EPHYRA punca saya hampir bengkak susu..!!


Bengkak susu ni bila kita rasa breast kita sangat bengkak, sakit, berdenyut, terasa penuh & keras.. kadang2 tu, bengkak @ rasa keras tu sampai ke bawah ketiak tau... Kalau yang teruk tu, sampai demam... Puncanya terjadinya bengkak susu ni sebab susu badan kita banyaaakkkkk lah kan... ditambah pulak kalau anak kita tak mau minum + kita tak pam, memang makin menjadi2lah.... jangan dibiarkan susu tu mengeras tau... cepat2lah u all usahakan bagi susu tu semakin kurang... bagi anak hisap banyak2 or u all pam.... Untuk entry ni, bila saya kata EPHYRA hampir buat saya BENGKAK SUSU, itu maknanya EPHYRA TERSANGATLAH MEMBANTU SAYA DALAM BAB BANYAKKAN SUSU BADAN...!! Yap, Alhamdulillah... susu badan saya memang banyak untuk anak solehah Afrina @ my new baby... Bayanglah, sampai menitik2 susu tu... Afrina memang jadi "mangsa" la... selalu kena kacau dia tidur sebab nak bagi dia minum susu...

Ketika mengandung pun memang saya minum EPHYRA kan, tau tak, di hari2 terakhir saya nak bersalin tu, saya ada picit saya punya nipple tau u all, bila picit tu, ada keluar kolustrum... sedangkan ketika saya mengandungkan Aqilah dulu, sebelum bersalin saya try picit, takda keluar pun... Bila saya dah bersalinkan Aqilah, hari pertama & kedua, memang kolustrum je la yang keluarkan... bila hari ketiga tu, susu badan dah start keluar... saya balik rumah pada hari kedua lepas bersalin, malam tu saya minum EPHYRA seperti biasalah kan, tanpa disangka2, bangun pagi esoknya, saya dah mula rasa breast membesar & dah mula rasa ketul2 sampai ke bawah ketiak.. Hari ketiga bersalin susu badan saya dah penuh...!! Terus saya kacau2 Afrina tidur & bagi dia minum susu... tapi dia tak nak minum sangat plak time tu... last2 saya guna teknik mermet @ perah guna tangan la keluarkan susu... Alhamdulillah, sampai sekarang hari ke 14, susu memang maintain banyak... lambat bagi minum, memang terasalah breast dah mula nak mengeras... 


TAPIIIIIII..... u all kene ingat, jangan bayangkan u all minum EPHYRA macam tu je terus susu banyak... U all kena jugak minum AIR MASAK BANYAAKKKKKKK SANGAT....!! Apa2 pun yang u all makan or minum berkaitan suppliment, air masak mesti kena minum banyak... barulah mujarab... jangan pulak bila u all minum or makan sesuatu produk tapi tak menjadi dekat u all, u all salahkan produk tu... hakikatnya u all yang tak nak minum air masak banyak2 or ikut arahan.... Alhamdulillah, saya ni sebenarnya memang manusia yang kurang minum air... tapi sejak saya minum ephyra @ lahirkan anak no 3 ni, setiap hari saya minum air masak 2 liter ++... tu belum lagi campur air manis yang saya duk buat cicah biskut & roti.. Opsttt sebut pasal minum air banyak ni, ada orang tua2 tak bagi minum air banyak dalam tempoh berpantang... bergantung pada diri masing2... tapi untuk saya, saya minum banyak sebab saya ada anak untuk menyusu badan....

Alang2 dah cerita pasal EPHYRA BANYAKKAN SUSU BADAN TIME SAYA BERPANTANG NI, TERUSLAH SAYA NAK CERITA PASAL KELEBIHAN LAIN LAGI MINUM EPHYRA KETIKA BERPANTANG... Ketika hari kedua saya bersalin @ baru balik dari hospital, jiran saya datang ziarah... dia tengok muka saya, terus dia cakap "Ina nampak sihat yer... muka berseri, tak nampak pucat"... Secara peribadinya, kali ni memang saya rasa sangat2 cergas & bertenaga... silap hari bulan boleh terlupa yang saya ni baru lepas bersalin... (^_^)

Normally kalau lepas bersalin, perkara yang paling mengerikan saya adalah ketika nak BUANG AIR BESAR...!! Sangat2 takut..!! sebab takut sakit & takut jahitan terbukak..... Kadang2 sanggup tahan sampai hilang rasa nak beyak tu... kah kah kah... Tapi untuk anak no 3 ni, walaupun takut tapi saya terpaksa jugak sebab takleh tahan... bila dah masuk tandas & buang hajat tu kan u all.... alahaiiiiii.... sangatlah smooth je benda alah tu keluar... tak keras pun... lembut saja.... hahahahahaaaaaa... kalau saya tahu se"smooth" itu, takdanya saya nak tahan2 beyak ni tau.... memang bagus betoi la EPHYRA ni tau.... KAU MEMBUAT DAKU JATUH CINTA KALI KEDUA ;P.. 

