Rahsia MIL saya lembutkan cucur...!!

Saya memang selalu buat cucur... Cucur ni kira macam makanan kontigensi untuk anak2 solehah saya ni laa... Sebelum saya siapkan lunch, bagi mereka makan cucur dulu... kadang2 tu, malam2 pun dorang request... Nasiblah cucur ni senang je nak masak... Ohya, saya bukan jenis yang suka cucur hanya pada cucur yang lembut gebu je tau... tapi kadang2 ada masa saya suka makan cucur yang keras & leper tu haaa... Ohya, tau tak, minggu lepas saya buatlah cucur bawang yang keras & leper tu... saya dah gtau awal2 dekat my dear yang saya buat cucur keras ni sebab saya nak makan.. tekak saya teringin nak makan cucur yang stail leper & keras camgini... walaupun saya dah gtau awal2, my dear tetap jugak komplen kata keras... nak lagi hebat, baru ni kami balik rumah MIL, MIL saya buat cucur, lembut je kejadiannya... terus my dear cakap "mak buat cucur macamana, lembut je... Ina masak kerah gedegung"... tu diaaaa.. sesedap rasa je my dear "mengata" masakan saya depan MIL.... saya bagitahulah my dear "Yang ina masak lembut selama ni, takda pulak nak puji... yang ina masak keras sebab ina yang nak makan, pandai pulak g kutuk"... boleh tengok dekat senarai RESEPI CUCUR di blog saya ni... tapi yang paling lembut CUCUR BILIS YANG CONFIRM LEMBUT..!! DARI PAGI SAMPAI PETANG SAMPAI MALAM... (^_^)

Walaupun dalam hati saya time tu rasa macam nak "gomol2" je my dear time tu jugak... wakkaka... tapi redha je la... dah suami kesayangan saya tu memang camgitu... kalau sedap bukan main susah nak puji... kalau sebaliknya, laju je dia kutuk... tapi takpala, sekurang2nya saya dapat jugak ilmu kan... Ilmu masakan dari MIL... hihi.. Lagipun anak2 kan biasanya memang suka masakan ibu mereka.. so, nak tambat selera suami, kenelah tahu tips2 masakan si ibu kepada suami tersayang kita tu kan... dok gitu? (",)... Berbalik kepada cerita cucur... Semalam saya buat CUCUR NESTUM....


Cara nak buat cucur nestum ni senang je pun... saya ni jenis kalau nak buat cucur, bahan apa ada di rumah, saya main guna yang tu je la.... TEPUNG GANDUM + NESTUM + SUSU PEKAT MANIS + SANTAN + AIR + TEPUNG GORENG PISANG ADABI = KACAU2 BAGI SEKATA PASTU GORENG.. SIAP..!!


Pagi ni pulak saya buat CUCUR VICO... Resepi saya main bedal je... janji boleh makan sudah... tapi cucur nestum & cucur vico ni sedap tau... sedap sebab perut tengah lapar... kikikiii.. TEPUNG GANDUM + VICO + SUSU PEKAT MANIS + TEPUNG GORENG PISANG ADABI + AIR = KACAU BAGI SEBATI PASTU GORENG... SIAP..!!


2 resepi cucur di atas, saya follow tip MIL saya... memang lembut pun kejadian cucur ni walaupun dah sejuk... So, selain dari tips2 lembutkan cucur yang saya pernah share sebelum ni, u all boleh try jugak tips MIL saya ni... memang lembut..!! Caranya hanya tambah 2 sudu besar tepung goreng pisang adabi ke dalam adunan cucur... tak kiralah apa jenis cucur sekali pun...

