Berjalan kaki memudahkan proses melahirkan anak

Alhamdulillah syukur yang teramat sangat pada Tuhan... Kalau u all follow blog saya, mesti tahu saya bersalinkan baby melepasi tarikh due date... Actually saya punya due date 29/08/2014 tapi saya bersalin 02/09/2014.. Serius untuk anak no 3 ni memang saya risau sangat2... Yela u all, kalau saya tak bersalin jugak pada 04/09/2014, 05/09/2014 saya akan di induce... saya takut kalau kene induce ni... orang cakap sakit... Nanti saya akan buat entry lain berkaitan proses bersalin saya tu... untuk entry ni, saya nak cerita dekat u all pasal berjalan kaki ketika mengandung... 

Ketika mengandung anak no 3 ni, menjadi KEWAJIPAN SAYA SETIAP MINGGU UNTUK BERJALAN KAKI MINIMUM SEJAM TANPA HENTI...!! Bila usia kandungan saya dah masuk 37 minggu, setiap kali kami bawak anak2 pergi TAMAN JUBLI PERAK SUNGAI PETANI @ TAMAN PERMAINAN, saya mesti berjalan kaki pusing Taman Jubli Perak yang agak luas tu... saya pernah buat, minimum sejam maksimum hampir 2 jam.. berjalan tanpa henti tau... kalau berhenti nanti badan mula rasa penat & time tu mulalah rasa malas nak sambung semula aktiviti berjalan tu....

Saya pergi Taman permainan setiap hari Sabtu @ hari my dear cuti... kiranya kalau dari usia kandungan 37 minggu tu, saya pergi berjalan kaki lebih kurang 4 atau 5 kali la jugak.. itu berjalan kaki di Taman Permainan, belum campur lagi dengan berjalan kaki pusing2 shopping complex... Sungguh gigih saya mengandung kali ni, berjalan je kerjanya... tapi saya berjalan tu memang dari awai saya dah niat dalam hati untuk memudahkan proses saya melahirkan anak nanti...

Ohya, sambil2 saya berjalan tu, saya berzikir + berdoa untuk mudahkan bersalin & segalanya... kiranya bukanlah time berjalan tu sekadar berjalan camtu je... Selain berjalan di Taman Permainan + shopping Complex, saya jugak berjalan di dalam wad tau u all.... Actually, saya dimasukkan ke wad terlebih dahulu sebelum dimasukkan ke labour room... sebabnya bukaan saya time tu baru 2cm... Saya pulak bukan jenis yang melayan perasaan or melayan rasa sakit tu dengan baring je atas katil.. tapi saya dah tekad memandangkan kali ni saya berpantang di rumah sendiri, so, saya memang berharap sangat2 proses bersalin saya kali ni dipermudahkan... tu yang gigih berjalan dalam wad... saya berjalan sehingga kontraksi menyerang 5 minit sekali...

Pada u all yang mengandung, saya syorkan u all banyakkan berjalan time dah 36 minggu ke atas tu... InsyaAllah... ia dapat bantu u all mudahkan bersalin... Masa saya mengandung anak no 1 & no 2, saya takda plak gigih jalan kaki selama sejam ++ tanpa henti setiap minggu... dan memang saya nampak perbezaannya... Anak no 1 & 2, berat mereka hanya 2.6kg & 2.65kg, ketika bersalin saya kene gunting tau u all... tapi untuk anak no 3 ni, berat baby 3.25kg tanpa gunting..!! Opsttt tapi kene jahit jugak tu pun secoetttttttt je... terkoyak sendiri... yela, laluan anak yang sebelum ni kan hanya 2.65kg, sekali yang keluar ni terus berdezup pergi 3.25kg... Pasal proses kelahiran, tunggu saya buat entry lain yer... saya syer satu2... moga2 dapat jadikan panduan untuk u all.. Lagi satu, saya pun nak syer jugak pasal "natural inducer" dengan u all... ni untuk orang yang macam saya yang terlebih risau sebab dah overdue...


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
Berjalan kaki memudahkan proses melahirkan anak

{ 22 comments.. read them below or add one }

Unknown Unknown September 10, 2014
Alhamdulillah.. Tahniah ina.. Berjalan mmg senaman yg baik uutk ibu mengandung..
mila mila September 10, 2014
sm mcm sy..start 36minggu, tiap2 mlm saya ajak husband keluar pegi jambatan putrajaya...kat ctu ada tangga..saya duk main naik turun tangga tu jelh...beratus tangga jugak la kalo kira.husband tgu je kat atas hehehe..
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI September 10, 2014
jalan2 ni mmg org tua selalu suggestkan..

