Saya tak "push" @ paksa anak

Dalam pembelajaran anak, saya takda nak push2 @ paksa anak yer sebab SAYA SENDIRI MEMANG PEMALAS.. Malas nak ajar lebih2... Malas nak ajar yang ada jadual bagai... Saya jenis yang ajar ikut mood.. Bukan je mood anak tapi jugak mood saya... Bukan apa, takut ada yang salah paham.. Susah jugak yer bila kita menulis nak "tafsirkan" pemikiran kita tu dalam sebuah tulisan... kadang2 lain yang kita maksudkan, lain pulak yang orang paham.... Mungkin orang baca blog saya terasa seperti saya push anak... tapi hakikatnya tak... bukannya hari2 saya ajar pun...

Contohlah macam free diapers Alisha... saya tak pernah nak paksa2 dia suruh free diapers masa mula2 tu yer... tapi dia sendiri yang tak nak pakai pampers... time tu umur dia 2 tahun... teriak2 menangis tak nak pakai pampers.... so, bila anak dah menangis, takkanlah saya nak paksa bagi jugak dia pakai & terus tahan telinga dengar tangisan dia... haruslah saya cari jalan penyelesaian iaitu FREE DIAPERS.... Alhamdulillah sebelum dia umur 3 tahun, memang dia dah free diapers sepenuhnya... Memang menepatilah target saya untuk FREE DIAPERS ALISHA SEPENUHNYA SEBELUM USIA 3 TAHUN...

Lagi satu contoh pasal target saya nak bagi Alisha pandai membaca sebelum usia 5 tahun @ sebelum 05/09/2015... Ini pun bukan bermaksud saya akan push dia belajar setiap hari mengadap buku 24 jam... tidak sama sekali tidak.. Itu bukan saya... Saya pun bukan ibu yang rajin mengajar sampai tahap tu yer... Saya ajar Alisha membaca... ajar menulis.. semuanya disebabkan ATAS MINAT ALISHA... Alisha ni peminat buku... Dia sendiri yang bawak buku datang dekat saya minta diajar... Bukan saya yang suruh Alisha ambik buku & mengadap depan saya buat lathan.. bukan2... sekali lagi nak cakap, saya bukan ibu serajin itu nak ajar anak2 yer...

Saya buat TARGET seperti SEBELUM ALISHA UMUR 3 TAHUN, DIA MESTI DAH FREE DIAPERS SEPENUHNYA & SEBELUM ALISHA UMUR 5 TAHUN DIA MESTI DAH PANDAI MEMBACA... itu sebabnya antara cara saya nak MOTIVATE DIRI SAYA SUPAYA BERDISIPLN... SUPAYA SAYA TAK CIPTA ALASAN... Yela, anak saya minat belajar... kalau saya takda target.. bila anak saya datang mintak tolong ajar... nanti saya kata malas... esok pergi sekolah, suruh je cikgu ajar... takkan saya nak biarkan diri saya cakap macam tu dekat anak kan?? Mestilah bila anak datang suruh ajar saya akan ajar mereka kan... so, thats y target itu penting.. supaya saya tahu apa yang saya buat... Alaa macam u all la, kalau u all buat sesuatu kerja, pasti u all ada motif kan... macam u all pergi mall, mesti u all ada sebab kenapa nak pergi mall kan.. macam tu la lebih kurang dengan TARGET yang saya maksudkan ni... bukan sesuka hati nak push2 anak.. tapi nak PUSH DIRI SENDIRI SUPAYA JADI MANUSIA YANG RAJIN ajar anak... takdalah nampak macam ibu yang duduk rumah goyang kaki kan... macam tak berguna sangat je saya duduk rumah ni....

Kalau u all yang dah lama follow blog saya... dari Alisha kecik lagi, mesti tahu macamana kan... apa perkembangan Alisha kan.... Kesimpulannya saya nak cakap, saya ajar anak saya kerana anak saya minat... saya buat target untuk tarik minat saya ni pulak ajar anak saya... bukan saya ajar or saya cipta target sebab nak push anak yer... Saya 24 jam bersama dengan anak saya.. Saya lebih kenal anak saya... Lagipun Alisha dah mengenal ABC, dah mengenal nombor.. so, step seterusnya just nak belajar membaca je la kan... takdalah sampai nak kene push pun... Kang kalau push, hilang satu "nikmat" alam budak2... Opsttt... setiap orang ada pendapat berbeza yer... Tak semestinya pendapat u all akan sama dengan saya...

