Pengalaman saya lakukan urutan PERINEAL @ PERINEUM

Pengalamanlah sangatkan... padahal baru 2 hari saya buat URUTAN PERINEAL @ URUTAN PERINEUM ni... Tak kisahlah, tetap jugak nak berkongsi dengan u all... Nanti lagi ditangguh lagi saya lupa... lebih2 lagi dah sampai masa nak bersalin ni... dah bersalin nak cerita pasal bersalin plak... time belum bersalin ni, baik cerita semua pasal time pregnant ni haa... 

Sepatutnya urutan perineal @ perineum ni dilakukan dah lama tau... 2 3 bulan sebelum due date... tapi tu la, dah saya ni jenis seriau, dah nak masuk 37 minggu baru duk terhegeh2 nak buat... tu pun dengan perasaan seriau... mahunya tak seriau, nak masukkan jari dalam lubang faraj kita tu haa.. Bila saya teringat yang kawan saya buat urutan ni, dengan takdir Tuhan, kawan saya tu bersalin TANPA DIGUNTING & TANPA DIJAHIT SEDANGKAN BABY BERAT 3.7KG.. terus saya rasa saya patut buat...!! mana tahu ada rezeki saya bersalin kali ni tanpa dijahit or digunting... tapi tu la masalahnya, kawan saya ni, usia kandungan 28 minggu dah start buat, saya ni kandungan nak masuk 37 minggu baru terhegeh2 nak buat... kalau bersalin minggu depan, jawabnya tak sampai 2 minggu saya buat urutan PERINEAL @ PERINEUM ni... tak tahulah  laluan baby tu sempat "elastik" atau tak... tapi tak kisahlah, buat je dulu... kalau kene jahit jugak redha je la... anak ke 4 nanti baru start urut tu lebih awai...

Btw, untuk entry ni saya nak cerita dekat u all cara @ apa yang saya rasa ketika lakukan urutan PERINEAL @ PERINEUM tu... Saya start buat urutan PERINEAL @ PERINEUM ni hari Ahad malam baru ni... Saya buat dalam keadaan mencangkung.. serius time nak buat tu, saya memang rasa seriau.. so, saya tak dapat fokus + rasa macam cara saya buat tu salah... Tapi untuk hari kedua, saya dah setkan minda saya untuk lebih positif.. saya lebih bertenang & kawal diri dari rasa seriau...

Bila minda saya dah ok, baru saya lakukan urutan PERINEAL @ PERINEMUM tu... Alhamdulillah untuk hari kedua ni, ianya dipermudahkan... saya berani masukkan jari saya lebih dalam & tekan2 ke arah dubur kita tu... time ni, kita akan rasa seperti nak berbeyak tau u all... tapi bukan nak beyak betoi2 tau... just rasa dia macam tu... mulanya saya risau gak kot cara saya buat ni salah... so, saya tanya kawan saya yang dah bersalin tu, adakah dia pun rasa macam nak terbeyak time lakukan urutan PERINEAL @ PERINEUM tu... kawan saya cakap, dia pun rasa macam tu... so, kira cara yang saya buat tu betul la kan... Ohya, selain dari kita menolak jari ke arah lubang dubur tu, kita jugak kena buat dekat bahagian sisi  @ kanan kiri kita punya tutt tu... Haa lupa nak cakap, saya hanya guna sebelah tangan je time buat tau.. tak berani nak masukkan 2 jari sekaligus... kiranya mula2 buat sebelah kanan, dah siap belah kanan, buat sebelah kiri pulak...

Kalau ada antara u all yang tengah mengandung, bolehlah try buat URUTAN PERINEAL @ PERINEUM ni tau... mula2 je rasa seriau, lepas tu dah ok... dah mula rasa selesa... insyaAllah.. Kalau u all tak paham cara nak lakukan urutan PERINEAL @ PERINEUM ni, u all boleh tengok video cara nak lakukannya dekat bawah ni... tak lama pun, durasi dia 2 minit lebih je...

