya dah pupuk dari usia Alisha 3 bulan lagi.. Nasib baik gak, walaupun ada lego ciplak, ada playdoh & mainan lain2 tapi dia tak lupa dekat buku...


Ini antara bahan pembelajaran yang saya baru beli semalam... excited nak buat, balik rumah terus mandi & terus menulis...



Selain tu, saya ada jugak beli buku untuk Aqilah tau... macam dalam gambar atas ni haa... Tapi yang memeranjatkan saya tu, tadi masa Alisha duduk buat kerja apa ntah dekat abah dia manakala adik ipar saya duduk atas kerusi jauh sikitlah dari Alisha kan... Adik ipar saya ni bacalah buku Aqilah ni tau... Adik ipar sebut "Sit down", Alisha yang dengar terus cakap "Duduk"... Saya & my dear duk tercengang dengar Alisha cakap... pastu adik ipar sebut lagi "Stand up".. Alisha cakap "berdiri"... Ok, saya dah mula rasa teruja... pastu adik ipar sebut pulak "wash your hands"... Alisha sebut "Basuh tangan"... Ok, ni dah buat saya rasa bertambah teruja sebab saya belum ajar pun lagi Alisha buku tu... baru je beli semalam... Lagipun tu buku Aqilah... Tersengih2 saya & my dear... macamana dia boleh paham apa yang adik ipar saya cakap... Lepas tu kan u all, boleh pulak Alisha cakap "Kakak nak sekolah"... wah, rasa macam esok jugak nak hantar dia sekolah... hahahha... melampaukan saya ni...

Alhamdulillah walaupun Alisha tak pergi taska, hanya duduk di rumah... rakan2nya hanyalah saya & Aqilah tapi Alisha sedikit sebanyak buat saya rasa tak terpinggir sangat walaupun jaga anak sendiri di rumah... Takdalah anak saya tak pergi taska, tak pergi sekolah sampai tak tahu apa2 langsungkan... Moga Alisha dapat jadi contoh kepada adik2nya... sekarang ni pun Alisha kadang2 time main dengan Aqilah akan cakap "Meh kakak ajar"... macam2 diajarnya Aqilah... diajarnya pegang pen dengan betul... diajarnya apa yang dia tengok dalam buku dan lain2 lagi...

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."

{ 12 comments.. read them below or add one }

mama ka0ri mama ka0ri August 14, 2014
Alisha boleh kawan ngan anak sy Aleesya...minat buku dr kecil..cpt belajar..

budak nama alisha mmg camtu kot..haha..perasan..
puan.mila puan.mila August 14, 2014
Alhamdulillah bijaknya ank akak..moga ank sy pun boleh dan ada minat sperti alisha :)
tifa anvar tifa anvar August 14, 2014
prkmbngan otak ank2 x dpt kita jangka. Walau mereke x sklah.
Mrs Velentine Mrs Velentine August 14, 2014
tahun depan dah boleh sekolah kan...belajar rajin2
Akma Khaieri Akma Khaieri August 14, 2014
Alhamdulillah...semoga Alisha menjadi budak yang cerdik untuk agama,bangsa dan negara...
siti zawiah siti zawiah August 14, 2014
semoga dia menjadi kakak yg terbaik untuk adik2nya..amin..
Mimi Azirah Mimi Azirah August 17, 2014
ALisha memg anak yg bijak dan kreatif..keep it up alisha
Maria Firdz Maria Firdz August 18, 2014
Alhamdulillah... Sekejap aje dh nk empat tahun..
shahdiana shahdiana August 18, 2014
biasanya anak sulung lebih berdikarikan...good job alisha..
Fiza Rahman Fiza Rahman August 21, 2014
Alhamdulillah. Pandai kakak alisha.
azizah :) azizah :) August 21, 2014
Alhamdulillah alisha.. kamu mmg anak yg hebat syg~ terus banggakan ibu n ayah kamu yer syg~