Alisha yang banyak cakap macam mak nenek

Kalau anak2 u all lambat pandai bercakap berbanding rakan2 dia yang lain... please ye sayang... please jangan risau... sebab saya dah ada pengalaman... Time Alisha umur setahun lebih, rakan yang sebaya dia @ 3 orang dua pupu dia dah pandai cakap.. Alisha masih duk kekal cantik dengan bahasa german dia tu... Saya plak yang jadi stress, bukan stress pasal pe.. bila orang sekekeliling duk cakap Alisha ni tak pandai cakap lagi... Umur 2 tahun lebih baru pandai cakap ayat panjang2 sikit... masuk je 3 tahun, dah takda cakap german dah...


Bila dah pandai cakap ni u all, Ya Allah.. macam mak nenek bercakap.. tak reti nak berenti... Ada je idea dia nak bersembang... Saya nak tanya u all.. Kalau budak umur macam Alisha ni @ tahun ni genap 4 tahun, cara mereka sembang camne ye u all?.. Saya tak tau sangat pasal perkembangan anak2 ni.. harapkan Alisha je jadi rujukan saya... maklumlah, saya ni bukan ada anak saudara yang ramai pun + sebelum kawen saya bukan jenis yang suka layan budak2.. setakat kiss dorang je + agah sikit2.. tu je.. tak reti nak melayan... so, saya memang tak tahu bab2 perkembangan budak2 ni haa...

Kami suami isteri selalu cakap yang Alisha ni cakap macam orang tua... ayat2 yang keluar memang macam orang tua tau.. tapi satu je, peel suka menangis & manja tak hilang sampai sekarang... Kalau dia nak berceritakan u all, dia bukan bercerita pasal sang kancil & sang buaya tapi antara contoh cerita dia "Ibu, atuk dah pindah duk KL"... "ibu, pakngah sakit... sian pakngah... pakngah naik motor pastu pakngah jatuh.. habis darah... sian pakngah...".. Mana dia belajar cakap macam orang tua pun tak tau lah... dia duduk dengan kami je pun... eh, ke belajar dari mak pak dia ni haaa... maklumlah, mak pak dia kan orang tua.. muahhahah

Kalau u all friend dengan saya dekat FB, u all mesti ada terbaca status yang saya tulis dialog2 Alisha... antaranya, 

PERTAMA

Tadi saya nak lipat selimut, tiba2 Aqilah datang peluk kaki saya... saya plak laju je mulut ni cakap "Aqilah lepaslah kaki ibu, ibu nak lipat kain ni"... Sekali Alisha yang ada berhampiran cakap "Ibu, tu bukan kain la.. tu selimut".. haihh

KEDUA

Dah siap mandi, #Alisha boleh pulak ambil aiskrim nak makan. Saya tak bagila sebab baru lepas mandi, lagipun dah makan tadi. Tapi Alisha nak jugak. Saya konon2 nak marah dekat Alisha cakap "Kalau nak makan sangat, makan! kotor baju, siap!!"... Saya ingatkan bila saya cakap camtu Alisha taknak makanla tapi anak solehah tu boleh pulak bukak baju & terus makan aiskrim..

Alahai anak, pandai pulak dia berpikir jalan penyelesaian taknak bagi kotor baju...


KETIGA

Tadi saya konon2nya menyanyilahkan... Dalam lagukan, biasanya lirik guna perkataan "AKU"... bila Alisha dengar saya cakap "AKU", #Alisha terus cakap dekat saya sambil tunjuk jari telunjuk ke arah saya & buntangkan bijik mata "ibu, tengok tu... cakap AKU pulak.. cepat betulkan balik".. Lepas tu saya nyanyi balik lagu tadi guna perkataan "SAYA" & cakap "sorry" sebab sebut AKU... pastu Alisha cakap 'Ibu, tak baik cakap aku, nanti Tuhan marah..."

Actually saya memang "marah" kalau Alisha cakap AKU dengan adik dia or kawan2 dia.. kena bahasakan nama or "saya"... tu yang saya kene tegur... adehhh... ni yang tak mau nyanyi dah lepas ni... ahhahha

KEEMPAT

Saya tengah masak gulai kari ikan.. tiba2 Alisha cakap "Ibu, wanginya bau" pastu dia sambung pulak cakap "Ibu nak makan nasik?".. Saya kata "a'aa tapi kene tunggu masak dulu"... Alisha jawab balik "Ibu, kene tunggu abah balik dulu"...


Alisha ni saya perasan dari kecik lagi jenis matang dari usia dia punya peel.. tak sangka plak bila pandai cakap, dah gaya macam mak nenek bercakap... Kadang tu ada gak rasa nak suruh Alisha berhenti kejap cakap.. banyak bertanya sangat.. tapi tu la, kalau dia diam bosan plak... so, layankan je la... dah sebelum ni saya pernah cakap yang saya suka budak2 yang banyak cakap macam orang besar... penghibur di rumah.. hihi...

