Tanda-tanda nak bersalin

Semalam saya pergi checkup so saya ada tanya nurse pasal tanda-tanda nak bersalin... Maklumlah selama ni ketika time bersalinkan Alisha & Aqilah, tanda2 yang saya dapat adalah keluar darah + lendir... Kira macam rezeki sayalah 2 orang anak tanda nak bersalin tu sama.. Cuma anak yang ketiga ni, saya takut tanda2 dia lain... Yang saya tahu tanda2 nak bersalin tu, KELUAR DARAH + LENDIR & PECAH AIR KETUBAN... Itu je yang saya tahu, yang lain saya tak tahu... thats y saya tanya nurse.. yela, risau jugak kot2 apa yang berlaku tu adalah tanda2 nak bersalin tapi saya ingat ia takda apa2... kang tak pasal2, belum sampai hospital dah bersalin...

Nurse cakap tanda2 nak bersalin selain dari KELUAR DARAH + LENDIR & PECAH AIR KETUBAN, tanda2 lain adalah, KELUAR LENDIR & CONTRACTION...

KELUAR LENDIR

Saya tak pernah terpikir pun yang KELUAR LENDIR pun adalah tanda2 nak bersalin... Lendir yang nurse maksudkan tu camgini.... LENDIR TU DIA JERNIH MACAM PUTIH TELUR... Nak kenal senang je, contohla, kita kucil atas lantai dalam bilik mandi, normally kalau kita jirus air kucil kita tu, bukan ke air tu akan mengalir dengan lancarnya mengikut arah yang kita jirus tu kan... tapi kalau tiba2 u all kucil & nak jirus air kucil tu, tiba2 u all nampak macam ada sesuatu yang melekit dekat atas lantai yang keluar sekali dengan air kucil tu.... kiranya bila u all jirus air tadi, air kucil mengalir senang je, tapi ada pulak benda asing yang susah nak mengalir ikut arus air u all tu... haaa yang tu la, dikatakan lendir tau.. tapi u all ingat, LENDIR TU JERNIH MACAM TELUR PUTIH, jangan pulak u all bertukar dengan keputihan tau... keputihan tu berwarna, bukannya jernih... Nurse cakap, tanda2 keluar lendir ni memang susah sikit untuk kita kenal pasti, sebab tu nurse suruh tilik betoi2 time nak kucil tu... lebih2 lagi untuk mereka2 yang tengah tunggu masa macam saya ni haaa....

CONTRACTION

CONTRACTION ni bila 3 tempat menyerang sekaligus... Bahagian ARI2 + PERUT MENGERAS + SAKIT PINGGANG... inilah yang dinamakan contraction... Bahagian perut mengeras tu camni, kita akan rasa PERUT MENEGANG SEPENUHNYA DI BAHAGIAN PUSAT.. Dengan kata lain, satu perut tu la mengeras... kiranya bukanlah sekadar mengeras sebelah kanan je ke... mengeras sebelah kiri je ke... kalau yang sekadar mengeras camgitu, itu dinamakan FALSE CONTRACTION... Alaa maybe time tu baby tengah geliat2kan badan ke apa ke kan... bab SAKIT PINGGANG tu pulak, u all akan rasa sakit macam SENGGUGUT tu haa... Kalau u all tak tahu sakit senggugut tu camne, saya pun tak reti nak explain.. senang cakap, kalau sakit di bahagian ari2 + perut + pinggang ni bergabung tenaga, cepat2lah u all pergi hospital yer... tanda ni jugak, bukanlah bermula dengan terus 3 part ni... maybe mula2 u all rasa sakit pinggang... lepas tu lama2 dah siap dengan sakit perut & sakit ari2... pada mulanya maybe contraction tu sejam sekali.. lepas tu jadi setengah jam sekali... lepas tu jadi 15 minit sekali ke... 5 minit sekali ke... tapi kalau boleh janganlah tunggu sampai tahap 5 minit sekali ni baru nak terkedek2 ke hospital, risau pulak saya.. sebab kalau tempoh contraction tu makin kurang, maknanya makin dekatlah tu nak bersalin...

PECAH AIR KETUBAN

Saya tak pernah alami tanda2 PECAH AIR KETUBAN ni... Air ketuban saya sebelum ni semuanya doktor yang pecahkan.. Tapi yang saya tahu, bila air ketuban pecah, Kita akan rasa macam bawah kita tu keluar air... air tu rasa macam panas2 sikit... eh, bukan panas, suam2.. alaa macam air kencing kita tu la, tak ke ada rasa suam2 sikit... (^_^)... air ketuban ni pulak, bukannya keluar sikit tau... dia keluar banyak.. pendek kata kalau time tu kita tengah baring atas tilam, boleh basahla tilam tu... Kalau u all keluar air ketuban, tak payah nak tunggu lama2 dah tau... terus je ke hospital... sebab risau takut baby lemas..

