Tadika KEMAS pilihan kami

Anak solehah saya Nur Alisha tu dah tak sabar sangat nak sekolah... Kalau ikutkan abah dia, tak sekolah lagi pun takpa... tapi si ibu ni memujuk si abah untuk hantar Alisha ke sekolah... puncanya Alisha hari2 duk sebut nak pergi sekolah... ditambah pulak memang saya pun nak dia pergi sekolah sebab saya nak dia bergaul..!! Saya tahu dia nak kan kawan... sebabnya dia duk imagine siap bagitahu saya yang dia ada ramai kawan... Jangan tak tahu, pernah sekali saya belikan apa ntah dekat dia, dia boleh cakap "Ibu, nanti ibu beli banyakkkkkk lagi yer.. kawan kakak isha takda, sian dia..."... Tu diaaaa... punya hebat imagine... bersiap sedialah poket saya, nanti sekolah mesti dia bagitahu suruh beli dekat kawan dia sekali...


Di taman kami ni ada beberapa buah tadika swasta & KEMAS... Sebelum saya dapat contact no hp cikgu KEMAS, saya telefon cikgu Tadika swasta dulu tau.. Ni pun puncanya my dear tak jumpa cari tadika KEMAS.. so, dia ambik no hp tadika swasta.. Saya ni pulak jenis manusia yang banyak tanya & cerewet...!! Sebelum kawen saya punya cerewet memang hebatla.. tapi dah kawen kurang sikit cerewet tu... tapi bab pembelajaran anak, saya masih kategori cerewet lagi la kot... Saya bukan jenis yang nak daftar anak tadika.. terus je pergi hantar.. tapi sebelum saya decide mana2 tadika, saya dah telefon cikgu tu awal2 tanya macamana pembelajaran tadika dia... Masa saya telefon tadika swasta, memang best la dengar pasal pembelajaran dekat situ kan.. Lepas tu saya telefon pulak cikgu tadika KEMAS... saya buat perbandingan, Tadika swasta ni dia memang "fokus" la pada belajar.. tapi tadika KEMAS pulak, dia ada macam "main2" sikit... maksud saya tu aktiviti la kan... Pada mulanya dengar yang "fokus" belajar tu macam best la.. tapi pikir2 balik, Alisha baru 5 tahun.. tahun depan dia nak sekolah tadika lagi... Motif utama saya nak bagi Alisha "enjoy" ketika di tadika dengan kawan2... Lagipun yuran  tadika swasta agak mahal la berbanding tadika KEMAS kan... Last2 kami decide ambik tadika KEMAS... biarlah mengukur baju di badan sendiri + biarlah motif saya untuk bagi Alisha rasa "enjoy" tu tercapai...


Walaupun ada hamba Allah tu komplen kata anak dia belajar di tadika KEMAS tak pandai baca pun, ia tetap tak menggugat keputusan saya... Alisha tak sekolah lagi pun dah mengenal ABC, 123 siap tahu buat latihan..  Bukan nak berlagak, tapi nak bagitahu yang apa2 pun mesti libatkan parent jugak.. kita kene ajar jugak.. jangan terlalu mengharap pada guru.. Saya siap tanya cikgu tadika swasta, budak umur 5 tahun ni, lepas habis TADIKA MEMANG DAH PANDAI baca ke.. yela, dah nama pun SWASTA kan.... katanya tak jugak... bergantung pada anak2.. ada yang cepat, ada yang lambat... saya tanya pulak cikgu tadika KEMAS... katanya, ada je yang pandai baca.... tapi DENGAN SYARAT, KALAU PARENT AJAR JUGAK DI RUMAH.... TAK MENGHARAP CIKGU 100%... Kiranya TAKDA JAMINAN pun yang menyatakan kalau anak saya masuk tadika swasta, habis je tadika, pandai baca... Kesimpulannya, TAKDA BEZA pun tadika swasta or tadika KEMAS... 

Tadika KEMAS dekat taman saya ni, yuran bulanan dia RM15.. Murah kan, takpa.. yang murah tak semestinya tak bagus... Saya akan titik beratkan jugak pembelajaran anak2 saya ni.. Maksud saya, saya akan ajar mereka jugak di rumah... Cikgu tadika tu pun nanti, kene ready lah yer... si ibu Alisha ni, maybe setiap bulan akan telefon bertanya perkembangan Alisha.. hahaha.. 


