Tuhan menolong kita melebihi dari apa yang kita harapkan

Sebelum ni saya duk risau2 sape yang nak tengok2 kan anak solehah saya 2 orang ni time saya nak bersalin nanti.. Lebih2 lagi budak2 tak boleh masuk wad, takkan my dear nak tinggal anak2 solehah saya tu dekat guard pulak kan.. Selain dari tu, saya jugak risau pikirkan samada my dear boleh handle ke Alisha & Aqilah time saya takda dekat rumah nanti.. Ingat lagi time bersalinkan Aqilah dulu, bila my dear cerita apa yang berlaku dekat Alisha di rumah, bertambah sedu sedan saya di hospital...

Tapi tu la u all, itu semua apa yang saya pikirkan... risaukan... sesungguhnya Tuhan itu maha penyayang & pengasih.. sentiasa memudahkan urusan hamba2NYA... Hari Sabtu baru ni, kami balik rumah MIL ambik adik ipar bawak datang sini... tujuannya nak suruh jaga Alisha & Aqilah time saya masuk wad nanti... kiranya takdalah anak2 saya tu nanti kene tinggal dekat guard ke apa kan... Ohya, cerita pasal adik ipar saya ni... pada mulanya hari Khamis baru ni, saya dah telefon tanya nak datang sini or tak, tapi jawapan adik ipar saya tu macam tak nak datang lagilah kan, yela, due date saya kan lambat lagi.. yang kami ni nak ajak datang awal sebab takut jadi macam time Aqilah dulu, bersalin ketika usia kandungan 38 minggu.. kalau ikut kandungan sekarang, minggu ni genaplah 38 minggu... bila dah adik ipar saya cakap macam tu, okla... tak naklah paksa2 kan... tapi tu la, dengan takdir Tuhan, keesokannya hari Jumaat, adik ipar saya ni telefon bagitahu nak datang sini... Bila saya tanya kenapa berubah fikiran, katanya sebab dia pikir nanti kalau saya bersalin kesian pulak dengan Alisha & Aqilah, takda yang nak jaga... tapi dalam masa yang sama jugak, adik ipar saya bagitahu nanti dia nak kene balik rumah MIL semula sebab nak siapkan barang2 untuk kembali semula ke tempat belajar...

U all ingat tak, minggu lepas saya ada bagitahu yang adik perempuan saya bagitahu, cuti semester minggu depan, dia nak datang rumah saya... So, nampak tak dekat sini perancangan Tuhan... Tuhan gerakkan hati adik ipar saya untuk datang awal ke rumah kami lepas tu Tuhan gerakkan jugak hati adik saya untuk datang ke sini... kiranya nanti kalau adik ipar nak balik rumah MIL, adalah adik saya yang menemani kami pulak dekat rumah ni kan... Ya Allah... sesungguhnya saya tak pernah terpikir pasal adik saya ni akan datang ke sini sebab saya sendiri pun tak tahu bila dia cuti semester kan... tak sangka pulak dia cuti ketika saya bersalin...

Yang buat saya lagi rasa terharu, selama ni saya hanya pening pikirkan sape yang nak jaga Alisha & Aqilah.. tapi perancangan Tuhan melebihi dari apa yang saya risaukan... Tuhan bukan setakat "hantar" adik ipar untuk tengok2kan Alisha & Aqilah tapi jugak siap "hantar" adik saya lagi untuk uruskan baby & saya sikit2.... Actually adik saya ni dah bagitahu yang bila dia datang sini, dia yang nak siapkan baby lepas mandi, maksud saya macam pakaikan baju, tuam, letak minyak & bedak semua tu la.... Adik saya ni memang dah ada pengalaman buat semua ni... time Alisha & Aqilah dulu, adik sayalah yang siapkan Alisha & Aqilah selepas mandi.... selain tu jugak, adik saya ni lah yang tukang sapu minyak di badan saya & sapu ubat di perut saya + pakaikan bengkung... Ya Allah Ya Tuhanku... Tuhan yang maha penyayang... saya tak pernah terpikir ada orang akan tolong siapkan baby + saya sikit2... ingatkan semua tu saya yang akan uruskan sendiri... sekali adik saya datang offer diri... Siap nak tolong saya masak pulak tu... Alhamdulillah.. Harap semuanya berjalan dengan lancar... InsyaAllah..