........................................................................................................

Dekat entry ni jugak, saya nak cerita pasal tinggi rahim.. ni ilmu baru untuk saya ni, nak share dengan u all jugak... setiap kali kita pergi checkup, pasti nurse akan ukur tinggi rahim kan... biasanya tinggi rahim tu akan sama dengan usia kandungan kita tu... kalau setakat beza 1 tu ok la... maksudnya camni, contohlah kalau kita mengandung 32 minggu, so, sepatutnya tinggi rahim kita tu 32 la jugak... kalau beza 1 tu, takda masalah... yang beza terlalu banyak tu yang ada masalah... Ilmu yang ni saya dah tahu time mengandung sebelum2 ni sebab pernah terjadi dekat saya tapi alhamdulillah takda apa.. Yang ilmu baru saya maksudkan, bila kepala baby dah engaged & tengah tunggu masa... sebagai contoh diri saya ni haaa... Usia kandungan 38 minggu ++ tapi bila ukur tinggi rahim bukannya 38 tapi 36... puncanya, pasal kepala baby dah engaged & baby semakin menurun ke bawah... sebab tu kalau u all perasan, orang2 yang tengok perut ibu mengandung ni akan cakap "Dah nak bersalin ni... perut dah jatuh"... sebabnya, dibahagian atas @ bawah breast kita ni dah kosong... Tapinya walaupun kita dah engaged tak semestinya dan2 tu jugak nak bersalin... cepat or lambat nak bersalin tu, bergantung pada diri masing2... ada orang cepat je, tak lama lepas engaged tu bersalin, ada orang lambat... Macam saya ni haa, engaged dari usia kandungan 37++ tapi ni dah nak masuk 39 minggu pun tak bersalin lagi...

Jika sampai tarikh due pun belum bersalin lagi, doktor akan bagi kita tempoh selama 6 hari... Contohlah macam saya due 29/08/2014... sehingga due date tak bersalin jugak, so, nak tak nak pada 04/09/2014, saya mesti bersalin jugak... kalau tak bersalin jugak, 05/09/2014, kene masuk ubat, bersalin paksa... tapi mintak dijauhkanlah semua tu... biarlah baby lahir secara natural... Aamiin.... Ohya, dalam tempoh 6 hari ni jugak, kita kena pergi checkup hari2 dah tau.. dah takda seminggu sekali dah, hari2 kene pergi klinik...

DOAKAN SAYA DIPERMUDAHKAN URUSAN YE U ALL.. MOGA SAYA SELAMAT LAHIRKAN ANAK DALAM KANDUNGAN NI SIHAT WALAFIAT & CUKUP SIFAT... DOAKAN JUGAK MOGA AQILAH CEPAT2 BAIK DARI DEMAM (sekarang ni saya bagi Aqilah pakai pampers je + kerap mandikan dia.. moga2 suhu Aqilah akan turun cepat).. MOGA MINDA SAYA NI DAPAT FOKUS PADA PROSES KELAHIRAN NANTI...

SETIAP YANG BERLAKU PASTI ADA HIKMAH... PASTI SAYA MAMPU LALUINYA..!! TUHAN TAKKAN UJI SAYA JIKA SAYA TAK MAMPU... INSYAALLAH...


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."

Tanda-tanda nak bersalin

{ 25 comments.. read them below or add one }

watieKB watieKB August 21, 2014
Pengalaman IB kali ni banyak mengingatkan Acik pada pengalaman Acik melahirkan anak. 5 kali bersalin, lain-lain pengalaman.

IB boleh follow Acik di http://acikwatie.blogspot.com/

Di situ, Acik baru mengupdate pengalaman Acik melahirkan 3 orang anak yang pertama.

Pengalaman Acik yang 2 terakhir ini akan IB rasa, IB antara yang bertuah.

Selamat melahirkan IB. Semoga semangat IB kuat.

Salam sayang dari Acik
Zai Zamree Zai Zamree August 21, 2014
x penah rs tnda2 nk bsalin tu smua.senggugut pon jenis mnja2 ja.nti anak no.2 jenuh bdebar plak dkt2 nk bsalin
Unknown Unknown August 21, 2014
jijah kuar lendir2 tu tapi tak gak bersalin..hahaha
last2 dah due pon xjuga keluar, tambah lg 6hari induce last2 operate.. rezeki! hahaha

moga di permudahkan yer kak. moga selamat akak bersalin
mila mila August 21, 2014
sy aritu just sakit perut je.contraction kerap..xde kua lendir, darah atau air ketuban..g spital dh buka 2 cm..minum air selusuh dlm sejam lebih buka 10cm.. alhamdulillah sekejap je proses nak bersalin tu
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI August 21, 2014
ya ALLAH permudahkanlah urusan kakakku ini.

