Dugaan memakai bengkung ketika berpantang

BENGKUNG... Memakai bengkung adalah salah satu benda yang WAJIB saya pakai ketika berpantang... Pendek kata 24 jam memakai bengkung... bukak bengkung time mandi tu je la... tegar tak tegarnya saya pakai bengkung... Sebabnya saya dari zaman anak dara lagi jenis yang jaga 3 part di badan saya... PEHA, DAGU & PERUT... saya akan pastikan peha saya tak berlaga, dagu saya tak berlapis & perut tak buncit... Ditambah pulak dengan "UGUTAN" DARI KAUM KERABAT SAYA SENDIRI... Kata2 "ugutan" saya jadikan sebagai motivasi dalam diri saya untuk jaga badan... Lagipun saya mestilah nak jaga kecantikan untuk suami saya kan... tak naklah pada pandangan mata kasar orang lain, nampak saya kurus je... tapi hakikatnya tersembunyi tempat2 yang menggelebeh... dah la tempat yang menggelebeh or yang tak berapa cun tu hanya suami saya je nampak kan.... taknaklah mentang2 suami je boleh tengok, saya nak biarkan perut saya berlapik2.. mestilah nak nampak cun kan... kata kita jaga kecantikan diri untuk suami.... (^_^)

TAPIIIIII.... u all tahu tak, dugaan memakai bengkung ni... Ya Allah... kadang2 tu rasa macam nak bukak time tu jugak bengkung... tak payah pakai pun takpa...!! GATALLLLLLLLLLLLLL....!!!!! Gatal sangat rasa dekat perut kita tu tau... tapi bukanlah hari2 & setiap masa rasa gatal tu... KEGATALAN tu kadang2 je menjelma... tapi tu la, time menjelma kegatalan tu la rasa macam eeeee eeeee bukak jugak bengkung ni kang...!! tapi bila pikir harus nampak cantik untuk suami + memakai bengkung ni banyak kebaikannya, terus tak jadi... tahan je la rasa gatal tu haaa....

Itu bab gatal... Lagi satu bab nak terkucil... kadang tu, sempat terkucil dulu sebelum sempat bukak bengkung... hahhahahhahha... adehhhhh... Saya ni pakai bengkung yang jenis labuh.. dari bawah breast hingga bawah vontot... Bengkung labuh ni memang baguslah pakai... nak dapatkan balik shape badan kita tu... nak kecikkan balik vontot yang dah mengembang tu haa.. jaga part vontot ni penting gak, sebab saya nak anak ramai... kalau saya biarkan vontot saya semakin besar setiap kali lepas bersalin, bayangkan kalau saya dah bersalin 6 7 orang anak... camana agaknya yer... Tu yang pentingnya kita pakai bengkung @ follow pantang time bersalin ni...

Time berpantang ni kadang2 kita akan rasa rimassssss sangat pakai bengkung... Yela, u all bayangkan yer... di saat matahari tegak atas kepala tu, kita pakai baju + sweater.. pastu pakai plak stokin... pakai plak selipar... rambut diikat tocang tinggi... belum campur dengan segala minyak dekat badan ni haaaa... time pagi2 tu rasa sedaplah, berbalut bagai badan ni kan, takda rasa sejuk... tapi time tengahari... ya ampunnnn... rasa macam nak bukak semuanya... tapi sebab pikirkan diri kita perlu kembali sihat untuk suami & anak2 & perlu kembali cantik untuk tatapan suami... redha je la.... orang tak berapa nak mampu macam saya ni, kene buat camnilah u all... benda free... kalau kaya senang, ada duit bila2 masa boleh pergi tempat kuruskan or cantikkan badan tu haa.... Saya berpegang pada kata2, "Suami saya gemuk takpa... suami saya buncit takpa... asal saya sebaliknya..." Yela, saya perempuan... biarlah pandangan mata suami kesayangan saya tu nampak saya sebagai isteri dia ni je yang cantik... dok gitu (^_^)

So, sayang2 saya semua... walau apa dugaan yang datang ketika u all berpantang or memakai bengkung... u all bertahan la yer... banyak kebaikan pakai bengkung ni haa... Kalau nak tahu kebaikan dia, KLIK SINI.... Lagi satu pulak, kalau u all nak dapat kata2 motivasi jugak ketika berpantang KLIK SINI... Sama2lah kita jaga diri ketika berpantang... sihat & cantik untuk suami & anak2...!!