Bila kita risaukan sesuatu... ada masalah... kita sentiasalah meminta pertolongan Tuhan... InsyaAllah Tuhan akan mempermudahkan urusan kita... Tuhan tu maha penyayang... kadang Tuhan bagi melebihi dari apa yang kita pikirkan... Alhamdulillah... Alhamdulillah... Alhamdulillah... saya dah mula nampak urusan berpantang sendiri ni semakin dipermudahkan... InsyaAllah... Aamiin..


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."
Tuhan menolong kita melebihi dari apa yang kita harapkan

{ 20 comments.. read them below or add one }

ayunidati ayunidati August 11, 2014
betul tu yang penting selalu berdoa... semoga selamat semuanya saya doakan.... tak sabar nak tengok baby keluar nanti... hehehe... doa kan saya juga semoga dapat pregnnt cecept.. hehehe.. gedixkan...
PERMATABIRU PERMATABIRU August 11, 2014
syukur ada yg sudi membantu..dlu sy pun macam tu sampai hubby terpaksa tglkan ank dekak kak ipar..3 hari juga xdapat jumpa anak saya sbb budak2 xboleh masuk ward..sedihh..
Unknown Unknown August 11, 2014
Alhamdulillah.. semoga semuanya berjalan lancar ye ina..
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI August 11, 2014
inshaaALLAH prncgn ALLAH itu akan lncr..

Ibu Lala Ibu Lala August 11, 2014
Alhamdulillah. Tumpang lega.
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra August 11, 2014
ya ALLAH kak..syukur alhamdulillah, ebak baca entry akak, Allah Maha Mnegetahui, syukur seglanya dipermudahkan...
Unknown Unknown August 11, 2014
kan betul jijah cakap kak.. Allah akan permudahkan urusan kita.. Dia tau apa yg terlintas dalam hati akak tu. Alhamdulillah.. lepas ni akak pikir utk bersalin je yer.. emosi dah boleh stabil skrg ni..
Deq's Qienz Deq's Qienz August 11, 2014
selamat hari raya kak ina :)
Asha Lya Asha Lya August 11, 2014
alhamdulillah ada yg sudi membantu kan kak
Unknown Unknown August 11, 2014
Alhamdulillah..semoga akak dapat bersalin dan berpantang tanpa ada masalah.. :)
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ August 11, 2014
Salam K.ina..
Alhamdulillah.. allah permudahkan segalanya.. :))
Unknown Unknown August 11, 2014
InsyaAllah...semoga segalanya dipermudahkan...
AnonymousAnonymous August 11, 2014
alhamdulillah... Agaknya Allah gerakkkan hati adk ina dtng mmbntu masa ina pantng sbgai pnggnti ibu ina.

Tifaanvar
Ena's Stories Ena's Stories August 11, 2014
Alhamdulillah...Allah maha mengetahui dan mempermudahkn segala urusan hambanya.
Maria Firdz Maria Firdz August 12, 2014
Alhamdulillah... Allah kan ada jaga kita...
Myra Jay Myra Jay August 13, 2014
Allah akan memberi bila sampai masanya, yang penting kita meletakkan kepercayaan pada-Nya, kan?
Fiza Rahman Fiza Rahman August 14, 2014
Alhamdulillah. Allah maha mendengar ☺☺
Lya Akif Imtiyaz Lya Akif Imtiyaz August 14, 2014
Alhamdulillah..moga segalanya dipermudahkan..InsyaAllah
Mimie Mimie August 17, 2014
Allah tuh perancang sebaik baiknya..Dia tahu apa yang tersirat di hati hambaNya
ayut ayut August 20, 2014
Moga semua baik2x je utk akak dan keluarga.insya allah....