Moga ALLAH lancarkan segalanya..

aamiin
Fiza Rahman Fiza Rahman August 21, 2014
Masa anak 1st dulu. Saya kluar tanda darah. Memang bisa lah, Untuk yg 2nd saya rasa contraction. Untuk yg 3rd ni plak, saya rasa perut mengeras non stop. Dan buat pertama kalinya saya rasa macam mana rasanya air ketuban tu pecah. Ngam² buka 10 cm ketuban pon pecah sendiri ☺
Mrs Velentine Mrs Velentine August 21, 2014
KAK mv ANAK KE3 N KE4 TAKDA TANDA LENDIR DARAH JUST SAKIT2 JER...
jamilahamzah jamilahamzah August 21, 2014
k.ja yg pernah rasa contraction tu jela.. false contraction pun pernah gak... yg lain x pernah..
syawalsimpsons syawalsimpsons August 21, 2014
sue penah rasa turun tanda ngan pecah air ketuban...air ketuban tu pecah macam air paip yg kiter tetibe bukak laju...gitooo la...
mayangbakingmadness mayangbakingmadness August 21, 2014
SELAMAT BERSALIN DAN BERPANTANG YER.. AKAK BARU AJE LEPAS BLN 4 RITU .. SEMOGA SEMUA DI MUDAHKAN ALLAH
Unknown Unknown August 21, 2014
Doa banyak2 kak..semoga proses bersalin nnati lancar dan selamat
Princess Feyqa Princess Feyqa August 21, 2014
Sis, yg lendir jernih tu keluar byk ke sikit ye?? Sy hari tu keluar lendir jernih Then ada plak mcm seketul lendir warna kuning.. Tp sampai sekarang xde rasa sakit yg consistnt so xdela pergi check huhu
Syamimi Saad Syamimi Saad August 21, 2014
asslmkm kak.. mekasih share bab ni.. sy pun tertnya2 juga macam mna la tanda yang saya alami. sebabnya first time kan.. tu yang tak arif tu.. hanya baca dari pengalaman rang je..
moga akk selamat lahirkan baby ke-3 ni..
IntaNBerliaN IntaNBerliaN August 22, 2014
@Princess Feyqa


lendir tu, nurse gtau keluar banyak tapi tak pasti plak yg dimaksudkan tu banyak mana.. nak sennag nampak, katanya pakai pantyliner...
Mimie Mimie August 24, 2014
masa peknen kan aina,tnda bslin sy,sy skitbhgn ats ari ari n contraction...auni lgsg xde tnda..smp kne induce
Fadh Yunus Fadh Yunus September 09, 2014
Suka baca entry ni, Sbbnye sy yg dah beranak 2 kali pun xtau camne nak explain pd org lain dlm bahasa mudah psl contraction tu. Hehe.
ayuzan ayuzan January 03, 2015
Ayu baca entry ni.. Sbb tgl 6 hari je due. Skrg da start sakit sana sini. Tp xde tanda lagi. Hopefully jgn la smpai induce kan kak...
Zatty Jamaluddin Zatty Jamaluddin September 01, 2015
Tq kak..penerangan lengkap utk org yg baru 1st nk bersalin ni.kalau ikutkan due date Sy 29/8/15.tp ni da overdue.semlm lite contraction.pagi td pulak bleeding.ni tgh tunggu masuk betul2 sakit
AnonymousAnonymous January 15, 2016
Salam kak nak tanya pasal lendir tu.saya ada keluar sampai terperasan la ada lendir keluar, maksudnya kita macam banyak la. Macam putih telur tu. Bila ditarik tak putus. Tapi takda la pulak sakit sakit contraction ke. So saya nak kena buat apa ye? Anak first, takda pengalaman lagi :)
IntaNBerliaN IntaNBerliaN January 16, 2016
Awak dah brp bulan pregnant yer?
IntaNBerliaN IntaNBerliaN January 16, 2016
Awak dah brp bulan pregnant yer?
Unknown Unknown April 01, 2016
Hai, mcm mna pula kalu usia kandungan 34 minggu 5 hari dan tinggi rahim sudah mencecah 39cm? Adakah itu tanda2 bersalin awal?
Unknown Unknown September 02, 2016
As salam..sy skrg prgnt ank no 3 bru 29mgu...tp arini gah duk2 lyn ank rse bnda klua..ble tgk cm lendir putih jernih...klu keputihan dia putih cm susu basi tu...confius da ni....bby pn kdg ad gak mengeras2...
Aina Aina November 23, 2016
Thanks for the info. Saya dulu bersalin czer. Tak sempat nak rasa tanda2 semua, dah kena tolak masuk dalam OT,hehee. Hopefully next pregnancy dapat la bersalin secara normal.