Macam tak percaya pulak, anak saya dah nak sekolah... dari awal tahun saya duk hadap dengan pertanyaan "Bila kakak nak sekolah..?".. "Kakak nak pergi sekolah".. "Kakak dah tak sabar nak sekolah".. Finally 11 hari lagi Alisha akan masuk tadika... Yeayyyyyy... saya pun over excited ni u all.....!! Tahun depan bersiap sedialah telinga saya untuk hari2 dengar cerita Alisha di sekolah... (^_^)... Moga segala ilmu yang anak2 kita belajar di tadika atau disekolah mereka akan "hadam" dengan mudah... Moga anak2 kita semua berjaya di dunia dan jugak di akhirat... InsyaAllah..

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku" 

{ 23 comments.. read them below or add one }

syawalsimpsons syawalsimpsons December 23, 2014
sue sokong dengan kata2 ina...murah tak semestinya tak bagus...dan mahal tak semestinya bagus..pokok pangkal semuanya parents kena amik tahu kan.....sue percaya alisha mesti akan lagi seronok dengan kawan2 kan...sue pon anta anak kat tadika tahun depan pon yg murah2, ukur baju di badan sendiri....rate pon sama ngan alisha
MOMMYLIN MOMMYLIN December 23, 2014
murah atau mhal.. bukan ukurannya... =D
Ann Ishak Ann Ishak December 23, 2014
saya kecik2 dl pun belajar dekat tadika jugak :)
Sheila Salim Sheila Salim December 23, 2014
Assalamualaikum kak intan. betul. parents kena ajar juga kat rumah. heee tak sabarnya nak tunggu Muhammad Adam Husni masuk belajar. hehehehhe
Unknown Unknown December 23, 2014
anak sy pon tadika kemas..kena tgk byk faktor..
tak semesti nyer tdika gomen/murah anak tak pandai..
tadika mahal/ada nama cornfirm akan masuk U..
zaman kite tadika kemas je pon..ramai je jadi pandaikan..

*salam perkenalan..
Izwa Kamaruddin Izwa Kamaruddin December 23, 2014
Anak anak saya tadika di tadika office je..sebab di sediakan kalau tak buntu juga nak cari
AnonymousAnonymous December 23, 2014
Betul tu! Anak saya pun tadika KEMAS. Tapi saya masukkan dari tahun lepas lagi.

Alhamdulillah walaupun masa mula-mula masuk tu dia belum pandai tulis dan tak berapa kenal huruf, tapi dah habis tahun, dia da boleh mengeja dan membaca.

Tahun ni pun nak sambung sekolah sama. Sayang sangat kat teacher sampai kata; bila dah 7 tahun baru tukar sekolah (memanglah sebab kena masuk sekolah rendah kan).

Dan yang penting kita as parent kena bagi sokongan dan galakan kat dia untuk belajar. Tak boleh harap cikgu 200%
zazanizam zazanizam December 23, 2014
Alhamdulillah.. semoga semua urusan dipermudahkan.
QasehnyaRania QasehnyaRania December 23, 2014
betul betul
tadika kemas yuran mmg murah
siap dpt mkn lagi time rehat
tadika swasta blm tentu
ada setegah tu bawa makanan sndiri
sbbb fokus dorng nk belajar je.

in shaa Allah tadika kemas terbaik..
anak2 di tadika kemas mmg diajar dgn konsep belajar sambil bermain.nak.dorng enjoy macam ina kata tu la..
Unknown Unknown December 23, 2014
kat sini pon ada kemas tapi susah nak dapat tak sama cam kampung..
ala, ape pon sama jer bagi zee..takat nak bagi anak2 pendedahan awal..hantar kat tempat mahal pon nanti sekolah rendah masuk sekolah silibus sama gak cikgu ajar..
QasehnyaRania QasehnyaRania December 23, 2014
pppsstt: ye ke. xpa. kisahnya gini.. kebetulan hari sabtu ada knduri di sp.mak ayh ajak pergi tido di rumah arwah adik kat aman jaya. itu yg mcm ada chance nak ke rumah ina.

ina blk sp semula bila? kalau blk ari sabtu , blh ajak mak ayh stay lg smlam kt sp. kalau tak ada apa2 hari ahad tu blh la singgah sblm balik .