mak yui ada kabor walau anak dia ni lom kawen..ekeke
ayuzan ayuzan September 10, 2014
Waaaa..menarik. Hihi. Tu la. Ayu keje tgkat 3. Rumah tingkat 3. Ramai yg caakap.bagus tu.. Byk bjalan..hehe
syawalsimpsons syawalsimpsons September 10, 2014
pengalaman ina sama ngan sue lahirkan izz, gitoo la, mmg kuat jalan, sampai kat labor room pon jalan2 sambil main whatss app N FB..hahahha..asal kontraksi je jalan..hahahha..tp bezanya kiter, izz lahir kecik, tp baby A alhamdulillah sihat membesar...tak pe la kan, janji semua selamat da sihat..selamat berpantang ye ina
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra September 10, 2014
sakit kak klu induce, sakit tapi takdak bukaan, ya Allah.

masa kena paksa bukaan malam tu saya cuba untuk bjalan, gi depan nak tgk iron man, tapi tak mampu sebab sakit sangat. padahal esoknya bukaan tetap 3cm, sama sebelum bukaan paksaan tu, sama ja tetap kna masuk ubat. huhu
nur anis nur anis September 10, 2014
saya kerja ni, memang asyik berjalan je..sampai bengkak-bengkak kaki..rumah pulak tingkat 5..harapnya, mudah juga lah bersalin nanti...
Unknown Unknown September 10, 2014
entri yg bgus. walaupun sy blm berkahwin tp at least sy blh timba ilmu tentang mengandung and stuff hehe t kak.
AnonymousAnonymous September 10, 2014
Ohh, camtu ke... sy anak first baby besar 3.59 org cakap banyaklah berjalan. Sy buat tapi rupanya kene berjalan tanpa henti sejam @ dua jam macam bersenam jugak yekk... lepas ni bolehla sy aplikasikan untuk second baby! :D
Unknown Unknown September 10, 2014
btl tu berjln kaki bagus smsa mengandung. Saya dpt tahu pn smsa ank no.3 jgk
Unknown Unknown September 10, 2014
mmg tak di nafikan berjalan memudahkan proses pembukaan utk bersalin...jalan la selagi daya
Unknown Unknown September 10, 2014
Boleh tahan juga baby ni ye beratnya.. Kalah kakak2 dia.. Berjalan time preggy mmg bagus. Mudahkan bersalin. Tahniah Kak Ina. Kali ni dah tak kena gunting.
mommyfiqa mommyfiqa September 11, 2014
mcm saya sis,anak 1st,overdue jugak..perut kecik jer..kandungan 8 bulan baru nmpk skit perut tu..patut bersalin 25/03 tapi lewat 03/04 baru bersalin tu pun air ketuban pecah 6pagi yang sepatutnya 8 pagi tu nak serah diri ceaser..nasib baik.macam2 dugaan..huhu..dengan eksiden masa menunggu hari lagi..alhamdulilah anak xde apa2..
Nora Karim Nora Karim September 11, 2014
Berjalan mmg salah satu proses memudahkan bersalin... akak dulu masa bersalinkan alisya pun mmg berjalan je keje... masa dah buka 2-3 cm pun masih berjalan lagi... smpi rasa baby nak keluar... trs msk labour room... hehehe
emarieys emarieys September 11, 2014
betul tu, sebagai exercise ringan bila kerap berjalan ni.
lynndamya lynndamya September 11, 2014
aduhai, sy ni nak dpt anak, tp takutnye nak mengalami proses bersalin tu, ya Allah...dgr cerita je dh mcm nak pengsan..terbayang2 pulak..sy ni lemah sikit benda2 cmni, hahah..
Cik Rose Cik Rose September 12, 2014
mak Ros pun selalu pesan macam tu. Alhamdulillah kakak kakak Ros amalkan pesan mak dan dipermudahkan. hope Ros pun dapat merasainya. thank you kak ina kerna doa yg kak ina titipkan di bawah entry kak ina :)
Mimie Mimie September 13, 2014
betul tuh kak.ina..bile.kita byk bjln n byk pgrakan memg sgt membantu utk mudahkan bslin
Syamimi Saad Syamimi Saad September 14, 2014
Sy skrng dh 39week ++ . masih blm bersalin. Sebelum ni turun naik tangga tingkat 4. Bila blik ipoh ada jgk jln sana sini. Tak tahu la ada rezeki mudah bersalin ke x. Lgpun ni yng ptma..
Fiza Rahman Fiza Rahman September 15, 2014
Betul tu. Berjalan adalan senaman untuk mudah bersalin.
Maria Firdz Maria Firdz September 15, 2014
Berjalaan dan tuurun naik tngga antara cara mudahkan bersalin.. Jgn selalu tidur je waktu dkat duedate..
Myra Jay Myra Jay September 17, 2014
Ye betul tu, banyak berjalan akan memudahkan proses bersalin.. tapi tak semua orang akan lalui proses mudah ni kan..
Bahagian masing2 :D