Jangan risau, saya takkan push anak saya punya... Contohnya macam Aqilah tu haaa... U all belum pernah baca lagi kan entry pasal Aqilah dah start minat nak menulis sambung titik2 kan?.. Sedangkan Alisha ketika usia Aqilah sekarang, dia dah minat untuk menulis sambung titik2 tu haaa... Aqilah belum minat ke arah tu lagi.. So, saya biarkan je la... Aqilah lebih minat pada sesuatu yang lasak... Dia kan anak yang aktif... bab memanjat... atau buat sesuatu yang "semput"kan ibu dia ni, serahlah dekat Aqilah... hahhaha... nak jugak cerita pasal Aqilah ni... nak buktikan yang saya tak push anak.. risau orang salah paham.. ahhahha.. Itu je pun... ;p..

P/s : So, harap entry saya ni dapat pencerahan untuk u all yer... Kalau rasa tak jelas lagi, tanya saya... kot2 tafsiran or pemahaman u all berbeza dengan apa yang saya ingin sampaikan...

P/s : Haa kan dah panjang penerangan.. ahhahh.. Kalau entry tu tak panjang, bukan "IntaNBerliaN" lah namanya... muahhahha

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku" 
Saya tak "push" @ paksa anak

{ 11 comments.. read them below or add one }

syawalsimpsons syawalsimpsons December 24, 2014
ina kalo org bertanya soalan, takpe ina akan bagi jawapan gini..tp ada je mulut2 tak best nak bersuara dengan cara ian didik anak2...abaikan tu semua...kiter sebagai ibu yg paling rapat dengan anak2..tahu baik dan buruk anak kiter tu....sekurang-kurangnya bagus ina ajar mendisiplinkan diri, dalam masa mendisiplinkan anak2 jugak...macam sue, org selaloo dok kata syawal lambat cakap...sue selaloo down macam2 sara buat pembandingan anak dorang ngan syawal..tp sue tak beralah..sue tetap buat teapi walaupun org kata tak perlu mana pon terapi tu, buang masa, tp sue n akob kenai siapa syawal..apa kelebihan dan kekurangan syawal...alhamdulillah ramai yg dah mula paham apa yang syawal cakap....
mila mila December 24, 2014
nape ada org komen kata sis push anak ke? anak masing2, masing2 jaga so sendiri phm la...org len x patut nak hukum ape2
fatin fatin December 24, 2014
bagus juge tu intanberlian..

sy push mase lahir jer~

;)
QasehnyaRania QasehnyaRania December 24, 2014
betul tu lain org lain pemahamannya
smga dipermudahkan buat Aqilah pulak nanti..

pssttt: in shaa Allah, ina.. andai diizinkan, su pergi umh ina nanti..
tp kalau ikutkan lps kenduri ayh mmg kna balik sbb ada lembu2 dkt rumah. tap mak bg cadangan kami ddk situ, nnti suruh ayah ambik.hahaa..
in shaa Allah harap sgt la dpt jumpa kali ni. dh lama sgt nk jupe since 2011 lg kot.. huhuhuhu..
QasehnyaRania QasehnyaRania December 24, 2014
pppsstt: ala, su x kisah pon.su biasa2 je..
niat di hati nk jumpa ina, n anak2 :)
smga dipermudahkan.hri tu nk pi masa dlm pntg x berkesempatan.
pa pe nnti su bgtau blk k..
Unknown Unknown December 24, 2014
bagi saya lain org lain lah cara didik ank. Saya plak lebih suka desak@push ank dlm semua hal. Tapi sblm push tu akan beri masa seckupnya.
Unknown Unknown December 25, 2014
lain org lain cara mendidik anak2 kan kak.. budak2 ni bagi mereka masa.. mereka sendiri akan ikut rentak kita
Unknown Unknown December 25, 2014
So far, xde plk sya bc mcm akk push anak.. Sya rasa ok je.. Pd sya, cara akk ni bagus sgt, that's why sya nak ikut style akk ajar anak.. Xde push²..
Siti Sharini Siti Sharini December 26, 2014
alhmdulillah nampak Ina seorang bertarget. okay tu..jangan risau apa kata orang.kita dan Allah je yang tau niat kita=)
Puan Kutu Puan Kutu December 26, 2014
mmg anak2 ni tak boleh push..sy tak rasa pulak ina push anak2..cuma klu kita ada target,kita kena jadi rajin la sikit kan..supaya target tu tercapai..Insyaallah ina boleh.anak2 ina pun bijak2 semuanya
Maria Firdz Maria Firdz December 28, 2014
Lain org lain cara didikannya kan... Semua ibu nk yg terbaik... Hormati cara dan pdgn org lain kan..