Saya ada beberapa kali kene "tegur" dengan Alisha bila tersalah cakap, macam dialog kain @ selimut & Aku @ saya dekat atas tu... Bila Alisha tegur camtu, saya nampaklah yang Alisha alert dengan "kesalahan" kan.. Ohya, u all tahu tak.. yang bab menyanyi tu kan, bukan saya je dia tegur cakap aku... tapi satu hari tu, dia dengar penyanyi mana ntah menyanyi dekat dalam TV, sekali Alisha cakap "Eh, cakap aku pulak.. mana boleh"... Alahaiiii perasan pulak budak kecik ni... hahha... Mana ada lirik lagu sebut saya... eh, ke ada...? Si Aqilah tu plak tak tau la nanti camne.. banyak cakap or tak.. tapi sekarang ni pun dah start bercakap dah si Aqilah tu.. tapi takdalah cakap jelas lagi kan.. sekadar ambik bunyi yang hujung2 tu je... yang heran tu, saya paham Aqilah cakap tapi my dear tak paham.. inilah kelebihan ibu... cewahhh ke situ plak.. hihii

Buat masa ni Alhamdulillah sangat2 sebab Alisha memang tak tahu nak cakap benda yang mencarut seperti bod*h ke... ba*i ke... or apa2 je... sebab kami memang tak sebut benda2 camtu.. kalau ada hamba2 Allah maksud saya kaum kerabat saya yang sebut benda2 camtu depan anak2 saya, saya akan terus tegur jangan cakap benda2 camtu depan budak2 tak kira depan anak saya or anak orang2 lain.. bukan apa u all, sebab saya perasan ada budak2 besar alisha yang belum sekolah pun lagi tapi dah pandai cakap benda2 camtu... saya yang dengar jadi tersentap...


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."

{ 12 comments.. read them below or add one }

nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI May 19, 2014
bgus gak gelagat alisha ni..

mgkin dia seorg yg matang dari usia sbnr..
Cik Siti MAR Cik Siti MAR May 19, 2014
bijaknya alisha.. anak2 sdara saya baya-baya ni memang banyak cakap n tanya.. apa n kenapa tu mesti ada.. saya pulak yg blur nak menjawabnya..huhu
DYatie ABakar DYatie ABakar May 19, 2014
Arissa pun br mula nak bercakap. 2 3 patah perkataan. Bahasa german masih byk lagi. Hihi. Umur dia 2 tahun 3 bulan.
haryati haryati May 19, 2014
Mcm ank yati masa tok dia jaga... mang dia banyak cakap... pengaruh gak sbb tok dia pun byk cakap... cakap tak berenti....
sue zainun sue zainun May 19, 2014
hehe memang petah Alisha bercakap la..:)
syawalsimpsons syawalsimpsons May 19, 2014
sue pon teruja bila syawal mula pandai nak cakap..tapi lebey kepada ajukkan la...serius sue baru dapat dengar setiap butir perkara N ayat pada mulut syawal bila dier genap 4 tahun...alhamdulillah...walaupun tak pelat, tp dier masih lagi sampai sekarang merangkak N masih ada lagi bahasa jerman pada syawal..paling sue touching N jutaan terima kasih sue pada ina sebab ina bagi motivasi pada diri sue untuk terima syawal seadanya..bila sue sendiri tak sangka yang syawal boleh free diapers tanpa dier boleh lagi berkata2 ni..alhamdulillah..mmg sangat teruja dengan setiap perkembangan dier...
Maria Firdz Maria Firdz May 19, 2014
Ank sy bru 2 tahu 7 bln dh ckp mcm tu... Acaner tu kak ina... Smpai suami sy perli dlm beegurau...alah... Anak cikgu kan... Mmg byk.ckp ... Haha... Lagi satu skrg ni suka bertanya.. Tapi jawab juga walaupun letih...
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ May 19, 2014
salam k.ina..
hehe..insyaallah..mmbesar dgn sihat dan jadi anak yg petah bercakap alisha esok ni..

seri dgn faiz pun sama hebat berlawan ckp..kdg2 gelak saye sorang2..ehehe.. :p
Unknown Unknown May 21, 2014
Alhamdulillah.. alisha yg dulu bukanlah yg sekarang..hehe makin bijak.. suka baca dialog akak n alisha.. sweet je
QasehnyaRania QasehnyaRania May 21, 2014
saya mmg suka sgt kalau bdk2 pndai ckp.syok melayan.hihi.
bawa pi shopping syok tau.. blh tanya pndapat.hihi..
Mimie Mimie May 27, 2014
Betul tuh...bila anak anak.lmbt ckp xpyh riso...bile dh bercakap memg mcm.mak nenek...kite plak penat nak layan
nini nini October 29, 2016
Err comel la alisya... Pandai...rasa mcm nak jumpa je dia...eh tapi takut nanti terlepas ckp habislah sy kena tegur...hihi