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 28 comments.. read them below or add one }

Azlina Azlina December 02, 2014
hehe..mesti try ni... men campur2 jer yer..hihi okey jugak tu
Ibu Lala Ibu Lala December 02, 2014
Akk jarang beli tpg ni. Nanti nk try jugak lah
Unknown Unknown December 02, 2014
saya selalunye letak baking powder je
Mar Mansor Mar Mansor December 02, 2014
tepung ni mesti ada kat umah
Kakcik Seroja Kakcik Seroja December 02, 2014
Kakcik masukkan nasi untuk lembutkan cucur... :)
Siti Sharini Siti Sharini December 02, 2014
Salam IntanBerlian..
amboih kena kat saya macamtu memang sampai ke sudah tak buat dah hahahaha..

tak pernah pulak saya buat cucur nestum atau vico huhuhu..actually memang jarang sangat dah buat cucur mencucur ni now huhu.anak2 pun takmo makan..

macam ni kenalah p beli tepung goreng pisang ni demi menambat hati suami n anak..

~CikSiti~
Unknown Unknown December 02, 2014
wah btl2 tips baru yg sngt brguna, ina. Cucur nestum smthing MUST try!!
Unknown Unknown December 02, 2014
kena try jugak lah.. ^_^
Masya Masya December 02, 2014
tq ina kongsikan rahsia ni.. jarang dh beli tepung ni skrg.. nanti bolehlah beli serbaguna yer... bkn takat goreng pisang, boleh buat cucur.
Zai Zamree Zai Zamree December 02, 2014
baru tau...

pasni leh wt cucuq bilis lembut gebu gebas la
diary_ciknaa diary_ciknaa December 02, 2014
mil saya pun.. mula kawen dulu rajin sentap sbb asben nak cucur mcm mak dia..
Unknown Unknown December 02, 2014
wahh rajin la kak cuba2 resepi ni..macam2 di taruknya..bosan juga balik2 benda sama je kan..heee
Unknown Unknown December 02, 2014
wahh rajin la kak cuba2 resepi ni..macam2 di taruknya..bosan juga balik2 benda sama je kan..heee
sal ya sal ya December 04, 2014
Akak guna air panas utk bancuh tepung. Mmg lembut tp husben la kureng skt. Dia ckp cpt muak. Kdg2 tu tmbh skt je air panas. Jdk x ada la lembut sgt. Lembut2 skt je.
Nora Karim Nora Karim December 04, 2014
Eh macam sedap pulak cucur nestum tu... hehehe
Fiza Rahman Fiza Rahman December 04, 2014
Owh...baru tau. Thaanks ina.
Puan Kutu Puan Kutu December 05, 2014
seumur hidup sy tak pernah beli tepung goreng pisang adabi ni ina.teruk betul kan.hehe
Unknown Unknown December 06, 2014
owh..tu ke putuanya...ok2..ty kongsi caranya..
QasehnyaRania QasehnyaRania December 08, 2014
suka guna tepung adabi kalau goreng cucuq pisang ja.thankss ina berkongsi :)
dalila dalila December 21, 2014
Tq sis..nnt blh try cara ni plak..
Unknown Unknown February 12, 2015
Info baru ni sis..selama ni tepung adabi tau utk goreng pisang aje...tq share
Ana@zul Ana@zul September 01, 2015
Sy try buy tepung gogi,Sama mcm adabi tu cucur jadik lmbut..pg esok nk war cucur nestum lah,nyumm2 Sdpnya..pg td wat cucur nasi ikan bilis...
Mila Ahmad Mila Ahmad January 06, 2017
mila pun buat keras je, stress tau huhu...skank beli yang instant je mudah jugak tp sikitlah, lepas ni boleh cuba tambah tepung goreng pisang adabi
Tisya Tisya January 07, 2017
Cucur nestum bubuh jagung...yummy. Tepung adabi memang banyak gunanya. Selalu akak guna untuk buat sotong celup tepung dan untuk peria goreng rangup.Memang rangup.Untuk ayam goreng rempah pun boleh.
Unknown Unknown January 27, 2017
Nak kena bookmark entri ni. Cucur senang nak buat pestu boleh makan bila-bila masa je.