bila blk x pasti sbb tunggu cik abe dpt cuti, sbb nti abg balik ambil.
lynndamya lynndamya December 23, 2014
Salam, haa sy pun dulu KEMAS juga :D..hehe bagusnya kakak, excited nak pegi sekolah ye..hehe smoga cepat belajar, amin :D
murah jugak yuran dia kan..murah sangat2!! haha :D
Falsya Falsya December 23, 2014
Betul sesgt ape ina ckp..anak buah falsya masuk tadika kemas elok jer membacanye..masukkan kat mana2 pun sama ina..mahal ke murah ker..sbb bende nie atas anak kite sendri..mcm mana anak kite boleh adapt atau x ngan pembelajaran tadika tuh sendri..
Fiza Rahman Fiza Rahman December 23, 2014
Qahirah pon thn depan tadika. Mungkin hantar kat PASTI. Yg murah tu tak sebestinya tak bagus. Tak boleh nak harapkan cikgu jugak. Kita sebagai parents kena terlibat sama ajar anak.
aziazib aziazib December 23, 2014
sy dulu pn cap kemas belajar smpi u jugak. hihi. . baru tau rupanya yuran tadika kemas ni berbeza beza ikut tmpt ye. kt sini yuran dia sbln rm30 tp tula kemas xde full day tu yg azi xhntr ank kt kemas.
wani wani December 23, 2014
Yuran tadika kemas rm15 saja seblan tp, buku2 latihan yg terbaik, makanan berkhasiat 2 kali sehari, guru2 terlatih, mmg berbaloi...
anak sy blajar kt kemas, boleh membaca dan mngira, tahun dpn dh nak masuk darjah 1
Maria Firdz Maria Firdz December 24, 2014
saya pun dok plan nk hntar g tadika kemas je... selebihnya kita la ajar kt urmah... tapi tggu 5 tahun baru nk hntr...
Ruhill Fahima Mohammad Ruhill Fahima Mohammad December 24, 2014
kalau saya target hantar anak ke pasti..murah n islamic sikit...tapi rasanya kemas pun sekarang ajar juga kan benda basic mcam doa solat etc...dulumasa kecik mak saya hantar kemas juga...tpi x ingat saya bljar x doa harian ..yg saya masih ingat saya beljar menyanyi mewarna melukis...mungkin waktu tu saya suka 3 benda tu je kot tu yg ingat sampai skarang..tapi bab membaca mengaji mmg belajar dari mak saya...mak saya pun housewife jugak
Unknown Unknown December 24, 2014
Sayabsetuju sgt ngan entry u ni... parents perlu take part dlm mengajar anak. Jgn terlalu bergantung pada cikgu. Isu mahal atau murah bukan jadi ukuran anak pandai atau tidak. Perkembangan setiap anak x sama...
Dayang Deno Dayang Deno December 24, 2014
Betul kak.. Akak jangan peduli cakap orang.. Pandai baca or tak pandai baca bukan salah tadika.. maybe kanak2 tu lambat sikit,... Btw akak, sepupu deno yang belajar di tadika KEMAS masa kecik, sekarang dia di Jepun sambung belajar dalam bidang engineering.. So sama je belajar mana2 janji tempat tu bagus and guru yang ada qualification.. Deno doakan Alisya berjaya... Rajin2 belajar ya Alisya sayang.. Lama tak tengok Alisya rinduuu *hugs*
Unknown Unknown December 25, 2014
rtadika kemas ok sgt2 dah.. walaupon murah tp sekurang2nya cikgu2 dia bukan calang2 org tau..terlatih juga tu
Unknown Unknown December 25, 2014
Sya xde pengalaman pasal tadika kemas, sbb sya dulu adik² semua hantar kat swasta.. Tp kan.. Tak sangka eh, murah betul yuran.. Baguslah..
Puan Kutu Puan Kutu December 26, 2014
setuju ina tadika mmg sama je janji kita pantau n ajar anak2 kt rumah..klu nk harapakn cikgu je tadika swasta tu mungkin banyak membantu..tp klu kita tak ambik tahu langsung anak tak pandai jugak..

pokok pangkalnya kita mmg nk yg terbaik utk anak,klu mampu apa salahnya hantar swasta..macam sy mmg fikir tak mampu..sbb tu hantar KEMAS..hehe