P/s : Setiap orang ada pendapat sendiri.. apa yang saya tulis adalah pendapat peribadi saya... Jangan ambik coretan saya ni sebagai kata2 negatif tapi jadikan ianya kata2 yang positif...


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
Dugaan memakai bengkung ketika berpantang

{ 20 comments.. read them below or add one }

mila mila September 11, 2014
hahaha....sy masa berpantang selalu culas bab bengkung sb tu skrg buncit mcm ngndung 6bulan ekekeke
PERMATABIRU PERMATABIRU September 11, 2014
selamat berpantang akk..sy pun semangat juga pakai bengkung..nak cantikk untuk suami
nur anis nur anis September 11, 2014
wahh..bagusnya akak..saya pun memang ingat nak berbengkung nanti..harap saya setabah akak..
Asha Lya Asha Lya September 11, 2014
Wajib jaga bdn utk suami kan kak
lynndamya lynndamya September 11, 2014
Salam kak..haaa semoga suami2 di sana tu, hargailah isteri2 ni ye yg snggup bersusah payah demi mencantikkan diri demi mereka..jgn tahu complain sesajer~~huhu
Unknown Unknown September 11, 2014
Selamat berpantang akk.. bagusla kak ina, tahan nak berbengkung.. sya dulu xpakai bengkung, sbb czer..lps dah ok pun tak bengkung jugak, sbb xtahan.. hehe
Unknown Unknown September 11, 2014
saya baru 2bln start pakai korset sbb persn lps raya perut mcm buncit je sbb bnyk mnm.
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra September 11, 2014
Kak skang musim hujan boleh tahan lg..saya dulu musim panas tahap gila2..pantang umah mertua..ttutup..siang pns cara siang..mlm bkuap kak..mcm dok dlm periuk kukus..kul 10 ngan 5 ja mndi..panas gila..bengkung ke mana stokin ke mana..kipas hadap 24 jam..
Unknown Unknown September 11, 2014
selamat berpantang akak..
Unknown Unknown September 11, 2014
Samala ina...bengkung mmg mende wajib sy x tinggal waktu pantang..tapi bengkung yg sy pki jenis x gatal..cuma nk jln laju x blh sbb smpi buntut..kalu nk buang air kena angkat sikit..tips nk buang air senang awak jgn ikat kuat sgt bhgn paha tu..bg longgar sikit supaya senang nk angkat bila nk terkucil..kalu x mmg x sempat angkat terus terkucil jer..hahaha..
Red Linda Red Linda September 12, 2014
mmg satu cabaran berbengkung adalah GATAL! hehe..ya rabbi..mmg asik menggaru je sy masa berbengkung ms bpantang dulu..tp sbb pk nak cantik n jaga badan, pasrah je la..

bab nk g toilet tu pun, aduhaiii..sama pengalaman la kiter..tapi x per, seb baik sempat masuk toilet.hehe
Cik Rose Cik Rose September 12, 2014
selamat berpantang kak ina. cekal hati kak ina berbengkung... ;)
Ruhill Fahima Mohammad Ruhill Fahima Mohammad September 13, 2014
Huhu bertabah betul boleh pakai bengkung smpai hbis pantang...kagum2x... Bukan utk cantik je utk kesihatan jugak... suami pn kna jaga kesihatan dan pemakanan juga since skarang ni yg sakit diabetes darah tinggi jantung majoritinya lelaki...
Mimie Mimie September 13, 2014
mse pntang sy pun pakaj bengkung jenis labuh tuh kak ina
azimah mohd zainuddin azimah mohd zainuddin September 14, 2014
Memang time berpantang seksa sangat, tapi bila dah lepas puas hati dapat kekalkan shap badan...
Unknown Unknown September 14, 2014
hehe sbb kak pakai bengkung yg lilit2 tu kan.. jijah dulu czer pakai yg jenis gam pon dah rasa gatal.. nak buang air pon susah...hee
Fiza Rahman Fiza Rahman September 15, 2014
Bertabahlah...hehehe...Masa pantang anak ketiga dulu boleh dikira berapa kali pakai.
Maria Firdz Maria Firdz September 15, 2014
Dah dua ank tpi x pnh pakai bngkumg... Mak sy suruh bertungku je smpai masak..
Myra Jay Myra Jay September 17, 2014
Bagus Ina, amik cabaran sebagai semangat..

Myra lak cabaran nak kurus tapi asben tak bagi..huhuu
Risau katanya orang lain ngorat.. sabo jela ;D
Unknown Unknown September 18, 2014
memang cabaran.. tak tahan kalau gatal.. merenyam je kan.. haha..