Ohya u all, doakan semoga saya dipermudahkan untuk bersalin anak ketiga ni yer.. Moga saya selamat lahirkan baby... moga baby saya ni sihat walafiat cukup sifat & segalanya... kalau baby ni follow kakak Aqilah, minggu depan bersalinlah saya... tapi kalau baby ni follow kakak Alisha, ikut tarikh due date @ 29/08/2014 baru bersalin...

SUMBER

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."

{ 18 comments.. read them below or add one }

Unknown Unknown August 05, 2014
err...tak pernah buat pon urutan ni..mcm ngeri jer..erkk.
mila mila August 05, 2014
ish..sy yg bc plak seriau tau sis...sy xpnh masukkan jari kt ctu..sbb x berani lah...x kira lah time mengandung ke, x mengandung ke..hehehe...
aziazib aziazib August 05, 2014
NGERI JE INA NAK BUAT. AZI DAH 30WEEK NI SESUAI LA SANGAT TP NK BACA ENTRY INA NI PN DAH TAKUT INIKAN NAK BUAT...
ietams ietams August 05, 2014
alaa... macam ngeri je bayangkan cara urutan tu,,
ape² pun saya doakan awak mudah & selamat semuanya yer..
Syamimi Saad Syamimi Saad August 05, 2014
Sy ada bca perkara ni sebelum ni.. Tp tkut nk buat. Skrng dh 34week. Tkut..tkut lain jd nya..
AnonymousAnonymous August 05, 2014
mmng bila difikirkn rase ngeri tapi demi kebaikan diri dan baby kita akn jadi lbh berani utk buat. Saya mase preggy dulu x th pn psl ni.

Tifaanvar
Puan Kutu Puan Kutu August 06, 2014
membacanya pun ngeri ina..pada yg kuat semangat bolehlah..jenis seriau macam sy ni tunggu bersalin teran je la.hehe
Zai Zamree Zai Zamree August 06, 2014
pestime dgr urutan ni

errr...errr...xtau nk kata apa dah
Fiza Rahman Fiza Rahman August 06, 2014
Tak pernah buat pon ina urutan ni. Dah nak bersalin dah yerp. Kejap jer. SMoga dipermudahkan semua urusan.
emarieys emarieys August 06, 2014
owh, kena buat sendiri urutan ni....macam ngerii jer..
QasehnyaRania QasehnyaRania August 06, 2014
mmg mncabar kan bila buat ni. saya kena paksa dgn cik abe. hahhaaa.kalau sndiri buat mmg x la.buat sayang sayang manja j.
awal tu j ngilu sikit.lama2 oke je..

smga dipermudahkan aamiin
Sheila Salim Sheila Salim August 07, 2014
Assalamualaikum kak intan. sheila tak berani buat. haha taktahu kenapa memang tak berani.. merasalah kena gunting dan jahit bawah tu. lagi seram kann. in shaa Allah, 2nd pregnancy (sekiranya ada rezeki lagi) nak kentalkan diri buat urutan ni..
Sheila Salim Sheila Salim August 07, 2014
seram pula tengok cara dia urut bawah kasi elastik. huwaaaa
Mimie Mimie August 07, 2014
in shaaAllah ade rezeki ank ketiga sy nak buat
Unknown Unknown August 08, 2014
inshaaAllah kalau di takdirkan mengandung lagi.. jijah nak buat urutan perineal ni seawal 28minggu kan.. moga dapat bersalin normal..

akak.. semoga akak dapat melahirkan baby boy yang sihat dan kuat tanpa koyak/gunting!
ilya maisara ilya maisara August 09, 2014
kak.. saya teringin nak buat lama dah.. ni pun 37th weeks..
tapi macam seriau je.. hukhuk.. buat dalam toilet la ek?

hukhuk... takut pula
tapi macam nak buat sebab xmo la jahit2 bagai kan kan...
gane ni???
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ August 11, 2014
salam k.ina..
cma tak pernah lagi buat urutan/senaman ni.. tp insyaallah.. plan utk yg no 3 cma nk try buat..
thanks share pengalaman