Ohya sayang2... u all jangan ingat, mentang2 SAYA JUAL EPHYRA SAYA PROMOTE KAW2 TAU.... INI BUKAN ENTRY BERBAYAR PUN... SAYA CERITA ATAS DASAR PENGALAMAN PERIBADI SAYA SENDIRI... TAK SUNGGUH SAYA TAK CITE DEKAT U ALL... KALAU U ALL YANG NAK BERSALIN TU, BOLEHLAH TRY EPHYRA NI JUGAK TAU... Lebih2 lagi untuk u all yang berhajat nak susukan badan anak u all.. EPHYRA ni bukan je dapat banyakkan susu badan u all, tapi banyak lagi kelebihan EPHYRA ni... EPHYRA ni adalah suppliment untuk KECANTIKKAN & KESIHATAN... Saya guna EPHYRA ni dari bulan 9 tahun lepas... bulan 12 saya stop sebab mengandung... bulan 6 baru ni saya continue semula hinggalah sekarang... Nak jugak promote dekat entry ni, nak tahu pengalaman saya gunakan EPHYRA, bolehlah PM SAYA DI FB yer.... Nak beli, lagilah di alu2kan... (",) Last sekali, semoga susu saya akan sentiasa meriah untuk anak solehah NUR AFRINA BINTI MOHAMAD SUKRI.... SUPPORTLAH SUSU BADAN @ SUSU IBU KERANA SUSU IBU ADALAH SUSU YANG TERBAIK DI DUNIA...!! KITA SEBAGAI HAMBANYA HANYA BERUSAHA, YANG MENENTUKAN TUHAN YANG SATU.... InsyaALLAH....




"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 14 comments.. read them below or add one }

Maria Firdz Maria Firdz September 15, 2014
Alhamdulillah... Rezeki..
syawalsimpsons syawalsimpsons September 15, 2014
sue pon sokong susu ibu..kalo sue di beri peluang untuk bersalin lagi..sue pon akan buat seperti mana izz dapat sepenuhnya susu ibu ni...insyallah ada rezeki sue pon nak try jugak ephyra ni
mila mila September 15, 2014
sy sll kena bengkak susu, sbb masa kat opis sy memang xpnh pam susu..so ble amik anak ptg tu, masuk2 je kete, terus selak bg anak minum..hehe..mmg sakit la time bengkak tu...Tuhan je thu hehe
AnonymousAnonymous September 15, 2014
yup2.. SOKONG SUSU IBU SEPENUHNYEEEEEEEEEEEEE..

ni pun jenuh nk putus susu , cz dh ngndg .. anak dara pun dh 2thn ..
lynndamya lynndamya September 15, 2014
Salam, wah sedap nama Afrina :D
haa...Ephyra mmg best lah kak! Sy sampai sekarang minum dgn mak sy..paling best, senang buang air..hahaha.. :p
Unknown Unknown September 15, 2014
terbaikk! inshaaAllah bila pregnnat n myusukan anak buat kali kedua nanti nak try ephyra utk banyakkan susu. dulu masa hakimi susu kurang.. sobsob
Sujaihah Sujaihah September 16, 2014
Sukanya bila tengok ibu ibu yang breastfeed anaknya. Saya pun penyokong tegar breastfeeding. ALhamdulillah bila tengok anak anak kita dapat membesar dengan susu ibu kan .

Betul cakap zarina, walaupun kita makan suplemen, diet dan kuantiti air yang diminum pun harus di ambil kira. Dan paling penting kena selalu kosongkan breast lah kan .. walaupun supply sentiasa ada.

Salam perkenalan :-)

Myra Jay Myra Jay September 17, 2014
Sedap nama anak Ina ni, Afrina..
Seronok akak Alisha dengan akak Aqilah ye :)


p/s: Apapun myra aminkan doa Ina kat last tu.. terharu tau :D
Syamimi Saad Syamimi Saad September 17, 2014
Asslmkm kak.. Alhamdulillah.. Rezeki ank dpt bnyk susu..
Unknown Unknown September 22, 2014
Sya pernah rasa bengkak susu tu Kak..sakit xtau nk ckp..tp ank sulung,xtau knp..p Klinik dktr ckp da bgkak.xblh nk bg susu pun kat Aniq sbb sakit sgt.
Mimie Mimie October 24, 2014
Ephyra memg terbaik
NADDY NADDY November 14, 2014
Ephyra memang bagus :) Hehe btw, mcm mana akak edit blog ni ek? akak guna template ape? :D
IntaNBerliaN IntaNBerliaN November 28, 2014
@Nad Simple

tak tau la dik, akak xreti sgt bab2 ni.... blog akak pun akak suh org edit