Kenapa tidak boleh tunjuk gambar anak ketika di dalam pantang


Sebelum ni, Sue & Mila ada tanya saya kenapa tak boleh tunjuk lagi gambar baby ketika di dalam pantang... saya dulu pun macam Mila jugak, hari ni keluar wad, esoknya terus share gambar baby dalam blog... Alhamdulillah takda jadi apa2 pun... Cuma untuk anak ketiga ni, saya ambik keputusan tak nak tunjuk lagi gambar Afrina selagi saya tak habis pantang... sebabnya saya ada terbaca pasal artikel tak boleh upload gambar anak di media sosial ketika time pantang..

Sebelum2 ni saya tak tahu pasal ni.. tu yang laju je upload gambar... tapi sekarang dah tahu, lebih baik berhati2... tapi pe2 pun, ianya bergantung pada diri seseorang samada nak tunjuk or tak... yela, setiap orang kan ada pendapat berlainan.. Apa2 pun, samada kita share or tak gambar anak, kita tetap kena berdoa moga anak2 kita sentiasa di bawah lindungan Tuhan.. dijauhi dari segala benda yang tak elok.. InsyaAllah

Saya tak reti nak explain punca kenapa tak boleh upload gambar anak time pantang ni... tapi u all boleh baca di SINI... U all cuba fahami sendiri...

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku" 

{ 20 comments.. read them below or add one }

MOMMYLIN MOMMYLIN September 24, 2014
yup btul. masih ramai tak tahu rupanya... uhhuuh... tak pe.. sharing info kat semua.

entry terkini...D.I.Y - Tempat pin tudung
Asha Lya Asha Lya September 24, 2014
Lya pun da terbaca juga psl isu ni
Unknown Unknown September 24, 2014
samalah jijah kak.. hakimi fresh from oven terus upload kat fb.. tp inshaaAllah anak2 seterusnya tahan hati n tangan dari upload gambar baby sebelum habis pantang
Unknown Unknown September 24, 2014
ada baca isu ni dlm fb..
Mrs Velentine Mrs Velentine September 24, 2014
tapi mv ada bca d status UAI pasal ni....terpulng pada individu tp klo tayang pun xda masalah.
inayusoff inayusoff September 24, 2014
penah baca pasal al ain ni..

tapi lepas tu ada ustaz ke ulama yang jawab balik..

"kalau nak terkene sihir tu...tak kira la berapa umur seseorang tu..dah besar ke kecik lagi ke..baby ke...tetap akan kene..."

so no point sangat pasal takleh nak aplod gambar kat fb disebabkan al-ain ni..


tapi terpulang pada ibu dan ayah baby..
kalau kita rase benda ni mempengaruhi,takyah letak..

tapi if rase benda ni takde kaitan, lambakkan je la gambar anak kita kat fb..hehe..

saye dulu lepas sebulan baru apdet kat fb...

InaYusoff InaYusoff September 24, 2014
This comment has been removed by the author.
Unknown Unknown September 24, 2014
ada jugak baca..tapi ntahla..ikut hak memasing..sebab apa yang terjadi pon sebab Allah..bukan sebab lain..
IntaNBerliaN IntaNBerliaN September 24, 2014
@inayusoff

yap betoi, saya setuju kalau nak terkena apa2 pun, tak kira usia... tak semestinya tak letak gambo tak kena kan... sbb tu saya tulis apa2 pun kita kne sentiasa berdoa moga anak kita dilindungi
IntaNBerliaN IntaNBerliaN September 24, 2014
@mama ka0ri

yap, seperti yg saya tulis di entry, ianya hak masing2.. mcm saya ni, buah hati pengarang jantung saya tu dah share psl artikel tu di fb time saya tgh mngandung... so, kne pahamlah kan hint2 dr buah hati saya tu walaupun dia tak cakap secara direct.. hihii
Unknown Unknown September 24, 2014
saya mmng stju sngn ntri ni, ina. Ade jugak ibu yg x kkan bagi ank kcl yg biasanya bawah umur 2thn bagi makan dpn org. Takut org tngk bnyk mana anknya mkn. Wallahua'lam
mayangbakingmadness mayangbakingmadness September 25, 2014
akak mmg x tahu dan x ikut mana2 .. tp memang suma pas pantang baru upload lam fb ke atau kat mana2
lynndamya lynndamya September 25, 2014
Salam, yup2..betul kak pasal Pandangan Ain (mata jahat) ni..actually bukan gambar baby je, gambar kita2 ni pun boleh kena Ain..dan bukan dpd gambar je, dpd depan2 pun boleh kena..sbb tu segala benda yg kita puji atau kagum, kita kena 'balikkan' pujian tu pada Tuhan..contoh kita nampak anak org ni comel, kita puji comel dan ucap kata-kata pujian kpd Allah yg telah menciptakan kecantikan itu..'balikkan' semula pada Allah..tntg orang yg puji kita tu pulak, kita xdpt nak buat pape, cuma berlindung lah dgn Allah supaya kite xdihinggapi 'penyakit Ain'...just sharing apa yg saya bace dlm majalah Solusi dan sumber web Islamik, kak..harap bermanfaat utk semua.. :D
Hani Rahman Hani Rahman September 25, 2014
Ikut pendapat masing2 ... Saya layan jer ... Berserah pada yang Maha Kuasa ... Manusia merancang, Allah juga merancang ... Sesungguh nyer perancangan DIA adalah yang terbaik ... Wallahua'lam ...
Mimie Mimie September 25, 2014
Ada baca gak...lpas nih kalo peknen memg sy xnk tnjuk pic baby jugqk
Unknown Unknown September 25, 2014
Pnh bc psal al-ain ni. Ikut lah apa yg kita yakin. Apa pun Allah yg bg bekas. Masa Aniq dulu hari kedua lg pak Ngah dia dah upload kat fb..
Alongxp Alongxp September 27, 2014
ntah... masa anak saya baru lahir, lepas azan tu, saya snap gambar, trus upload kat instagram,fb, twitter, flickr.

eksaited la katekan... hehehe
Syamimi Saad Syamimi Saad September 27, 2014
Salam kak.. Sy pn tnggu dh hbis pntng bru nk share gmbr bby..
Fiza Rahman Fiza Rahman October 02, 2014
Thanks for sharing. Pernah dengar juga pasal benda nih.