Resepi or menu untuk ibu2 yang berpantang selepas bersalin

Kak Tifa mintak saya update pasal resepi or menu saya ketika dalam pantang... Menu saya simple je tau... Untuk pengetahuan u all, ketika saya balik rumah sampai hari ke 19, menu berpantang saya adalah IKAN KERISI OR IKAN KEMBUNG BAKAR YANG HANYA DISAPU GARAM + SAYUR SAWI REBUS..!! Puncanya sebab Afrina ada kuning @ jaundis... kata doktor & misi, tak tinggi pun kuning Afrina tu, tapi saya just berjaga2lah... risau gak kan... memandangkan misi kata dia akan pantau kuning Afrina sehingga hari ke 20, tu yang bila hari ke 20, baru saya berani makan menu lain...  Masa awal2 bersalin, misi bagitahu kalau tak nak bagi kuning naik, JANGAN MAKAN BAWANG PUTIH, HALIA, LADA HITAM & KUNYIT... tu yang menu saya hanya IKAN BAKAR GAUL GARAM + SAYUR SAWI REBUS... Actually, kuning Afrina sebelum hari ke 10 memang dah ok... dah turun... cuma saya saja nak lebih berjaga2lah kan... 



Menu saya ketika hari ke 20 adalah SUP AYAM + SAYUR... Pada mulanya, niat di hati sekadar nak buat sup ayam jer... Tapi di pertengahan rasanya lebih baik tambah sayur sawi sekali... Pemalas macam ni la u all... nak senang je kojenya... malas nak masak sayur... CARA nak masak senang je... AYAM + AIR + SERBUK LADA HITAM + HALIA + GARAM (saya gantikan dengan kiub pati ayam) = REBUS... BILA AYAM DAH MASAK, MASUKKAN SAYUR... SIAP...!!! Ohya, lupa nak bagitahu, sepanjang saya berpantang, MIL saya ada tinggal bersama kami tau... so, masakan untuk saya makan time berpantang dari awal hingga hari ke 19, MIL saya yang sediakan... hari ke 20, baru saya start masak sendiri... tu pun masak menu berpantang untuk saya makan je la... untuk anak & suami, MIL yang masak... (^_^)

Tumis jangan guna minyak banyak, lagipun nanti minyak ikan akan keluar jugak 

Menu berpantang saya hari ini @ hari ke 21.. SUP IKAN KERISI... Actually bahan tak cukup, halia dah habis stok.. tapi takpala, tak semestinya tak cukup bahan, takleh masak kan... CARA : BAWANG MERAH + BAWANG PUTIH + HALIA (saya tak letak) + SERBUK LADA HITAM = TUMIS SAMPAI WANGI.. PASTU MASUKKAN AIR.. BILA MENDIDIH, MASUKKAN IKAN & GARAM.. SIAP!!! 

Hari ni saya share 2 menu dengan u all... InsyaAllah saya akan update menu berpantang ni seminggu sekali ke.. or cukup 5 menu baru buat entry ke... tengoklah camne nanti, bergantung pada tahap kerajinan saya... muahhahha... Saya akan share menu + gambar... bila ada gambar barulah jadi bukti menu saya makan kan... selain dari u all dapat bayangkan masakan tu camne.. hihii (^_^) btw, SUP AYAM + SUP IKAN KERISI ni memang sedap dimakan panas2.. lauk panas nasi panas perut tengah lapar... memang sodap..!! Sejak berpantang ni, sekali makan, saya akan letak nasi penuh pinggan... hahhah.. Mana tak nya u all, perut sentiasa lapar, tekak sentiasa haus... menyusu badan, normalla kan...


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku" 

{ 21 comments.. read them below or add one }

syawalsimpsons syawalsimpsons September 22, 2014
walaupun simple...tapi makan, nasi panas2 mmg layan tu ina...mmg rasa kenyang kan
MOMMYLIN MOMMYLIN September 22, 2014
kalau anak kuning, mmg bnyk kena pantang. herb suma tak digalakkan sebab panas...
bila dah ok br boleh amik. sbb benda panas ni elok untuk berpantang.


entry terkini...Hari malaysia di Gabai
MOMMYLIN MOMMYLIN September 22, 2014
kalau anak kuning, mmg bnyk kena pantang. herb suma tak digalakkan sebab panas...
bila dah ok br boleh amik. sbb benda panas ni elok untuk berpantang.


entry terkini...Hari malaysia di Gabai
mila mila September 22, 2014
sy masa berpantang mkn nasi sikit je hehe
Bukan Bidadari Bukan Bidadari September 22, 2014
diam tak diam dah separuh dah berpantang....mcm rindu lak nak makan mcm ni
Unknown Unknown September 22, 2014
Err..nk komen..tp xtau td dah tinggal komen ke belum..haha..

Btw..mkn bpantang best..ikan bakar tu fuh..mmg syok mkn..sekali mkn,kekadang Sya termakan lebih..kihkihkih.. Xbmakna bpantang gitu kan..
Unknown Unknown September 22, 2014
Selamat berpantang dan juga makan menu berpantang yang agak sama sahaja rasanyer :)

http://www.lovehutladyvitamin.com
Unknown Unknown September 22, 2014
terima kasih ina sbb buat ntri mknn org brpntang. Alhamdulillah... Mak ina x dpt jaga ina dlm pntng Allah bagi plk peluang kpd MIL ina
Maria Firdz Maria Firdz September 22, 2014
Sup ikan kerisi... Mmg sedap makn time pntg..
Fai Nardir Fai Nardir September 23, 2014
untungnya akak MIL yg jaga time pantang.. jeles Fai tau. hihi...
aziazib aziazib September 23, 2014
dulu kita pun start hari ke20 dah masak sendiri.. ooo bawang putih pn penyumbang kuning ye...
shaFazie shaFazie September 23, 2014
terima kasih kak sebab share resepi berpantang ini
Unknown Unknown September 23, 2014
menu sama je dengan bersalin czer dulu juga cuma ayam dah sebulan baru jijah makan..sbb takut luka tu gatal.. Alhamdulillah takde apa2
Ummi Syahmi Ummi Syahmi September 24, 2014
Salam Perkenalan Kak Ina :)

Menu yang sedap gak ni untuk dalam pantang.. Nanti bagilah resepi lagi yer, sebab saya bakal menerima anak ke2 penghujung bulan 11 nanti... TQ sharing kak...

Jika sudi singgahlah ke blog saya
http://ummirdinacong.blogspot.com/
TQ
Mimie Mimie September 25, 2014
Kak Ina try masak ikan bikis+lada hitam+bwg merah+lada....sedappp
Nora Karim Nora Karim September 25, 2014
Sup ayam mmg feveret time berpantang... heheh
Fiza Rahman Fiza Rahman October 02, 2014
Lauk dalam pantang lah yg sedap walaupon simple.
Masya Masya October 13, 2014
menu mcm ni x pantang pun sy hadap sampai licin .. kalau dlm pantang lglah .. mkn x beringat sdpnya...